Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 19:48

Hoi Bokkers,
Ik heb een verzorgpony, een 18-jarig dravertje, dat in het verleden 2 gebroken heupen heeft gehad en nu alleen ligt werk mag doen. Ik ga nu VD met hem doen, maar de eigenaresse heeft liever alles zonder zweep. Ik sta hier ook volledig achter (het is niet zo dat ik er tegen ben, maar liever zonder). Hij kan nu al het trucje mooi staan, maar ik vroeg me af of je bijvoorbeeld de jambette/spaanse pas ook zonder zweep kan doen... Zijn er meer mensen die VD zonder zweep doen? En welke oefeningen dan?
Groetjes,
Sophie

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:14

Hoi Sophie,
Dat kan zeker! Mijn pony heb ik de jambette volledig zonder zweep aangeleerd. Puur en alleen op been en stem commando. Nu scheelt het al wel dat hij uit zichzelf het been naar voren deed en vanuit daar eerst het stem commando er op gezet. Toen hij het stem commando goed kende ben ik met het been en stem commando tegelijkertijd gaan werken (welk been hij op dat moment naar voren deed maakte voor mij even niet uit).
Dat kent hij nu zo goed dat ik hem leer dat als ik mijn rechterbeen naar voren doe en ‘been’ zeg hij dat ook doet met zijn rechterbeen en als ik mijn linkerbeen naar voren doe en ‘been’ hij zijn linkerbeen naar voren doet. Ook dat pakt hij super op! Van hieruit hoop ik de overgang naar spaanse pas te maken.
Let op. We zijn hier echt al een jaar mee bezig. Het kan per karakter verschillend zijn in hoe snel ze leren :) . Het ene paard heeft meer tijd nodig om het te snappen dan het andere. Neem de tijd en begin in kleine stapjes. Hij hoeft niet direct het been goed gestrekt naar voren te doen, maar elke poging is een goede poging. Beloon die en werk van daaruit verder :) .
Zal zien of het lukt om dit morgen of deze week op film te zetten voor je en dan stuur ik dat in privé bericht naar je op :) .

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 20:21

xYaartje schreef:
Hoi Sophie,
Dat kan zeker! Mijn pony heb ik de jambette volledig zonder zweep aangeleerd. Puur en alleen op been en stem commando. Nu scheelt het al wel dat hij uit zichzelf het been naar voren deed en vanuit daar eerst het stem commando er op gezet. Toen hij het stem commando goed kende ben ik met het been en stem commando tegelijkertijd gaan werken (welk been hij op dat moment naar voren deed maakte voor mij even niet uit).
Dat kent hij nu zo goed dat ik hem leer dat als ik mijn rechterbeen naar voren doe en ‘been’ zeg hij dat ook doet met zijn rechterbeen en als ik mijn linkerbeen naar voren doe en ‘been’ hij zijn linkerbeen naar voren doet. Ook dat pakt hij super op! Van hieruit hoop ik de overgang naar spaanse pas te maken.
Let op. We zijn hier echt al een jaar mee bezig. Het kan per karakter verschillend zijn in hoe snel ze leren :) . Het ene paard heeft meer tijd nodig om het te snappen dan het andere. Neem de tijd en begin in kleine stapjes. Hij hoeft niet direct het been goed gestrekt naar voren te doen, maar elke poging is een goede poging. Beloon die en werk van daaruit verder :) .
Zal zien of het lukt om dit morgen of deze week op film te zetten voor je en dan stuur ik dat in privé bericht naar je op :) .


Aaaah super bedankt!! :D

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:29

Je kunt een targetstick of een poolnoodle gebruiken en je paard belonen wanneer hij daar met zijn been tegenaan komt. Het is dan wel aan te raden een clicker te gebruiken, want de timing komt nauw.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 08:15

Effects schreef:
Je kunt een targetstick of een poolnoodle gebruiken en je paard belonen wanneer hij daar met zijn been tegenaan komt. Het is dan wel aan te raden een clicker te gebruiken, want de timing komt nauw.


Wat een goed idee! Ik ga me er eens in verdiepen!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:44

Het kan maar een zweep is ontzettend handig als verlenging van je hand/arm en is daardoor, zeker bij kunstjes met zwaaiende benen, aan te raden om te gebruiken zodat je meer op afstand kunt werken. Wat is de reden dat jullie geen zweep willen gebruiken?

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 09:19

Captain schreef:
Het kan maar een zweep is ontzettend handig als verlenging van je hand/arm en is daardoor, zeker bij kunstjes met zwaaiende benen, aan te raden om te gebruiken zodat je meer op afstand kunt werken. Wat is de reden dat jullie geen zweep willen gebruiken?


Dat heeft ze liever niet, maar ik sta er ook gewoon achter aangezien ik vind dat je ook zonder zweep kunt werken :o

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:39

Natuurlijk kan dat. Je kunt ook rijden zonder zadel en voeren zonder voerbak, het maakt het alleen makkelijker mét zadel en voerbak. :) Een zweep is geen strafmiddel, je gaat hem niet slaan als hij een oefening verkeerd uitvoert. Je gebruikt hem om dingen aan te wijzen. Natuurlijk kun je werken zonder, je maakt het jezelf alleen moeilijker en minder veilig omdat je moet gaan wijzen, wat een vaag commando is, of dichter in de buurt moet komen.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:01

Ik ben wel erg blij dat mijn paard steigeren, spaanse pas en jambette alleen op zweep commando doet. Zo kunnen kinderen veilig met hem rijden, knuffelen en wandelen zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij zomaar een trucje doet zolang ze maar geen zweep gebruiken is hij kinderpony.

VD zonder zweep kan zeker, je kan de jambette op een wijs commando zetten door naar het been te wijzen bijvoorbeeld.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Vrijheidsdressuur zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 11:00

Dankjewel voor de antwoorden, ik ga er zeker wat mee doen! :D

Molly1230

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:15

Ja hoor dat kan! :)
Mijn tinker heeft jambette ook aangeleerd met alleen mijn vinger die haar been aanwijst.
Het gaat misschien wel meer tijd kosten omdat een vinger een minder duidelijk commando is.
Maar dat maakt niet uit, lekker aan de slag gaan! ;)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:18

Zoals al genoemd is kan je je paard leren targeten op de knie met een poolnoodle (anders slaat hij zichzelf in het gezicht als je een harde target stick gebruikt)