Geen idee meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjar

Geen idee meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:08

Ik wil met mijn haflinger beginnen met grondwerp en parelli. Maar nu weet ik zelf niet echt wat het inhoud. Ik heb van parelli 'seven games' gevonden en dat sprak me wel aan. Heeft iemand tips om te beginnen met grondwerk en parelli?
Ook zoek ik iemand die les geeft in grondwerk/parelli of een cursusje in Zuid-Holland iemand ideeën?

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:30

Hey

Leuk dat je er mee wil beginnen, maar waarom direct zo parelli?
Ik heb niets tegen Parelli maar heb er ook niets met. Zijn grondwerk is niet beter of slechter als dat van honza of voest of ... voor mij.
De seven games zijn blijkbaar heel populair, maar ik heb ze nog nooit (bewust) gebruikt. Vind je er op Google of Youtube niets over? Voor mij is grondwerk meer dan een persoon bewonderen en 'zijn theorie' gaan uitproberen. Voor een band is er geen theorie. Grondwerk is samen met je paard een band opbouwen en dat hangt gewoon af van welke oefeningen jullie kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel zijn voorbeelden (bij mij is dat JF Pignon), maar ik vind dat je gewoon oefeningen moet gaan uitkiezen die jullie leuk lijken, en niet omdat die van weet-ik-veel-wie zijn.
Google even: nh oefeningen of koop een boek waar basis instaat of bekijk wat filmpjes en improviseer dan zelf of neem een les of...

Alleszinds heel leuk dat je er mee wil beginnen en veel plezier samen!

Jinte

Re: Geen idee meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:32

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 08:24

Dankjewel ik ben niet specifiek op zoek naar parelli maar iets in die buurt. Ik wil gewoon beginnen met grondwerk.
Ik zal op google even verder kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:37

Babette3 schreef:
Hey

Leuk dat je er mee wil beginnen, maar waarom direct zo parelli?
Ik heb niets tegen Parelli maar heb er ook niets met. Zijn grondwerk is niet beter of slechter als dat van honza of voest of ... voor mij.

het is ook precies hetzelfde :D Honza is gewoon een student van Parelli. Emiel Voest is geloof ik ooit begonnen als de nederlandse combinatie tussen monty en pat.
Wat verschilt is niet het grondwerk of de oefeningen (er zijn maar zoveel oefeningen die je kan doen met een paard ;)), maar de psychologie en de gedachte erachter.
De seven games zijn niets meer dan het ABC.

Citaat:
De seven games zijn blijkbaar heel populair, maar ik heb ze nog nooit (bewust) gebruikt. Vind je er op Google of Youtube niets over? Voor mij is grondwerk meer dan een persoon bewonderen en 'zijn theorie' gaan uitproberen. Voor een band is er geen theorie. Grondwerk is samen met je paard een band opbouwen en dat hangt gewoon af van welke oefeningen jullie kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel zijn voorbeelden (bij mij is dat JF Pignon), maar ik vind dat je gewoon oefeningen moet gaan uitkiezen die jullie leuk lijken, en niet omdat die van weet-ik-veel-wie zijn.
Google even: nh oefeningen of koop een boek waar basis instaat of bekijk wat filmpjes en improviseer dan zelf of neem een les of...

Alleszinds heel leuk dat je er mee wil beginnen en veel plezier samen!

Ga alsjeblieft niet zomaar lukraak willekeurige oefeningen doen. Probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen en kies dan voor iets en hou je er in eerste instantie ook aan.. Je weet nog niet wat je niet weet, dus probeer eerst een basis op te bouwen en ga dan pas combineren. Anders loop je het risico je paard in de war te brengen (en jezelf).

Als je parelli kiest, kan je verschillende opties kiezen. Het nieuwe level 1/2 pakket is waarschijnlijk de beste optie, moet je wel een beetje engels kunnen ;)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:28

@ Sanne

Wat ik wou bedoelen (dacht wel dat ik er reactie op zou krijgen) is dat het niet gaat om de naam maar om de oefening en zoals je zegt de gedachte.
Het ABC, bedoel je daarmee dat je de 7 games als basis moet hebben? Want dat vind ik dan ook weer niet, ik heb nooit 7 games gedaan (toch niet bewust alleszinds) en geraak er ook wel.

