Steigeren aangeleerd met grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LostInHeaven

Steigeren aangeleerd met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:20

Dag allemaal!
Ik heb vandaag mijn allerliefste orlando een truckje geleerd!
Ik doe met hem Grondwerk natural horsemanship, maar we trainen niet super veel ofzo.
Zit nog maar aan level 1.
Nu heb ik hem dus leren steigeren op commando.
hij kon het al onder het zadel, nu ook in vrijheid.
(hier heeft hij wél een halster en touw aan, maar hij kan het ook zonder.)

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Re: Steigeren aangeleerd met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:21

bereid je al maar voor op veel commentaar

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:26

Bel de ambulance maar vast zou ik zeggen.

Ontopic: Steigeren aan een touwtje terwijl je ervoor staat... Oke, niet zo slim (zeer voorzichtig uitgedrukt). Wil je dat hij verstrikt raakt in het touw? Wil je een paar hoeven in je gezicht? Als je echt toe bent aan een oefening als steigeren had je dat touw niet nodig gehad. Bewijst dus dat je met iets bezig bent waarvan je de gevolgen niet kan overzien. Ik hoop dat we niet volgende week een berichtje krijgen dat LostinHeaven verongelukt is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:28

Ik hoop ook dat je toestemming hebt gevraagd aan de eigenaar? De meeste zitten niet echt te wachten op een paard dat kan steigeren, heel gevaarlijk als hij ooit verkocht wordt ofzo.
En ik vind je ook wel redelijk dicht staan bij je paard en dat touw vind ik ook verschrikkelijk angstaanjagend...

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:38

Kirr__ schreef:
Ik hoop ook dat je toestemming hebt gevraagd aan de eigenaar? De meeste zitten niet echt te wachten op een paard dat kan steigeren, heel gevaarlijk als hij ooit verkocht wordt ofzo.
En ik vind je ook wel redelijk dicht staan bij je paard en dat touw vind ik ook verschrikkelijk angstaanjagend...

hij is idd daarstraks verstrikt geraakt in het touw, maar hij geeft er niet om ..
hij gaat constant op het touw staan en reageerd heel rustig ..
hij is ooit wel bij zijn eigenaar gaan lopen aan de longe omdat zij hem losliet ..
toen heeft hij 10 toeren rondgecrossd.. toen kon ze hem pas terug vangen ..
DAT is gevaarlijk :)

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:39

mick75 schreef:

Ontopic: Steigeren aan een touwtje terwijl je ervoor staat... Oke, niet zo slim (zeer voorzichtig uitgedrukt). Wil je dat hij verstrikt raakt in het touw? Wil je een paar hoeven in je gezicht? Als je echt toe bent aan een oefening als steigeren had je dat touw niet nodig gehad. Bewijst dus dat je met iets bezig bent waarvan je de gevolgen niet kan overzien. Ik hoop dat we niet volgende week een berichtje krijgen dat LostinHeaven verongelukt is.

ik ga voldoende achteruit hoor ..
enja, toen was het aan het touwtje .. nu is het zonder touwtje, en dan nog, als hij eropstaat blijft hij gewoon rustig staan en meestal laat ik hem dan los, hij gaat toch niet lopen ..
hij wacht gewoon tot ik het touw onder zijn voet heb gehaald ..

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:42

Je staat er idd ver genoeg vanaf, touwtje is inmiddels ookal gezegd :)

Ik vind het er echt machtig uitzien als een paar kan steigeren, hij kon het ookal onder het zadel, dus waarschijnlijk weet hij wanneer het wel en niet mag ;)
Veel plezier nog met grondwerk&vrijheidsdressuur!

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:44

Chernique schreef:
Je staat er idd ver genoeg vanaf, touwtje is inmiddels ookal gezegd :)

Ik vind het er echt machtig uitzien als een paar kan steigeren, hij kon het ookal onder het zadel, dus waarschijnlijk weet hij wanneer het wel en niet mag ;)
Veel plezier nog met grondwerk&vrijheidsdressuur!

