Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:44

Hoi!

Ik ben sinds een paar daagjes begonnen met clickertraining met mijn jaarling. Dit gaat erg goed, ze pakt het best snel op alleen loop ik tegen wat probleempjes aan... Als beloning gebruik ik kleine stukjes winterpeen (wat ze erg lekker vindt). Ik ben dag 1 ongeveer 10 minutjes bezig geweest en toen begreep ze de oefening al en ben ik gestopt. Dit was: achteruit lopen als ik daar om vraag (want daar had ze niet altijd zin in dus ik dacht dan leer ik haar dat op commando met beloning) Alleen dag 2 ging het dus wat minder. Ik wilde haar kriebelen op haar kont en toen liep ze dus ook achteruit... met als gevolg dat ik niet bij haar kont kon komen en ik steeds harder ging lopen en zij harder achteruit gaat lopen. Omdat het er heel erg stom uitziet moet ik dan lachen.. zij denkt nu dat: als het baasje lacht doe ik iets leuks..
Ze snapt dus niet dat ze alleen iets moet doen als ik erom vraag en niet zomaar. Wat is hier tegen te doen? Of moet ik hier even mee stoppen en een andere oefening gaan doen? Ze vindt het wel leuk en haar vriendje doet ook vrolijk mee (tja wortels he? :P)

Wat wel zeer goed gaat (heeft niets met de clicker te maken): Als ik haar voer pak dan laat ik expres de staldeur open staan zodat ze moet wachten. Dan blijft ze netjes staan in de opening todat ik haar eten klaar heb en ze laat me dan netjes naar binnen gaan en haar eten in de voerbak doen. Ook haal ik eerst rustig de stooitjes eruit voordat ik haar eten in de voerbak stop. Dit gaat echt super goed :D (De hoogste in de rang ben ik, ik 'eet' dus eerst voordat zij mag).

Verder wilde ik weten wat ik haar voor andere kleine (niet zware) dingentjes kan leren. Hebben er nog meer mensen hier een jaarling waar ze wat kleine oefeningentjes mee doen?

Owja, even voor de duidelijkheid: Royen staat buiten met vriendjes en vriendinnetjes groot te worden maar af en toe doe ik wat met haar om onze band te versterken en om haar bekend te maken met dingentjes voor haar latere leventje ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:18

Dit is echt niet goed wat je doet. Ten eerste is het eigenlijk beter voor een jong paard om niet elke dag in de hand te komen, ten tweede is tien minuten echt veel te lang voor een jaarling en ten derde moet je helemaal niet beginnen met zoiets als clickertraining als je niet weet hoe je met jonge paarden om moet gaan. Het enige wat jouw paard de eerste drie a vier jaar van zijn leven moet leren is het halster, vast staan, hoeven laten doen, meelopen aan een touw en poetsen. Meer niet.

Mijn advies: doe de komende 2 a 3 jaar helemaal geen clickertraining met je paard tenzij je dit doet om de dingen die ik zei aan te leren.

Het klinkt misschien hard maar als je echt niet kunt wachten met iets doen met je jaarling dan kan je hem maar het beste verkopen en een ouder paard kopen of een verzorgpaard zoeken. Doe wat het beste is voor je jaarling, niet wat jij het leukste vindt. :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:52

dorientjuh schreef:
Dit is echt niet goed wat je doet. Ten eerste is het eigenlijk beter voor een jong paard om niet elke dag in de hand te komen, (dat komt ze niet, ze staat met haar vriendjes. Dat heb ik heb ook in het topic gezet)

ten tweede is tien minuten echt veel te lang voor een jaarling (als ik haar uit de paddock pak, halster afhaal, en wat van haar vraag (totaal 10 minuten) noem ik niet veel maar dat is een mening (iedereen heeft daar andere kijk op en ik weet dat Royen het leuk vindt en het niet belastend is. Ze is geen 6 maanden meer maar 1 jaar.)

en ten derde moet je helemaal niet beginnen met zoiets als clickertraining als je niet weet hoe je met jonge paarden om moet gaan. (Ik vindt het wel raar dat je zoiets zegt als je mij niet kent, en als je goed je reaearch had gedaan zag je dat ik iemand heb die daar wel verstand van heeft maar die hoeft er niet altijd bij te zijn, het is immers mijn paard)

Het enige wat jouw paard de eerste drie a vier jaar van zijn leven moet (ze moet niks, ze mag veel) leren is het halster, vast staan, hoeven laten doen, meelopen aan een touw en poetsen (dit kent ze al). Meer niet (waarom niet? Als het niet belastend is in haar koppie.. (en ja, dat kan ik aan mijn paard zien).

