longeer probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

longeer probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:36

Ik heb wat probleempjes met mijn paardje, en ga ook contact maken met en osteopaat.
maar ik wou graag nog wat anders vragen: Toen ik hem een tijdje geleden longeerde liep hij met zijn hoofd naar buiten, iedere keer als hij dat deed trok ik een beetje aan. Ik heb inmiddels ondenkt dat als ik strenger ben en hem meer aan het werk zet, dat hij dan ook beter oplet en niet zo naar buiten kijkt.
Maar, nu het zo wel lekker gaat, zie ik ook dat hij in gallop op beide kanten, zowel linksom als rechtsom, enorm met z´n billen naar binnen gedraaid loopt.. xD Als je net begint met longeren loopt hij sowieso niet lekker, maar dat trekt weer bij naarmate je langer bezig bent. Maar dat met zijn billen naar binnen lopen niet.

HOEEE kan dat ? Heeft hij ergens last van , of is hij gewoon een beetje onhandig.. ?

als ik er oop rij, gallopeer ik ook weinig omdat ik niet zo goed kan blijven zitten. Misschien moet hij gewoon vaker oefenen met galloperen ? Hellup !

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:49

is hij niet gewoon enorm scheef?

Dani

Re: longeer probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:54

Nou, je zegt zelf al dat er een ostheopaat gaat komen, lijkt mij dat het daarmee verband zou kunnen houden? Want het klinkt inderdaad of het paard -om wat voor reden dan ook- niet recht kan galloperen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:09

Hhhm.. wat bedoel je met scheef ?
ik ga sinds een paar maanden ook met mijn paardje naar les op de manege. En daar zij iemand ook achter mijn rug dat mijn paardje hartstikke scheef is.
Wat bedoelen ze daar precies mee ?
Ik weet daar niet zoveel van, dit is mijn eerste eigen paardje, ik heb nog niet zoveel te maken gehad met dit soort dingen. :$ Daarom ben ik ook lid van bokt, om knullige vragen te stellen zonder dat iemand weet wie ik ben :+

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:11

nog wat, scheef betekent toch dat het paard op één kant niet goed loopt?
Want mijn paard doet dit beide kanten op..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:12

scheef het woord zegt het al, scheef, dat hij dus scheef loopt elk paard is vanzichzelf een banaantje dus hartstikke krom als wij gaan rijden zijn we ook altijd bezig met het rechtrichten je moet proberen het paard los door zijn lijf te maken bijv longeren met pessoa, dat het paard soepel door zijn lijf gaat lopen,en dan proberen recht te laten lopen dus in jou geval binnenbeen buiten teugel.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:13

IloveAlfriee schreef:
nog wat, scheef betekent toch dat het paard op één kant niet goed loopt?
Want mijn paard doet dit beide kanten op..

dat is gewoon een voorkeurs kant als jij rechts ben is het ook moeilijk om met links te schrijven en anderszom }:0

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:23

Hhhmm.. juist.
wacht even, ik ga nu lekker doorvragen, ik denk dat je me wel es goed kunt helpen!
zet je z'n lijfje niet helemaal vast door een pessoa? ik heb zelf namelijk ook al gezocht naar zo'n ding, maar niet de moed gehad om dr mee aande slag te gaan.
ik ben bang dat ik hem nog meer in de knoop help. Ik moet er ook bijzeggen dat mijn paardje 15 jaar is en exmanege paard. Hij zag dr niet uit toen ik hem kocht en heeft ook tijden van ziekte gehad, (heel mager). Hij is in de afgelopen jaren opgebloeid, maar niet erg soepel. Hij kan wel erg goed springen, en als ik hem en zijn kleine vriendje opjaag lijkt hij ook nergens last van te hebben. Dan rent hij ook gewoon recht door, ik weet niet zeker of hij het dan ook doet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:38

Longeren is best belastend voor een paard, omdat het een cirkel is. Hij moet zijn lichaam dus extra indraaien om dat te kunnen doen. Het zou goed kunnen dat er ergens een spier of wervel oid. dwars zit, en dat hij daar in galop op de cirkel last van heeft, en dit gaat compenseren door op die manier te gaan lopen die jij ziet.

