Lammert Haanstra...wel of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Lammert Haanstra...wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:18

Wie heeft er een menig over de manier van meneer Lammert Haanstra w.b.t het longeren?
Ik weet eigenlijk niet of ik wel een mening mag hebben, want ik heb alleen zijn video gezien en heb al jaaaaaren een boek van hem in de kast, maar die vind ik dus beide zwaar karel utrecht tango! Voor een leek erg onduidelijk en zeker als je een paard hebt dat een verleden heeft heb je zowel aan de video als aan het boek niets. Ook weet ik dat hij DE man is van het longeren is ( zelfs in mijn jonge jaren wist ik al wie hij was) maar zoals ik al zei..na de video heb ik ernstig mijn twijfels!

Flynn

Re: Lammert Haanstra...wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:20

ik ben naar n clinic van m geweest enzo en ik vind t heel goed .. ik heb er veel van geleerd, en ik heb een aantal manieren van hem gebruitk om mn eigen manier te crëeeren ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:22

De DVD's die ik heb gezien en de boeken zijn mooie voorbeelden van "longeren voor dummies". Mits die dummies goed kunnen lezen.
Nu is het zo dat ik wat meer van de man heb meegemaakt dan boekjes en filmpjes en dan komt er toch heel wat anders tevoorschijn. Zijn cursussen en clinics noem ik zonder meer goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:25

Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik de man persoonlijk niet aan het werk heb gezien. Mag dan misschien ook niets zeggen, maar de video zet bij mij eigenlijk wel een beetje al mijn haren overeind! Een paard dat ERUG braaf is en precies doet wat meneer wil is wel makkelijk natuurlijk. Ik had liever een vereden of in elk geval onbeleerd paard willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:28

Ja, maar de video's zijn vooral bedoeld voor beginners als je het mij vraagt.
Ik heb de man aan het werk gezien met paarden en ponies die door leden van bijvoorbeeld een vereniging werden aangeboden en waar een verhaaltje aan zat. Ik vind de boeken en filmmateriaal pure commercie maar IRL was ik danig onder de indruk.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:14

Ik heb een week bij hem getraind met paard wat ik nu rij, en ik vind zijn manier van werken erg prettig.
Nu had ik ook een goed afgerichte Z knol bij me, maar vriendin die mee was met een 4-jarige en dat ging ook allemaal goed.

Later in de week kwamen er nog 2 onervaren mensen met twee paarden, hadden beetje dominantie probleem ofzo, en ook daar kon hij goed mee overweg.

Zijn boeken en DVDs nog niet gelezen, ik ga dan liever met peerd naar hem toe Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:36

ik ken Haanstra alleen van zijn boek en een aantal clinics maar dat totaalplaatje leidde alleen tot 'Longeren voor dummy's' Ja
Ook ik zou dus meer van hem willen zien met probleempaarden: paarden die zich niet laten longeren of een totaalplaatje van verschillende paardendie moeilijk gebouwd zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:37

-> LO

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:38

Ik heb een paar jaar geleden een keer les van hem gehad vanuit school en hij gaf erg goed uitleg hoe ik een paard moest longeren. Heb er erg veel van geleerd.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:41

Ik ben ook naar een clinic geweest met mijn paardje, en hoewel hij altijd erg moeilijk loopt aan de longe, veel in verzet gaat en zeker niet lekker over de rug loopt, hielpen de technieken die lammert mij leerde echt super, en mijn paarjde liep ook heerlijk aaan eht eind!! dus ik ben erg lovend over hem. Hij legt het dan ook duidelijk uit, helpt je goed, en heeft veel geduld. Echt super

Zijn boek vond ik opzich wel duidelijk, maar misschien komt dat omdat ik eerst een clinic meeh eb gemaakt, dus beter snap wat er in het boek staat?

Dit was mijn verslag toen, voor ik naar de clinic ging had ik overigens totaal geen idee wie lammert haanstra was.
[VVDD] Mijn superdag vandaag: clinic Lammert Haanstra!!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:42

Ik denk dat hij zich voornamelijk focust op de fysieke training van het paard, niet op gedragstraining. Niks mis mee, een bakker verkoopt ook geen schoenen Knipoog

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:47

Ik ben erg te spreken over Lammert Haanstra. De boeken vind ik eigenlijk best te snappen en paarden lopen vaak erg fijn op zijn manier. Ook paarden die eerst lastiger of angstig waren.

Ga anders een kijken als hij ergens een clinic geeft! Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:51

Ik denk dat Lammert Haanstra vooral, zoals veel instructieboeken/films, uitgaat van het "standaard" beeld. Hij komt erg vaak op de KNHS en aangezien ik daar in de weekenden en vakanties werk zie ik hem vaak in actie. De paarden die er dan zijn, zijn lang niet altijd braaf, ideaal en standaard!
Hij is heel kundig en ik denk dat hij je paard dus eerst in actie moet zien om te beoordelen en om te zeggen hoe je het zou kunnen doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:32

Okee..ik twijfel er niet aan dat hij kundig is, maar ik vraag me af of hij zijn eigen manier ook kan volhouden bij een paard dat niet braaf is. En dan bedoel ik vooral de speciale manier van een longeerlijn en zweep[ vasthouden. 3 slagen en de een langer dan de ander...het overpakken van de zweep moet op een aparte manier enz. Kijk, dat het misschien de juiste manier is, dat zal best, maar wie gaat dat nu in de praktijk doen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:35

Jaa, ik denk dat hij wel heel standvastig is hoor. En dat zijn manier zo ingeburgerd is.. Maar misschien is het een goed idee om eens te kijken bij een clinic oid?