Mijn advies: doe de komende 2 a 3 jaar helemaal geen clickertraining met je paard tenzij je dit doet om de dingen die ik zei aan te leren. (Dit is een goed advies, maar dat was mijn vraag niet ;))

Het klinkt misschien hard maar als je echt niet kunt wachten met iets doen met je jaarling dan kan je hem maar het beste verkopen en een ouder paard kopen of een verzorgpaard zoeken. (nogmaals: je kent me niet en dan kan je in mijn ogen ook geen beoordeling doen tenzij je mij en mijn paard gezien hebt. Dan kom je toch gewoon een keertje langs? :P) Doe wat het beste is voor je jaarling, niet wat jij het leukste vindt. (Ik doe altijd het beste voor haar (wie doet dat niet voor zijn paard), en ik vind alles leuk maar ze kan zelf aardig goed aangeven wanneer het teveel wordt, ik heb bewust gekozen voor een jaarling dus ik ben ook bewust van de consequenties (en daar ben ik nog steeds erg blij mee))

Verder wil ik jou niet aanvallen maar ieder zijn mening en dit is duidelijk de mijne ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:31

Blijbaar wil je niet horen wat ik zeg en doorgaan waar je mee bezig bent. Ik leid uit jouw verhaal af dat je een keer een oefening met haar hebt gedaan en dat dit fout is gegaan. Mij zegt dit dat je niet gewend bent om met jonge paarden om te gaan. Verdiep je eens wat meer in natural horsemanship. Je vroeg om een oefening, en ik zei ''geen oefening''. Dat is wel degelijk een antwoord op je vraag, alleen niet het antwoord wat jij wilde horen. ;)

Als de dingen die ik zeg niet kloppen, had je over het algemeen meer informatie in je beginpost moeten zetten. Je weet nu mijn mening en als je daar niet naar wilt luisteren dat is dat jammer, vooral voor je paard. Nou succes verder. :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:19

Ik wil best horen wat je te zeggen hebt maar ik ben het er niet geheel mee eens. Misschien had ik inderdaad iets meer info in mijn topic moeten zetten maar ik dacht dat het zo wel werdt begrepen.

Dan hier extra/duidelijkere info: Royen staat buiten met vriendjes en vriendinnetjes en in de zomermaanden gaat ze daarmee in het weiland staan. Ik poets haar af en toe, dat vindt ze heerlijk, ik wandel af en toe in het natuurgebied wat ze ook geweldig vindt en ik zet haar af en toe in de longeerbak (een hele grote longeerbak) zodat ze lekker haar gang kan gaan en naar mijn stem gaat luisteren.

Ik ben inderdaad geen jonge paarden gewend, maar ken genoeg mensen die mij helpen die er wel verstand van hebben. Ik heb bewust gekozen voor een jong paard, anders zou ik haar niet gekocht hebben, ik ben namelijk wel bereid te wachten. Het ligt aan Royen hoe ze zich ontwikkeld maar anders begin ik met 2,5 met licht grondwerk en op 3,5 jarige leeftijd met inrijden.

Ik heb gekeken naar NH maar ik denk dat ze daar dus nog niet klaar voor is. Ik ben van mening dat (verantwoorde)clickertraining een leuke, leerzame manier is om een betere communicatie tussen mens en dier te krijgen. Dit versterkt onze band en ze zal mij beter snappen.

Ik heb inderdaad een oefening gedaan (een pasje achteruit lopen) die niet helemaal soepeltjes verliep. Maar daar vraag ik nu ook advies voor.

Verder wilde ik weten wat ik haar voor andere kleine (niet zware) dingentjes kan leren. En of er nog meer mensen zijn met een jaarling waar ze wat kleine oefeningentjes mee doen.
Dus heb ik geen antwoord op mijn vraag gekregen.

