Longeren op 3-jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren op 3-jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:16

Omdat de één zegt dat het op deze leeftijd wel kan, en de ander niet.....
Kan het nou kwaad of niet, om een 3-jarige te longeren? Niet dat ik dit al doe, uit voorzorg ;) Maar ik vroeg het me wel af, want het lijkt me wel leuk. Alvast bedankt!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:19

zou het niet dagelijks een half uur doen. zo af en toe een kwartier om vertrouwen te krijgen en de stemhulpen voor elkaar te krijgen voordat je je paard zadelmak gaat maken is geen probleem.
doe je het dagelijks intensief dan is het slecht voor zijn gewrichten.

maarjah als je dit voor het zadelmak maken niet goed voor elkaar hebt is er een kans dat het voor jouw niet goed is als je begrijpt wat ik bedoel ;)

_Cindy

Re: Longeren op 3-jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:22

Ik denk dat je met 3 wel rustig aan af en toe eens kan longeren. Ik zou sowieso ook zeker niet langer dan 15 min longeren, en dan misschien 1x in de week.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:33

Een driejarige kun je best al eens wat longeren. Ik heb ook twee driejarige paarden en longeer ze drie a vier maal in de week ongeveer een kwartier tot 20 minuten. Ik leer ze de commando's stap, draf en ho. Galop doe ik nog niet aan de longeerlijn.
Heb de bak dan afgezet zodat ik niet aan de longeerlijn hoef te gaan hangen. Een van de twee snapte het longeren rechtsom in het begin niet zo en dan doe ik het eerst zonder longeerlijn zodat als het paard eens omdraait je niet in de knoop komt met de longeerlijn en er geen paniek ontstaat. Zo komen ze al wat in de hand en worden pezen en spieren al rustig wat opgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:27

Leuk! Dan heb ik weer wat leuks om met hem te doen :j

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:28

ik ben het ook eens met diega.
het kan absoluut geen kwaad, mits je het met mate doet.
het zorgt ervoor dat jij en je paard elkaar snappen kwa stemhulpen en gelijktijdig kweek jij alvast wat spieren en conditie bij je paard.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:31

Ik denk ook dat het kan hoor....en als dat goed gaat, dan kan je vast met twee lijnen gaan sturen enzo, dan loopt hij ook niet aldoor in een cirkel. en daarbij kan hij dan op den duur sturen voor je voor het eerst op je paard stapt. En geloof me, da's echt best fijn ;)

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:35

Dat kan best ja, een goede manier van voorbereidend werk. Het schept een band en je kunt ze alvast wat stemhulpjes bijbrengen. Vaak vinden ze het ook hartstikke leuk om ongeveer twee keer in de week wat extra aandacht te krijgen en hun energie ergens in te kunnen stoppen. Stop wel op tijd, zodat het ook leuk blijft. (na 15 minuutjes ofzo) :) Succes!

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:47

3 Jarige leeftijd kan al makkelijk!
ik heb het zlefs wel eens gedaan met een pony van 2.
dan wel heel kort en alleen stap maar het is wel goed om al een beetje stem oefeningen te gebruiken naar het paard toe.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:58

jarco schreef:
ik ben het ook eens met diega.
het kan absoluut geen kwaad, mits je het met mate doet.
het zorgt ervoor dat jij en je paard elkaar snappen kwa stemhulpen en gelijktijdig kweek jij alvast wat spieren en conditie bij je paard.

ja voor die conditie moet je oppassen he... hoe meer conditie... hoe langer die het bokken etc kan volhouden bij het zadelmak maken ;)

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:30

kan makkelijk hoor longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:36

Ok!! En vanaf welke leeftijd kun je bij gaan zetten (pessoa) :) ??? Dan weet ik dat ook gelijk :j

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:22

als ie het longeren snapt, incl. alle hulpen. en rustig blijft lopen in 1 tempo zeg maar... en ontspannend natuurlijk... dat kan dus al vrij snel...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:31

als je het niet elkedag een uur doet met hulp teugels etc
je kan gerust al eens conditie opbouwen en 3x per week 15 min longeeren veel stappen dan kan dit echt wel,

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:09

Dan moet je paard dus wel eerst het singeltje kennen :D .
Die van mij hebben vandaag voor het eerst een singeltje omgekregen tijdens het longeren.
De ene dacht, ok zal wel en liep er gewoon mee weg.
De ander heeft even gestudeerd als rodeo paard maar dat was na een paar rondjes ook weer ok.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:15