Je 2e quote is denk ik voor de topicstarter bedoelt?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:59

2e quote is inderdaad voor ts bedoeld ;)

De seven games zijn niets anders dan een categorisering van oefeningen. Alles wat je met je paard doet, kan je onder een van de seven games scharen.
De seven games, zoals ze vaak op internet beschreven staan zijn niet meer als de meest basic versie van elk van de games, welke het makkelijkste is om mee te beginnen. Als je parelli doet, niet meer dan het ABC dus ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 03:49

Hier vind je al wat info:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... dwerk.html
Op Paardnatuurlijk valt er ook het een en ander te lezen.

Als je nog niets van grondwerk kent, vind ik Parelli een prima start hoor, helemaal niets mis mee. :)
Sterker: heel duidelijk.

En een lesje is inderdaad ook wel erg fijn...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:04

tegenwoordig staat er best veel info op www.parelli.com metde filosofie en wat eventuele problemen met uitleg en filmpjes.
Daarnaast zou ik even bij het nhforum kijken.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:02

Bedankt voor alle goede tips. Ik ben er achter gekomen dat ik niet perse een methode hoef te gebruiken. Ik doe gewoon wat mij goed lijkt. Ik oefen in de bak met bepaalde dingen zoals haar los te longeren (zonder longeerlijn) en dat ze toch naar mijn stem luistert.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:27

sjar schreef:
Bedankt voor alle goede tips. Ik ben er achter gekomen dat ik niet perse een methode hoef te gebruiken. Ik doe gewoon wat mij goed lijkt. Ik oefen in de bak met bepaalde dingen zoals haar los te longeren (zonder longeerlijn) en dat ze toch naar mijn stem luistert.

*D

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:26

ik heb les, en daarnaast heb ik 101 horsemanship oefeningen dat is een boek. Erg leuk en handing om nog eens wat op te zoeken. staat alles goed in uitgelegt met tekeningen en tekst.

Heel veel succes.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:33

Pieternelm schreef:
ik heb les, en daarnaast heb ik 101 horsemanship oefeningen dat is een boek. Erg leuk en handing om nog eens wat op te zoeken. staat alles goed in uitgelegt met tekeningen en tekst.

Heel veel succes.

Heb dat boek ook ^^

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:58

Hmz, misschien moet ik ook eens kijken naar dat boek.
Is dat allemaal grondwerk die oefeningen of ook onder de man?

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:26

TurdusMerula schreef:

Is ook onder de man !
Dat is net het fijne, 101 horsemanshipoefeningen, zowel grondwerk als onder de man OF vrouw :P
https://www.paardentips.com/101_Horsema ... ngen/i144/
Dit is 'em !

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:37

Babette3 schreef:
TurdusMerula schreef:

Is ook onder de man !
Dat is net het fijne, 101 horsemanshipoefeningen, zowel grondwerk als onder de man OF vrouw :P
Dit is 'em !

Dit lijkt me echt een superboek!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:48

Babette3 schreef:
Het ABC, bedoel je daarmee dat je de 7 games als basis moet hebben? Want dat vind ik dan ook weer niet, ik heb nooit 7 games gedaan (toch niet bewust alleszinds) en geraak er ook wel.

Babette3 schreef:
TurdusMerula schreef:

Is ook onder de man !
Dit is 'em !

Sorry, ik moest een klein beetje lachen. de oefeningen die in dit boek beschreven worden, zijn letterlijk de seven games. Ik weet verder niet wie dit boek geschreven heeft, maar ik weet wel zeker dat dit een parellistudent is, aangezien het hele boek ongeveer letterlijk alle parelli oefeningen bevat.

