fietsen met paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilaMila

fietsen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:14

Er is hier vast al een hoop over geschreven, maar ik kan het niet vinden.

Ik wil graag gaan fietsen met mijn paard.
Zijn hier mensen met ervaring daarmee? Waar moet ik aan denken?

Ik wandel veel met hem en het ligt een beetje aan het weer hoe hij is. De ene keer heel rustig en de andere keer een energiebonk. Dan wil 'ie graag errug hard. Als hij in zo'n bui is lijkt het me niet zo slim, maar in een rustige bui zal het super zijn voor hem.
Hoe ga ik om met schrikken? Hoe leer ik hem een gepaste afstand te behouden van de fiets? Hoe leer ik hem niet vooruit te rennen?

Ik hoop dat ik wat handige tips krijg!

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:17

Je kan het beste beginnen met een step voor je eigen vertrouwen. Daar stap je makkelijk van af en als je valt val je 3 cm :P Je moet gewoon de lijn losser laten zodat hij zelf op afstand kan blijven. Dat doen ze eigenlijk vanzelf wel. En als je gewoon met rustige tempo's begint zal het zeker goed gaan. Je moet ook niet te hard van stapel lopen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:25

Het kán wel, mits je je paard heel goed onder controle hebt. Als dat niet zo is, dan moet je daar echt eerst aan gaan werken, voordat je het überhaubt gaat proberen.

Je paard moet bijvoorbeeld leren om te gehoorzamen op stemcommando's omdat je geen hulpen kunt geven als je ernaast fietst. Dat wil zeggen; je paard reageert direct als jij "ho" of "halt" zegt en blijft dan ook netjes naast je stil staan. Paard mag pas ook weer in beweging komen als jij dat aangeeft door middel van "stap", "voorwaarts" enz. Dit zul je allemaal eerst aan de hand als je er naast loopt moeten oefenen. Als je paard blijft drammen met wandelen (voor je uit lopen, onrustig enz), zou ik voorlopig zeker niet gaan fietsen.

Daarna is het nog zaak om je paard aan een fiets te laten wennen. Je kunt het beste een fiets gebruiken met terugtraprem omdat je maar 1 hand aan het stuur kan hebben. Zelf hield ik mijn paard altijd aan de kant van de berm op een armlengte afstand van mijn stuur. Dus ongeveer 30/40 cm.

Pas als je aan deze voorwaarden kunt voldoen is het veilig genoeg om op een rustig moment op een rustige plek een klein ommetje te maken. En ik zou de eerste paar keren altijd iemand extra meenemen op de fiets of eventueel op het paard zelf.

Ik heb het vroeger met mijn merrie redelijk veel gedaan en ze vond het ontzettend leuk altijd en het was een goede manier van beweging geven.

AshleyAngie

Re: fietsen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:28

ik fietste me paardjes altijd naar achter het weiland in.
1 aan de ene kant de ander aan de anderen kant.

in het begin vond ik dit eng.
en ging ik in stap. en zorge dat ze wel goed luisteren. dus als ik ho zei dat ze dan ook zachter ging of stil gingen staan.
en vaak op de terug weg waren ze niet vooruit tebranden dus ging ik zachtjes draven.
en op geven moment gingen we gewoon in draf naar achter. en ze luisterde super goed!

ik denk dat het ook gewoon een kwestie van proberen is en vaak doen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:29

ik fiets heel veel met mn pony,... wel goed opvoeden inderdaad en zorgen dat hij half naast je loopt ;)
Ik heb het nooit als eng ervaren. Op sommige stukken fiets ik op het fietspad en hij op het ruiterpad in draf met een lange lijn ertussen,... gaat super :d

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:39

Het meeste is hierover al gezegd :D nog even een tipje:

Fiets met terugtraprem en het liefst eentje waar je meteen op de grond staat... Als jij je pony vast hebt, is remmen met handremmen vaak een stuk lastiger (bij mijn ene fiets is achter remmen rechts, bij mijn andere links, ook even iets om op te letten voordat je over de kop gaat ;))

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:48

Ik fiets ook met me verzorg shettert.!
Maar fietsen met een shetje is natuurlijk wel makkelijker dan met een paard.
Ik denk dat het het makkelijkste is als je het met een bitje doet.
tenzij je paardje natuurlijk braaf luistert aan het halstertje.
want als ze zin krijgen zijn ze wel moeilijk terug te nemen,
aangezien je op een ding zit wat er lekker achteraan rolt.

miscchien is het handig dat je de eerste keer(en) misschien met
iemand erbij gaat? zo die je kan assisteren als het nodig is.

iig veel succes :D

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:18

Bedankt voor de tips!

