Bijzet met longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:15

Heey allemaal,

Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist niet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.

Groetjes

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:20

Ik longeer wel met bijzet. Namelijk met een halsverlenger. Deze staat niet strak maar is een begeleiding voor haar om lekker lang laag met het neusje naar de grond te lopen. Dit snapt ze dan ook heel goed waardoor en geen druk op de verlenger komt te staan. En ik longeer soms met dubbele lijnen maar dat is uiteraard niet bijzetten.

ascannenburg

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:23

Ook een optie is om met dubbele lijnen te longeren, is wel handig als je daar wat hulp bij krijgt maar je kan meer vragen waardoor ze ook makkelijker naar beneden komen. En als ze dan naar beneden komen kun je ze ook die ruimte geven.
Als je het eenmaal doorhebt ideaal!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:24

ascannenburg schreef:
Ook een optie is om met dubbele lijnen te longeren, is wel handig als je daar wat hulp bij krijgt maar je kan meer vragen waardoor ze ook makkelijker naar beneden komen. En als ze dan naar beneden komen kun je ze ook die ruimte geven.
Als je het eenmaal doorhebt ideaal!

Klopt dit doe ik ook inderdaad. Ik wissel het af. De ene keer dubbele lijnen en de andere keer halsverlenger. Met dubbele lijnen kan ik vaak ook makkelijker balkjes lopen met haar.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:25

oké dus jullie zeggen eigenlijk dat bijzet toch niet zo een goede optie is. Zelf gebruik ik liever niks, ik zei altijd als je goed en ontspannen kan rijden komt die buiging vanzelf.. maar ja als iemand dat dan zegt ga ik toch twijfelen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:28

ik longeer wel met passoa, je kunt m heel goed instellen op de lengte die je zelf wilt en je paard hoeft niet in de krul te lopen, maar wel in de ontspanning, en omdat het elastiek is, is het net je eigen hand die contact houdt en meeveert.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:36

16Eli schreef:
oké dus jullie zeggen eigenlijk dat bijzet toch niet zo een goede optie is. Zelf gebruik ik liever niks, ik zei altijd als je goed en ontspannen kan rijden komt die buiging vanzelf.. maar ja als iemand dat dan zegt ga ik toch twijfelen.

Dat heb ik niet gezegd :D Ik gebruik wel "bijzet" een halsverlenger om lang laag te longeren. Maar niet in de oprichting. Dit doe ik met dubbele lijnen en ook lang laag met dubbele lijnen.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:43

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:48

Van die klassieke bijzetteugels ben ik inderdaad geen fan. Het is niet flexibel, dubbele lijnen zijn dat wel en ook moderne varianten zoals een passoa (en ik denk ook halsverlenger) zijn flexibel. Die geven het paard de ruimte om zelf naar beneden te komen.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:50

oké, maar denken jullie dat het echt nodig is om dat te gebruiken? Want met rijden komt ze wel naar beneden enz maar als ze iets hoort komt ze weer omhoog. Ze moet nog wel een beetje zoeken waar ze der hoofd nou het beste kan laten, want soms zit ze heel laag en dan weer hoger

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:01

16Eli schreef:
Heey allemaal,

Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist niet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.

Groetjes

Een must voordat je begint met longeren vind ik een rechtgericht paard. Als je paard is rechtgericht kan je zowel met 1 of twee lijnen verder.
Met twee lijnen kan je net iets meer bereieken dan met 1. Ikzelf heb niet zoveel ervaring met 2, dus doe het met 1.
Mijn eerste voorwaarde was dat ze (bijna constant) vwnw liep aan de longe. Daarna beginnen met eenvoudige overgangen en daarna wat moeilijkere (verzamelde draf naar gewone, gewone naar verzamelde, daarna gestrekte,..). Met twee lijnen kan je dus iets meer zoals stelling vragen.
Mijn paard verzamelt dus ook aan de longe, zonder hulpteugels. (en zonder haar hoofd in de lucht te gooien)
Verder longeer ik met kaptoom of halster.

Ik gebruik dus geen hulpteugels omdat ik het voor niets nodig vind. Hoe je het ook keert of draait het gebeurt toch op een dwingende wijze die ik niet zo prettig vind. Dat is mijn mening. ;)

xSannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:02

ik doe het met mijn 3 jarige wel op aanraden van mijn instructrice.
Het helpt je paard te ontspannen en ik heb gewoon de normale geen elastiek, dat is te streng.
je hebt er alleen maar meer profijt van tijdens het rijden, dus ik zou het wel doen als je paard trekt of moeilijk aan de teugel te rijden is, scheelt jou inieder geval een hele strijd:)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:05

Aan de longeerlijn oefen ik inderdaad verzameld, gewoon en uitgestrekt. Ook laat ik der veel overgangen maken van stap, draf en draf, galop en stap, galop. In het begin gaat naar stap niet zo goed.. maar na een paar keer de overgang te maken gaat het wel goed. Ze loopt soms wel helemaal met der neus over de grond, ze gooit in ieder geval niet der hoofd heel hoog of iets, ze laat hem meestal wel hangen zeg maar :P

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:07

16Eli schreef:
Aan de longeerlijn oefen ik inderdaad verzameld, gewoon en uitgestrekt. Ook laat ik der veel overgangen maken van stap, draf en draf, galop en stap, galop. In het begin gaat naar stap niet zo goed.. maar na een paar keer de overgang te maken gaat het wel goed. Ze loopt soms wel helemaal met der neus over de grond, ze gooit in ieder geval niet der hoofd heel hoog of iets, ze laat hem meestal wel hangen zeg maar :P

Doe zo voort zou ik zeggen. :P
Maar waarom raad je instructrice dan bijzet aan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:12

