Ik zit te dubben of ik wel of fniet mijn paard ga longeren met behulp van een pessoateugel.
Mijn merrie vind het moeilijk om onder het zadel te ontspannen en drukt veel haar rug weg. Bovendien heeft zij vaak last van een vastzittende rug, waardoor ik een tijdje niet kan rijden. Dit is ook nu weer het geval en ik heb besloten dat ik het longeren anders wil gaan aanpakken.
Voorheen longeerde ik haar met touwtjes. Dit is een tijdje goed gegaan, maar op een gegeven moment begon ze erg aan de touwtjes te trekken. Ik vind dit een beetje eng worden. Ze brengt dan haar hoofd omlaag en haalt haar hoofd heen en weer. Hierdoor ben ik bang dat er ongelukken gebeuren en dat wil ik niet. De touwtjes zijn daarnaast niet zo gemakkelijk te verstellen.
Goed nu zit ik dus te dubben of het verstandig is om mijn paard met een pessoa te gaan longeren. Ik heb er al het één en ander over gelezen, maar wil ook graag ervaringen van mensen horen. Is hij makkelijk in het gebruik, heb je het snel onder de knie. Vinden de paarden het fijn om mee te werken en zijn er paarden die ook weleens tegen de teugel in verzet komen en hoe heb je dit dan opgelost?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Mocht er trouwens een centraal topic zijn over dit onderwerp dan graag de link