Welke teugels voor lange teugelwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Welke teugels voor lange teugelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 11:31

Wat voor teugels gebruiken jullie hiervoor? Ik wil er binnekort mee aan de slag maar de dubbele longe lijkt me veel en veel te lang :)

Anoniem

Re: Welke teugels voor lange teugelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:16

misschien shetlander leidsels?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:18

Ik heb zelf teugels gemaakt met touw en musketon haken. Netjes afgewerkt en versierd. Ze zijn ongeveer 7 meter. Het hangt ook ene beetje van de grote van je paard af want dat bepaald deels de lengte van je teugels: bij shet iets korter dan bij KWPN. Veel mensen gebruiken ook een slofteugel.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 22-09-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:18

Hoe groot is het paard?
Als het een shet is kun je gewoon full dressuurteugels gebruiken, bij een paard kun je een slofteugel gebruiken :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:24

Wat voor paard/ pony?
Voor shet gebruikte ik een oude slofteugel. Ga nu kijken of die lang genoeg zijn voor mijn Fries.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:08

Het is een paard van ongeveer 1.65 :)
Slofteugels ben ik wel vaker tegen gekomen, maar zo lang zijn die toch niet?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:02

Heino schreef:
Het is een paard van ongeveer 1.65 :)
Slofteugels ben ik wel vaker tegen gekomen, maar zo lang zijn die toch niet?

Tsja ik heb het gekocht als slofteugel en ze zijn vrij lang. Zeker 2 keer zo lang als de gewone teugels die ik heb.
Liggen op stal dus kan ze nu niet meten haha.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:13

Full teugels zijn meestal rond de 3 meter en een slofteugel tussen de 5 en 6 meter.

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:26

ik ben net begonnen met lt met m'n verzorgpaard, en ik kreeg de tip om eerst te beginnen met tuig-leidsels, zodat je wat verder van m af kunt staan. Je weet nl. maar nooit hoe ze reageren op touwtjes langs hun benen of hulpen die je geeft met de leidsels.... en ik hou niet van blauwe schenen of erger....
tzt zal het inderdaad wel korter worden, maar nu heb ik dus leidsels maat paard....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:28

In het boekje van Voest stond dat teugels van 6.5 m elk het handigst waren. Iemand ervaring met ze zelf maken? Dan kan je ze zo afmeten dat ze voor jou handig zijn :)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:24

Ik pak een longeerlijn. Aan het handvat even een sluiting maken, en allebei de kanten aan het bit klikken

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:32

Teugels van 6 meter zijn ongeveer wel gemiddeld. Ik maak ook de teugels zelf van webband en musketons. Dat is mooi licht van gewicht, snijd niet in de handen en je hebt het in diverse leuke kleurtjes! :D

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:31

Ik heb dus ook zelf teugels gemaakt. Zilverkleurige musketon haken en rondgevlochten wit touw gekocht. Dit om de haken gevouwen en goed vastgestikt. Dit dubbelgeslagen deel omwikkeld met 3 kleuren suedelint (groen, blauw en lila) om het af te werken net als bijvoorbeeld bij een leadrope. Ziet er netjes en leuk uit. Ik kan eventueel van de week wel een foto maken.
Enige nadeel is dat mijn touw op nylonachtige basis is. Het is wel zacht maar als je paard een harde ruk zou geven zal dit wel in je handen branden. Gelukkig mij niet gebeurd ;) Maar je kunt in bijvoorbeeld bootwinkel ook touw vinden dat met zacht katoen aan de buitenkant is. Ik vind de ronde teugels wel lekker omdat je nog het gevoel hebt iets in je handen te hebben.
Succes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:48

Ik gebruik een slofteugel, voor mijn pony van 1.51 een mooie lengte. Ook fijn om te bevestigen (aan kaptoom in mijn geval).
Echter heb ik een keer een 'échte' gebruikt die was stukken lichter, en werkte daardoor ook lekkerder