Ik vind longeren zonder enige vorm van bijzetten/dubbele longe wat te vrijblijvend voor het paard. Als bewegingsvorm, prima, maar trainen vind ik het niet. Rondslingeren noemen we dat hier :+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:24

Nibbit schreef:
Ik vind longeren zonder enige vorm van bijzetten/dubbele longe wat te vrijblijvend voor het paard. Als bewegingsvorm, prima, maar trainen vind ik het niet. Rondslingeren noemen we dat hier :+

Je kunt met 1 lijn je paard laten 'rondslingeren', maar je kunt hem ook trainen.
De voorwaartsneerwaarts is een eerste goede stap.
Een paard gebruikt daarbij zeker en vast zijn buikspieren en achterhand.
(zie hier op het einde van dit filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U

Maar een paard kan ook ontreden zonder bijzet of twee lijnen.
En dat is (in mijn ogen) dus wél training van het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:20

Enkele longe met bijzet, dubbele longe zonder bijzet. Zie wel eens mensen met dubbele longe met bijzet longeren, of de dubbele longe als bijzet vastzetten. Dat ik me af vraag, waar voor dat goed is?

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:44

Ik heb die bijzetteugels van Haanstra met elastiek erin. Super handig en je kunt ze zo strak/los doen als je zelf wil

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:51

hangt van de soort af :j
een slof zou ik er nooit en the nimmer aan hangen,
elastiekje ook niet, dan kun je het beter laten.
een pasoa of een pachron , dubbele longe zijn betere opties :j

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:54

Oké bedankt ;) ga er over nadenken, denk dat ik het bij niks hou :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:03

Citaat:
Het helpt je paard te ontspannen

hoe kunnen bijzetteugels nou helpen een paard te ONTSPANNEN als hij dan moet leven met de wetenschap dat als hij zijn hoofd niet in de gedwongen positie houdt, dat hij dan gestraft wordt :?

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:10

Is per paard verschillend denk ik.. Mijn paard loopt zonder bijzet goed. Ik longeer hem ook juist zonder bijzet, omdat hij dan goed op zijn eigen benen gaat lopen. Hij loopt goed door zijn lijf en ontspant van zijn oren tot aan zijn staart. Maar het paard van een vriendin van mij kan dat weer niet zonder bijzet, hij heeft vastgezeten in zijn rug en voor hem is het makkelijk om dan in de verkeerde houding te lopen. In dat geval is de passoa fijner om mee te longeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:39

Wanneer men met bijzetteugels longeert, dan is het doel om het paard van achteren naar voren tegen de teugel aan te drijven.
Het paard stoot dan af op de teugel en geeft na zodat de teugel onspant.
Dit moet men leren, en longeren is een kunst op zich, het is vaak moeilijker als rijden.
Men gebruikt een bijzetteugel niet daarvoor om een paard voorwaarts neerwaarts te krijgen.
Dit kan geheel niet aangezien de begrenzing te groot is, om de neus voor de loodlijn te houden wanneer het paard neerwaarts gaat.
Een halsvelengerer is een onding om mee te longeren, aangezien het een starre houding geeft, het is daarvoor gedacht een paard in een bepaalde oprichting in de houding te houden.
Wanneer men longeert met dubbele longe (lijnen is een foute uitdrukking) dan moet men daar een goede opleiding in gekregen hebben, en daar gebruikt men geen hulpteugels bij.
Longeren zonder bijzetteugel of dubbele longe is geen longeren maar rondslingeren.
Juist het longeren is een middel om een paard recht te richten.
Longeren is eigenlijk daarvoor gedacht:
Jongepaarden.
Korrektuur van oudere paarden.
En wanneer wij paarden willen corrigeren dan moet men weten welke hulpteugels er zijn, en welke ik moet toepassen om het probleem daarmee op te lossen.
Wil meer voorwaarts neerwaarts bij een jong paard, neem dan het chambon.
Wil men dan het jongepaard ook nog werken laten leg dan balkjes neer.

Wil men een ouder paard meer aktief hebben in de achterbenen, neemt men de bijzet teugel.
Wil men wijken en renvers en travers en werkelijke overgangen maken neemt men de dubbelelonge.
Zo zijn er verschillende opties om een paard werkelijk te laten werken aan de longe.
De bijzetteugel wordt het meest gebruikt om het paard opgericht te laten gaan.
En zeker niet voorwaarts neerwaarts.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:45

ik vind longeren aan de bijzet niet zo fijn meer, omdat ik van iemand een hele uitleg erover heb gekregen dat het zoiezo bij jonge paarden niet goed is omdat ze totaal niet op hun eigen benen gaan lopen, we hebben advies gekregen om ze los te laten met de bijzet om zodat ze rechtaan rechtuit kunnen lopen, en niet te strak natuurlijk maar gewoon dat ze een klein beetje druk in de mond laten voelen..
ik vond het eerst een gek idee, maar na een aantal keer het geprobeerd te hebben, vind ik het al een stuk beterde dan als ik het doe aan de longe

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:51

DDW1190 schreef:
ik vind longeren aan de bijzet niet zo fijn meer, omdat ik van iemand een hele uitleg erover heb gekregen dat het zoiezo bij jonge paarden niet goed is omdat ze totaal niet op hun eigen benen gaan lopen, we hebben advies gekregen om ze los te laten met de bijzet om zodat ze rechtaan rechtuit kunnen lopen, en niet te strak natuurlijk maar gewoon dat ze een klein beetje druk in de mond laten voelen..
ik vond het eerst een gek idee, maar na een aantal keer het geprobeerd te hebben, vind ik het al een stuk beterde dan als ik het doe aan de longe

Leuke bemerking, maar wij hadden het hier over longeren.
En longeren is werken met een paard, en niet rond laten lopen.