Ik weet dat er veel 'pennymeisjes' zijn (misschien niet jij) die overal commentaar op geven terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben en die iets horen van een ander en dan gewoon aannemen dat het zo is. Heb jij ervaring met veulens/jaarlingen en heb je zelf een paard?

Verder wil ik er nog even voor de duidelijkheid bijzeggen: het is erg lastig om op bokt iets te vragen want het kan verkeerd geinterpreteerd worden. Dat maakt niet uit maar geef mij dan ook de kans om het uit te leggen (is wel zo volwassen he? ;))

Ik ben benieuwd naar jouw reactie,

Groetjes :wave:

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:36

ja als je paard ontdekt dat achterwaards gaan braaf is dan zal hij/zij dat natuurlijk in meerdere situaties uit gaan proberen. Simpelweg niet belonen en gewoon door gaan tot hij/zij er mee stopt (kan idd even duren) als je maar niet als een gek achter hem aan gaat want dan jaag je hem/haar eigenlijk ook een beetje op.
Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld voorwaards zetten. Dan moet je hem/haar natuurlijk wel eerst leren wat voorwaards is als je er achter staat. Deze commando's zijn heel makkelijk aan te leren door grondwerk met je paard te doen. Daarmee gebruik je je lichaam en lichaamstaal om hem te sturen (dus zonder hulpstukken). Dat is simpel (omdat alle paarden dat principe gebruiken in de kudde, dus hij/zij kent het al), diervriendlijk op die leeftijd en heel leuk en je kunt er bijna(!voor ieder paard weer anders!) niet te vroeg mee beginnen. Je bouwt bovendien een band met je paard op en je kunt diezelfde dingen op een gegeven moment (als het goed gaat) ook gebruiken in andere situaties waar je heel veel aan hebt (bijvoorbeeld trailerladen of bij het wandelen door het bos of waar dan ook). Zelfs wanneer je over een hele tijd gaat inrijden. Grondwerk is heel normaal in de westernsport.

groetjes

Wachtff

Re: Clickertraining met jaarling, welke kleine oefeningen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:41

@idonea: Top! Hier heb ik wat aan ;) Maar wat bedoel je precies met voorwaards, moet ik dan achter haar staan en met stemgeluid zeggen te gaan lopen? Ik beloonde haar dus eigenlijk ook door te lachen (zal proberen mijn lach in te houden :P) Ik heb Royen nog nooit opgejaagd, alleen liep ze dus achteruit als ik voor haar stond en naar haar toe kwam lopen. Dus misschien inderdaad eerst voorwaards leren en dan achterwaards? :P

Dank je ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:44

Afbeelding
Dit is mijn gekke jaarling, in de 'camerabui' :P

Afbeelding
Vriendjes :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:46

ik ben het voor 200% eens met dorientjes: waarom?
ik ben niet tegen voedselbeloning achtige dingen, maar wel bij veulens!
een paard weet op die leeftijd nog niet wat grenzen zijn(ookal denk je van wel)
pas op een leeftijd van 2,5 a 3 komt daar echt duidelijkheid in!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:59

siskeh schreef:
ik ben het voor 200% eens met dorientjes: waarom? (heb ik uitgelegd, en dat is mijn mening ;))
ik ben niet tegen voedselbeloning achtige dingen, maar wel bij veulens! (Deze vat ik niet helemaal...Maar ik ben van mening dat stukjes winterpeen goed werken tijdens de samenwerking)
een paard weet op die leeftijd nog niet wat grenzen zijn(ookal denk je van wel) (daar heb je gedeeltelijk gelijk in, maar ik heb ookal gezegd dat ik mensen ken die veel verstand hebben van veulens/jaarlingen en die zeggen dat het super gaat en als het teveel zou worden zeggen ze er wat van en helpen mij erbij)
pas op een leeftijd van 2,5 a 3 komt daar echt duidelijkheid in!(Denk je? Ik denk dat dat ligt aan de mens ;))

De reden dat ik het hier plaats: Degene die er het meeste verstand van heeft is op vakantie, maar vertelde mij dat ik hier best mee kan beginnen.

