Longeren met jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

Longeren met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:07

Ik weet niet of ik hier goed zit met dit onderwerp, maar kon verder ook niet echt iets vinden waar het wel thuis hoort.

Ik heb een jong paardje, Bibi.
Nu ben ik bezig om haar het longeren aan te leren, maar het lijkt wel of ze het niet snapt.
Ze komt elke keer naar binnen en gaat steeds kleinere rondjes om me heen draaien. Als ik de zweep erbij pak, en hem alleen vasthoud raakt ze al in paniek en gaat keihard om me heen galloperen. Ik zelf weet wel hoe ik moet longeren maar krijg het niet echt overgebracht op haar.
Ik blijf het proberen maar ben anders bang dat ze het straks helemaal niet meer gaat snappen als ze steeds in kleine rondjes om me heen blijft.

Afzetten van een stuk met draad of iets is geen mogelijkheid omdat ik op een pensionstalling sta. ze hebben er alleen een rijbak.

Heeft iemand tips hoe ik het het best kan aanpakken?

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:11

laat haar eerst eens vertrouwd raken met de zweep. gewoon op de grond leggen en laat haar maar eens ernaar kijken, gaat dit goed pak hem dan op en kijk of ze naar je toe komt. ga net zolang door dat je met de zweep haar gewoon aan kan raken zonder dat ze wegrent, gewoon langs de nek halen.
gaat dit goed probeer het dan weer eens tijdens het longeren
ze moet weten dat een zweep niet is om mee te slaan, maar om aantegeven wat de bedoeling is !
Laatst bijgewerkt door xxnienke94 op 20-05-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:11

Longeren staat natuurlijk ook niet in het instinct van paarden ;) Zou wel handig zijn :+

Loop je wel mee en gebruik je je lichaamstaal om dr te drijven?

En laat haar eerst wennen aan de zweep.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:13

Je kunt wel een paar balkjes op de grond leggen om de bak te verkleinen, werkt ook goed en die heb je zo weer opgeruimd,

Probeer toch altijd met zweep te longeren, is ook om te sturen en voorwaarts te houden, jou paardje lijkt bang voor de zweep, probeer dat weg te nemen... probeer rustig met de zweep haar lichaam te aaien en dat je haar overal aan kunt raken. Ze moet weten dat de zweep niets engs is,

Probeer altijd in een driehoek te staan met de longeerlijn, de zweep en het paard, op die manier zal ze niet snel haar ronde verkleinen...

Hoop dat je hier alvast iets mee kunt, en anders zou ik als ik jou was een keer een ervaren iemand even laten helpen...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Longeren met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:17

Als ze echt nog niks kent, zou ik beginnen met iemand die met haar meeloopt op de cirkel. Ze moet eerst even doorkrijgen dat het de bedoeling is dat ze op die cirkel blijft. Wees eerlijk: als iemand jou aan een lang touw doet waardoor je lekker de ruimte hebt, hoe weet je dan waar je heen moet? Eerst bak afzetten dus en iemand mee laten lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:40

Ik zou ook iemand mee laten lopen zodat ze snapt dat ze in een cirkel moet lopen.
Als je nu een keer op een rustige tijd komt als er voor de rest niemand is kan je toch best de bak tijdelijk afzetten? Zo heeft ze wel wat houvast zeg maar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:45

Waarom laat je het niet doen door iemand die ervaring heeft?
Als je nu al zulke problemen ondervind, kan je een heel erg stout paard hier aan gaan overhouden.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:47

Bij die van mij liep eerst ook iemand mee. Ze snapte het principe wel in galop en draf, maar als ze moest stoppen was het vrij snel, ja ik kom knuffelen en zij is juist totaal niet bang voor de zweep. Met iemand ernaast word het wat duidelijker en anders inderdaad iemand erbij nemen die ervaring heeft met jonge paarden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:47

stukje afzetten (als dat al niet is) en ook iemand laten meelopen. en zo langzaamaan het longeren aanleren.

helaas gaan paarden niet uit zichzelf rondjes aan een touw om ons heenlopen. zeker niet als eerst is geleerd met aan het touw meelopen dat ze in de buurt moeten blijven.

heb je geen zin in touwtoestanden, dan kun je in het afgezetten stukje ook gewoon zónder touw gaan oefenen. maar wel dan ook met zijn tweeen.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:52

Inderdaad iemand mee laten lopen (of 2?) elke kant 1.
Als ze zich ontspant iemand weg laten en dan zonder doen.
Ondertussen laat je haar wennen aan de zweep.
laat hem op de groend liggen laat haar er aan snuffelsen, en als dat goed gaat kun je ermee over haar lichaam aaien.
En gewoon heel rustig aan doen. stapje voor stapje. Dan komen jullie er vanzelf wel!
;)

devy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:58

je moet kort beginnen laat haar eerst ruiken aan de zweep en dan met de zeep dicht bij haar lopen zodat ze er niet zoveel van schrikt dan rustig beginnen eerst het longeertouw iets korter en als ze dan goeie rondjes loopt steeds langer en als ze dat goed doet dan in draf en galop

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:16

RT-P ->> GVL

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:15

bedankt voor de tips tot nu toe. ik sta goed ten opzichte van mijn paard. dus dat is niet het probleem. ik laat ook al vanaf het begin iemand met haar mee lopen maar zodra die maar iets van haar vandaan komt valt ze weer terug na binnen. gister haar in de bak gelaten en de zweep op de grond gelegd. ze heeft er weer aan gesnuffeld en aangeraakt. toen gebruikt met longeren en dat accepteerde ze gewoon. nieuwe tips zijn altijd welkom!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:01

