vrijheidsdressuur aan leren ja of nee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prow

vrijheidsdressuur aan leren ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:33

hoi ik heb een 3 jarige haflinger (ruin)
en wil wel vrijheidsdressuu aan leeren maar is diet wel verstandig
hij kan zich nog wel op scheppen en als hij er geen zin in heeft probeert die je er af te krijgen
ik blijf meestal zitten maar als je hem dus aan leert stijgeren kan je dan probleemen krijgen??
em ik weet dat hij heel hoog kan stijgeren en boken heeft hij gedaan toen ik voor het eers er op zat
maar zal ik hem het aan leren of niet??

DeSa

Re: vrijheidsdressuur aan leren ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:35

Zou het niet doen.. VD is heel wat meer dan alleen maar op commando steigeren en bokken Knipoog

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:37

Leer de (veilige) leuke kunstjes aan, steigeren/bokken op comando zou je beter pas kunnen aanleren na een aantal jaar. Leer eerst spaanse pas, buigen, op 't blok, dat soort kunstjes Lachen

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:43

Beginnen met de basis en kleine kunstjes zoals apporteren. Ik zou ook met een clicker beginnen zodat je hem op het juiste moment kunt belonen.

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:54

_mona_ schreef:
Beginnen met de basis en kleine kunstjes zoals apporteren. Ik zou ook met een clicker beginnen zodat je hem op het juiste moment kunt belonen.

ja natuurlijk doe ik niet gelijk de leuke dingen doe natuurlijk is de bassis enz

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:48

begin met begin... steigeren komt wel als het vertrouwen er 1x is.. Ikzelf heb al een hele hoop paarden VD aangeleerd.. steigeren heb ik nog maar 1 paard aangeleerd en een 2de ben ik mee bezig, maar dit zijn mijn eigen paarden en ik zal nooit of te nooit iemand anders zijn paard leren steigeren...
Er zijn vele leuke basis dingen om met je paard te doen, en kzou je echt aanraden om met die kleine dingen te beginnen.. want die kleine kunstjes zijn net de grappigste van allemaal...
Knipoog veel succes

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:20

Ikzelf ben begonnen met stap,draf,stop, galop...

Achteraf komen dan de (eerst simpele) kunstjes Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:18

Leer hem inderdaad eerst de veiliger kunstjes, en dingen als stilstaan op commando en blijf, netjes volgen enz, heb je ook wat aan. Knipoog

Ik zie dat je 11 bent, is er een volwassene in je buurt die een oogje op jullie vorderingen houdt?

Leuke stoere pony trouwens!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:26

idd beginnen met de kleine kunstjes Lachen
als je hem steigeren of bokken aanleert op commando, kan soms wel nadelen hebben Ja
ik ken een paar paarden die kunnen steigeren op commando, maar soms doen ze het uit zichzelf ook omdat ze dus denken dat ze het goed doen, en denken dat ze dan een snoepje krijgen Lachen Ikzelf ga het dus ook niet aanleren bij mijn pony omdat ik mijn pony ken Bloos
Hij kan de buiging, en hij probeert idd af en toe de buiging wel uitzichzelf in de hoop een snoepje te krijgen.. dus ik leer het steigeren maar niet aan Huilen van het lachen

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:27

zelf heb ik ook een haflingertje, die als ze iets temoeilijk vind met rijden er graag onderuit probeert tekomen.
dat is ook 1 van de redenen waarom ik nog niet aan het steigeren op commando begonnen ben.
op dit moment heeft ze het nog niet echt door dat ze omhoog kan komen, dus dat laat ik liever voorlopig even zo Knipoog

ik ben wel druk met haar bezig geweest, zo kan ze ondertussen al:
- blijven
- komen
- terug
- spaanse pas
- buigen
- knielen & kusje

ikzelf vind dat er genoeg andere leuke dingen zijn naast het steigeren.
misschien handig om eerst daar mee tegaan beginnen Knipoog

zosja_033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:22

Ik denk idd,
dat het belangrijker is dat die de basis beheerst.
en gehoorzaam is.
en dan pas de moeilijkeren,
trucjes proberen

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:07

als ik jou was zou ik stijgeren niet aan leren als je weet dat hij heel hoog kan stijgeren. hij zou het tegen je kunnen gebruiken en dan gebeuren er ongelukken. wel kan je andere kunstjes aanleren zoals kusje geven, spaanse pas, voetballen etc. ik heb wel en grappige site waar allemaal van dat soort dingetjes op staan. moet je bij doe het zelf: trainingen kijken.
http://www.pink-horizon.nl/
veel succes!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:22

Stijgeren zou ik idd niet meteen gaan leren, leer hem dit als hij er klaar voor is. Maar er zijn tal van leuke kunstjes die je hem wel kan leren hoor!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:02