Groetjes

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:34

@royen: voedselbeloning bij veulens ben ik tegen omdat hij op die leeftijd nog geen grenzen kent......en dus ook niet de correcte grenzen(grenzen in de zin wat wel sociaal is en niet sociaal is) om voedselbeloning te gebruiken.
en het echte clickertrainen is wat anders dan af en toe wat lekkers toestoppen als hij zijn been optilt.

en weet je hoe een veulen in de kudde opgevoed wordt?
ook wat op welke leeftijden?

opvoeding begint IMO ogen eerst met het leren van grenzen(sociaal gedrag), en dit kan pas op een bepaalde leeftijd.
en als dat er goed inzit dan mag je met clickeren beginnen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:14

Ik geloof dat een forum zoals dit zelfs meer de kans geeft beiden partijen hun meningen te laten geven omdat je op een forum niet door elkaar heen kan praten.

Om je uit de eventuele droom te helpen: ik ben 20 jaar, ik ben tweedejaars studente Hippische Bedrijfskunde, heb onder andere een aantal weken stage gelopen op een paardenhouderij en ik heb ervaring met veulens, jaarlingen en paarden van alle leeftijden. Ook met merries, ruinen en hengsten. Ik heb geen eigen paard maar wel een verzorgpaard en dit is niet het eerste paard waar ik voor zorg. De enige reden waarom ik nu nog geen paard heb is omdat het voor mij op dit moment financieel onverstandig is om een paard te kopen. :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:35

Was ik maar terug 20 :)
Klickertrainingen zijn niet voor jaarlingen. Voedselbeloningen vallen bij mij hememaal uit de gratie.
Meer dan wat je nu doet en wat je paard reeds kan kan je niet meer doen. Nu moet je gewoon wachten tot 3 jaar.
Enige wat ik meer doe met mijn jaarling hengst is gaan wandelen aan de koord, hem kennis laten maken met alle vreemde dingen buiten de weide. Hij vindt dit superleuk maar ik doe meestal dezelfde wandeling om het niet te belastend te maken. Elke week is er toch iets veranderd. Tijdens de wandeling leert hij rustig stemcommando's zoals vooruit, stop, draf, stilstaan, enz. Binnenkort even laden in de trailer want dat moet hij toch kunnen. Je moet alles natuurlijk zien als spelen want je bent met een klein kind bezig en lukt het niet, tja jammer je hebt nog 2 jaar en dan wordt het serieus.

Voor de rest buiten de weide op en spelen ...

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:15

Tjee, ik voed al mijn veulens/jaarlingen/twenters op met clickertraining! Niks mis mee hoor ;) Er zijn gewoon mensen die geen ervaringen hebben met clickertraining bij jaarlingen ;)
Maar ik zou als ik jou was dat achteeruitgaan even negeren en verder gaan met bijvoorbeeld voetjes geven op commando (dus niet helpen met optillen maar ervoor zorgen dat als je een voetje aanwijst dat ze deze uit haar zelf optilt) En misschien is targettraining ook wel wat voor haar, zo leert ze omgaan met 'vreemde' voorwerpen en leert ze dat ze naar jou moet luisteren. Het is idd een goede en leerzame manier om een betere communicatie tussen jullie te krijgen maar ik denk dat jullie band al erg sterk is ;) Dus gewoon lekker van alles met je jaarling doen, dan krijg je later zeer makkelijke paarden in omgang! Mijn 6 jaar oude merrie heb ik ook met clickertraining grootgebracht en dat is zo handig! Ze doet gewoon alles voor me! (heeft ook te maken hoe sterk je band is jhe?)
Maar als diegene terug is van vakantie kun je misschien vragen wat je fout deed en miss heeft hij ee oplossing want wij klunnen het vanaf hier niet zien hoe jouw jaarling is ;)

Hoop dat je veel plezier mag beleven aan de training en er zijn ook goede boeken hierover te koop, PBje wel ff welke :D

