Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:27

Ik ben rustig aan begonnen met mijn 3 jarige te longeren.
Hij pikt alles wonderbaarlijk snel op :D Hij loopt netjes z'n rondje , reageerd goed op mijn stem , en heeft gisteren voor het eerst z'n rondjes gelopen met het zadel erop (inclusief met los hangende stijgbeugles) en het doet hem helemaal niets :+:

Nu is op deze manier longeren natuurlijk leuk voor conditie opbouw , maar voordat ik erop ga lijkt het me fijn dat hij ook een beetje spieren heeft gekweekt ;)

Nu vroeg ik me af , vanaf wanneer kan ik eigenlijk gaan beginnen met bijzetten ?
En kan dat gewoon met de "normale" bijzet teugels of zouden jullie wat anders gebruiken ?
En moet ik hoog beginnen of juist laag ?

Ik wil namelijk niet gelijk teveel gaan vragen van mijn ventje die toch al zo zijn best voor me doet ;)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:39

Ik zou eerlyk gezegd helemaal niet beginnen met hulpteugels.. Hy is nog maar 3.. En waarom zou je als hy het al zo goed doet!

Als je het toch wilt gaat doen natuurlyk zo los mogelyk beginnen, misschien met een pessoa?

Prissey

Re: Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:59

Hoelang longeer je nu al met hem?

Ik ben het met an1985 eens, voorlopig helemaal niet bijzetten en experimenteren met touwtjes en bijzetters. Je spreekt over een zeer jonge pony laat hem lekker los en vrij in beweging. Laat hem eerst leren volledig op zijn eigen benen te lopen in zijn eigen bewegingen! En waarom moet je pony in de spieren staan?
Beleer hem heel rustig aan en neem alle tijd, laat hem lekker vrijspringen anders of loop cavaletti. Ga met hem fietsen en laat hem lekker veel draven hierdoor krijgt het ook echt wel spieren en conditie.

Bijzetten moet je pas aan beginnen als je pony volledig stabiel is en op eigen benen kan staan en als hij uitgegroeit en gezwaard is.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:09

Oke bedankt voor de reacties :D

Ik longeer hem nu maximaal 1x per week (regelmatig minder) rustig aan 10 minuten tot maximaal een kwartier. Verder loopt hij de rest van de week lekker los in de wei (als het weer het toe laat) en anders op het koeienpad (bij gebrek aan een paddock ;) ) en soms ga ik even aan de lange lijnen met hem lopen zodat hij het sturen een beetje door krijgt. De rest van de tijd mag hij dus nog lekker doen waar hij zin in heeft samen met z'n broertje.

Het waarom over de spieren , ik dacht eigenlijk dat dat beter voor hem zou zijn als we hem echt in gaan rijden. Het lijkt mij namelijk zo dat als hij al wat bespiering heeft , dat hij het gewicht van de ruiter beter kan dragen.

Even nog een vraagje over het bijzetten tot hij volledig uitgegroeid en uitgezwaard is.

Mijn "pony" ;) is een 3 jarige tinker hengst .... koudbloed dus ... zou dat dan inhouden dat ik hem zeker tot aan z'n 7e (als ik naar z'n moeder kijk) niet bij zo mogen zetten :?

Want dat lijkt me toch wel weer erg lang duren ... en zo lang heb ik eigenlijk nog nooit iemand zien wachten.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:12

Maar wat is de reden dat je een paard bijzet (dus dwingt om in een houding te lopen?

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:19

Je moet een beetje kijken naar de groeischijven en naar het paard zelf!

Je paardje moet eerst maar eens op mijn eigen vrijheid kunnen lopen, pas als hij helemaal stabiel is kan je beginnen met bijzetten..

Als je je paard nu gaat bijzetten dat belemmer je hem alleen maar. Paardje zal volledige steun gaan zoeken in de bijzetters en zich snel opgesloten voelen.. Voor een jong paard is het juist zo belangrijk dat ze lekker met hun neus naar voren lopen!!!

De tijd die je neemt voor longeren is prima, 1x per week is ook prima.. Breid het uit met vrijspringen en cavaletti. Veel wandelen en op stem hulpen trainen. Bereid je paardje alvast voor op alle enge dingentjes.. Persoonlijk zou ik goed naar je paardje kijken.. met bijzet dwing je je paard in een bepaalde houding te lopen(lees voor een jong paard) Je paardje hoeft nu helemaal nog niet perfect te lopen. Laat hem lekker lopen op zijn eigen benen. Het is zooo belangrijk om hem die vrijheid te geven aan de longeerlijn..

