Stijgeren op comando aanleren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Stijgeren op comando aanleren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:20

Hi all!!

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en kwam of op hele rare methodes uit of op discussietopics over het waarom wel of niet aanleren.. Om deze discussie te mijden, zal ik enige achtergrond informatie geven zodat jullie weten waarom ik het wil leren en ik het wel verantwoordelijk wil en ga doen..

Romy, mijn 13 jarige friese merrie heb ik al 10 jaar.. Ik heb der zelf zadelmak gemaakt, beleerd en tot Zniveau aangereden (door mijn faalangst heb ik der nooit gestart, maar dat ter zijde..).. Door blessures uit verleden hebben wij besloten dat zij over een paar jaar met pensioen gaat en we verder gaan met fokken.. Tegen die tijd zou ik heel graag foto's willen hebben van haar terwijl ze stijgerd met mij erop.. Omdat ik dit goed wil aanpakking, wil ik dit nu rustig gaan aanleren! (ook om terug keer van blesures te voorkomen, ze hoeft niet binenn 1 dag recht op te staan natuurlijk!)

De band tussen ons is heel sterk. Ik ben altijd heel conseqent en ze weet precies wat ze wel en niet mag. Echter ben ik nooit bewust bezig geweest met vrijehdisdressuur oid. dus ik denk dat ik bij de basis moet beginnen. Wel volgt ze me goed als ze bv los staat in de bak, zowel in stap als in draf en kan ik der met mijn lichaamshouding der laten halt houden ed.

Zijn er mensen die weten wie mij kan helpen om haar te leren stijgeren, hebben jullie tips hoe ik dit moet aanpakken op de juiste manier ed.?

Onali

Re: Stijgeren op comando aanleren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:22

Is het dan wel verstandgi gezien haar blessures om het uberhaupt aan te leren? Puur voor wat foto's?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:26

De blessure heeft ze al 7 jaar, feitelijk kan ze alles als je het maar goed aanpakt!! Ik weet ondertussen precies hoe ver ik kan gaan en wanneer ik moet stoppen, heb echt geleerd om naar haar lichaam te luisteren.. Dus ja, het kan maar moet het gewoon rustig aan doen en niet te gek!! (lees niet te vaak, goede warming up en goede cooling down!)

xEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:19

Hoii,

mijn pony kan steigeren op commando, Ik weet alleen echt niet hoe ik hem zo ver heb gekregen. Ik zou alleen niet via sites gaan kijken. Ik ben daar wel mee begonnen maar het werkt uiteindelijk toch niet. Je kunt beter gewoon een beetje uitproberen.

Mijn methode bij een shet:

Ga naast je paard staan pak z'n hoef beet. doe het wel met 2 personen. De een heeft de hoef beet de ander probeert het paard een beetje naar voren te krijgen. Als het goed is maakt het paard een huppeltje. Als je paard het doet meteen belonen. Als het niet lukt kun je het altijd nog aan me vragen. Bij mij werkte het wel! Dus ik weet niet of het bij jou paard werkt! ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:44

met het risico dat die bovenop me springt.. ik denk niet dat dit een methode is die je veilig kan toepassen op een fries van 167 :+

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:10

Lol ... idd zo zou ik het ook niet bepaald aanleren.. wel grappig trouwens :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:11

Een goede methode weet ik ook niet, dus ik lees even mee :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:45

Voor de meelezers; ik heb nog een aantal hele goede reacties gehad via de pb! (thnxx daarvoor..) Er kwamen verschillende methodes uit en ik heb gekozen voor de volgende, omdat deze het beste bij mij, mn paardje en onze omstandigheden past..

Eerst spaanse pas aanleren en vervolgens leren dat die zn voetje omhoog moet houden. Wanneer die dit bij allebij zn voetjes kan wanneer je de naast zit ga je er een beenhulp aankoppelen wanneer je erop zit (dus eerst met een stokje aantikken en er een stemhulp aankoppelen, dan zonder stokje en alleen op stemhulp, vervolgens erop gaan zitten en met je stemhulp een beenhulp aanleren..)

Als die het onder de man bij allebij de voetjes kan ga je leren het tegelijk te doen, dus eerst bv rechts omhoog laten houden en dan de hulp geven voor het linker voetje zodat ze een soort sprongtjes maken waarbij ze van voren iets omhoog komen. Hier beloon je ze voor en dan bouw je uit.

