Hoe het best beginnen? LL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Hoe het best beginnen? LL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:45

Hallo,

Ik was van de week aan het longeren met een dubbele longe. Het was steenkoud dus ik dacht laat ik eens gekdoen en erachter gaan lopen, om uit te stappen. (en mezelf warmstappen)
Paard reageerde daar zo leuk op dat ik met dit paard aan de lange lijnen wil gaan werken.

Maar hoe kan ik het best beginnen? Heb al op internet gezocht maar kan het niet duidelijk vinden.

Sturen gaat goed als ik erachter loop. Verder niks geprobeert.

Maar hoe ga je bijvoorbeeld SB doen? Geef je dan een hulp met de zweep? Zoja hoe dan?
Hoe laat ja je paard draven? (er zelf achter rennen?:+)

Ik ben echt een leek hierin en als er al vaker een topic over is geweest, sorry!! (wel gezocht niet gevonden)

Wie helpt mij opweg..?

Fudge

Re: Hoe het best beginnen? LL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:35

ik ben hier eigenlijk ook best benieuwd naar, gebruik je trouwens bij dubbele longe ook een longeerzweep? (en bij LL?)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:16

Nee. Ik gebruik bij niks eigenlijk een zweep. (rijden of longeren)
Wat ik wel een paar keer heb gedaan is met een klein zweepje over de kont naar de oren zeg maar om te kijken hoe het vertrouwen zit.

Volgens mij moet je wel een zweepje hebben om aanwijzingen te geven..

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:59

Even een tip. Ik heb bij mij thuis het boek van Richard Hinrichs liggen. Het heet "Werk aan de hand". Naar zijn methode heb ik mijn pony ook alles bijgebracht en ben tot heden zeer tevreden! Knipoog

Groetjes Wolly Haha!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:12

Nou ten eerst wil ik even zeggen, Ga niet te snel.
Het is nieuw voor jou en voor de paarden, en je moet al lang blij zijn dat ze kunnen halthouden zonder dat je ze in de mond trekt (geen houdingen met je zit kunt aannemen dus de enigste manier is trekken 'lijkt') leer je pony wat stemcommando's aan en ga dat uitwerken. Leer ze eerst verzamelen en versnellen (ook in draf en galop) en dat jij er achter 'wandelt' dus dat jij er niet als een gek achter gaat lopen.

verder heb ik in dit topic al een toelichting gegeven over de SB en het verder uitwerken van de dressuurmarige dingen aan de LL.
[LO] LL: stelling vragen

Verder ben ik bezig met Bitloos LL, dus met een touwhalster of bitlooshoofdstel, omdat mijn andere pony nog niet goed op de stemcommando's staat wil ik haar niet belasten met mijn 'eventuele getrek' in haar mond.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:21

Citaat:
Verder ben ik bezig met Bitloos LL, dus met een touwhalster of bitlooshoofdstel, omdat mijn andere pony nog niet goed op de stemcommando's staat wil ik haar niet belasten met mijn 'eventuele getrek' in haar mond.

Bitlose hoofdstellen zijn ook niet het ware. Daarmee oefen je druk achter de oren van het hoofd, op de kin of op de neus uit. Waanneer zonder bit, dan gewoon met halster. De Hackamore was ook eens een nieuwheid, maar tegenwoordig weten we beter dat die dingen een heftige werking op het hoofd van het paard hebben. Bitlose hoofstellen verplaatsen de drukplekken alleen maar van de mond naar ergens anders. Vandaar vind ik dit persoonlijk onzin.

Groetjes Wolly
Laatst bijgewerkt door Wolly op 07-01-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:34

Ligt er helemaal aan wat voor 1 je hebt Lachen. zorg dat je een goede release hebt en ook eentje hebt die druk vrij geeft wanneer jij dat aangeeft Lachen. en laat ik er nou net zo een hebben Knipoog

Maar iedereen heeft zijn/haar mening daarover maar voor mij werkt dit het beste Lachen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:10

aahh gelukkig..reacties..
In galop aan de LL? Als je erachter loopt? Hoe leer je dat ze dat rustig moet doen? Tis geen shetlander dus vrees dat ik echt moet gaan rennen. (paard is ruim 1.55)

Halthouden lukt wel omdat ze heel goed op de stem reageert.
Is het belangrijker dat ze stap, draf en galop kan of is het handiger dat ze eerst alles in stap beheerst??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:35

Die paarden zijn juist het makkelijkst. een shetlander galopeerd heel vlot en is moeilijk in toom te houden, als jou paard al verzameld kan galoperen dan kun je dat aan de LL ook aanleren, ik zal even een filmpje zoeken.

http://www.sunflowersranch.com/poot.wmv
het filmpje komt van het profiel van Regine hier op bokt.

Filmpje, met allemaal dressuurmatige dingen aan de LL en aan het einde een nette rustige galop Lachen
en zorg eerst dat ze de stap draf en galop goed kan, verzameld en rustig in de hand.
daarna zou ik verder gaan, anders wordt het te onduidelijk voor de pony.
heb vooral rust en vertrouwen het komt allemaal wel, maar het gebreurd niet van de een op andere dag.
www.paardenbegrijpen.nl daar staan oefeningen die je aan de hand kan doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:39

Hmzz...verzameld galloperen..het is een volbloed die me al aardig heeft laten zweten en ploeteren.

