Mijn paardje wil op de ene hand niet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Mijn paardje wil op de ene hand niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:36

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een probleempje.
Mijn draver van bijna 4 jaar heeft paar maanden stil gestaan ivm het weer.
Dus ik ben nu weer begonnen met longeren, de eerste paar dagen ging het super op allebei handen.
Maar na een paar dagen wou die niet meer op de ene hand, dan komt hij steeds naar me toe lopen.
En dan ga ik weer op de andere hand, en dan is er niks aan de hand.
Maar ik weet zeker dat hij het kan, want de dagen ervoor was het ook geen probleem.
Weten jullie misschien wat ik er aan kan doen? Vandaag ging het wel stukje beter, want ik bleef zegmaar achter hem aanlopen zodat hij niet naar me toe kon komen.
Maar het blijft moeilijk gaan, dus zouden jullie mij kunnen helpen :o ?

Bedankt alvast.

Lien_dv

Re: Mijn paardje wil op de ene hand niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:43

Zou hij mss ergens pijn kunnen hebben? of mss omdat hij zo jong is wilt hij je uittesten en zien hoever hij kan gaan?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:45

Werken met een dubbellonge. Zo kun je heb meer controle en kun je heb begrenzen aan een kant

nishrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:51

Ik doe altijd als mijn pony niet wil op een hand een zweepje(gewoon een kleinte)en dan loop ik een beetje achter/naast zijn kont zodat hij niet de andere kant op kan..,
ik ging gewoon even wat proberen en toen kwam ik erachter dat het anders niet ging
!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:54

dat heb ik dus ook, op de andere kant loopt ze prima maar zodra ze weer de andere kant op moet lopen, komt ze dus contenu op je af. Ik blijf dus een beetje bij haar achterhand lopen om haar voorwaards te houden, als je even niet goed oplet, komt ze zo weer op me af. Een andere manier is er ook niet denk ik..

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:59

Dess schreef:
Maar na een paar dagen wou die niet meer op de ene hand, dan komt hij steeds naar me toe lopen.
En dan ga ik weer op de andere hand, en dan is er niks aan de hand.
Maar ik weet zeker dat hij het kan, want de dagen ervoor was het ook geen probleem.

Alle paarden zijn (minimaal een beetje en sommigen erg) scheef en hebben dus een makkelijke en moeilijke kant met longeren (en rijden). Als je je paard een paar keer toestaat om op de moeilijke kant om te draaien en hem dan op de makkelijke kant verder laat gaan, dan heb je hem dat dus geleerd... Tja, ze zijn natuurlijk niet gek :D

Dus consequent en vooral sneller zijn. Goed voorwaarts houden op de moeilijke kant, en als hij toch omdraait, stoppen, en weer verder gaan met de moeilijke kant: consequent zijn!
Verder misschien wat hulp vragen van iemand die een paard goed aan de longe kan trainen om te zien hoe je hem het beste bij kan zetten zodat hij nog wat meer aangemoedigd wordt om ook op de moeilijke kant in de juiste stelling en buiging te lopen.

Naast rijles is longeerles helemaal niet raar om te nemen hoor!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:01

Miss ff hard ma tog ff goed de zweep er een keer by even laten weten dat jij de baas bent en niet je paard

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:03

21deees schreef:
Miss ff hard ma tog ff goed de zweep er een keer by even laten weten dat jij de baas bent en niet je paard

Ik wil liever geen zweep gebruiken :o

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:04

Ann_Pam schreef:
dat heb ik dus ook, op de andere kant loopt ze prima maar zodra ze weer de andere kant op moet lopen, komt ze dus contenu op je af. Ik blijf dus een beetje bij haar achterhand lopen om haar voorwaards te houden, als je even niet goed oplet, komt ze zo weer op me af. Een andere manier is er ook niet denk ik..

Ja, ik probeer ook zoveel mogelijk bij de achterhand te lopen.. maar toch hij blijft het proberen haha :+

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:10

Dess schreef:

Heb je wel een longeerzweep in je hand, zodat je een driehoek kan maken met de longeerlijn, paard en de longeerzweep?
In principe heb je dan een drijvende werking van de zweep zonder dat je hoeft te slaan..
Op het moment dat hij naar je toe wil komen richt je de longeerzweep naar de schouder zodat je hem weer naar een grotere circel drijft. Dan weer goed voorwaarts houden met de zweep naar z'n achterbeen wijzend.