Als hij het onder het zadel doet of met grondwerk als ik het niét vraag word hij daarvoor zeker hard aangepakt ..
hij weet wat het commando is, het is allebei hetzelfde voor zowél op de grond als onder het zadel.
dus hij weet idd waneer het wél en niét mag :)
bedankt voor je leuke reactie !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:48

Touw is inderdaad gevaarlijk, beetje mee uitkijken :) Afstand is goed hoor :)
Trouwens mooi paard !!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:14

mick75 schreef:

Jij hebt je oordeel snel klaar zeg! Pfoe, lekker kort door de bocht allemaal hoor, ik zou ook vooral geen moeite doen om gewoon normaal te blijven communiceren. Nee joh, geef je bek een douw en trek de conclusie die jou het beste uitkomt. Jammer hoor! TS staat namelijk op een ruime afstand van haar paard, dus daar kan niks van gezegd worden. Paard kent het steigeren op commando al ohz, dus wil zeggen dat de TS zich zeker al in het onderwerp heeft verdiept en zich waarschijnlijk ook wel bewust is van de eventuele risico's/belangrijke punten. Vind het echt jammer dat je zo reageert, waarom toch meteen zo aanvallend? Wis dat beeld van een pennymeisje dat haar verzorgpoownie steigeren op commando leert en er later problemen mee krijgt omdat ze niet consequent genoeg was van je netvlies, en kijk eens met een wat openere en positievere blik :)

@ TS: touwtje is al wat over gezegd, maar gelukkig kun je die inmiddels al achterwege laten! Ik vind dat je 'n erg gaaf paard hebt :)) Misschien nog 1 aandachtspuntje: vooral op de laatste foto lijkt het alsof je paard wat extreem hoog en een beetje ongecontroleerd steigert. Nu kent ie deze oefening natuurlijk pas net los, maar toch zou ik proberen om er wat meer rust in te brengen. Nog veel succes en plezier samen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:18

Ow aha, steigeren is tegenwoordig al een o e f e n i n g, goh.

Ik zou inderdaad ook proberen er wat meer rust in te brengen :j.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 08:00

Lovely schreef:
Ow aha, steigeren is tegenwoordig al een o e f e n i n g, goh.

Ik zou inderdaad ook proberen er wat meer rust in te brengen :j.

Volgens mij was het al een oefening voordat de 20x40 baan was uitgevonden :+ en zelfs onder te verdelen in verschillende oefeningen voor diverse doeleinden...

Nl. Levade, Pessade, Courbette en Capriole

Bij mij kunnen ze het ook allemaal:

Levade: Afbeelding

Pessade:Afbeelding

Capriole: Afbeelding
Afbeelding

En zoals jullie kunnen zien sta ik er ook dichtbij :+ maar ze houden echt de beentjes wel bij zich hoor!

http://94.100.121.5/818650001-818700000 ... _tYxq.jpeg

http://img25.imageshack.us/img25/1500/img8085q.jpg

Het is maar net hoe je met je paard omgaat, als jij je bewust bent van je houding zal het paard heus niet zomaar op de achterbenen gaan als hem iets niet zint (net zoals dat paarden ook geen schouderbinnenwaarts of travers blijven lopen als jij iets wilt doen wat ze niet zint om dit tegen je te gebruiken :+ zo denken paarden helemaal niet. Dat is antropomorfisme! ).

Er wordt weer een ophef gemaakt over niets. Natuurlijk, je moet het niet aanleren als je niet weet waar je mee bezig bent, anderzijds... je hebt het een paard ook niet 'zomaar' aangeleerd... De oefening is het werk niet (gemiddeld 10 a 15 minuten en dan snappen ze het) maar daar moet wel een gedegen basis voor liggen.

Je zal het ze toch "aan moeten leren" en als jij nooit met dergelijke dingen bezig bent, denkt dit paard echt niet spontaan denken van: "Goh, ik zal wel moeten steigeren ofzo >;) " En gaat het sprookje: "Paardje hoog" echt niet zomaar op...

Probeer het maar :+ zul je zien dat het niet zo eenvoudig werkt...

http://img7.imageshack.us/img7/4133/img6944tz.jpg

@ Ts, leuke plaatjes! Probeer haar alleen wel te leren niet te woest omhoog te komen maar haar wat beheerster te laten gaan. Dan komt ze ook wat meer tot dragen en wordt de buiging in de achterbenen beter. Nu ziet het er nogal ongecontroleerd uit.
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 10-01-10 02:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's > rest in link gezet

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:26

Suelza wat een mooie fotos zeg :P Denk dat iedereen stiekem wil dat zijn paard wat bijzonders kan en als het dan ook lukt dan heb je meteen weer negatief commentaar jammer hoor dat het niet gegund word. petje af voor de gene die dit een paard aan kunnen leren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:30

Ach, mijn mening over leren steigeren is algemeen bekend. behoudens sommige mensen waarvan ik weet dat ze weten wat ze doen, is het wat mij betreft een NONO!

