Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:57

Mijn fjordenmerrie heeft helaas last van meerdere peesblessures en daarom zijn we nu voor lange tijd aan het revalideren. We waren ondanks haar leeftijd van 22 altijd nog erg actief en ze mist toch wel haar buitenritjes en de trainingen. Het lijkt me dus voor haar leuk om wat extra's toe te voegen aan haar dagelijkse loopjes en weidegang.

Nu hebben we voordat we actiever werden in de dressuur ook wel wat vrijheidsdressuur gedaan. Ik zat er aan te denken om wat nieuwe oefeningen voor haar te verzinnen waarbij ze niet echt haar benen o.i.d. hoeft te gebruiken of haar gewicht daar heel erg extra op moet steunen. Zo is ze toch een beetje extra bezig en ik denk dat dat haar wel goed doet.

Nu kan ze bijvoorbeeld al een aantal dingen waarbij ze bij de meeste toch wel moet steunen op haar benen. Ik kwam dus zelf op oefeningen als flemen, ja knikken en nee schudden, maar dit zijn oefeningen die ze al heel goed kan. Dus ik vroeg mij af, wie weet weten jullie nog wel wat leuke oefeningen die we aan ons lijstje kunnen toevoegen? :)

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:00

Misschien dingen oppakken? Gapen? Verder lees ik even met je mee want ook ik weet het niet met mijn pony met blessures in d'r benen... :o

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:03

Flemen
Ja en nee knikken
Kleuren herkennen
Iets oppakken

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:04

Kusje, knuffelen verder weet ik niet echt iets waar ze niet hard op haar been moet steunen.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:25

Thanks al voor de reacties! Dat zijn al leuke dingen om wat mee te doen. Het is inderdaad iets lastiger om geen oefeningen zonder steun op de been te verzinnen, maar zo kan ik haar lekker een beetje bezig houden.

Kusje geven kon ze ook al, die was ik vergeten in mijn lijst maar knuffelen, kleur herkennen, gapen of iets oppakken kan ze nog niet dus daar kan ik wel wat mee! :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:53

Hier nog een paar:
- Met een doek zwaaien
- Apporteren
- Toeteren
- Ring om pion doen
- Hand targetten

En een leuke variatie op kleur herkennen:

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:18

Dingen oppakken en weggooien, ja knikken en nee schudden, knuffelen, kusjess geven, dingen herkennen, tellen (dit doen ze eigenlijk altijd met benen maar misschien kan je het doen als ja knikken is 1, twee keer knikken is 2 etc.). Het is eigenlijk best lastig om dingen te verzinnen waarbij ze d'r benen niet hoeft te gebruiken :')

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Vrijheidsdressuur oefeningen voor pony met blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:26

Ja best lastig he Secrets :+ Ze mag gerust wel iets in beweging met haar benen, als het gewoon rustig stappen is. Maar inderdaad vaak is het toch steunend of bewegingen inderdaad als tikken met de benen, dat is het toch niet helemaal voor nu.

Jullie 2 dragen in ieder geval ook weer leuke dingen aan! Er zijn gelukkig nog genoeg leuke dingen die ik wel met haar kan oefenen! Ze mocht vandaag haar dingetjes laten zien die ze al eerder kon en ze werd meteen zo vreselijk enthousiast, dat gaat dus vast helemaal goed komen!