Groetjes

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:17

heej, ik heb zelf 2 veulens gehad ( zijn nu inmiddels 5 jaar ) en heb met hun ook heel veel gedaan, van veulen af aan zelfs! Wat ik een van de leukste oefeningen van de clickertraining vond en waar je ook heel veel aan hebt is blijven. als ik nou tegen mijn pony zeg: blijf, kan ik zo weg lopen zonder dat ie een stap verzet. dit is een oefening waar je een hele tijd mee bezig bent. mijn veulens vonden het geweldig als zij moesten blijven en ik een rondje om hen heen liep,dan trappelden ze ongeduldig en waren nieuwsgierig aan het kijken wat ik allemaal aan het doen was. nu kn ik hem dus overal parkeren en hij loopt niet we, ideaal gewoon. ik denk dat jijzelf het beste kn inschatten hoe jouw jaarling in elkaar zit en hoe ver je met hem kan gaan. en luister: met clickertraining is niets maar dan ook helemaal niets mis! ga lekker aan de gang, en wees trots op jezelf dat je om hulp vraagt wanneer je iets niet weet. jij bent zoals veel mensen niet zo kortzichtig en eigenwijs dat je denkt dat je het allemaal wel weet en daar zal je paard je dankbaar voor zijn!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:11

@waldoalpha: Dat lijkt me zeker een leuke (handige) oefening! Niet te zwaar en niet moeilijk :D Maar in ieder geval bedankt en ik laat je weten of dit lukt (stilstaan) ;)

Owja..wat voor commando's gebruik je het meest? 'Blijf' voor deze? En heb je nog meer kleine oefeningentjes die je deed?

:D Bedankt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:34

Verplaatst van OPG naar GVL.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:00

waldoalpha schreef:
heej, ik heb zelf 2 veulens gehad ( zijn nu inmiddels 5 jaar ) en heb met hun ook heel veel gedaan, van veulen af aan zelfs! Wat ik een van de leukste oefeningen van de clickertraining vond en waar je ook heel veel aan hebt is blijven. als ik nou tegen mijn pony zeg: blijf, kan ik zo weg lopen zonder dat ie een stap verzet. dit is een oefening waar je een hele tijd mee bezig bent. mijn veulens vonden het geweldig als zij moesten blijven en ik een rondje om hen heen liep,dan trappelden ze ongeduldig en waren nieuwsgierig aan het kijken wat ik allemaal aan het doen was. nu kn ik hem dus overal parkeren en hij loopt niet we, ideaal gewoon. ik denk dat jijzelf het beste kn inschatten hoe jouw jaarling in elkaar zit en hoe ver je met hem kan gaan. en luister: met clickertraining is niets maar dan ook helemaal niets mis! ga lekker aan de gang, en wees trots op jezelf dat je om hulp vraagt wanneer je iets niet weet. jij bent zoals veel mensen niet zo kortzichtig en eigenwijs dat je denkt dat je het allemaal wel weet en daar zal je paard je dankbaar voor zijn!

Helemaal mee eens :D Als je je eigen paarden van jongs af aan opvoed weet je wel beter dan verzorgjaarlingen! Dan weet je dat je de volgende keer als je een jaarling koopt, je meteen moet beginnen met clickertraining. Eigenlijk is het ookal een beetje de beginselen van het vrijheidsdressuur want bij VD doe je eigenlijk dezelfde oefeningstechnieken die je met de clicker ook doet.
En je kan idd gewoon belonen met stukjes appel/wortel want het is spelenderwijs leren en ze kunnen er echt niet slechter door worden ;)

Veel suc-6 met je prachtige jaarling (hilarische foto's trouwens ;))
En ik ben benieuwd hoe het over een tijdje met haar gaat :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:16

Het gaat super! Ze vindt het geweldig en ze doet het aardig goed voor een beginner :P Ze geeft nu al voetjes op commando en blijft (af en toe niet) staan :=

Super :D

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:48

@Royen, super dat het lekkr gaat! Gewoon blijven oefenen ;) En ik zag je andere topic ook en ik denk dat je idd gelijk hebt wat betreft het 'enge apparaat' ze moet er maar aan wennen dat daar ook water uit kan komen :P En misschien is dit ook goed op te lossen met clickertraining!?
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-04-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd, zie moderatoropmerking.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:11

Moderatoropmerking:
Een aantal reacties zijn verwijderd. Wij vinden het belangrijk dat men met respect met elkaar om gaat en dat men blijft reageren op het onderwerp, in plaats van op de gebruikers.