Heb je hier met rijden ook wel eens iets van gemerkt?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:50

Nouuuw!, ik kan NIET blijven zitten.
Dat is misschien een makkelijk antwoord, maar je zal zelf ook wel weten, als een paard lekker loopt dat je dan wel in het ritme mee kan komen. En ik kan op mijn paardje niet blijven zitten, nu heb ik ook een slecht zadel, dat kan ook wel meehelpen aan het slechte lopen. Maar ik schuif ook heen en weer als een gek. Thuis in de bak doet ie nog wel wat ik wil, maar als hij in de manege ook nog gaat bokken en klooien, heb ik niet veel in te brengen.
maargoed, ik weet niet precies . nee, soms merk ik het wel, het is soms net of hij in de verkeerde galop zit. Hij kan met mij erop ook slecht voltes rijden, soms wil ik de bocht om, en dan kan hij het gewoon NIET. Dus ik buitenbeen, hij bokt.
misschien heeft het daarmee te maken?

iemand zei ook dat ik een pessoa moest gaan gebruiken, maar ik denk dat ik moet wachten op wat de osteo zegt, wat vind jij ?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:57

Hmmm nu ik lees dat je ook een slecht zadel hebt zal ik daar maar mee beginnen! Een slecht passend zadel is echt not done. Zo slecht voor de paard zijn rug, dat zou nog wel veel van je problemen kunnen verorzaken. Kijk eerst voor een goed passend zadel, daarna kun je verder kijken. Osteopaat zal ook zeker veel kunnen doen, en vraag dan of de ostoepaat je tips kan geven over de manier hoe je je paard kunt trainen. Weet niet welke je laa komen maar die van mij geeft goed en graag advies!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:57

een pessoa kan je helemaal lang maken je kan eerst alleen met het bontje achter zijn kont doen,en dan dus nog niks vast maken aan de voorkant daarna zou je hem vast kunnen zetten gewoon heel los veel overgangen van langzame draf aanspringen in galop en weer terug veel schakelen dan word hij vanzelf wat losser in zijn lichaam, een passend zadel is wel heel belangrijk

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:00

Ik zou zolang je geen goed zadel hebt stoppen met rijden, een osteo/fysio/kraker weet ik veel wat laten komen kijken, het klinkt namelijk niet helemaal goed. Verder zou ik dan maar les nemen in rechtrichten! Ik zou ook niet met de pessoa beginnen voordat je paard recht is, dat werkt eerder averechts..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:05

Ik zou zelf even afwachten wat de osteopaat zegt en welke tips je krijgt, daarna idd het zadel laten bekijken door iemand die daar verstand van heeft.
Laat daarna ook eens kijken hoe jij zit op je paard. Scheef lopen van het paard kan ook/mede door de ruiter komen.
Het longeren met een pessoa, vraag voor de eerste keer hulp van iemand die daar mee heeft gewerkt.
Die kan jou uitleggen hoe strak/los iets moet.
Dit is ook weer afhankelijk wat je wil bereiken met het paard behalve recht lopen (lees bovenstaand bericht) :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:06

Idd, nog geen pessoa. Les rechtrichten klinkt veel beter, grondwerk zou ook een hele goede zijn daarmee leert je paard ook ontspannen. Denk dat je eerst de ontspanning moet opzoeken. Als een paard zolang manege paard is geweest is het paard nooit goed rijtechnisch bereden. Zal dus nu andere spieren moeten gebruiken en daarin zal hij wel vastzitten.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:16

ik heb ook altijd het idee dat mijn beugels ongelijk zijn, terwijl dat niet zo is, kan dit te maken hebben met zijn ' scheefheid ' ??

Stomme vraag : wat is grondwerk precies ? Ik heb wel es wat erover gelezen.
Hmm, rechtrichten is toch ervoor zorgen dat je paard geen voorkeur meer heeft voor rechts of links ?

dus : - ostheopaat
- advies afwachten
- nieuw zadel
ik longeer wel vrolijk door, dat doet geen kwaad neem ik aan toch ?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:25

Longeren zou ik voorlopig nog zonder hulpmiddelen doen, pak een zo groot mogelijke ronde dat maakt het makkelijker voor het paard.
Ga eens rijden zonder zadel, het tempo is niet zo belangrijk, het is beweging en zonder dat je dressuur gericht bezig hoeft te zijn. Zodra je weet dat je paard geen pijn heeft tijdens het werken door lijf of zadel dan kan je weer verder.
Je leert op deze manier ook voelen, hoe je paard loopt, en als hij straks recht gericht is, regelmatig even rijden zonder zadel zodat je dan ook voelt hoe hij loopt. Op een gegeven moment ben je zo handig dat je het ook voelt met zadel. Het voordeel daarvan is dat je dingen eerder opmerkt.

Je stijgbeugel riemen kunnen ongelijk zijn. Dit kan je meten door de stijgbeugel onderin de riem omhoog te klappen, dan kijken hoever de afstand naar het zadel is. Doe dit aan beide kanten je ziet dan of er verschil is. De riemen regelmatig omruilen van kant (rechts naar linkerkant van het zadel). Door het opstappen rekt die riem wat meer uit dan de andere.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:28

Hhmm, maar dan klap stel dat ik nogal op zijn rug stuiter? of kan ik ook alleen stappen, ik durf niet te galloperen denk ik. xD

Ik oefen vooral op voltes rijden, dat is goed toch?
en wat voor dingen kan ik nog meer oefenen?

ohja, als mijn paardje goed doorstapt dan beweegt zijn hele rug, maar ook zijn hoofd heel erg. Hoord dit zo, want ik zie andere paarden die ook wel doen, maar veel minder ?

enorm bedankt voor alle goed tips !