De reden dat ik dit een goede methode vind is omdat het gaat vanuit de rust en je iets met beloning aanleert. Zo heb ik haar alles geleerd! Daarbij wil ik der liever niet leren stijgeren aan de hand, omdat ik veel wandel en nog wel eens mn hand omhoog voor der neus gooit wanneer ze druk is aan de weg.. Ik moet niet hebben dat ze dan ineens op der achterbenen staat :+ Wanneer je dit gelijk alleen onder de man aanleerd, kan ze het niet 'tegen me gebruiken' wannneer ik ernaast loop! (ookal zeggen ze dat je het aanleert met een commando, geef ej dit commando niet mogen ze het niet doen maar toch neem ik het zeer zekere maar voor het iets onzekeren..)

Ik hoop dat de meelezers hie rmee kunnnen! Misschien zijn er nog ervaringsdeskundige die hier op- of aanmerkingen op hebben? (tips zijn altijd welcome!)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:54

Bedankt voor je uitgebreide reactie, een vriendin van me heeft het inderdaad ook zo aangeleerd.
Bij mijn paard werkt dat niet, die kent al jaren de spaanse pas, maar als ik 2 beentjes tergelijk vraagt stopt hij ermee. Hij reageerd daarna ook niet meer op 1 beentje. Hij denkt er niet overna om 2 benen tergelijkertijd op te tillen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:56

oew, ik weet het niet!

Ik ken ook iemand die het heeft aangeleerd door hem heel erg tegen de hand aan te drijven en wanneer die omhoog komt los te laten (als beloning..) of tegen het schot aan rijden zodat ze niet anders kunnen dan omhoog..

Ik vind het een dieronvriendelijke methode, daarbij kan ik mijn merrie met mn volle gewicht aan een stang hangen en dan loopt ze nog moeiteloos door omdat ze een hangend rooster heeft.. dus geloof er niet in dat het ooit bij ons gaat werken! hahaha Misschien bij jou wel?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:00

Nopes, is mijn paard veelste lui voor XD Die gaat gewoon stil staan, dan kan je duwen en trekken wat je wilt. Hij laat t allemaal over zich heen komen. Hij is gewoon veelste lief :(

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:08

hahahaha ergens ook wel gunstig :+ ik zal je even de pb doorsteuren waar de beste en meeste tips in stonden, misschien kan je er wat mee!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:10

Bedankt, helaas heb ik al deze methodes al eens geprobeerd ;)
Behalve dan die vanuit het zadel, tegen een muur 'vastzetten' en dan maar omhoog schoppen.
Dat werkt toch niet, mijn paard stijgerd en bokt gewoon niet, is ie echt te lui voor :P Bovendien vind ik dat gewoon dierenmishandeling..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:16

ik heb mijn uk geleerd om te stijgeren op commando door het een beetje uit te lokken.
hij was erg speels op de wei, en als je dan op hem af komt wil hij wel eens baldadig steigeren.
toen heb ik hem meteen beloond en wat lekkers gegeven.
Dat had hij snel door.

dus eigenlijk per ongeluk.
en dan kan je dat verder oefenen door te herhalen en alleen te belonen bij een mooie uitvoering.

Dan kan je er behalve handgebaren ook een stem commando bijvoegen. als dat er goed inzit kan je het hem makkelijker onder het zadel leren. zou ik dat wel met iemand erbij doen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:20

Dat lijkt me geen goede manier om het aan te leren, helemaal als hij wel eens steigerd om het tegen jou te gebruiken!!
Maargoed, eigen keuze.
Mijn paardje is gewoon niet zo speels, eerder dood dan levend XD Als hij al zin heeft om te spelen, is het meer keihard weg rennen en dan weer naar je toe komen haha.
Heeeeeel af en toe speelt hij nog wel eens met zn weidegenootje, en dan echt tegen elkaar opsteigeren enzo. maar daar ben ik bijna nooit bij helaas.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:20

Mijn shetlanders kunnen het. En inderdaad, via de methode van het beentje optillen. Bij de rest werkt dit uiteraard niet (ik probeer het niet eens :+) en ik zoek nog altijd een manier om het wel te leren. Spaanse pas kunnen ze wel allemaal, maar de link ' 2 beentjes tegelijk = steigeren' heeft er niet één gelegd :n.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:22

Dat hoor ik vaker ja, bij shetjes kan dat idd :D
Maar zie maar eens zo'n dikke haflinger van 1.55 op te tillen XD

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:31

Toch maar eens naar Franco Knie gaan en een lesje volgen dan. Met zijn allen? :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:33

