Goldie schreef:Hallo, mag ik me ook melden?
Ik ben vorig jaar zomer begonnen met clickertraining, door omstandigheden een hele tijd niks mee gedaan maar wil er nu echt mee aan de slag.
Vorig jaar op equiday de cursus van Conrad en Wendy (clickercoach.nl) aangeschaft. Begonnen met de 7 basics, we zijn een beetje vastgelopen met het achteruit gaan. Zodra ik buiten bereik ben stopt ze (3-4 passen), dit wil ik graag uitbreiden maar dat vind ik erg lastig. Ook om mijn paard enthousiast te houden. Laatst liep ze gewoon weg om der eigen ding te gaan doen
Het is een kwestie van 'omdenken' als je overschakelt van R- (NH/traditioneel) naar R+ (clickertraining). Dat je paard wegloopt is niet erg. Het is eigenlijk juist goed: Alles wat je dier aangeeft is informatie voor de trainer, waardevolle informatie. Informatie die je kunt gebruiken om een win-win situatie te creëren!
Het is goed dat je paard aangeeft wanneer hij interesse verliest. Als je met R+ werkt zie je dat eerder want je staat er meer voor open. Als je dit zou negeren dan krijg je later toch problemen, dus waarom wachten nu het probleem nog relatief klein is.
Je paard kan om verschillende redenen weglopen en het is aan de trainer uit te vogelen waarom. Is het desinteresse? Zit zijn brein vol? Is de concentratie op? Maar ook: misschien is iets anders (vriendjes in de wei, een pol gras) meer bekrachtigend op dat moment. Het is altijd een moment opname.
Een bekrachtiger kan zijn waarde verliezen, jouw 10e ijsje op dezelfde dag is ook minder lekker dan je eerste. Geldt voor paarden ook. Dus afwisseling in bekrachtigers kan een van de oplossingen zijn.
Of je paard verliest interesse omdat hij juist te weinig informatie krijgt (te weinig clicks) en hij 'geeft op'. Dan ben je aan het 'lumpen' (IN het Engels de brokken/stappen te groot aan het maken) als je het gedrag dan 'split' (opsplitst in kleinere stappen) wordt het weer interessant voor je paard.
Je paard kan het ook fysiek te moeilijk vinden, of hij 'weet' dat hij na 3 stappen een beloning krijgt en doordat je voorspelbaar bent verhoogd hij niet zijn eigen criteria zoals je zou verwachten met R+.
Afwisseling van criteria helpt vaak ook om het enthousiasme te verhogen en het vergroten van de factor 'onvoorspelbaarheid' op een click en daarmee de interesse van je paard. Als je bijvoorbeeld tot nu to hebt geclickt voor 'gewichtsverplaatsing', een stap, twee stappen, drie stappen, vier stappen enz. Gooi het eens om en verlaag je criterium als hij bv heel snel reageert op je cue en click voor 1 stap, dan voor 4, dan voor 2 dan voor 3 enz. Als hij dan met 4 stappen terug geen click hoort leert hij na te denken en uit te proberen. "Misschien 4 passen?" en dan click je en laat je het zitten voor een dag of 2 zodat hij het kan laten inzinken. Altijd stoppen op 'het beste moment' (dat is meestal wanneer je als trainer denkt: Nog 1 keertje)
Er zijn zoveel redenen waarom een paard wegloopt, maar als je de reden kunt ontdekken is het oplossen meestal eenvoudig. Aangezien ik alleen op de informatie van de trainer, en niet ook van het paard kan afgaan kan ik alleen 'algemene oorzaken en oplossingen geven' en niet specifiek.
NienkeV1994 schreef:Ik weet niet in hoeverre je tips mag vragen voor specifieke oefeningen, maar wie weet kunnen jullie me verder helpen dus ik vraag het maar. Ik probeer mijn paard te leren te flemen op commando, maar ik krijg haar niet zo ver dat ze fleemt. Een raar geurtje heb ik geprobeerd (misschien verschillende geuren proberen?) en een snoepje boven haar lip houden. Een enkele keer trekt ze daarbij haar bovenlip op, maar dat is zeg maar 1 keer van de 20 pogingen.
Heeft iemand hier nog tips om het flemen te stimuleren?
Ik heb het met shaping aangeleerd. De kleinste lip beweging belonen. Gewoon door te wachten tot ze haar lip bewoog en dat uitgebreid. Daarna 'flehmde' ze dus met het hoofd in een normale positie wat er heel gek uitzag dus toen heb ik de nek/hoofd houding ook verder geshaped zodat ze haar hoofd omhoog ging houden. Als je maar goed genoeg het eindgedrag kan opsplitsen dan kun je echt alles aanleren.