JOnge paarden zijn vaak onzeker en heel goed wentbaar, ook met inrijden merk je vaak dat je ze snel kunt aanrijden!

Doe dit niet laat hem eerst zelfverzekerd worden en stabiel lopen!

Vergeet die bijzet's toch een paar jaar! je paard heeft dit helemaal niet nodig

Misschien zou je een foto kunnen plaatsen van hem een recente

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:24

Het prettige aan een hulpteugel tijdens het longeren is dat het paard al 'leert' in wat voor houding hij prettig kan lopen. Dus de hulpteugel 'helpt' het paard te leren ontspannen, en daarbij leren ze ook een zekere druk te herkennen van het bit in de mond. Dan weten ze meteen dat de druk ook weer weggaat zodra het hoofd zakt.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:28

Een jong paard hoort niet in een bepaalde houding te lopen als het niet eens stabiel op eigen benen kan lopen..

Meningen verschillen hier over...

Maar ik ben er zeker optegen

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:32

Een pessoa is zwaarder dan gewone bijzetteugels. Als je hem losjes bijzet kan dat. Hij leert dat druk op het bit te accepteren en hij loopt dan niet met zijn hoofd heel hoog en rug weggedrukt. Alleen, je kweekt geen spieren met 1 keer per week longeren. Ik denk dat hij in de wei meer ontwikkelt!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:36

daarom zou ze dan beter kunnen vrijspringen en cavaletti lopen , niet te veel maar gewoon als afwisseling.. En veel wandelen en fietsen!

Het is niet specifiek spieren kweken het is ook goed voor een sterke achterhand en met cavaletti creeër je een ruimere draf!

Buiten dat het een fijne beweging is voor je paardje vinden ze het meestal ook nog eens heel erg leuk

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:38

@prissey: dat is ook heel goed voor zijn balans en evenwicht!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:40

Prissey schreef:
Een jong paard hoort niet in een bepaalde houding te lopen als het niet eens stabiel op eigen benen kan lopen..

Meningen verschillen hier over...

Maar ik ben er zeker optegen

Mee eens.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:42

Als hij niet stabiel op zijn eigen benen kan lopen is hij nog te jong om iets mee te doen.
Longeer een jong paard zowiezo niet te veel aan een enkele longe!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:46

idd kev,

Ik vind bijzetten bij een jong paard gewoon niet goed!
En teugel druk kan je ook met de lange teugel oefenen daar is een bijzet nou niet echt voor bedoelt..

Het kan misschien wel met bijzet maar waarom je paard bijzetten als er andere oplossingen zijn.

Stabiel, belans evenwicht ontwikkeling etc etc dat zijn de dingen die nu belangrijk zijn..

Paard is pas 3jaar. laat het beestje nog gewoon lekker vrij in zijn beweging.

Heb zelf een bijna 3jarige haflinger en geen haar op me hoofd die eraan denkt om haar met bijzets te laten lopen!!!
Ik doe veel grondwerk met haar, ik volg sinds kort les hierin en dit gaat super. Ik heb een paar keer gelongeerd maar hier mee gestopt omdat we eerst volop met het grondwerk gaan beginnen!
Gewoon het leiderschap en leuke oefeningen waarbij zij volop het vertrouwen in mij krijgt.

Verder wandelen we heel veel en doen we eens cavaletti! beetje los jagen in de bak doen we ook ik slinger een beetje met mijn leadrope rond of klik met mijn tong en mijn pony gooit al haar energie eruit. Verder staat ze overdag lekker in de kudde!

Het is zo belangrijk dat je jonge paarden de tijd geeft die ze nodig hebben voor hun ontwikkelingen!

Longeren is opzicht al best intensief voor een jong paard, die constante volte's zijn inwerkend voor de pezen en overige botten.
Ik laat mijn pony dan ook zo veel mogelijk recht uit lopen!

Ik val TS echt niet aan hoop haar alleen goed advies mee te geven

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:55

om druk te geven moet je wel met een dubbele lijn werken en dat is nog niet zo makkelijk. Druk is misschien een groot woord, maar hij leert wel dat als hij zijn hoofd te ver omhoog doet hij iets voelt in zijn mond, om het maar even simpel te zeggen. Als je erop gaat zitten is het niet zo'n overgang.
Opjagen ben ik dan weer op tegen, vind dat link, ze moeten zelf kunnen bepalen of ze gaan rennen/springen.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:58

is het niet nodig zeker niet aan beginnen pasoa is wel goed.. maar zou nog even wachten tot hij lekker ontwikkeld is , rechtuit lopen is beter, je kan jongen paarden zo snel verkloten doordat mensen er allerlij dingen aan hangen en het paard gewoon scheef ontwikkeld!!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:00

waarom uberhout die druk al opbouwen...