Franco Knie? Sorry ik loop achter :o

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:34

Een bekende circusdirecteur, die nogal goed is met paarden ;)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:36

Aah okee. Nou met z'n allen daarheen, paardenbeesten mee, gezellig :D

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:39

IK ging met mijn friese merrie gewoon een beetje spelen enzo inde bak, maar die is ook heel fanatiek dan. Dus ik had dr spaanse pas aangeleerd, en daarna dat heel entousiast vragen, dus toen kwam ze al een beetje omhoog. en dat dan belonen en er een commando van maken, en steeds iets hoger. en dan daarna dat commando vragen als je erop zit. en anders kan je nog iemand anders er op zetten, en dan jij het dan aan de hand vraagt, en zij dat gaan combineren door iets met dr benen bijv. te doen!
Succes! :D
zo steigerd mijne nu:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jUst_eVa op 19-03-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:51

Just_eva: welk commando heb jij eraan gekoppeld onder de man?

een kliniek lijkt me wel gaaf!! Zeker om met mn beestje te volgen!! Weet jij wanneer of hoe je dat kan regelen Yinari ?

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:59

Romyv schreef:
Just_eva: welk commando heb jij eraan gekoppeld onder de man?

een kliniek lijkt me wel gaaf!! Zeker om met mn beestje te volgen!! Weet jij wanneer of hoe je dat kan regelen Yinari ?

Ik deed zo'n piepje zegmaar, met je lippen, ik weet alleen niet of je dat kan :+ een heel duidelijk commando en toch makkelijk te doen! :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:13

Hoi

Steigeren is heel makkelijk aan te leren hoor. Mijn arabiertje had het binnen 3 minuten door in elk geval en ik ben echt geen grondwerkwonder. Wij hebben hem met de kont tegen de omheining gezet, touwtje eraan, zweepje erbij. Kies een heel duidelijk commando (belangrijk!!!) en houd daarbij het touw heel duidelijk omhoog. Je kunt wat bij stimuleren met het zweepje. Maar heb wel geduld, je wilt niet zo'n proteststeigerpartij. Doet hij eenmaal een hupsje, ook al lijkt het er nog niet op, dan belonen. Paar keer doen, laten rusten. Na een paar dagen iets proberen uit te bouwen.

Onder het zadel werkt ongeveer hetzelfde. Kont tegen de omheining en dan hetzelfde commando gebruiken als je gebruikt hebt op de grond.

Maar wel een waarschuwing. Mijn paard is altijd bijzonder braaf, hij is echt een voorbeeld van goeie manieren als hij naast je staat. Hij steigerde onder het zadel of normaal dus echt NOOIT. Maar nu hij het geleerd heeft doet hij het dus OOK als hij het ergens niet mee eens is of als hij gewoon teveel energie heeft. Nou had ik dat bij hem wel degelijk verwacht, hij kan erg "heet" zijn. Op zich is het bij mij ook niet zo'n ramp dat hij dat nu weleens doet als hij met zichzelf even geen raad weet. Ik verkoop hem toch niet en ik en mijn bijrijdstertje kunnen er wel mee overweg, we corrigeren hem daarin gewoon weer. Maar bedenk dus wel, ook al heb je een prima band met je paard (wat ik in elk geval wel heb, zie mijn profiel ook), dan nog kan zoiets je uit de handen groeien. Als het er eenmaal in zit, leer je ze het ECHT niet meer af en kunnen ze het ook op manieren gebruiken die je wat mnder prettig vindt. En een steigerend paard ligt vaak ook niet zo goed bij anderen (stalhouders bv). Ik heb er dus vanaf gezien om hem ook steigeren onder het zadel te leren, ook al maakt het mij zelf niet zoveel uit, ik moet niet hebben dat als er een keer iemand anders op rijdt en ze hebben een miscommunicatie dat hij dan gelijk op z'n achterbenen staat.

Wat ik zelf dus belangrijk vind om dat niet bedoelde gesteiger zoveel mogelijk te beperken nadat hij het kent:
* Hij mag het absoluut alleen doen als je het commando geeft. Mijn paard probeerde onmiddellijk om het ook op andere commando's te doen, zoals commando "terug" of "schoppen" (dan moet hij een balletje schoppen :+ ). Dat moet je wel meteen blokkeren, want dat wil je dus ECHT niet. Wees daar heel consequent in, meteen vanaf het begin. Hij moet snappen dat niet AL het gesteiger goed is, maar alleen alsje het vraagt.
* Kies dus een heel duidelijk commando.

Dus bezint eer ge begint.