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:51

Ik gebruik de leidsels :j

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:03

Jalenka_Kiya schreef:
Ik heb dus ook zelf teugels gemaakt. Zilverkleurige musketon haken en rondgevlochten wit touw gekocht. Dit om de haken gevouwen en goed vastgestikt. Dit dubbelgeslagen deel omwikkeld met 3 kleuren suedelint (groen, blauw en lila) om het af te werken net als bijvoorbeeld bij een leadrope. Ziet er netjes en leuk uit. Ik kan eventueel van de week wel een foto maken.
Enige nadeel is dat mijn touw op nylonachtige basis is. Het is wel zacht maar als je paard een harde ruk zou geven zal dit wel in je handen branden. Gelukkig mij niet gebeurd ;) Maar je kunt in bijvoorbeeld bootwinkel ook touw vinden dat met zacht katoen aan de buitenkant is. Ik vind de ronde teugels wel lekker omdat je nog het gevoel hebt iets in je handen te hebben.
Succes!

Ben wel benieuwd naar een foto!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:14

Ben ik ook wel benieuwd naar, heb wat een idee in mijn hoofd zitten maar is toch handig een voorbeeld te hebben :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:43

Nou vergeet mijn slofteugels maar. Heb een gewone longeerlijn gebruikt met extra haak eraan en dat was perfect qua afmeting (en gevoel in mijn handen). Jippe liep alsof ie nooit naders gedaan heeft en heeft zelfs een staaltje wijken ten beste gegeven. Ik heb alleen geen idee welke hulpen ik daar bij toeval voor gaf }:0 dus daarna lukte het niet nog een keer |( MAAAAARRRRR dat knopje zit er dus ergens op! Wie weet wat een verborgen knopjes hij nog meer heeft!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:37

Wat leuk Zilfstar dat je zo een goed begin had! En dat je een stukje wijken kado kreeg ;) Volgens Piet Bakker moet je ook altijd benutten wat het paard je uit zichzelf aanbiedt dus dat belooft nog wat haha.
Ik zal dit weekend even een foto maken van mijn teugels.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:51

Hahaha, dan hoop ik niet dat ik eerdaags van links naar rechts en weer terug zigzaggend door de bak ga ipv gewoon rechtuit :D

Ga het zeker vaker doen, want er hadden er beide lol in EN het is goed voor conditie van paard en baasje (en er mogen bij mij wel wat kilo's af...)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:44

Voor lange teugelwerk maak ik speciale teugels op maat, van zacht, plat touw met clipjes eraan. Ik heb voor bokker Gemske teugels gemaakt op "Shetlandermaat" (4m), maar voor paarden is de standaard maat 6 meter.

Fotootje: (er zijn verschillende kleuren teugels)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door callippo op 06-10-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:49

je link doet het niet...

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:58

Ik ben hier ook erg benieuwd naar, wil er ook mee aan de slag gaan..
Dacht ook aan een slofteugel, geen idee hoe lang deze is maar je komt er een heel eind mee voor één kant lijkt me?

Een longeerlijn lijkt me te kort hiervoor? Of zit ik er nou zo naast als ik denk dat zo'n ding (ong. 8 meter?) te kort wordt?
Ben ook heel benieuwd naar een foto van iemand aan het werk met lange teugels (bij een flink paard), foto's kunnen vaak zoveel duidelijk maken!

Zag ook een keer iemand die twee halstertouwen aan elkaar geklikt (musketon achter een knoopje dat aan het uiteinde van het eerste touw zat) maar dan wordt dat zo zwaar door die musketon.. lijkt me ook niet handig.

Edit; aah Calippo's foto doet het nu, dat ziet er inderdaad goed uit!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:37

Solis: Volgens mij is mijn longeerlijn toch langer hoor.
Ik heb dus een extra musketon aan de lus (voor je hand) gemaakt en vandaag voor 2e keer LT gedaan. Als ik de longeerlijn dan op zijn langst heb zit er zo'n 2 meter tussen mij en staart van het paard. En ik heb een Fries van 1,58 hoog en met dekenmaatje 195. Dus te kort vind ik ze niet.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:02

Hmm nee dat klinkt inderdaad niet alsof dat te kort is, ik moet me dan vergissen :)
Zijn er nog dingen die wat minder goed gingen, of iets waar je tegenaan liep zo de eerste keer? Succes de volgende keer, leuk in ieder geval om te lezen dat de start zo goed beviel!