Jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 10:51

Hejj allemaal,

Hiervoor heb ik twee jaar een minipaardje opgeleid. Hij was nooit uit de wei gehaald of mee genomen. Nu kan is het een veelzijdige pony. Nu moet ik deze pony achterlaten en heb ik een paard van twee jaar gevonden die ik mag verzorgen en ook het longeren mag leren. Kun je zeggen dat een minipaardje van 85 cm hetzelfde is als een paard met het beleren van longeren? Ik doe het trouwens met nog iemand.
Laatst bijgewerkt door Roikik op 04-07-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:01

Was dit een vraag of een mededeling? :)

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 11:03

een vraag :) :)

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:04

En wat is de vraag dan preciea?

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 11:04

ik heb hem ff dik gemaakt

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:08

Ah kijk, dat vraagteken was er eerder niet.

Persoonlijk denk ik niet dat het hetzelfde is. Een minipaardje is beter te houden als hij uit zn plaat gaat, een paard is behoorlijk was zwaarder en zal je mee kunnen sleuren.
Verder is het helemaal afhankelijk van karakter van de dieren, en hun voorgeschiedenis. En hoe je het beleren aanpakt natuurlijk.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 11:08

Dus kun je het beleren van longeren van een klein ponietje vergelijken met een paard?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:10

Ja dat kan. De principes zijn hetzelfse

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 11:10

fleurtjeuh schreef:
Ah kijk, dat vraagteken was er eerder niet.

Persoonlijk denk ik niet dat het hetzelfde is. Een minipaardje is beter te houden als hij uit zn plaat gaat, een paard is behoorlijk was zwaarder en zal je mee kunnen sleuren.
Verder is het helemaal afhankelijk van karakter van de dieren, en hun voorgeschiedenis. En hoe je het beleren aanpakt natuurlijk.



Het mini paardje had een piitig karakter en het jonge paard heeft een lief karakter, is in liefde opgegroeid wil graag leren, wat niet zo was met het minipaardje

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 11:10

Maar bedankt!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:14

Naar mijn mening is dit niet te vergelijken.
Zoals al eerder werd genoemd in een mini-paardje niet zo sterk als een paard.

+ het paard kan nog zo goed lief zijn, maar kan ook uit z'n plaat gaan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:17

Als je het goed doet gaat het precies hetzelfde. Alleen als je wat aan klooit is een groot paard gevaarlijker.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:27

Wat azmay zegt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:47

Absoluut níet te vergelijken!!

Even generaliserend: daar waar een pony zelf de kop er nog wel bij weet te houden, en je ze meestal niet tegen zichzelf hoeft te beschermen, moet je dat bij een paard allemaal wél.

Rot gezegd: als je alleen nog maar ervaring hebt met je minipony, dan moet je dit met dit paard NIET zonder heel degelijke begeleiding gaan doen. Het gaat gewoon anders niet goed. Rot voor jou, maar mogelijk met heel nare gevolgen voor het paard...

Lief / niet lief zijn van een paard doet er hier verder niet toe. Echt niet...
En ik weet dat je dit vast niet wil horen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als dit je eerste paard is waar je mee werkt dan zonder gedegen begeleiding hier gewoon NIETS mee doen..

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:53

Punz schreef:
Even generaliserend: daar waar een pony zelf de kop er nog wel bij weet te houden, en je ze meestal niet tegen zichzelf hoeft te beschermen, moet je dat bij een paard allemaal wél.


Echt? Mijn ervaring is juist dat die echte kleintjes stronteigenwijs zijn en daardoor overal doorheen denderen ten koste van zichzelf, terwijl grotere paarden een stuk stabieler en zelfbewuster zijn :=


Ik vind een mini niet te vergelijken met een paard, hoewel het achterliggende idee natuurlijk hetzelfde is. Paard is echter veel sterker en kan jou een stuk meer pijn doen en je kan er zelf ook meer aan verpesten. Zou er zonder goed toezicht/begeleiding niet zomaar aan beginnen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:23

Yup... ponys zijn stronteigenwijs soms , maar passen iha iets beter op zichzelf..

ik bedoel maar
Dat wat er met de gemiddelde shet uitgehaald wordt... dat hoef je met een paard echt niet te proberen..

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:48

Ik zie juist altijd die kleine kids volledig meegesleurd of er af gedonderd worden door die shetjes, terwijl je zo'n kind maar op de rug van een paard hoeft te zetten en die voelen gelijk aan dat er heel voorzichtig mee gedaan moet worden... Maar goed, dat zijn mijn ervaringen :D En dit gaat een beetje off topic natuurlijk.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:59

fleurtjeuh schreef:
Ah kijk, dat vraagteken was er eerder niet.

Persoonlijk denk ik niet dat het hetzelfde is. Een minipaardje is beter te houden als hij uit zn plaat gaat, een paard is behoorlijk was zwaarder en zal je mee kunnen sleuren.
Verder is het helemaal afhankelijk van karakter van de dieren, en hun voorgeschiedenis. En hoe je het beleren aanpakt natuurlijk.