Dit topic wordt ook niet gesloten, omdat het antwoord is gegeven. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg, maar het kan alsnog zijn dat er nog goede adviezen worden gegeven. Deze zijn dan weer van belang, voor mensen, die de zoekfunctie gebruiken. :)

Graag weer gezellig en ontopic verder.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:45

je zou misschien met een bal kunnen spelen? en hem er tegen aan laten schoppen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:54

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar wel wat je doet met je jaarling. Da's prima natuurlijk. Ik vraag van een jong veulen al om op lichte druk of stem terug te gaan. Ik heb nog nooit zo'n kolder gelezen als dat je een jaarling niet elke dag in handen moet hebben. Dan denk ik bij mezelf 'Nee, daar kun je beter een paar jaar mee wachten dan zijn ze lekker wild en sterk".

Wel vind ik dat je met je beloning voorzichtig moet zijn als het gaat om voer.
Als ik de jaarlingen uit de wei haal dan krijgen ze altijd een stukje wortel of een beetje brok. Maar als ik ze vast heb, dan is het gesnoep over en verwacht ik van ze dat ze braaf en gehoorzaam meelopen. Als er onderweg iets anders dan standaard van ze wordt gevraagd en dat doen ze goed, dan kriebel ik ze in de hals en zeg braaf. Dat is de beloning!
Bij hengsten moet je met voerbeloning helemaal uitkijken. Die worden er vaak bijterig van.

Om eerlijk te zijn vind een jaarling voor clickertraining nog te jong. Ik ben bang dat ze dat met name verward. Dat je wat met hem doet is alleen maar goed.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:37

Ik ben nu een week bezig met clickertraining en dit is echt een super oplossing! Ze vindt het leuk en weet snel hoe iets werkt. Maar ze zal nooit bedelen of bijterig worden, dat zit niet in haar aard. Ze heeft nog nooit iets of iemand kwaad gedaan en eet soms haar stukje wortel niet op maar wil bij haar staart een kriebel. Dus dat wissel ik af :D
Verder doe ik dit niet elke dag maar om de dag, nu dus 4 keer gedaan.

Ik merk nu ook dat ze beter naar mijn stem luisterd als ze aan het rennen is, als ik dan 'hooooo' zeg gaat ze meteen rustiger lopen en dan click ik een keer, ze komt dan niet haar snoepje halen maar weet gewoon dat ze het goed doet.
Maar ook de overgangen van stap/draf en zelfs galop gaan nu via mijn stemgeluid! Dit was een week geleden nog niet zo en ging ze kriskras door de bak zonder te hebben begrepen wat ik zei. Ik denk dat in haar geval het woord 'clickertraining' wat te overdreven is maar dat ik het beter 'oefeningentjes met clicker' kan noemen, het is namelijk echt niet zwaar als clickertraining met volwassen paarden. Ik ben gewoon rustig bezig met wat stemgeluidjes en oefeningentjes en daar gebruik ik voor háár handigheid een clickertje voor zodat ze begrepen heeft dat ze het goed gedaan heeft. Een stemgeluid klinkt iedere keer weer anders ;)

En ik zit haar echt niet vol te proppen want madam 'wil graag op gewicht blijven' (dus heeft ze soms geen zin in snoepjes maar wil een knuffel/kriebeltje)

Bedankt! ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:39

Ik heb toendertijd mijn veulen geleert om achterwaarts te gaan op druk + commando, gewoon elke keer voor het de stal in lopen even achterwaarts zetten en een duidelijk commando geven, is met een weekje aangeleert :)

Dit dier kwam veel in de hand, werd als jaarlinger knoertevervelend en zelfs gevaarlijk...
Nu is hij inmiddels 3,5 en nog braver te bewerken dan mijn 19 jarige...

Dus imo ligt het meer aan het paard zelf hoe hij zich ontwikkeld dan aan het wel of niet veel in de hand hebben.

Ik doe zelf met onze jonge paarden niet werken met een clicker... heeft allemaal geen nut op die leeftijd.
Je kan met het grootste gemak met stembeloningen en knuffelbeloningen werken... leren ze dat ook weer leuk vinden.

Verder kun je wijken voor druk leren, achterwaarts, volgen etc. leren, geen rare vd trucjes, daar zijn ze dan nog te jong voor.