Zal er dan ook nooit enthousiast over zijn!

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:34

leuke foto.

idd wat meer rust. verder mooi paard!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:37

lieverties schreef:
Suelza wat een mooie fotos zeg :P Denk dat iedereen stiekem wil dat zijn paard wat bijzonders kan en als het dan ook lukt dan heb je meteen weer negatief commentaar jammer hoor dat het niet gegund word. petje af voor de gene die dit een paard aan kunnen leren ;)

Tja, het is maar wat je bijzonder vind... Met een goeie communicatie met je paard kom je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:43

Suelza, je maakt een denkfout in de functie van het steigeren (voor het paard) en een schouderbinnenwaarts of travers. De laatsten geven het paard namelijk niks en steigeren wel. Daarom zie je ook dat paarden die (zogezegd) in een klein hoekje worden gedreven wel op hun achterbenen gaan staan als laatste uitweg en niet in travers (iets anders als scheef aan de hand lopen). Daarnaast is steigeren voor een paard wel een vorm van machtsvertoon en dressuuroefeningen over meerdere sporen nauwelijks. Dus: je ziet steigeren vaker als probleem gedrag dan een galopappuyement. Steigeren heeft wel degelijk betekenis voor het paard.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:51

Manege Eerselingen, niet?
Ziet er wel leuk uit, maar ik ben niet zo voor het aanleren van 'steigeren'.
Veel plezier nog :)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:54

mooie fotos! en super dat de paarden dit kunnen.

en wanneer je een GOEDE band hebt met je paard, ben ik van mening dat hij/zij het ook niet in kwade zin gaat (mis)bruiken!!!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:10

Daantje1981 schreef:
Tja, het is maar wat je bijzonder vind... Met een goeie communicatie met je paard kom je al een heel eind.

Reken maar dat je een goede band en communicatie met je paard moet hebben wil 'm 't steigeren op commando goed aanleren. En let op: GOED aanleren ;) Dus niet beentjes zo hoog mogelijk in de lucht wanneer 't paard het zelf wil, maar netjes en gecontroleerd en vooral alleen wanneer 't commando gegeven wordt. Dat leer je je paard niet zomaar, daar gaat tijd en discipline in zitten.

@ Suelza: ben het helemaal met jou eens. En prachtige foto's zeg, geweldig dat je paarden dit allemaal kunnen :))

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:25

Lovely schreef:
Suelza, je maakt een denkfout in de functie van het steigeren (voor het paard) en een schouderbinnenwaarts of travers. De laatsten geven het paard namelijk niks en steigeren wel. Daarom zie je ook dat paarden die (zogezegd) in een klein hoekje worden gedreven wel op hun achterbenen gaan staan als laatste uitweg en niet in travers (iets anders als scheef aan de hand lopen). Daarnaast is steigeren voor een paard wel een vorm van machtsvertoon en dressuuroefeningen over meerdere sporen nauwelijks. Dus: je ziet steigeren vaker als probleem gedrag dan een galopappuyement. Steigeren heeft wel degelijk betekenis voor het paard.

Is dat een feit of is dat jouw mening?

Steigeren wordt pas machtsvertoon als het paard dit doet omdat hij/zij vind dat hij/zij op een onjuiste wijze benaderd wordt. Maar hoe vaak maak je dat nou daadwerkelijk mee? En wat is daar dan niet in vredesnaam aan vooraf gegaan als een paard zo ver gaat om jou dus gewoon 'uit te willen schakelen', want dat is wat er dan dus aan de hand is!

En in hoeverre spreek je dan van 'machtsvertoon bij het paard' of van 'onkunde van de ruiter/trainer'?!?

Schouderbinnenwaarts en travers is iets wat door jonge paarden veelvuldig wordt 'misbruikt' in training, want het paard gaat scheef, kleeft aan de wand of iets in die richting... Is ook aangeleerd gedrag of niet?

Explain the difference to me!

