Ik ben sinds een paar daagjes begonnen met clickertraining met mijn jaarling. Dit gaat erg goed, ze pakt het best snel op alleen loop ik tegen wat probleempjes aan... Als beloning gebruik ik kleine stukjes winterpeen (wat ze erg lekker vindt). Ik ben dag 1 ongeveer 10 minutjes bezig geweest en toen begreep ze de oefening al en ben ik gestopt. Dit was: achteruit lopen als ik daar om vraag (want daar had ze niet altijd zin in dus ik dacht dan leer ik haar dat op commando met beloning) Alleen dag 2 ging het dus wat minder. Ik wilde haar kriebelen op haar kont en toen liep ze dus ook achteruit... met als gevolg dat ik niet bij haar kont kon komen en ik steeds harder ging lopen en zij harder achteruit gaat lopen. Omdat het er heel erg stom uitziet moet ik dan lachen.. zij denkt nu dat: als het baasje lacht doe ik iets leuks..
Ze snapt dus niet dat ze alleen iets moet doen als ik erom vraag en niet zomaar. Wat is hier tegen te doen? Of moet ik hier even mee stoppen en een andere oefening gaan doen? Ze vindt het wel leuk en haar vriendje doet ook vrolijk mee (tja wortels he?
)Wat wel zeer goed gaat (heeft niets met de clicker te maken): Als ik haar voer pak dan laat ik expres de staldeur open staan zodat ze moet wachten. Dan blijft ze netjes staan in de opening todat ik haar eten klaar heb en ze laat me dan netjes naar binnen gaan en haar eten in de voerbak doen. Ook haal ik eerst rustig de stooitjes eruit voordat ik haar eten in de voerbak stop. Dit gaat echt super goed
(De hoogste in de rang ben ik, ik 'eet' dus eerst voordat zij mag).Verder wilde ik weten wat ik haar voor andere kleine (niet zware) dingentjes kan leren. Hebben er nog meer mensen hier een jaarling waar ze wat kleine oefeningentjes mee doen?
Owja, even voor de duidelijkheid: Royen staat buiten met vriendjes en vriendinnetjes groot te worden maar af en toe doe ik wat met haar om onze band te versterken en om haar bekend te maken met dingentjes voor haar latere leventje