hoe een pony te leren steigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

hoe een pony te leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:46

hallo bokkers!
ik heb een verzorgpony en zou graag willen weten hoe je een pony leert stijgeren op commando: zowel als je er op zit als ernaast staat :+
groetjes maaike
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-02-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout in titel aangepast.

Lonely

Re: hoe een pony te leren stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:48

Ok, ik zal het hele "weet je wel wat je doet en dat is gevaarlijk en een dominant kunstje en je moet er erg mee opletten" -ding maar achterwege laten, want dit is niet wat je als antwoord wil.
(Al lijkt het hier normaal dat iemand eerst gewaarschuwd wordt vooraleer hij zijn (verzorg)paard leert steigeren).
Bij deze.

Leren steigeren kan je op verschillende manieren. Ik heb het mijn paard geleerd doordat hij me overal achtervolgt en ik begon te rennen met hem aan het halstertouw, en hij me volgde. Op een gegeven moment draaide ik me om en rukte het touw de lucht in en zwaaide met mijn armen omhoog en riep "op!". Mijn paard kon niet anders dan abrupt stoppen en met zijn voorbenen van de rond komen, omdat we anders een frontale botsing zouden hebben...

Nuja, dit is niet aan te raden. Ik heb geluk gehad, neem ik aan.

Een veiligere manier is je paard zijn voorbenen te leren opheffen bij het aantikken met een zweepje, en dan te werken naar het lang omhooghouden, zoals een jambette. Als je paard dan geleerd heeft om zijn ene voorbeen een tijd in de lucht te houden, kan je het andere been aantikken, en op een gegeven moment zal hij de klik maken en beide benen van de grond hebben, en dan kun je verder werken op hoogte.

Wat ik ook nog mensen heb zien doen is aan één voet een longe/touw vastmaken en eerst met het vrije been een jambette vragen en het vastgebonden been daarna de lucht in trekken, maar dat lijkt me ook niet echt zo'n goede methode.

Wat ik ook iemand heb weten doen is een paard dat van nature veel steigerde gewoon het commando aanleren. Dit hielp, omdat het paard daarna bijna niet meer steigerde en geleerd had dat steigeren enkel mocht na het commando.

...Maar ik neem aan dat jouw verzorgpaard niet zo'n steigeraar is :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:08

Lonely schreef:
Ok, ik zal het hele "weet je wel wat je doet en dat is gevaarlijk en een dominant kunstje en je moet er erg mee opletten" -ding maar achterwege laten, want dit is niet wat je als antwoord wil.
(Al lijkt het hier normaal dat iemand eerst gewaarschuwd wordt vooraleer hij zijn (verzorg)paard leert steigeren).
Bij deze.

Leren steigeren kan je op verschillende manieren. Ik heb het mijn paard geleerd doordat hij me overal achtervolgt en ik begon te rennen met hem aan het halstertouw, en hij me volgde. Op een gegeven moment draaide ik me om en rukte het touw de lucht in en zwaaide met mijn armen omhoog en riep "op!". Mijn paard kon niet anders dan abrupt stoppen en met zijn voorbenen van de rond komen, omdat we anders een frontale botsing zouden hebben...

Nuja, dit is niet aan te raden. Ik heb geluk gehad, neem ik aan.

Een veiligere manier is je paard zijn voorbenen te leren opheffen bij het aantikken met een zweepje, en dan te werken naar het lang omhooghouden, zoals een jambette. Als je paard dan geleerd heeft om zijn ene voorbeen een tijd in de lucht te houden, kan je het andere been aantikken, en op een gegeven moment zal hij de klik maken en beide benen van de grond hebben, en dan kun je verder werken op hoogte.

Wat ik ook nog mensen heb zien doen is aan één voet een longe/touw vastmaken en eerst met het vrije been een jambette vragen en het vastgebonden been daarna de lucht in trekken, maar dat lijkt me ook niet echt zo'n goede methode.

Wat ik ook iemand heb weten doen is een paard dat van nature veel steigerde gewoon het commando aanleren. Dit hielp, omdat het paard daarna bijna niet meer steigerde en geleerd had dat steigeren enkel mocht na het commando.

...Maar ik neem aan dat jouw verzorgpaard niet zo'n steigeraar is :)

hartstikke bedankt!

