Achterwaarts.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:55

Mijn paard heeft dus nooit geleerd om achterwaarts te gaan wanneer er iemand op zit.
Hij kan dit wel 'vanaf de grond'. Als ik lichte(!) druk geef tegen zijn borst met het commando erbij geef, gaat hij wel achterwaarts.

Nu had ik bedacht dat iemand dit commando gaf en dan iemand er tegelijkertijd op, alleen gaat dit hem niet worden. Want ik ben namelijk vrijwel altijd alleen, en er kan dus ook zo 1,2,3 niet iedere keer iemand mee.

Dus vroeg ik me af of ik het anders kon aanleren, in m'n eentje dus?

ZusJacobs

Re: Achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:57

Ik houd lichte maar constante druk op de teugels en leg mijn benen aan, het paard wil eerst naar voren maar word tegen gehouden. Dan heb je nog twee opties, naar boven of achteruit. Maar weinig kiezen er voor om omhoog te gaan, of je moet wel erg ruw zijn.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:58

ik ben daar ook mee bezig...
Ik kan hem vanaf de grond met een handgebaar achterwaards laten gaan..
daar ben ik nu een stemcommando aan aan het koppelen.. hopelijk valt het kwartje dan..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:53

achterwaart op stemcommando aanleren.
Erop klimmen, begrenzen van voren, en stemcommando geven.

Moet te doen zijn :j

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:01

Mijn paard kan het ook beter op de grond, maar ik volg soms westernles en elke keer als we moeten stoppen, moeten we onze voeten naar voor doen & zachtjes bumpen op de schouders, en heel lichtjes in de mond spelen, als ze het niet meteen snappen... Vanaf dat die één stapje hebben gedaan meteen terug loslaten :) Ik doe het wel meestal zonder bit als ik niet in de les zit, en na een beetje oefenen lukt dat wel oor :) Maar nooit te lang doen, want dan worden ze het beu he :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:04

ZusJacobs schreef:
Ik houd lichte maar constante druk op de teugels en leg mijn benen aan, het paard wil eerst naar voren maar word tegen gehouden. Dan heb je nog twee opties, naar boven of achteruit. Maar weinig kiezen er voor om omhoog te gaan, of je moet wel erg ruw zijn.

Werkt ook al niet..

kehdra schreef:
achterwaart op stemcommando aanleren.
Erop klimmen, begrenzen van voren, en stemcommando geven.

Moet te doen zijn :j

Dan valt het kwartje dus niet, maar dat is ook bij de jambette. Dan valt het kwartje ook niet ;).

Ik ga binnenkort trouwens ook beginnen met les hoor, dus die tip hoef ik iig niet :o .

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:06

Haa jullie doen het precies anders dan ik :) Misschien even uitleggen hoe ik het doe (ik vind het heel handig en ik had het mijn paard zoo aangeleerd, zonder eerst grondwerk te doen enz enz)
Eerst zet je je paard netjes stil, mooie aanleuning, op 4 benen staand. Om achterwaarts te gaan is het de bedoeling dat het paard zijn achterhand in beweging komt. Dat doe je dus met de benen (en niet zo zeer met handdruk zoals ik boven lees) Vraag dus vb om te beginnen een lichte stelling van het hoofd naar links. Doet hij dat, duw hem dan met je linkerbeen om. Dan rechts stellen en rechterbeen.
In het begin zal het allemaal niet netjes zijn en meer zigzag dan mooi recht achteruit. Dat komt later wel allemaal, geen bang voor hebben. Het begin ervan kan ie toch al.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:11

een neckrope kan ook helpen omdat deze ook druk op de borst geeft. probeer wel te belonen als je paard al alleen aan achterwaarts denkt. Je kan het paard ook ernaast al leren hoe je achterwaarts op de neckrope vraagt. Je kan een gewoon halstertouw om de hals gebruiken.
Belangrijk is je been in het spel, achterwaarts hoort net zo actief te zijn als voorwaarts alleen als het paard naar voor wil begrens je hem van voor (op teugel en neckrope).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:12

Ik rijd ook wel is met neckrope, maar helaas :Y) !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:18

ik denk dat je dan meer werk vanaf de grond moet doen.

Halthouden ervoor gaan staan en met je zweepje de achterhand actief maken maar voor begrenzen waardoor de reactie achteruit bestaat en deze belonen. Denk dat het voor jou nog iets teveel is om het meteen erop te doen, ben daar zelf vroeger ook wel de fout mee ingegaan door mijn pony letterlijk naar achter te trekken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:19

Aan 'letterlijk naar achter trekken' doe ik sowieso niet. Dat vind ik zoiets als dwang er daar houd ik niet van :o . Daarnaast wil ik ook niks overhaasten, werkt vaak alleen maar averechts, hij hoeft het dus ook echt niet binnen nu en een maand goed te kunnen bijvoorbeeld :P.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:58

Trekken is zowiezo een verkeerde methode. "het paard heeft dan twee opties naar boven of naar achter" , nou oke dan, maar vergeet dan ook niet dat je er tegen de hand en niet over de rug gratis cadeau bij krijgt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 08:41

Hmm.. dan heb ik liever geen gratis cadeau, haha :P.

