paard mag geen bit in, wat nu met de spieren en werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

paard mag geen bit in, wat nu met de spieren en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:24

Mijn 5 jarige ruin is vorige week geopereerd aan een gebroken kaakbeen en mag nu gedurende een maand geen bit in. Ik zit er nu wel wat mee in dat hij gedurende die maand hierwat spieren gaat verliezen aangezien ik hem nu niet op een correcte manier kan trainen.

Rijden met een hackamore is GEEN optie want dat is dan weer riskant voor zijn kaakbeen. Heeft iemand tips om hem toch in goede conditie te houden?

_PatriciaH

Re: paard mag geen bit in, wat nu met de spieren en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:27

Mischien is volledig bitloos een optie? (sorry heb geen ervaring met een Hackamore) je hebt ook een side pull van Barefoot en die kan je vrij los om de neus doen?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:29

Misschien een kaptoom?

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:30

Drunksheep schreef:
Misschien een kaptoom?

Ik kan hem wel gewoon met een halstertje longeren, maar een bijzetteugeltje zou wel handig zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:30

Inderdaad, gewoon een andere bitloze optoming gebruiken die helemaal niet op de kaak drukt :) Met een gewoon halster kom je al heel ver. Daar kun je ook een bijzet teugel aan vast maken als je dat wil. Maar het lijkt me belangrijker dat je paard gewoon zijn beweging en conditie en bespiering blijft houden, dan dat je meteen weer zwaar gaat trainen, toch?

Als je paard een gebroken kaakbeen heeft, is dat dan echt over een maand al helemaal genezen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:32

nou, je hóéft niet met een bijzet te doen... elke dag longeren of een stuk wandelen is ook wel goed voor de spieren. of vrij springen? ook goed voor zijn balans (stond ooit een artikel over in bit)

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:32

MysticTinker schreef:
Inderdaad, gewoon een andere bitloze optoming gebruiken die helemaal niet op de kaak drukt :) Met een gewoon halster kom je al heel ver.
Als je paard een gebroken kaakbeen heeft, is dat dan echt over een maand al helemaal genezen??

Ze hebben het geopereerd en zijn ene tand (die helemaal ingescheurd was) vastgemaakt met een soort beugeltje. Hij mocht volgens de prof in de dierenkliniek, binnen een maand terug een bitje in en dan 4 weken later mag het 'beugeltje' eraf. Ik denk wel dat ie na nogmaar een maand nog steeds wat last zal hebben met het bitje in dus ik zou nog even willen wachten hiermee.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:33

rasta_love schreef:
nou, je hóéft niet met een bijzet te doen... elke dag longeren of een stuk wandelen is ook wel goed voor de spieren. of vrij springen? ook goed voor zijn balans (stond ooit een artikel over in bit)

Ja? Ik heb schrik dat zijn rugspieren dan weg zullen zijn.. :-s

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:41

rasta_love schreef:

Lijkt me niet zo lekker om te springen met een gebroken kaak. Lijkt me ook helemaal niet gunstig voor de genezing van de kaak. Ik zou heel rustig met mijn paard doen als deze zijn kaak had gebroken en zo weinig mogelijk aan het hoofd zitten. Wat zei de dierenarts, dat je alles mocht doen behalve een bit in? Is het een scheur in de kaak of echt gebroken??

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:43

Voor ruggebruik heb je niet persé bijzetteugels nodig hoor, ligt er maar net aan hoe je gewend ben/hebt geleerd te trainen aan de longe. Mijn paard loopt namelijk 'uit zichzelf' rond aan de longe en ik kan hem ook gewoon stelling vragen, geen hulpteugels bij nodig.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:29

inderdaad, soms is er geen bijzet nodig.
Probeer hem goed voorwaarts te laten lopen en misschien heb je de mogelijkheid om lange stukken te lopen in de bak en niet alleen maar rondjes, zodra hij lekker voorwaarts loopt gaan ze meestal wel neerwaarts wat we weten is dat ook erg goed voor de spieren in de rug.
Maar ik ken jou paard natuurlijk niet dus je kan het beste zelf aanvoelen wat er wel en niet kan.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:35

mizzpoez schreef:
rasta_love schreef:

Lijkt me niet zo lekker om te springen met een gebroken kaak. Lijkt me ook helemaal niet gunstig voor de genezing van de kaak. Ik zou heel rustig met mijn paard doen als deze zijn kaak had gebroken en zo weinig mogelijk aan het hoofd zitten. Wat zei de dierenarts, dat je alles mocht doen behalve een bit in? Is het een scheur in de kaak of echt gebroken??