Hebt het hier over het paardje van 3 jaar uit je profiel? Dan kun je misschien beter nog een tijdje wachten met longeren, want ik heb begrepen dat dit helemaal niet zo goed is voor jonge paarden.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:03

ja het gaat idd over mn paardje van 3.. Volgens mij kan longeren niet heel veel kwaad als je de cirkels niet te klein maakt en niet alleen maar op 1 kant loopt maar ook afwisseld. dus even lang op elke kant. en het niet uren achter elkaar doet. Dus ik denk dat de manier van doen en laten er ook veel mee temaken heeft. Plus het gebruik van hulpteugels e.d. ik denk dat dat ook een hoop scheelt, veel mensen willen te veel en te snel.

longeren is namelijk wel heel erg makkelijk bij het zadelmak maken en aan de ruiter laten wennen.

vereentje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:40

een vriendin mee laten helpen?! Dat kan ook helpen

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 09:45

Mijn zusje helpt me. ze weet ook veel van paarden want zit zelf ook al 8 jaar op paardrijden. dus ze weet hoe ze er mee moet omgaan. toch bedankt!

ik loop nu zelf naast haar en mn zusje heeft de lijn vast en de zweep(gaat nu wel goed) ze begint het nu denk ik wat te snappen alleen vind ze de rechterhand zeer zeker moeilijker als de linkerhand.

als iemand daar nog tips voor weet?! erg graag

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:16

Laat iemand mee lopen.
Of begin eerst gewoon los en met je lichaam aangeven wat ze moet doen en welke kant ze op moet.
Als je in het midden staat gaat het meestal wel goed.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:16

Uhhmm hoe jong is het paard eigenlijk?

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:40

Abeltje77 schreef:

Ze wordt in juni 3. Maar daar waar ze op stal staat hebben ze meerdere jonge paarden en die zeggen dat ze heel pittig is en het makkelijk allemaal aankan. En dat idee heb ik zelf ook wel. Ze leert erg snel en wil graag voor je werken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:52

Yvette_Bibi schreef:
Abeltje77 schreef:

Ze wordt in juni 3. Maar daar waar ze op stal staat hebben ze meerdere jonge paarden en die zeggen dat ze heel pittig is en het makkelijk allemaal aankan. En dat idee heb ik zelf ook wel. Ze leert erg snel en wil graag voor je werken.

Pittigheid heeft niks te maken met het aankunnen. Misschien kan ze het ook wel aan, maar of het goed is is een 2e.
Ik persoonlijk vind het vroeg om bezig te gaan met longeren. Zijn zoveel andere dingen die je kan doen, bijv. stemhulpen aanleren tijdens het wandelen ed. Dan gaat het longeren daarna ook wat makkelijker.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 21:04

Persoonlijk denk ik dat het niet heel veel uitmaakt of ik nu nog een weekje wacht tot ze 3 is ofniet. En ik denk dat als je niet heel veel van dr vraagt, want het meeste wat ik doe is aan het touw en dan recht uit. Longeren doe ik hooguit 5 minuten en dan niet eens iedere dag. Verder kent ze de stemhulpen tijdens het wandelen al dus dat is het probleem niet.

Ik vroeg of iemand tips had om me te helpen als ik haar echt wil gaan longeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:43

Ik heb ook nergens gezegd dat je maar direct aan de gang moet wanneer ze 3 is.
Vergeet niet dat een paard pas volledig is uitgegroeid rond zijn/haar 6e/7e, waarom zou je dan haasten als je alle tijd hebt? :)
Werk aan de hand vind ik overigens meer voorbereidend werk op het rijden dan longeren, zo leren ze al wat van de juiste spieren te gebruiken. Maar daar zou ik nu ook nog niet mee beginnen.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:16

Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

En dat we het allebei anders zouden doen, dat maakt niet uit. Ik ken mijn paard goed, en ik weet dat ik niet teveel van haar vraag en dat ze graag dingen voor me doet. Als ze niets te doen krijgt wordt ze erg vervelend. Bovendien is het niet altijd aan het werk maar maken we ook nog plezier samen en leert ze spelenderwijs ook haar spieren te gebruiken en stemhulpen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:07

Ik probeer de jonge paarden altijd snel de stemhulpen aan te leren, ook aan de hand.
En dan met een lang touw en gewone zweep af en toe eens van je weg sturen en na 1 of 2 stapjes weer naar jetoe halen. Zo wordt het een soort spel wat ze erg leuk vinden. En zo kun je de moeilijke hand ook spelenderwijs een beetje leuker maken.
Als 2 stapjes goed gaan, maak je er 3 stapjes van en weer terug enz enz. Tussendoor veel grondwerkoefeningen om vertrouwen te vergroten en om die stemhulpen te blijven herhalen totdat je paard ze kan dromen.
Binnen no time sta je te longeren alsof ze nooit anders gedaan hebben.
Ik werk in het begin dus veel met lang touw en gewone zweep en daarna pas met longeerlijn en longeerzweep.
En nog steeds doe ik dit met regelmaat tussendoor, ookal zijn ze al lang en breed onder het zadel.
'T is altijd goed omaan de band te werken en dit is een erg leuke manier!