Jammer dat mensen zo negatief staan tegenover het woordje "methode". Niets negatiefs verder over dit boek, het is een mooie opsomming van parelli-oefeningen :D Het zijn helaas alleen weer taken en oefeningen, terwijl NH naar mijn mening over de psychologie gaat. Waarom doe je iets? Wat doet dat met het paard?

Als je het allemaal zelf al had geweten, dan had je het wel al gedaan, denk ik dan ;) In de praktijk betekent "je eigen ding doen" meestal vooral doen wat makkelijk is en moeilijke dingen laten liggen. Juist die moeilijke dingen doen, uitvinden waarom je paard daar moeite mee heeft en dat oplossen, is waar het leerproces zit. Zonder leerproces sta je stil en dat betekent meestal achteruitgang. Ik ben in ieder geval blij dat er methodes bestaan (voor mensen ;) ) om te blijven leren en je te blijven uitdagen in dat leerproces.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:07

De Seven Games, ik heb echt geen idee wat dat allemaal is... Zal eens opzoeken
101 horsemanshipoefeningen zijn gewoon oefeningen en uitleg hoe je het moet doen, en dan bouw je er zelf op verder.
Ik denk niet dat Laterale buiging of wijken, Parelli's methode is, iedereen gebruikt dat namelijk ;)
Er staat ook niet echt iets in over de psychologie, je krijgt gewoon beschrijvingen van oefeningen.
Voor mij bestaat er geen methode, een dier is levend dus moet je daar op INSPELEN en niet de METHODE volgen, naar mijn mening he ;)

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:16

Ik ben het met Babbette eens, daarnaast denk ik dat er geen 1 methode is. volgens mij moet je proberen wat er bij jou past en bij jouw paard. Zo kun je kijken wat jullie SAMEN fijn vinden.
wat ik prettig vind aan dit boek is dat er in eerste instantie een optie wordt gegeven. Loop je tegen problemen aan, geven ze andere opties voor andere oefeningen. Kan me weinig schelen door wie of wat die bedacht zijn. Gaat mij erom dat ik de juiste oefeningen heb om mijn paard goed te trainen en afwisseling te geven naast mijn lessen.
Zo kan ik nog eens terug lezen en op een juiste manier een achterhand trainen. Niet alleen suf over balkjes lopen. Dat heeft mijn merrie namelijk na 2 x gehad. Kijk of dat nou Parrelli of Voest hempling of door Marijke de Jong bedacht is. Maakt me niets uit. Dit boek was voor mij 25 euro en een super aanvullling.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:17

Alle oefeningen die parelli doet of in dat boek staan, zijn oefeningen die andere mensen ook doen. De volgorde, opbouw en manier van uitleggen in dit boek zijn wel zo hetzelfde als parelli, dat kan niet anders dan daar vandaan komen.
(lees nu net op die site, dat de schrijver inderdaad een parelli-student is, verbaast me niet zo heel veel :D )

De methode is voor de MENS om te leren, niet voor het paard.
Dat er geen psychologie in het boek staat, vind ik erg jammer. De taak/oefening wordt dan vaak belangrijker dan het paard, dan ga je weer af van het hele NH concept.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:22

Dankje Pieternell, mooi uitgelegd ook ;)
En Sanne, natuurlijk doen zoveel mensen die oefeningen, maar wat maakt dat nu uit? Iedereen gaat op andere problemen terechtkomen omdat ieder paard een ander karakter heeft. Waarom moet een mens een methode leren als het evengoed door het paard de paardentaal kan leren?
Er staat geen psychologie in, inderdaad. En iedere nh'er heeft een andere psychologie, dus iedere nh'er gaat de oefening op een andere manier gaan bekijken. Wat is het nh'consept dan volgens jou?
Je kan perfect gericht zijn op je paard en een goede oefening krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:47

Het nh-concept volgens mij is het focussen op de relatie ipv de oefening.
Die mensen die begrijpen hoe de psychologie werkt, zullen de oefeningen goed gebruiken. De mensen die dat niet weten, niet. Het draagt naar mijn mening dus weinig bij. In de praktijk zie ik dat ongeveer 99% van de mensen teveel oefeningen weten en willen doen en te weinig (tot geen) paardenpsychologie gebruikt om ze uit te voeren.
De mens leert geen methode, de methode is een leermethode. Er zullen vast mensen die het zelf (mbv hun paard) kunnen uitvogelen ;) maar de meeste mensen hebben toch wat ondersteuning nodig.