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:41

Het klinkt of die ostheopaat zeker geen overbodige luxe is..heel goed dat je die erbij laat halen.

Heb je les, trouwens?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:04

IloveAlfriee schreef:
Hhmm, maar dan klap stel dat ik nogal op zijn rug stuiter? of kan ik ook alleen stappen, ik durf niet te galloperen denk ik. xD

Ik oefen vooral op voltes rijden, dat is goed toch?
en wat voor dingen kan ik nog meer oefenen?

ohja, als mijn paardje goed doorstapt dan beweegt zijn hele rug, maar ook zijn hoofd heel erg. Hoord dit zo, want ik zie andere paarden die ook wel doen, maar veel minder ?

enorm bedankt voor alle goed tips !

Dat bewegen van het hoofd kan komen doordat hij waarschijnlijk niet goed zijn evenwicht kan bewaren, daarom zal die ook wat meer stuiteren. Je kan ook veel wandelingen maken, veel rechte en af en toe wat bochtjes doen ook wonderen. Heb je balkjes in bezit? Is het misschien ook leuk om heel af en toe balkjes te lopen, stimuleert die rug spieren.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:18

Met grondwerk is het de bedoeling dat je je paard door je lichaamshouding en wederzijds respect laat 'lopen'. Eigenlijk boots je de natuur van het paard na. Je paard toont uiteindelijk onderdanig gedrag doordat hij laag gaat lopen, kauwbewegingen maakt en orenspel zijn heel belangrijk. Hiermee kan je je paard laten ontspannen, het is dus de bedoeling dat hij laag komt te lopen met zijn hoofd waardoor hij zijn rug beter gebruikt. Ja je paard met zijn hoofd laag laten lopen kan natuurlijk ook door er allerlei hulpmiddelen voor te gebruiken. Het is juist de bedoeling dat je paard dit uit zichzelf gaat doen en dat kan! Mits je het natuurlijk op de juiste manier doet. Het is niet makkelijk als je niet weet wat je doet. De band tussen jou en je paard kan er erg door verbeteren. Misschien is er iemand in je omgeving die je er mee zou kunnen helpen?

Nog even een vraagje, waarom heb je ervoor gekozen om een managepaard te kopen wat al redelijk op leeftijd is? (vind het wel een goede insteek, paardje een goede 'oude' dag geven :))

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:17

ja, ik heb les.
ik krijg binnenkort een andere instructrice waar ik enorm van baal, want; mijn paardje is een ex manege paard. En mijn instructrice kent hem, dus ze weet ook dat hij hoger kan springen dan ik hem durf te laten toen. Dat helpt wel..

ach, mijn paardje was een enorme sul op de manege, geen pit, een propje paard . Aangezien ik hem niet al te duur kon kopen, dacht ik hem een goed leven te kunnen geven. Boven dien dacht ik, en dat hoop ik nog steeds, dat ik heb beter kan laten lopen.
Ik hoorde dat sommigen zeiden dat hij l2 kon doen in dressuur. ik weet niet of dat nog gaat lukken, maar ik ga mijn best doen.
Sinds ik hem heb is hij veel mooier geworden en hij heeft ineens hele gekke streken, hij bokt in de wei, en hij kan onwijs hard racen samen mijn zijn vriendje.
Eigenlijk is mijn paardje zelfs een duitsgefokte renpaard, vadaar dat hij zo hard kan, en hij heeft voor de kar gelopen. Veelzijdig paard hè ? :+

nou, mijn paardje vond ik gewoon super lief en ik wou hem graag hebben, hij heeft het nu leuker dan iedere dag 3 uur achter elkaar lessen lopen toch ?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:50

Klinkt alsof hij al erg opgeknapt is sinds hij bij jou is! Idd veel beter leven dan op een manege :) Als jij nou nog veel bijleert komt het helemaal goed met jullie, ben benieuwd hoe het gaat na bezoekje van ostoepaat enz.!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:15

ik zal het wel laten weten hoe het afloopt !
ik ga morgen weer flink longeren misscien even zonder zadel een lekkere buitenrit stappen en ondertussen een goed osteopaat regelen.

super bedankt voor het advies, en als ik nog vragen heb zal ik ze zeker stellen ! :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:30

Misschien zonder zadel longeren, zou het gewoon zeker zonder doen. Echt hoor een slecht passend zadel komt er bij mijn paarden nooit op! Zou echt wachten tot je een goed zadel hebt. Wat is trouwens de reden dat je met zadel wil longeren? Is toch helemaal niet nodig aan de longe, wil je hulpteugels gebruiken pak dan een longeersingel.