Tsja, longeerles dus... Of minimaal een keer een goed boek erover lezen...
Jouw houding en snelheid van reageren, jouw energie bepaald of je paard doet wat jij wilt of een loopje met je neemt!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:17

Marja schreef:
Dess schreef:

Heb je wel een longeerzweep in je hand, zodat je een driehoek kan maken met de longeerlijn, paard en de longeerzweep?
In principe heb je dan een drijvende werking van de zweep zonder dat je hoeft te slaan..
Op het moment dat hij naar je toe wil komen richt je de longeerzweep naar de schouder zodat je hem weer naar een grotere circel drijft. Dan weer goed voorwaarts houden met de zweep naar z'n achterbeen wijzend.

Tsja, longeerles dus... Of minimaal een keer een goed boek erover lezen...
Jouw houding en snelheid van reageren, jouw energie bepaald of je paard doet wat jij wilt of een loopje met je neemt!

Ik heb heel even geprobeert met de longeerzweep ;) maar daar blijkt hij bang voor te zijn.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:20

raar dat hij op de andere hand wel wilt. Ik zou gek worden de hele tijd rondjes te lopen....

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:21

PP -> RT

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:51

Ik denk toch dat je het bij jezelf moet zoeken, staat je op de juiste positie?
Ga op de moeilijke kant eens wat schuin achter hem lopen, zodra hij wil indraaien geef je een hulp met je drijvende hand, anders eens een paar lessen in longeren volgen,

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:05

en met een korte zweep

dit lijkt echt wel op een spierprobleem en het niet recht zijn van je paard.
toch consequent blijven en hem toch die kant op laten gaan al is het maar 5 min en dan kun je weer wisselen naar de makkelijke kant.
maar dan op die makkelijke kant ook weer 5 min, je moet hem gewoon voor zijn.

en toch maar een zweepje gebruiken, anders krijg je hem straks helemaal niet meer gelongeerd

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:35

Je kunt ook proberen om hem met 2 longes te longeren zodat hij niet helemaal naar je toe kan komen.
Mijn vroegere pony kwam ook altijd naar binnen wanneer ik hem met 1 longe longeerde en dit is een beetje dominantie en uittesten.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:25

Dess schreef:
21deees schreef:

Ik zelf liever ook niet ja om hem in 3hoeks formaat te longeren. Heb namelijk l op opleiding geleerd dat zonder zweep je eigelijk niet kan longeren.

Maar op welke manier is hy bang voor de zweep dan??

Zelf reed ik eerder een pony die altijd super met longeren was maar zich ineens bedacht dat omdraaien ook wel kon

Heb dit eerst vriendelijk probere op te lossen maar egt niets hielp. Dus toen tog maar ff keer zweep gebruikt niet hard geslagen ofzo hoor versta me niet verkeerd maar sinds dien is het weer een super pony om te longeren

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:05

ik denk dat je hem toch moet laten merken dat hij voor de zweep niet bang hoeft te zijn. Je maakt het n erg moeilijk door zonder zweep te longeren. Je hebt hem nodig juist om te zorgen dat hij niet naar je toekomt....

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:01

Mijn pony wil ook maar 1 hand longeren.
En als ik de andere kant probeer gaat ze achteruit of steigeren en op mij af galopperen...
Ik ben nu 2 dingen aan het proberen:
- met z'n 2en, de een de longe en de zweep en de andere loopt/draaft mee met het paard.
later gaat degene die meeloopt langzaam weer naar het midden toe. Werkt wel :D
- kleine rondjes om je heen laten lopen, en dan langzaam de longe langer laten worden, mijn paard krijgt er
steeds meer vertrouwen in. ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:31

Apacheshadow schreef:
Werken met een dubbellonge. Zo kun je heb meer controle en kun je heb begrenzen aan een kant

Hier ben ik het mee eens.
Misschien is hij je ook wel aan het uittesten, maar laat zien dat jij de baas bent en niet hij!

X.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:44

hoe gaat het ondertussen met het longeren.. is er al iets wat helpt of is er nog geen verandering??

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:48

zou je paard eens na laten kijken
daar het volgende
mijn paard wilde rechtsom niet lopen ging stijgeren etc.
nu is er een fysio geweest afgelopen week en mijn paard was geheel stijf in zijn rug en daarom moeilijk met longeren.Ze heeft haar rug nu los gemaakt maar mag absuluut niet meer longeren .

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:49

Toch leren een zweep als drijvende hulp te gebruiken is denk ik stap 1, Zorg dat je in een 3-hoek staat met je paard waarbij jij ter hoogte van de achterhand staat en je zweep als drijvende hulp/aanwijsstok gebuikt. Zelf rechtop blijven staan en met je lichaam meedraaien en niet terugwerken door terug te draaien.
paard even na laten kijken door de fysio en tandarts is denk ik een 2e stap als het probleem zich blijft voordoen en sterker wordt.

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:19

dit heb ik ook ooit megemaakt bij een pony van mijn vriendin, je moet echt zorgen dat je duidelijk laat merken wie de baas is.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:17

jammer dat er geen reactie meer van TS komt