Of je met vrijheidsdressuur wil beginnen ligt helemaal aan jezelf. Het zijn namelijk niet de paarden waar het om gaat, maar de baasjes. Eigenlijk kun je elk paard (met uitzondering van lichamelijke gebreken) vrijheidsdressuur leren. Maar om ook consequent om te kunnen gaan met die kunstjes lukt helaas niet ieder baasje. Als het paard eenmaal geleerd heeft dat hij voor een oefening een beloning krijgt, blijft hij deze oefening zo vaak mogelijk herhalen in de hoop een beloning te krijgen. Ga je daar verkeerd mee om dan blijft hij dit gedrag vertonen. Dat is het zogenaamde "tegen je gebruiken" van een oefening. Lees je eerst goed in voor je aan vrijheidsdressuur begint, of volg een paar lessen. Eenmaal een kunstje aangeleerd krijg je die niet snel meer afgeleerd. Lachen

Edit: Begin eerst met de kleine kunstjes die weinig kwaad kunnen. Een paard dat ongevraagd nee schud is toch iets beter mee te leven dan om de have klap een hoef in je gezicht. Lachen Steigeren is erg leuk, maar niet als het gebeurd zoals in het laatste filmpje van Cassidy. (Waar je dus een risico op loopt als je het aanleerd)
Laatst bijgewerkt door Shattered op 06-01-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:09

Ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen omdat ik weet dat ik me ga ergeren als een paard ongevraagd de jambette uit gaat oefenen als ik met zijn benen bezig ben of toevallig voor hem sta.

Steigeren is sowieso in mijn ogen heel gevaarlijk, omdat het paard het altijd tegen je kan gebruiken.

Er zijn de nodige topics hier op bokt die je waarschuwen om het steigeren mee te nemen.
En voor jou ook een filmpje van een paard dat steigert en zich achterover laat klappen. Ik hoop dat je je verstand gebruikt. Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

Cassidy schreef:
Er zijn legio topics op bokt te vinden die waarschuwen om steigeren niet mee te nemen.
Er zijn legio topics op bokt te vinden van kinderen die het steigeren aan hun pony hebben geleerd en er achteraf serieuze spijt van hebben.
Probleem met een pony is dat hij het eenmaal geleerde niet vergeet. Je kunt hem maar heel moeilijk duidelijk maken dat bepaalde dingen soms ongewenst zijn. En vooral als de pony wordt verkocht, raakt de gebruiksaanwijzing nog weleens zoek. Soms resulteert het aanleren van steigeren zelfs in een enkeltje slager, omdat de pony het tegen je gaat gebruiken.
En bij een pony die niet van jezelf is, zou ik het al helemaal uit mijn hoofd halen.

Ik zal even de andere topics over steigeren opzoeken, en mag ik dan adviseren dat je ze allemaal doorleest?

[OPG] steigeren op comando kan dat kwaad?

[OPG] stijgeren afleren

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

hyperkind @ [ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

[RT-D] Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

[WN-ITP] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

[OPG] Erg domme actie

[VD] aanleren van steigeren, wel of niet??

[VD] Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

[OPG] "Blij" steigeren

[VD] vraagje over het stijgeren

[RT-HAW] stoere shet @ steigeren

Cassidy schreef:
En voor degenen die de topics niet gaan doorlezen:

FILMPJE!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

EEN PAARD LEREN STEIGEREN IS NIET STOER EN KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN!
EN EEN PAARD KAN HET ZEER ZEKER TEGEN JE GAAN GEBRUIKEN!

(Sorry, ja ik loop te schreeuwen, maar ik heb de indruk dat de boodschap anders niet overkomt. Bekijk het filmpje, en realiseer je dat die man een hele goede beschermengel heeft gehad)
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:21

Ehm, Cassidy, meiske geeft zelf aan dat ze eerst met de basis gaat beginnen....

En krijgt alleen maar advies om eerst de basis aan te pakken en kleine kunstjes aan te leren.

Grof geschut lijkt me wat overbodig toch?

Prow, hoe gaat het nu met je haf? Ben je al een beetje bezig?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:40

De waarschuwing die ik geef (en dan kun je niet duidelijk genoeg zijn) geldt niet alleen voor de TS, maar voor alle kinderen die interesse hebben in VD, die dit topic gaan lezen, de basis willen/gaan overslaan en meteen met steigeren beginnen.
En zelfs als de basis er goed inzit, kan het aanleren van steigeren tot problemen leiden.
TS vroeg overigens ook of aanleren van steigeren gevaarlijk kan zijn. Dus mijn antwoord: Ja.
TS vroeg ook of ze het steigeren moet aanleren of niet. Mijn antwoord daarop is: Nee, niet doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:53

Reclamecampagnes tegen roken en vuurwerk schijnen jongeren vooral aan te zetten tot... roken en vuurwerk stoken.
Met grof geschut kan je je doel voorbij schieten.

Het lijkt me niet handig om in ieder topic waarin iemand voorzichtig om advies vraagt en vervolgens aangeeft dat ze een verstandige keus, maakt zo te schreeuwen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:55

Scheelde weer tikwerk. Maar wat willen we wedden: zouden de meelezers (TS daargelaten) alle aangehaalde eerdere topics doorlezen?