Hier ben ik het niet mee eens. Een mini wordt vaak onderschat en kan een volwassen persoon met alle gemak van de wereld omver trekken, waarbij het net zolang doorzet tot het zijn/haar doel bereikt heeft. Ook wel het bekende cliché: hoe kleiner, hoe venijner.
Een groter paard is vaak sneller onder de indruk. Daar kan het ook zeker fout mee gaan, maar het gaat mij erom dat een klein exemplaar echt niet makkelijker is.
Het principe van beleren is wel hetzelfde. Het enige verschil is de grootte. De basis is hetzelfde: het paard reageert op jouw handelen en (onbewuste) lichaamstaal.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:04

Lager zwaartepunt maakt inderdaad mens omver trekken makkelijk ook met minder lichaamsgewicht. Komt bij dat er nog steeds mensen zijn die kleintjes opvoeden niet zo belangrijk vinden, want die kunnen toch niet veel kwaad. Leuk paard is een goed opgevoed paard, ongeacht de kleur/grootte/leeftijd/geslacht/afstamming.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:08

Punz schreef:
Yup... ponys zijn stronteigenwijs soms , maar passen iha iets beter op zichzelf..

ik bedoel maar
Dat wat er met de gemiddelde shet uitgehaald wordt... dat hoef je met een paard echt niet te proberen..


Zou een shetlander net zo groot zijn als bv een kwpn'er, dan werden daar heel wat minder fratsen mee uitgehaald dan dat dat nu gebeurt.
Bij die kleintjes hebben mensen toch al snel zoiets van; och kan wel, we houden hem/haar wel....daarmee de kracht van die kleintjes zwaar onderschatten, want een shet sleurt je net zo hard het hele terrein over als die dat wil dan dat die kwpn'er van 1.75 dat kan.

In de basis is het beleren van een paard of een kleine pony hetzelfde...echter alles valt en staat met hoe sterk jij in je schoenen kan blijven staan als er gedonder is vanuit het paard zijnde; immers een kleine opdonder van nog geen meter die wat bokt en steigert imponeert heel wat minder dan dat die grote kwpn'er dat kan.
Voordeel van een paard is dan wel dat ze minder eigenwijs zijn dan een pony...en naar mijn mening ook iets minder intelligent, dus daar valt weer voordeel uit te halen

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:03

Punz schreef:
Absoluut níet te vergelijken!!

Even generaliserend: daar waar een pony zelf de kop er nog wel bij weet te houden, en je ze meestal niet tegen zichzelf hoeft te beschermen, moet je dat bij een paard allemaal wél.

Rot gezegd: als je alleen nog maar ervaring hebt met je minipony, dan moet je dit met dit paard NIET zonder heel degelijke begeleiding gaan doen. Het gaat gewoon anders niet goed. Rot voor jou, maar mogelijk met heel nare gevolgen voor het paard...

Lief / niet lief zijn van een paard doet er hier verder niet toe. Echt niet...
En ik weet dat je dit vast niet wil horen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als dit je eerste paard is waar je mee werkt dan zonder gedegen begeleiding hier gewoon NIETS mee doen..


Wees gerust, ik doe dit met begeleiding

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:17

Ik ben werkelijk geschokt dat er hier echt gedacht wordt dat een kind, puber net zo makkelijk met een paard aan de slag kan dan met een shet.

Want dat is dan toch wat er dan beweerd wordt.

TS: heel verstandig!!
Met goede begeleiding door iemand met veel ervaring, kan het voor jou ook een mooie leerervaring worden. In je eentje hier mee aan de slag gaan, of onder begeleiding van iemand zonder verstand van zaken, is dan toch al snel risicovol.

Top dus dat je het onder begeleiding gaat doen!

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:19

Punz schreef:
Ik ben werkelijk geschokt dat er hier echt gedacht wordt dat een kind, puber net zo makkelijk met een paard aan de slag kan dan met een shet.

Want dat is dan toch wat er dan beweerd wordt.

TS: heel verstandig!!
Met goede begeleiding door iemand met veel ervaring, kan het voor jou ook een mooie leerervaring worden. In je eentje hier mee aan de slag gaan, of onder begeleiding van iemand zonder verstand van zaken, is dan toch al snel risicovol.

Top dus dat je het onder begeleiding gaat doen!


Ik vind zelf ook dat je een goede begeleiding erbij moeten hebben! Ik heb een goede begeleiding uitgezocht

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:21

Goed gedaan TS!

Op naar een hopelijk heel mooi leertraject voor jullie beiden!!

Edit TS:
Mijn opmerking mbt kinderen/pubers had mn betrekking op de posts hier dan paarden makkelijker zijn met kinderen dan shetjes.

De term 'kind' is op jou niet helemaal meer van toepassing natuurlijk!