Alles kan maar omdat alles nog in de groei is zou ik als ik jou was longeren zo lang mogelijk "uitstellen". Wil je toch longeren dan vooral op een grote cirkel en niet te lang. Het is natuurlijk wel enorm handig om je paard wat stemcommando's aan te leren. Zelf pak ik bij mijn 3-jarige liever de fiets als ik hem wil laten lopen. Hij vindt dat ook veel leuker, longeren heeft hij een klein beetje een hekel aan :o

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:17

Veel afwisseling (dus ook niet te lang op een hand laten lopen), niet te lang en te veel vragen en in het begin hoofdzakelijk stap en draf en dan is er helemaal niks mis mee hoor!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:19

Sappos schreef:
Zelf pak ik bij mijn 3-jarige liever de fiets als ik hem wil laten lopen. Hij vindt dat ook veel leuker, longeren heeft hij een klein beetje een hekel aan :o

Ja ja, tot hij een keer keihard schrikt en je hard op je bek pleurt ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:20

Ja zo kan je het ook zeggen, nee dat zal hij niet doen. Tis geen vluchter en als hij schrikt blijft hij JUIST bij mij...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:24

Sappos schreef:
Ja zo kan je het ook zeggen, nee dat zal hij niet doen. Tis geen vluchter en als hij schrikt blijft hij JUIST bij mij...

Nee, ik snap je wel, bij sommige paarden kan het gewoon. Ik doe het ook met sommige paarden, bij Rano en Murphy bijvoorbeeld wel. Ik weet nu al dat ik dat nooit met onze jaarling ga doen, die is veel te veel van : "Was dit? Was dat? Oeh! Aaaaaah! Bijt die steen ook?" :+ ;)

Helaas kunnen veel mensen niet zo goed inschatten of ze het geschikte paard hebben en of ze zelf geschikt genoeg zijn hiervoor...Dus vandaar mijn opmerking...maar met een knipoog erachter he ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:23

Klopt helemaal hoor, ik raad ook niet iedereen aan om zn paard aan de fiets te knopen. Ik heb het beide pony's met ongeveer een jaar geleerd. Weiland ligt circa 300 meter van stal af waar ik alles doe dus dan pak ik gewoon eventjes de fiets. In het begin met de oudere pony erbij want die wist gewoon hoe of wat. Nu kan ik de 1,5-jarige ook gewoon alleen meenemen. Het enige wat die doet is lekker bokken en spelen maarja dat doet hij altijd :=
Ze kunnen ook allebei naast de scooter lopen :P Maar dat moet ik maar niet te groot neerzetten. Het scheelt misschien dat mijn pony's wat meer "handelbaar" zijn. Moet zeggen dat ik dit met mijn vz-paard van 1.70 ook heb gedaan, met de fiets dan...Vond ie prachtig

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 04:43

Ik longeer die van mij nu sinds oktober vorig jaar( Was 3 jaar en 4 maanden oud). 2 maal per week hooguit 15 a 20 minuutjes.Ben met 5 minuten begonnen.
Ik ben eerst los begonnen.(Grondwerk) Dus zonder lijn.
Daarna eens een lijn erbij genomen.
Weer wat later een zweep erbij en een dekensingeltje met dekje.
Verliep probleemloos.
Nu kan ik met en zonder lijn longeren. Inmiddels weet hij ook wat een longeersingel is.
Stap,draf en galop doet hij op stemcommando.
bit zijn we nu aan het oefenen.
Volgende week gaat hij voor het eerst aan de dubbele longe.
Ik doe het rustig aan. Over 2 maandjes gaat hij ingereden worden.Dan is hij op 2 maanden na 4 jaar.
Dus 15 minuutjes nu anders heeft hij straks teveel praatjes met het inrijden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:30

Longeren zou ik ook niet te vroeg doen, sowieso niet voor 3,5.

In dit topic kan je er veel over lezen:
[RT-D] Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?
(Het is een oud topic, dus graag niet op reageren. :) )

In dat topic wordt ook de volgende link genoemd en die is écht heel informatief.
De botten van jonge paarden zijn nog heel zacht, net zoals bij mensen de botten ook steeds harder worden. Op deze site zie je plaatsen en een schema wanneer alle botten hard genoeg zijn geworden (oftewel: de groeiplaten in die botten zijn gesloten).
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:19

goede link Judje!!!!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:20

tuurlijk, hier beginnen we ook met ongeveer 3 jaar een beetje te longeren, en dan na een paar maandjes rustig beginnen met inrijden ;)