Oh wacht even :+ dit is dan niet schouderbinnenwaarts of travers, maar scheef gaan! Ja toch?!?! Scheef gaan kan ook duiden op verzet en genoeg paarden (ook op M/Z niveau en hoger) gaan scheef op 1 zijde om buiging naar de andere zijde te voorkomen, misbruikt dit paard dit dan om 'dwars te liggen' of zegt het paard hiermee dat hij buiging moeilijk vind, maar dat hij het best wilt doen alleen dat hij bespiering mist of het gewoon, om wat voor reden dan ook, nog niet kan?

Evenals dat bewust steigeren door een paard geen levade of pessade is (en hier ook niet mee vergelijkbaar is) maar op dat moment gewoon verzet! En ook in dit geval kun je je afvragen wat de reden van zijn/haar verzet is...

Machtsmisbruik? Zou kunnen, maar in de oefening an zich? Ik denk dat dit wel meevalt, want volgens mij is het zo dat de hulp over het algemeen gegeven wordt (of in ieder geval aangeleerd wordt, waarna geconditioneerd) door het groot maken van de trainer, waarbij de trainer duidelijk laat zien een dominantere positie in te nemen dan het paard. Hetgeen ook controleerbaar is door vervolgens een stap in de richting van het paard te doen en je zult zien, dat 9 van de 10 paarden dan direct achterwaarts stapt! Dus dominant? Integendeel! En ja, wellicht die ene, die brutaal blijft staan. Wellicht dat men dat paard dan die oefening niet had moeten aanleren, omdat er dan duidelijk wat schort in de dominantieverhouding tussen ruiter en paard en/of dat het paard wat respect mist voor zijn trainer...

Maar nogmaals, ik denk dat dit in de meeste gevallen niet het geval is...

Alles kan door het paard worden misbruikt om onder het werk uit te komen, maar ook bijna alle vormen van verzet worden door een paard gebruikt om aan te geven dat er óf een fysiek probleem is óf dat het paard niet begrijpt wat er van hem/haar verwacht wordt óf dat de ruiter dermate beroerd op zijn/haar paard zit dat het dier van ellende niet anders kan...

Dus nee, niet het vingertje naar degene die getraind wordt, maar naar degene die in de training voorziet.

Ik ben het met je eens als je zegt dat door een verkeerde handelswijze een paard op verkeerde momenten bepaalde oefeningen kan laten zien, maar wederom is dit dan te wijten aan de handelswijze van de trainer/ruiter en wellicht moet die achter zijn oren krabben op het moment dat het paard iets laat zien, waar overduidelijk niet om gevraagd is.

Pas zodra de ruiter kan zeggen dat hij voor de volle 100% correct is geweest, mag hij in de richting van het paard gaan wijzen...

Wees dan ook zo eerlijk en doe dat dan dus ook... Het paard spiegelt enkel wat hij ziet en reageerd daarop.

En natuurlijk, er zijn rotzakken die dmv steigeren een trainer proberen te imponeren, maar dit zijn over het algemeen niet de paarden die je leert steigeren op commando maar dat betreft paarden die eerst onder áppel gezet moeten worden... In deze is dat dus gewoon appels met peren vergelijken!

Met een chiuahaha met swarovski halsbandje ga je niet pakwerken en een mechelse herder uit werklijnen stop je niet in een fluwelen handtasje...

Weet je wat met dit soort dingen het grootste probleem is?

Dat wij mensen zo vreselijk arrogant en alwetend denken te zijn, dat wij er bij voorbaat maar vanuit gaan dat paarden net zo haatdragend zijn als wij en als vleesetende monsters hun prooi bespringen als ze hongerig zijn of als ware bloeddorstige wezens tekeer gaan totdat zij hun tegenstanders tegen de vlakte hebben gewerkt...

Terwijl niets minder waar is en paarden van nature zo'n vredelievend karakter hebben, dat wij alles fout kunnen doen en zij alsnog zullen proberen te begrijpen wat wij nu eigenlijk bedoelen...

Alleen soms geven wij zoveel tegenstrijdige signalen op hetzelfde moment af dat een paard van ellende niet weet wat hij moet kiezen en soms... wel eens de verkeerde optie kiest... Met als gevolg dat hij ook nog eens gestraft wordt voor zijn/haar gedrag...