Ik denk.. dat ik gewoon wacht tot de sneeuw etc allemaal weg is, en kan beginnen met lessen. En er verder zelf niet mee bezig ga, kan ik er zelf ook niks aan verpesten zeg maar :P.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:15

je trekt je teugels een klein beetje naar je toe en geeft kleine schopjes

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:25

Hmm.. ik hou niet van trekken en van schopjes. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:30

Tja, de mijne heeft het gewoon eerst vanaf de grond geleerd op commando "terug".
Toen ze dat braaf deed, deed ze het ook op dat commando als je erop zat.
Dat commando gecombineerd met de hulpen, uiteindelijk kun je dan het stem commando weglaten als je nieuwe hulpen bevestigd zijn.
En nu kan ze het op of stem, of hulpen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:36

Zo heb ik het dus ook geprobeerd! Maar dan valt het kwartje dus niet. En heb niet de luxe elke keer iemand mee te nemen, die dan de hulpen vanaf de grond zou kunnen geven..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:37

Hoe goed snapt die van jou het vanaf de grond?
Die van mij snapte het ongeacht waar ik stond, dus voor achter of naast het paard....

En die keren dat je iemand extra bij de hand hebt oefenen...
Eigenlijk in eerste instantie alleen maar met een extra iemand als het nu niet lukt..
Aangezien dan het kwartje veel sneller valt, aangezien het (bijna) altijd goed gaat dan
en je je paard kunt belonen.
Hij snapt het uiteraard veel eerder bij elke keer succes, dan bij de frustratie waarbij jullie
geen van beiden weten wat nou precies de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 04-02-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:39

Ik geef hierbij wel een 'extra' hulp. Dus zweepje ervoor/tegen de borst. Doe ik verder niks mee, maar zo kan hij niet in de war raken als ik het woord zelf perongelijk een keer zeg, zonder dat ik het tegen hem bedoel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:42

Hmm verwarring valt denk ik wel mee..
Als je ervoor staat lichaamstaal doet ook veel.

Ik benadruk de TTTTeeerrrrrr(lekker rollende rrrr)uuuuuuuGGGGG enorm, bekt zo lekker met een r en g erin (mits je niet uit Limburg komt)
Ik zeg dus terug als commando heel anders dan terug in het dagelijks leven.

Desnoods voorafgaand door Sjolvir LET'tOP (als ze staat te dromen) en dan lekker vrolijk zeggen let op! met hoge stem...
Ik heb dan zeker de aandacht, dus commando komt dan ook ergens in de dromerige oren terecht.

Als je vanaf de grond nog niet altijd succes hebt, is het lastig het commando te verplaatsen naar 1 als je erop zit.
Dan moet je zeker met iemand erbij zijn.

Eerst het grond commando vol bevestigd, dan erop..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:44

Hmm, ja zo kan het ook maar ik gebruik dus 'achterwaarts'. En dat zeg ik dan gewoon, nouja normaal. En nu zul je denken 'zo vaak zeg je toch niet gewoon even achterwaarts' ? Maar achteraf zeg je het vaker dan je er erg in hebt :P.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:47

Ik vind achterwaarts persoonlijk heel lang voor een commando.
En lastig om leuk de klemtoon ergens in te gooien en het te benadrukken.

Zou dan denk ik Achter kiezen.. AaaaGGGGTTTTTeeeeeRRRR, bekt ook wel lekker.
Juist door je afwijkende manier van het uitspreken, zal je paard niet zomaar als iemand achterwaarts zegt reageren.
Kunt het woord ook zo lekker oprekken.. En uiteindelijk zal je paard bij de eerste klemtoon al weten wat ie moet doen.
Mits je niet precies hetzelfde klinkend ander commando gebruikt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:50

Dat klopt, is ook niet helemaal mijn bedoeling geweest. Maar zei van het begin af aan alsk hem achteruit wou zetten al 'achterwaarts' en zo is het dus eigenlijk gekomen. Zou persoonlijk ook liever voor terug kiezen, maar het is nou eenmaal gebeurd haha :P.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:54

Joh, bij mij zijn de commando's ook spontaan ontstaan en deel van vorige eigenaar geadopteerd.
Maar ik kom uit de hondesport ooit, toen reed ik nog geen paard, dus kies wel mijn commando's zo dat het lekker klinkt, goed te benadrukken is en niet meteen alledaags is.

Voor galop hebben wij Hop Hop.. (had vorige eigenaar al, vond hem wel aardig)
Verder redelijk standaard, commando's...

Maar de jouwe snapt combi zweepje en stemcommando dus nog niet helemaal... Zou eerst dat 100% bevestigd willen zien.
Liefst zonder zweepje (ik persoonlijk), omdat hij dan puur op stem het doet.
En om verwarring te voorkomen, op volkomen rare manier de klemtoon er goed in gooien.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:55

Hij snapt de combi zweepje + stem juist wél ? :+