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:51

erg gevaarlijk niet doen! hoe oud is het paard?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:56

Misschien verstandig om het eerst de eigenaar van je verzorgpony eens te vragen of je dat wel aan mag leren.
Als mijn verzorgster het zou doen heeft ze direct geen verzorgpony meer.

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:04

missmaya schreef:

Zo'n reacties bedoel ik dus...
Een pony/paard leren steigeren op commando hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn als het op een juiste manier aangeleerd en gebruikt wordt...

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:05

gilbey dat is wel heel erg hard.

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:06

ja lonely je/u heeft wel gelijk wand het hoeft niet gevaarlijk te zijn. maar ik zou het niet doen.
Hoe oud is het paard

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:09

Je hebt gelijk dat het erg gevaarlijk is als het op een onervaren manier gebeurt.
Ook moet ik gilbey volgen dat ik ook eerst zou vragen aan de eigenaar of het wel mag aangeleerd worden.
Maar ik weet niet of dat al gebeurd is.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:10

Lonely schreef:
missmaya schreef:

Zo'n reacties bedoel ik dus...
Een pony/paard leren steigeren op commando hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn als het op een juiste manier aangeleerd en gebruikt wordt...

Ok, en hoe garandeer jij dat dit meisje het op de juiste manier leert en gebruikt? Je geeft zelf 4 opties waarvan er 3 echt onverantwoord zijn! Rennen en je armen in de lucht gooien? Het been vastbinden en omhoog trekken? Ben je gek of zo? Je zegt er weliswaar bij dat het niet de beste methodes zijn maar je noemt ze wel. Je hebt geen enkel idee hoe oud de TS is, voor hetzelfde geld gaat ze met jouw onverantwoorde opties aan de gang.

Daarbij is een steigerend paard misschien wel leuk maar wel degelijk gevaarlijk als je het niet in de hand hebt! Ze kunnen het tegen je gaan gebruiken en dan heb je echt een probleem!

Ik hoop echt dat de TS hier niet zomaar mee aan de slag gaat. Prima als je grondwerk wilt doen maar begin dan bij het BEGIN!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:12

missmaya schreef:

Nog 1 toevoeging. Dit is absoluut niet hard. Als ik een verzorgster zou hebben die zulke onverantwoorde spelletjes zou doen zou ze echt kunnen vertrekken. Sterker nog, ik denk dat deze regel voor veel mensen geldt!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:12

hmm ik lees even mee in dit topic, ik wil het mijn paard ook wel graag leren. Ik kan mijn paard ook wel vertrouwen, want tijdens buitenritten loop ik wel eens een stukje naast hem omdat mijn voeten dan koud worden (in de winter dan he) en die loopt me dan ook hele tijd achterna.. als ik ga zigzaggen over de weg doet hij dat ook of als ik rondje ga lopen om hem heen loopt hij ook een rondje.. het rennen moet ik nog een keer proberen..

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:14

xxmyrtheexx schreef:
hmm ik lees even mee in dit topic, ik wil het mijn paard ook wel graag leren. Ik kan mijn paard ook wel vertrouwen, want tijdens buitenritten loop ik wel eens een stukje naast hem omdat mijn voeten dan koud worden (in de winter dan he) en die loopt me dan ook hele tijd achterna.. als ik ga zigzaggen over de weg doet hij dat ook of als ik rondje ga lopen om hem heen loopt hij ook een rondje.. het rennen moet ik nog een keer proberen..

Nou vooral gaan rennen en dan ineens je armen omhoog gooien! Als hij al niet over je heen dendert en je plat walst en je hebt het "geluk" dat hij gaat steigeren, dan nog heb je een grote kans dat je 2 hoeven in je gezicht krijgt!

Daarbij is dit ook zeeeer slecht voor de onderlinge verstandhouding tussen jou en paard en gaat hij je in het slechtste geval aanzienlijk minder vertrouwen als je zulke rare fratsen uit gaat halen.

Onverantwoord dit!

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:17

het kan idd gevaarlijk zijn.

dat hadden wij dus een keer op een manege.

mensen hadden dus niet aangegeven dat het paard had leren stijgeren en toen stondt de eigenaar voor het paard en zij dus hard tegen de groep nu allemaal opstijgen.

en toen begon het paard dus te steigeren.

het is kan dus wel gevaarlijk zijn!

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:23

Denise_84 schreef:
xxmyrtheexx schreef:

Nou vooral gaan rennen en dan ineens je armen omhoog gooien! Als hij al niet over je heen dendert en je plat walst en je hebt het "geluk" dat hij gaat steigeren, dan nog heb je een grote kans dat je 2 hoeven in je gezicht krijgt!