TS hoever ben je eigelijk al met je paardje?

wat kan hij allemaal al?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:02

Met een pessoa ontwikkelen ze wel bil en buikspieren, maar daar zou ik nog een jaartje mee wachten.
Een paard ontwikkelt niet scheef door bijzetteugels, maar door teveel longeren/aan een enkele longe. En als je dan met een dubbele werkt, dan kan je ook veel meer rechte lijnen pakken!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:03

zou met een paard van 3 helemaal nog niet zoveel longeren... en dit later uitbouwen naar dubbele lijnen hierbij wel hulp vragen want het is niet gemakkelijk

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

Prissey schreef:
zou met een paard van 3 helemaal nog niet zoveel longeren... en dit later uitbouwen naar dubbele lijnen hierbij wel hulp vragen want het is niet gemakkelijk

dat zeg ik... gamma

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:08

Ik lees wel wat je zegt hoor...

hahahaha

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:11

Nee ik zou niet beginnen met bijzetten, ik zou gewoon eerst lekker proberen om op hem te rijden. Als dat vertrouwd gaat kun je verder gaan kijken.
Hij is nog jong he, moet je voorzichtig mee zijn. Dus nee ik zou de hulpteugels etc, eerst maar even achterwegen laten. En er eerst maar even toe te werken om er op te rijden.. Succes !

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:45

mee eens laat dat rommel nog maar even voor wat het is dat kan later.. of miss heb je dat dan wel nie nodig

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:18

Zo daar ben ik weer :D Had even heel wat bij te lezen zeg ;)
Ik ben echt blij met alle tips en informatie hoor , dit is voor mij m'n 1e echte jonge paard waar ik mee begin dus alle tips zijn welkom.
M'n mannetje is bij ons geboren en ik hem zelf zoveel mogelijk aanleren omdat hij me gewoon vertrouwd. Het is nogal een onzeker typje bij vreemden dus hoe meer ik hem zelf kan leren des te beter ik dat vind.
Zijn moeder was 3 bijna 4 toen ze bij mij kwam en die kon al het een en ander, dan denk je toch iets minder na dan wat ik nu doe ... :o

Allereerst foto's van m'n ventje : foto's zijn van vorige maand tot 2 weken geleden :

eind december : (het is de voorste ;) )

Afbeelding

http://i210.photobucket.com/albums/bb28 ... G_7714.jpg

2 weken terug :

http://i210.photobucket.com/albums/bb28 ... wen1-3.jpg

Wat kan hij allemaal al ... moeilijke vraag want op wat voor punt bedoel je dat precies ?

Longeren gaat dus goed, links om gaat wel makkelijker dan rechts om. Ook het zadel op en de beugels die los hangen maakt hem allemaal niet uit ...
Hij reageerd goed op mijn stemhulpen, lange lijnen gaat ook steeds beter (gewoon recht toe recht uit met hier en daar een bochtje)
Ik heb er nu 2x opgezeten (1x in de stal en 1x in de longeerbak en toen hebben we 2 rondjes gestapt door het bakje) , ging ook allemaal goed, hij geeft geen kick en loopt relaxed met de oortjes naar voren.
Wandelen is hem helemaal niet onbekend ;) verkeersmak is hij ook , alleen hele grote vrachtwagens zijn af en toe nog eng.
Spelender wijs hebben we al een aantal keer schriktraining gedaan (plastic wapperende dingen enz. ) Je kan een skippybal op z'n kont gooien en hij gaat je echt aan staan te kijken van wat doe jij nou ?
Afgelopen zomer heb ik een aantal balkjes in het weiland neergelegen zodat ze daar ook spelenderwijs mee om leerden gaan, omdat hij nog niet helemaal door had waar hij zijn benen zette , nu gaat dat al stukken beter ...
En verder tja ... eigenlijk alles wat ie op deze leeftijd hoort te kunnen , vast staan , voetjes geven alle normale dingen ....
Laatst bijgewerkt door Shayla op 06-02-10 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:22

Ik raad je aan om misschien grondwerk te gaan doen. Of anders lichte VD oefeningen. Maak hem lekker los in heel zijn lichaam! Cavaletti gewoon beginnen aan de leadrope alle ruimte geven en veel oefenen. Leer hem achterwaard etc.

Leer hem netjes braaf wachten(erg handig voor later bij het opstijgen)

Ga met hem fietsen...

Aub niet bijzetten!!!

Offtopic je hebt een pracht tinkertje