Ben het hier helemaal mee eens.
Zou ook rustig aan doen, en je kunt daarna toch weer de bespiering gaan opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:39

ik bedenk ook maar wat.. ;) maar dan bedoel ik ook geen 1,50 m ofzo, maar gewoon een klein hindernisje van 50 a 60 cm ofzo. maar nu jullie dat zo zeggen, kan ik me daar ook wel weer wat bij voorstellen :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:41

mijn zusjes paard mocht helemaal niets toen hij een gebroken kaak had, snap dat het vervelend is dat die spieren wegvallen maar als het niet goed op elkaar groeit heb je een probleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:51

Wat heb je bij stal aan dijkjes, heuveltjes, etc? Daar op en af klimmen doet ook een hoop. Net als bv. halverwege stilstaan en pasje achterwaarts (heuvelaf). Idem voor iets verhoogde cavaletti in de bak. En verder zijgangen aan de hand, kan je ook over een balkje doen, of juist erlangs.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:16

Zoek schreef:
inderdaad, soms is er geen bijzet nodig.
Probeer hem goed voorwaarts te laten lopen en misschien heb je de mogelijkheid om lange stukken te lopen in de bak en niet alleen maar rondjes, zodra hij lekker voorwaarts loopt gaan ze meestal wel neerwaarts wat we weten is dat ook erg goed voor de spieren in de rug.
Maar ik ken jou paard natuurlijk niet dus je kan het beste zelf aanvoelen wat er wel en niet kan.

Ik heb jammer genoeg enkel een longeercirkel.. Gisteren ging mijn paard, na enkele minuten zot doen, automatisch met zijn neus naar de grond en ontspande hij goed! :)

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:17

mizzpoez schreef:
rasta_love schreef:

De kaak was echt gebroken. De dierenarts had gezegd dat ik hem aan de longe mocht nemen met een halster op voorwaarde dat de longe doorhangde en ik niet ging gaan trekken. Vrijspringen lijkt me ook niet meteen een goed idee want ik zie nu al als hij zotjes doet aan de longe dat ie wat schud met zijn hoofd en er wel wat last van heeft.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:18

tamary schreef:
Wat heb je bij stal aan dijkjes, heuveltjes, etc? Daar op en af klimmen doet ook een hoop. Net als bv. halverwege stilstaan en pasje achterwaarts (heuvelaf). Idem voor iets verhoogde cavaletti in de bak. En verder zijgangen aan de hand, kan je ook over een balkje doen, of juist erlangs.

Jammer genoeg is alles bij ons 'plat', geen heuveltjes dus :p

Cavaletti's zijn ook niet echt een optie want daar gaat ie gigantisch over springen en dan moet ik opnieuw gaan trekken aan mijn longe... ;)

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:19

randie schreef:
mijn zusjes paard mocht helemaal niets toen hij een gebroken kaak had, snap dat het vervelend is dat die spieren wegvallen maar als het niet goed op elkaar groeit heb je een probleem.

Ja, wel, ik denk dat ik het ook hierbij ga houden. Liever nu een maandje niks en dan terug een goede kaak dan nu veel werken en dan altijd last hebben. Bedankt voor de tips iedereen!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:31

Waarom niet gewoon helemaal bitloos? Ik rij mijn paardje ook bitloos met druk op de oren, ze reageert hier niet anders op dan met bit.

Wellicht kun je zelfs na zijn herstel zonder bit blijven rijden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:32

Langeteugelen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:34

esire001 schreef:
Waarom niet gewoon helemaal bitloos? Ik rij mijn paardje ook bitloos met druk op de oren, ze reageert hier niet anders op dan met bit.

Wellicht kun je zelfs na zijn herstel zonder bit blijven rijden.

Maar die loopt toch wel onder de kaak door? En dat kan/mag niet bij haar paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:35

Ik zou bij een paard met een gebroken kaak gewoon helemaal niets om het hoofd doen. En ik zou hem met een breuk in het aangezicht ook gewoon wat rust gunnen.
Maar als beweging: longeren aan de halsring.. lijkt moeilijker als het is. Gewoon eens proberen, ik denk dat je versteld gaat staan hoe makkelijk je de gewoonlijke communicatie via het hoofdstel overgezet kan worden op de hals.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:39

Ik zou mijn paard gewoon een maand de hele dag op de wei parkeren, wat ga je jezelf voor een ellende over de hals halen. En zo verschrikkelijk vallen ze dan niet terug in bespiering als je gewoon goed blijft voeren. Misschien wat lekker gaan wandelen tussen door aan het halster.

Ik heb vorige winter mijn wedstrijd paard ook 3 maanden stilgezet, gewoon omdat het winter was. Geen problemen mee gehad :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:41

Ik zou me denk ik meer druk maken om de genezing dan om zn spieren. Ik zou hem gewoon lekker rust geven, voor het paard ook wel lekker om rustig te herstellen. De spieren zullen met een maand niet meteen verdwenen zijn en met een beetje training zal hij snel weer in vorm zijn.
Mijn paard krijgt ook zomaar wel eens een tijdje vrij als ze niet lekker in er vel zit. Een maand later stap ik weer op en rij verder, merk weinig verschil dan :)