Daarbij is dit ook zeeeer slecht voor de onderlinge verstandhouding tussen jou en paard en gaat hij je in het slechtste geval aanzienlijk minder vertrouwen als je zulke rare fratsen uit gaat halen.

Onverantwoord dit!

Luister eens, ik was 15 jaar oud, had dezelfde vraag op een forum gesteld en kreeg als antwoord dat ik het met die armen zwaaien moest proberen. Het werkte, ik was tevreden, mijn paard steigert nog steeds zonder problemen en ik heb geluk gehad.
Ik zet hier nergens iemand aan om het op dezelfde manier te doen, ik geef het er enkel ter illustratie bij over hoe het dus NIET moet.
Welk deel hiervan begrijp jij niet?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:25

@Denise_84
Ik wil ook niet die methode gaan handhaven, maar als je paard achter je aan rent is het wel een teken dat het je vertrouwd en dat het je commando's aan wil nemen. Dat wil ik eerst zeker weten en verder wil ik alleen veilige methodes handhaven die zowel veilig voor mijn paard als voor mij zijn. Ik wil onze goeie band zeker niet schaden dus begrijp me niet verkeerd.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:26

@lonely Wat begrijp ik niet, ik begrijp het wel. Wat snap jij niet?

Je zegt zelf dat het een onverantwoorde optie kan zijn. Dit bevestig ik enkel door neer te zetten wat er fout kan gaan. Niets aan de hand dus lijkt mij?

In jou geval ging het goed maar we zijn toch met elkaar eens dat het erg gevaarlijk kan zijn?

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:30

Ja, we zijn het er (gelukkig) beide over eens dat het gevaarlijk kan zijn.
Wat jij doet is mijn methode (waarvan ik zelf aangegeven heb dat ze onverantwoord is) op een sarcastische manier gebruiken tegen anderen, alsof ik dit aan anderen aanbeveel.

Ik heb gewoon de indruk dat je mijn info over het leren steigeren helemaal de grond in boort, gewoon omdat ik het mijn paard zelf verkeerd aangeleerd heb, en dat was niet mijn bedoeling.
That's all...

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:31

Denise_84 schreef:
missmaya schreef:

Nog 1 toevoeging. Dit is absoluut niet hard. Als ik een verzorgster zou hebben die zulke onverantwoorde spelletjes zou doen zou ze echt kunnen vertrekken. Sterker nog, ik denk dat deze regel voor veel mensen geldt!

Helemaal mee eens!!!

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt wanneer de pony 'goed bedoeld' gaat stijgeren in het bijzijn van de (nietsvermoedende) eigenaar.
Ik zou mn paard even flink 'toespreken' wanneer zij ineens zo'n kunstje zou uithalen.
Niet erg eerlijk voor de pony als deze in feite braaf doet wat jij haar leert...

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:33

@ Lonely Ik zeg niet dat je het aanbeveelt, ik zeg alleen wel dat ik het onverstandig vind dat je het plaatst. Je weet niet hoe de TS met jou "foute" aanpak aan de gang gaat.

Daarbij blijf ik bij mijn standpunt dat ik jou manier niet goed vind ( en dat vind je zelf ook schrijf je).

Geen probleem dus lijkt me!

ECHTER, blijf ik bij mijn standpunt dat ik het echt levensgevaarlijk vind om het een paard zomaar aan te leren! Wat is het nut en bedenkt goed wat de consequenties zijn als je paard zich tegen je keert.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:06

missmaya schreef:

15 ofzo, maar ze lijkt nog 10

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:08

Waarom zou je dit in hemelsnaam willen doen? Leer dan even andere truucjes! Ik heb ook geen zin om tips te geven, ik vind dat alleen ervaren mensen hiermee kunnen omgaan. Waarom leer je je paardje niet zitten? Is toch ook leuk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:10

maaike.............. zonder dat ik vervelend wil zijn...........

maar jij bent niet de juiste persoon om dit soort dingen aan te leren, hier moet jij ver vandaan blijven :)

sorrie

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:10

ik zei: opbouwend kritiek, ik vroeg om hulp, niet dat jullie elkaar incl. mij gaan afkatten jah!

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:10

Denise_84 schreef:
missmaya schreef:

Groot gelijk vind ik