En wat denk je: als iemand hooi voert met Jakobskruiskruid er doorheen, wat komt beter aan: vertellen dat het niet zo goed is voor het dier, of zeggen dat hij er hartstikke dood aan gaat als ze dat blijven voeren?
Soms moet je mensen laten schrikken om de boodschap door te laten dringen. Is misschien didactisch niet verantwoord (overigens doen ze dat met de vuurwerkcampagnes ook, foto's van mensen met verminkingen doen meer dan er alleen over praten), maar naar mijn ervaring wel effectief.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:13

Ik heb ze net doorgelezen en ben daarbij weer een aantal totaal de plank misslaande adviezen tegengekomen, omdat mensen echt niet doorhebben hoe leertheorie in elkaar steekt.
Dat vooral.

Verder zie ik een aantal topics over steigeren die niets met VD van doen hebben. Daarmee maak je je punt niet, die zou ik weglaten.

Maar een sticky over steigeren hier op het VD forum zou ik wel zien zitten.

Alleen dan niet zon demoniserend geheel als dat over de joinup, maar een redelijk verhaal waarin aandacht voor de voorbereiding, de voorwaarden waaraan paard en ruiter moeten voldoen, de problemen die kunnen ontstaan bij het trainen (want daar gaat het dus vaak mis) en veiligheidseisen.

Een aantal waarschuwingen zijn dan ook op zijn plaats.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:33

Moderatoropmerking:
De discussie over hoe boodschappen over te brengen is behoorlijk offtopic. Jullie mogen deze discussie natuurlijk voortzetten, maar dan via de PB. Graag ontopic verder dus. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:39

randalinpony schreef:
Ik heb ze net doorgelezen en ben daarbij weer een aantal totaal de plank misslaande adviezen tegengekomen, omdat mensen echt niet doorhebben hoe leertheorie in elkaar steekt.

[knip]

Maar een sticky over steigeren hier op het VD forum zou ik wel zien zitten.

[knip]

Een aantal waarschuwingen zijn dan ook op zijn plaats.

Misschien snap je nu wel waarom ik zo heftig reageer?
Ik zou zo zeggen, schrijf jij die sticky. Scheelt een heleboel steigertopics, een heleboel verkeerde adviezen, en uiteindelijk een heleboel paarden die onnodig naar de slager moeten. Je redt er paardenlevens mee!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:09

Paardenlevens redden spreekt mij als Penny wel aan... Tong uitsteken
Maar serieus, ik ga dit voorleggen aan de modjes.

(En nu gaan we echt weer ontopic hoor Tong uitsteken )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:20

Moderatoropmerking:
Kunnen jullie verder via de PB? Ik snap dat je 'nog even snel' wat kwijt moet, maar daar is de PB functie voor. Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:00

Wel grappig dat mijn topic hier ook als “waarschuwing” tussen staat Nagelbijten / Gniffelen

Wat jij zegt vind ik inderdaad ook, randalinpony, het heeft weinig nut om duidelijk te maken dat steigeren gevaarlijk is met topics waarin de mensen amper weten waar ze mee bezig zijn en totaal geen ervaring hebben met vrijheidsdressuur. Logisch dat het dan fout gaat, dat geld ook met andere vrijheidsdressuuroefeningen. Bovendien krijgt het steigeren op die manier ook een hele slechte naam, wat helemaal niet nodig is. Steigeren is net zo onschuldig als Spaanse pas, liggen, zitten, knielen enzovoort, MITS het met genoeg voorbereiding en ervaring word aangeleerd, en er consequent en gedisciplineerd mee om word gegaan.
En ik lees in sommige topics dat mensen als commando "hoog" of een handbeweging die best gebruikelijk is gebruiken, dat kun je ook wel een beetje dom noemen. Ik gebruik zelf hele duidelijke en makkelijk te onderscheiden hulpen (bijvoorbeeld een stem commando in een andere taal), en mijn paard steigert dan ook alleen wanneer ze al deze hulpen krijgt.
Maar, nogmaals: heb je (nog) niet veel ervaring met vrijheidsdressuur en ben je niet duidelijk, consequent en gedisciplineerd genoeg, dan raad ik je aan andere oefeningen met je paard te doen. Want dan kan steigeren op commando wel gevaarlijk zijn. Weet je waar je mee bezig bent, en hebben jij en je paard al enige ervaring met vrijheidsdressuur, en kennen jullie nog meer andere oefeningen, dan zou ik niet weten waarom je steigeren van je lijstje moet schrappen Lachen

Weer even ontopic: TS, ben je al wat opgeschoten met de basis? Lachen Ben benieuwd hoe het nu gaat. Overigens moet ik wel zeggen, dat ik sowieso nog even zou wachten met de wat grotere vrijheidsdresuuroefeningen, gezien de leeftijd van je haflinger. Hij is pas 3 jaar, dus ik zou er eerst voor zorgen dat hij netjes is opgevoed en alle basis begrippen van het rijden en omgaan met mensen en andere dieren kent. In de tussentijd kun je best wat kleine kunstjes als Kus geven en Flemen enz. aan hem leren, maar met oefeningen als Compliment en zeker steigeren zou ik even wachten Lachen Succes!