Ik begrijp nooit helemaal de weerstand tegen een goed leersysteem. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat kinderen alles zelf maar moeten ontdekken, die krijgen meestal ook les volgens een bepaald systeem. In mijn talencursus werk ik ook volgens een systeem. Ik kan wel zeggen dat ik naamvallen niet zo boeiend vind en je kan je inderdaad zonder nog redelijk verstaanbaar maken, maar uiteindelijk kom je er toch achter dat je een essentieel punt gemist hebt :+

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:58

Waar ik niet bijkan is dat je het leren van de mens heel de tijd vergelijkt met het leren van het paard. En dat is helemaal anders volgens mij.
Het feit dat wij naar school gaan om te leren heeft niets te zien met het leren van een paard.
Volgens jou kan je dus geen oefeningen doen als je een relatie met je paard wilt? Hoe kom jij dan aan een band? Leer jij je paard niets aan?
Natuurlijk focus je je op de relatie, maar dat houdt toch niet tegen dat je geen oefeningen mag vragen aan je paard. En welke methodeoefeningen dat nu zijn maakt niet uit, zolang je er BEIDEN baat en plezier aan hebt. Het is zoals Pieternell zegt : 'Kijk of dat nou Parrelli of Voest hempling of door Marijke de Jong bedacht is. Maakt me niets uit'
Als je je paard leert liggen op een vriendelijke manier natuurlijk, is dat dan geen nh? Voor mij wel.
Krijg je zo geen band? Tuurlijk wel, want het begint als een kunstje, maar groeit uit tot een vertrouwensoefening. Als jij je paard kan laten liggen als het bvb een show is, dan is dat toch vertrouwen? Een paard in de natuur gaat zich niet leggen als hij niet gerust is in de omgeving.
En eigenlijk klopt het niet helemaal wat ik zeg: het begint als een kunstje. Maar ook als een vertrouwensoefening. (jammer dat ik geen fotos kan toevoegen). In het begin dat ik Jackie had mocht ik niet bij dr komen als ze zich rolde, wel nu kan ik er bij gaan en ze eventjes laten liggen. Is dat dan geen teken van vertrouwen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:36

Nee, ik vergelijk een leerprogramma voor een kind op school en de opbouw van een taalcursus met een leerprogramma voor iemand (een mens dus ;) ) die de paardentaal wil leren.

Daarnaast is er ook een opbouw in mentale en emotionele ontwikkeling voor het paard. In de dressuur (fysieke ontwikkeling) is die er ook, waarom zou dat hier anders zijn? Dat betekent niet dat je met elk paard precies hetzelfde doet, maar je weet wel welke concepten belangrijk zijn, waarom je bijvoorbeeld begint met takt en ontspanning en niet met verzameling ;)

Het gaat niet om de oefening, het gaat om de intentie achter de oefening. Het kunstje liggen kan bijdragen aan het vertrouwen, maar je kan het er ook totaal mee afbreken. Het verschil zit hem in de manier waarop je de oefening uitvoert.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:19

Ok, ik ben het met je eens wanneer je 'Het verschil zit hem in de manier waarop je de oefening uitvoert' zegt.
Maar het is niet omdat je niet volgens een methode werkt, dat je de oefening fout uitvoert. Volgens welke methode werkten de indianen? Zij hebben het ook uit zichzelf geleerd en door de beste leermeesters: de paarden zelf
Je antwoord ook niet echt om mijn vorig bericht, Volgens jou kan je dus geen oefeningen doen als je een relatie met je paard wilt? Hoe kom jij dan aan een band? Leer jij je paard niets aan?

waarom zijn alle niets veranderen in Piets? :+