Tja, en dan? Dan misbruikt het paard zijn oefening tegen zijn trainer wordt dan gezegd en is het een rotzak! Ipv je eens af te vragen of je niet onbewust gewoon het verkeerde hebt gevraagd en het paard dus keurig deed wat je vroeg...

Dus nee, ik blijf erbij dat het paard niet het probleem is bij dergelijke oefeningen. Wel denk ik dat een trainer goed moet nadenken voordat hij dergelijke oefeningen aanleert en zich afvraagt of hij aan alle randvoorwaarden heeft voldaan...

Maar ik denk dat dit verhaal eigenlijk ook al geld als je uberhaupt met een paard gaat werken, alleen weet ik uit ervaring dat veel mensen zeer zeker niet aan de voorwaarden voldoen.

En het paard wordt daar uiteindelijk de dupe van...

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:53

wist niet dat hier zoveel reactie op ging komen ..
slechte dan wel te verstaan..
Het paard kan idd van de situatie misbruik maken maar dit doet hij niet.
Gisteren toen ik hem na de oefeningen los zette ging hij even wat vrolijkheid uiten en kwam toen al terug om te spelen.
wat wel zo is, als hij steigerd en terug neerkwam en ik zette een stap naar voor, dan zette hij een stap naar achteren.
wat wil dit zeggen ? dat hij mij als leider aanziet en weggaat als ik dat wil ?
Als ik naar zijn poep kijk draait hij die weg, en als ik er heen ga dan blijft hij draaien met zijn achterhand tot ik stop.

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:03

LostInHeaven, ik zou niet te veel wakker liggen van de negatieve commentaar. Die zal je altijd hebben, wat je ook doet. Je weet waarschijnlijk wel heel goed waar je mee bezig bent. Dus, veel oefenen en consequent blijven. Alles moet gecontroleerd zijn zonder dat hij misbruik maakt van je kunstjes. Maar je oren piepen waarschijnlijk al van deze adviezen haha! Wel mooi hoor, imposant he.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:43

siske12 schreef:
LostInHeaven, ik zou niet te veel wakker liggen van de negatieve commentaar. Die zal je altijd hebben, wat je ook doet. Je weet waarschijnlijk wel heel goed waar je mee bezig bent. Dus, veel oefenen en consequent blijven. Alles moet gecontroleerd zijn zonder dat hij misbruik maakt van je kunstjes. Maar je oren piepen waarschijnlijk al van deze adviezen haha! Wel mooi hoor, imposant he.

haha ja dat is het inderdaad, imposant :)
ben blij dat er tenminste iémand is die goede commentaar geeft ;)

x

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:09

Wat ik wil zeggen is dat in de vrijheidsdressuur steigeren het allerlaatste is dat je je paard aanleert, het is de kroon op je werk. En het ultieme bewijs van het kunnen van zowel paard als trainer.

Steigeren tussentijds aanleren gaat in heel veel gevallen fout, omdat er veel belangrijke tussenstappen worden overgeslagen. Die zijn minder spectaculair en/ of bijzonder, maar o zo belangrijk.

Ik vind steigeren aanleren voordat je ALLE andere oefeningen uit de vrijheidsdressuur goed hebt aangeleerd zowiezo gevaarlijk en onverantwoordelijk. En zelfs dan word niet elk paard het steigeren aangeleerd. Bij sommigen kan je op voorhand al uittekenen dat het uit de hand kan lopen en gevaarlijk voor de trainer.

Ik reageer fel ja. Heb het gezien dat een paard dat o zo leuk kon steigeren, op de grond en onder de man maar niet volledig onder appél stond een niet volledig consequente eigenares het leven flink zuur maakte. Steeds net even dichterbij gaan steigeren, zodat ie vrijwel ongemerkt in een keer vlak voor je neus omhoog kwam. Dat is al genoeg reden er nooit voor te gaan staan.

Ook kunnen ze hun evenwicht verliezen en op hun achterbenen gaan lopen om braaf te doen wat van ze verwacht word, ondertussen jou omver lopend.

Om maar niet te spreken over het mogelijke misbruik zodra jij een foutje maakt wat betreft leiderschap.

Nee, mij een veel te groot risico en ik zal het mijn paard dan ook never nooit aanleren. En ik zal het iedereen waarvan ik niet volledig overtuigd ben van diens ervaring en kunnen ook actief en fel afraden!