Ik was net bij Timon en ging samen met mijn zusje(zij had een fiets bij zich) met hem wandelen. Hij was in een goede bui en na een stuk wandelen ging ik eens op de fiets met hem aan de hand. Hij deed het super! Netjes stappen, en daarna een stukje draven waarbij hij heel goed op mij lette. Ik ben heel trots op hem! Ik merkte wel dat hij op een gegeven moment iets naar voren ging in de draf, maar dat komt ook omdat hij gewoon een supersnelle draf heeft. Dan is het denk ik gewoon aan mij om iets harder te trappen en niet aan hem om in een vervelend tempo te moeten lopen.
Maar een geslaagde oefening dus!

Ik heb al een tijd met hem gewandeld en geoefend met waar hij moet lopen en met stemcommando's en dat heeft hij goed onder de knie. Dan is de overgang naar fiets natuurlijk niet zo heel erg moeilijk voor hem.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:01

Wij leerden het onze pony's door achterop de fiets te zitten met de pony aan de hand en de ander fietste dan. Als dat goed ging dan een keer zelf op de fiets en met de pony aan de hand.

Terugtraprem is wel een must en beginnen op een voor het paard bekend stukje oefenen is ook aan te bevelen.

Maar het blijft een risico...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:11

Mijn kleine A pony, fietste ik ook regelmatig mee. dat vond die heerlijk.
gewoon aan een lang touw en met hand gebaren luisterde hij super goed!
zoals in de berm, naast en achter ook een rem is wel makkelijk als dat er op zit.
soms liet ik hem ook gewoon los en hij liep gewoon door het dorp heen,
of hij rende naar stal of hij bleef netjes achter mee (meestal)
en als ik dan heel hard ging fietsen kwam die er aan geraced.
ook deed ik het eigenlijks met een niet verkeersmak paard, stond er toen niet echt bij stil.
maar dat ging altijd goed het was een paard van 1.70m wel iets anders als me pony.
maar een rem en als ze super naast je loopt ging alles prima, wel was ik extra allert dat er niks bij haar kant gebeurde anders kon ze op mij springen en lag ik onder mijn fiets.
maar heb het met talloze paarden gedaan en eigenlijks volgde ze prima, de rem was soms even zoek!
en heb wel eens een paardje los moeten laten. maar die zag een grassprietje en die stopte toen weer :9
Ik heb nooit gekke dingen echt mee gemaakt behalve dat dat ^^!

Ik heb een nieuw paard gekocht en die stond dicht bij dus heb ik haar ook aan de fiets opgehaald.
die heeft leren buitenrijden achter een fiets (als er iemand opzat) dus die liep ook super braaf mee.
scheelde weer benzine kosten dat kleine stukkie ;( (krent)

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:31

Nou, Timon vindt het super :D
Hij heeft vandaag zo'n acht kilometer aan de fiets gelopen, gestapt en gedraaft. Hij deed het heel goed, zelfs toen er een hele enge grote trekker met aanhanger midden op de weg met suikerbieten bezig was. Het is zo lief, iedere keer als hij iets spannend vindt, of denkt te gaan vinden dan wil hij met zijn neus heel dicht bij me zijn en dan is het goed. Liefst plakt 'ie m eventjes aan me vast en loopt 'ie met een heel geconcentreerd gezicht door ('ik ga niet schrikken, echt niet') :+:
Hij heeft ook eventjes z'n draversbloed gevoeld, wooow wat kan hij hard draven. Met z'n neusgaten keigroot en de aders in z'n gezichtje te zien, met z'n benen hoog in de lucht, prachtig!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:45

Gaaf!
Ik doe het ook regelmatig, echt heerlijk! De pony vindt het ook echt geweldig. Omdat hij altijd rechts naast de fiets loopt heb ik hem nu geleert dat als ik rechts tegen hem zeg dat we ook rechts gaan. Links kan ik hem namelijk gewoon mee nemen, maar rechts was altijd een behoorlijk gedoe. Erg makkelijk dus ;)

Handcreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:52

Nu het telkens zo vriest, ga ik elke dag met mijn (rij) pony aan de hand een kwartier tot halfuurtje fietsen. Ze is super braaf, en we gaat het grootste gedeelte in een flinke middendraf heerlijk vind ze dit, en we gaan dan soms ook keihard, en strekken dat ze doet ;)

Ik heb haar altijd geleerd als ik stil sta, staat zij stil. Dit doet ze dus ook met fietsen ze houd mijn tempo aan;)

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:00

ik heb eerst mijn paard geleerd op commando te draven, stappen of halthouden. Al veel geoefend met wandelen buiten en daarna gewoon een keer de fiets gepakt en gekeken hoe dat ging. Bij mij ging het vrij goed alleen stoppen is soms wat lastig als ze niet luisterd. Dus zorg er wel voor dat je makkelijk van je fiets kan springen als er wat gebeurd!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:46

Super handig topic!
Ik wandel nu ook met me pony, maar dit is natuurlijk ook een super optie!

Als het weer mooier weer word, ga ik het ook maar proberen!

Liefsx

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:20

met hoofdstel fietsen dan heb je meer grip!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:24

Wij fietsen met alle 4 de paarden, gewoon met een halster.
Versnellingen zijn ook erg handig als je een galopje pakt.
(of een draver naast je hebt lopen)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:43

Ik doe het ook met mijn shet. Ze vind het super leuk om te doen. En het is wel goed voor haar conditie (en de mijne natuurlijk!)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:51

Mijn haflinger vind het ook geweldig. Ik heb op een dag gewoon de fiets gepakt, zweepje in de hand en gaan.
Hoe vaker ik ging hoe enthousiaster hij werd.
Ik doe wel een hoofdstel in met bitje want hij wil nog wel eens in het gras duiken. Maar verder doet ie het hartstikke braaf en blijft netjes naast je in stap draf en jawel ook galop (wel doortrappen dan :D ).

Als ik straks weer terug ben op de oude stek gaan we weer hoor.

1 tip: neem geen mountainbike :n dat fietst niet. maar ik heb ff niks anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:00

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:13

waarom wil je fietsen met je paard. Conditie?
Als het voor jullie beiden conditie is zou ik hardlopen aanbevelen, beter voor de conditie en veiliger:-)

DragonHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:32

Voor de eerste paar keer had ik wel iemand mee gevraagd die dus snel te hulp zou kunnen schieten. voorkeur voor iemand die ook vertrouwd is met paarden(en welke jou paard dus al kent).
als je al merkt dat je paard.. iets eng vind gewoon blijven praten en het paard 'vertellen' dat er niks aan de hand is. je kan altijd nog afstappen en die 2de persoon snel de fiets overhandigen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:36

Mijn vriend neemt altijd de shet mee met de fiets als ik ga buitenrijden met mijn paard. In het begin is ze altijd erg vervelend, beetje over enthousiast maar als we eenmaal onderweg zijn is ze wel braaf. Hij fiets op een mountainbike maar denk dat een omafiets met terugtraprem wat geschikter zou zijn...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:00

Zelf fiets ik geregeld met mijn paard. In periodes dat ik haar onbelast wil laten lopen of laatst bijvoorbeeld tijdens een revalidatie periode. Ik doe dit al vanaf het begin dat ik heer heb en ze weet niet beter. Ze kent het woord BERM, dan moet ze in de berm blijven en kan ik zelf mijn afstand bepalen. Anders laat ik haar op een bepaalde afstand lopen. Ik doe er voor de veiligheid mocht ze echt een keer schrikken en ervandoor gaan (zal niet gebeuren want ze verstijfd) een bit in of ik heb er een hengsteketting extra aan hangen. Nooit nodig gehad maar een ongeluk zit in een piepklein hoekje. Ik doe ook de galop naast de fiets maar dat is flink door trappen (pffff).

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:43

ik vind het persoonlijk wel link om met een paard te fietsen. Ookal weet je dat je paard nooit iets zou doen dan zou ik het nog niet doen. Ik merk het ook aan mijn hond. Je weet het maar nooit en dan val je toch behoorlijk hard.