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:38

ik, zo heb ik t nl bij paardenhouderij ook geleerd.
als je t eenmaal aangewend bent merk je ook wel dat t veel makkelijker is enzo

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:41

Ja, dat houdt hij ook vol bij een paard dat niet braaf is.............. Knipoog

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:44

Ik heb zowel longeren 1 als longeren 2 gevolg bij Lammert en moet zeggen heb heel veel geleerd. Ik vind hem echt een kundig man. IN idd zoals Tavanta zegt dat houdt hij ook vol met een moeilijker paard. Dat is 1 van zijn grondbeginselen. Daar werkt hij hard aan in de cursussen die hij geeft.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:49

ook ik ben wel eens bij lammert haanstra geweest en hij is echt goed!!! ik was er helemaal van onder de indruk en zijn manieren werken echt.... als je alles eenmaal goed doorhebt merk je idd dat het makkelijker is en vriendelijker voor je paardje..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:52

Als je zelf al aardig overweg kunt met een longeerlijn zou ik niet aanraden om een standaard cursus te doen want dan verveel je je behoorlijk. Je kunt dan beter prive onderricht vragen. Ik geloof wel dat hij heel kundig is en zeker geen watje. Het feit dat hij het er zo makkalijk kan laten uitzien pleit ook voor zijn kwaliteiten als instructeur. Voor een beginnende longeerder moet je het stapje voor stapje kunnen aanpakken en dat is ook precies wat hij doet. Na 1 cursus hebben de mensen echt al erg veel geleerd, maar gevorderden die al een eigen stijl hebben moeten daar niet tussen willen staan omdat die geen hapklare uitleg meer nodig hebben. Dan is het zoiets als een 15 jarige in een skiklas voor 40 plussers zetten.
Ik zou van hem best wel wat meer lange lijnen handigheidjes willen leren.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:54

ik vind lammert een goede longeur (zeg ik dat goed),maar ik denk ook dat je idd persoonlijk advies meer aan hebt...ik vond die dvd trouwens echt dodelijk saai..vooral de manier waarop hij praat..(gaaaaaap)..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:00

ja kan ook beter naar n clinic gaan

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:06

aerdenhout1 schreef:
Okee..ik twijfel er niet aan dat hij kundig is, maar ik vraag me af of hij zijn eigen manier ook kan volhouden bij een paard dat niet braaf is. En dan bedoel ik vooral de speciale manier van een longeerlijn en zweep[ vasthouden. 3 slagen en de een langer dan de ander...het overpakken van de zweep moet op een aparte manier enz. Kijk, dat het misschien de juiste manier is, dat zal best, maar wie gaat dat nu in de praktijk doen?

En of hij vol kan houden.. Hij pakte die van mij hetzelfde als de andere 4 die langs geweest zijn, allemaal zelfde manier en ze gingen allemaal lekker sjouwen.
De manier van vasthouden is wat hij het prettigst en handigst vind, en we hebben het zo geleerd maar als je het anders wilde doen (bijv de 'rest' van je lijn in dezelfde hand als je zweep) vond hij dat ook prima. Manier van zweep vasthouden is gewoon om je hulpen duidelijk te laten overkomen en om het jezelf makkelijk te maken Clown

Zweep is het lichtst als hij rechtop staat, en op die manier kun je heel fijn je paard iets voorwaartser of juist iets meer naar buiten sturen.

Niet dat ik me blind staar op zijn manier, ik doe er gewoon mijn eigen ding bij en peerd sjouwt lekker in de rondte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:10

Lammert Haanstra ziet longeren als een volwaardige trainingsmethode en dat is het ook. Goed longeren is net zo moeilijk als goed rijden. Dus dat het voor een leek onduidelijk is kan ik me wel voorstellen, er is geen snelle manier om goed te leren longeren en je zal je er dus in moeten verdiepen.

Ik heb de 2 daagse cursus gedaan terwijl ik al best heel handig was met longeren. Zijn beide boeken gelezen en de dvd gezien. Ik heb zijn longeersingel en dubbele longe, fijn spul.
Op de cursus kreeg je eerst les in het goed! vasthouden van de longeerlijn(je voelt het efffect van je hulpen in de paardenmond op die manier), oefenen met de zweep om op de plek te raken die je bedoeld (viel voor sommigen niet mee Clown ), het afzetten van een cirkel en hij was erg drammerig over je houding tijdens het longeren. Terecht, want ik bleek zelf ook wat tegenstrijdige signalen te geven. Ik trok mijn hand richting mijn buik terwijl je die voor je moet houden met het paard mee, je wilt immers dat ze voorwaarts gaan.

Over zijn methode en of het ook werkt bij een paard dat niet braaf is: als jij de goede signalen aan je paard geeft, zal het dier in de meeste gevallen gewoon wel braaf zijn. Verzet, omdraaien, stoppen en wegrennen zijn vaak een gevolg van je eigen tegenstrijdige houding. En in een afgezette cirkel longeren werkt ook veel makkelijker.

Het enige waar ik met hem een meningsverschil over had is de wijze van lopen van een paard, daar krijg je bij hem geen speld tussen en dan is hij heel erg overtuigd van zichzelf. Ik vind dat een paard aan de longe niet alleen afgebogen bovenin moet lopen, maar ook net als onder het zadel eens de ontspanning moet opzoeken en je moet kunnen schuiven in de hoofd en halshouding van je paard. Niet alleen maar op 1 plek lopen bovenin dus. Werden we het niet eens over. Maar ik heb er best veel aan gehad, en al longeer ik iets anders dan dat hij doet, ik heb er veel van opgestoken.

Verder de cursus en zijn methode OK dan!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:35

Oh, hij vond juist dat mijn paard eerst even lekker zonder touwtjes moest loswerken, en dan touwtjes eraan. En in dat kun je ook eindeloos wisselen.