Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Amable schreef:De manier die je zelf al aangeeft, vanachter een hek werkt prima. Zelf zou ik niet al te lang enkel "click"+ belonen doen. Het duurt dan lang voor ze het snappen. Door al vrij snel over te gaan op wachten tot de click gaan ze de click sneller koppelen aan de beloning.
westernjo schreef:een oefening waardoor ze de clicker heel snel doorhebben is de target oefening. Dus het aanraken van de hand + klikken + beloning. Deze staat ook in het boek vrijheidsdressuur.
Amable schreef:Precies, eerst niet eten, daarna targetten. Dat kan overigens prima in 1 trainingssessie, maar het niet eten gaat ook direct over in beleefdheid, anders krijg je dat paarden eigenlijk vrijwel continu op de zak voer gefocust blijven wat alle oefeningen weer vermoeilijkt.
wilde ik vast beginnen met aanleren wat de clicker is. Haar stal is samen met 3 andere stallen in een schuur. In het midden is de "poetsplaats" waar je je paard vast kan zetten en kan poetsen, zadelen enz. Mag ik het aanleren van de clicker als beloningssignaal aanleren wanneer zij daar vast staat? Of is dat ook beter voor haar om te doen wanneer zij zich vrij kan bewegen in bv de longeerbak?