Laten we dan eerst maar eens beginnen met een drafje aan de hand..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:48

het komt niet van de een op andere dag, mijn shetlander kan pas net op mijn tempo draven, versnellen verzamelen in een keer terug naar halthouden die dingen kan ze pas net. nu zijn we aan de galop aan het werken maar ik ga niet te snel, eerst een sterkere achterhand maken en dan gaan we ervoor.

probeer alles in stapjes te doen voor jezelf, zodat je steeds een doel hebt, bouw die stapjes rustig op naar het einddoel (verzameld galoperen) al maak je er 300 stapjes tussen, als jullie die tijd nodig hebben dan maakt dat toch niet uit? Lachen
Het is maar net wat jou pony aangeeft en zelfs met een volbloed kun je dit doel halen, het ligt puur aan de ruiter, hoeveel tijd gun jij je paard om dit doel te bereiken? En hoe wil jij dit doel bereiken? stel steeds vragen aan jezelf en werk het zo uit. Dan zul je zien dat jullie dit best kunnen Lachen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:30

owjah wel. Heb het volste vertrouwen in deze hittepetit.
Ik vind het wel jammer dat er erg weinig op internet is te vinden. Hoe je het best dingen kunt aanleren. Of kijk ik niet goed genoeg?

Het gaat er mij eigenlijk om dat ze sterker wordt in d'r achterhand (paard is ontzettend overbouwd), zodat ik haar onder het zadel ook net ff beter kan hendelen zeg maar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:45

dan heb je paardenbegrijpen.nl niet goed doorgelezen.
Mijn verzorgtinker is ook heel erg overbouwt. en ik ben nou bezig met rechtrichten, conditie training en Parelli. bij haar achterhand zijn we nog niet maar daar wil ik vanaf nu wel naartoe werken. Ik begin dan ook met LL en mischien de bak slepen erbij Lachen. ik doe alle oefeningen die op paardenbegrijpen.nl staan aangegeven Lachen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:21

nee kon het op paardenbegrijpen niet goed vinden Geld, geld! Kijk vanavond wel ff want moet zo rijden..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:00

Citaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:11

Ah Bizzybijtje was me voor Knipoog

In dit topic staat ook heel veel uitleg en problemen met oplossingen(hier komt ook bovenstaande uitleg vandaan) Lachen [SMP] Shet aan de lange lijnen

Als tip zou ik je ook de dvd van Piet Bakker aanraden Ja
Hij is heel duidelijk vanaf de basis tot galop en appuyeren. Ook zit er nog een boekje bij met uitleg.
Deze is te bestellen op http://www.rijkunstzondergrenzen.nl
Piet Bakker geeft trouwens ook clinics als je dit leuk zou vinden Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:55

JAAAAAAAAAAAAA bizzybijtje!!!!!! Die had ik een keer gezien maar wist niet van wie die was..SUPERBEDANKT!

Dat topic zal ik eens doornemen D_Z, bedankt.
Een clinic met dit paard lijkt me niet zo'n strak plan, die is al over de rooie met een onderlinge wedstrijd..Clown (op eigen terrein)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:01

wat een leuk en handig topic! Ik zit al een tijdje te denken of ik ook aan LL wil beginnen. En dit wil ik nu echt. Heb alleen 1 probleem, ik heb geeen idee wat ik nodig heb en wat ik moet doen.
Zal dit topic even bij houden :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:40

hihi topic loopt niet zo hard. Aan de quote hierboven hebben we wel wat. Je moet natuurlijk met de basis beginnen..

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:43

hahha ja dat snap ik, daarom is mijn vraag nr 1 wat heb ik nodig? :+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:02

mij lijkt het ook erg gaaf om te doen (of tenminste te proberen),
maar ik heb totaal geen verstand van mennen óf longeren of wat dan ook.. :+
Is het dan wel te doen zonder begeleiding?
En idd ook: wat heb je nodig :=
En op zich doe je dus het meeste met je stem? Of hoe zit dat?

Oeps.. beetje veel in een keer, maarja :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:13

Je kan het doen met een slofteugel of met een longeertouw.
Ik doe het met een touwhalster omdat het nog al makkelijk is om in de mond te trekken aangezien je, je pony niet met zit terug kan rijden. Daarom is er maar 1 optie, trekken. Of je pony moet goed aan de (stem)hulpen zijn. daarom gebruik ik een touwhalster.

Verder doe ik het met en zonder longeersingel, dat wisselt nogal weleens.

Ik denk niet dat begeleiding nodig is. Als je weet wat je doet en fouten niet direct afstraft om dat de pony het niet deed. Bekijk fouten altijd eerst vanuit jou. Het is vaker de fout van de ruiter/eigenaar dan van het paard. Jij legt het immers niet goed uit.

Ik werk wel met stem hulpen, drrraaff, hooo, stappuhh, gaaaalop, teeruuggg enz :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:21

@xmarliez:

Tja, da's t probleem dus: ik weet niet wat ik doe.
Ik weet hélemaal niets van LL..

Verder ben ik het helemaal eens met dat de fout meestal door de ruiter gemaakt wordt, niet door het paard.

Verder reageert hij heel goed op: klakken met tong (= harder), hoooo (= zachter) en nog wel meer, maar daar kom ik nu even niet op :+
Maar ik denk dat stap/draf/galop handiger is dan harder/zachter, of niet?
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-01-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meetsal is "@gebruikersnaam" voldoende.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:26

Ah oke, ik heb dus een longeersingel en 1 longeerlijn nodig? Ik zal in het begin wel even met halster doen. Heb geen bitloos iets achtig, want dat is totaal niet ik.. Maar wil het wel even zo proberen :)