Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:54

Hi Bokkers!

Ik longeer mijn paard een dag in de week met dubbele lijnen. Deze maak ik dan meestal op de volgende manier vast: van de 2e ring van onder, door het bit en dan vast onder de buik, aan de singel. Ze loopt hier altijd erg fijn mee. Met deze manier van bijzetten loopt graag lang en laag. Nu zou ik haar af en toe iets minder laag willen laten lopen, bijvoorbeeld na 10 minuten als ik haar iets meer oppak. Ik heb al een aantal keer geprobeerd de lijnen anders bij te zetten, bijvoorbeeld van de bovenste ring door het bit naar de onderste ring. Echter gaat ze hier niet fijner door lopen. Ook had ik het idee dat met deze manier van bijzetten, de longe meer bewoog in haar mond (door de beweging van haar schouder).

Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie de dubbele longe gebruiken.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:26

Niemand?

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:29

Ik klik ze via de logeersingel aan het bit . Ze gaan door de ring waarbij ze in een nutrale positie loopt , ik doe ze niet onder de buik , vind dat een beetje een slofteugel idee geven en daar ben ik niet zo van

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:33

op verschillende manier:

1. aan het bit en dan door de ring van de singel

2. een de singel door het bit en dan door de singel (drie hoek krijg je dan)

3. aan de singel door het bit naar je hand en de buitenste op manier 2

ik wil ze zoveel mogelijk laten buigen beide kanten op zodat ik aan de recht gerichtheid werk. Lopen ze voorwaarts neerwaarts dan kan je ze een stukje hoger doen, maar ik zou dat niet doen. Verder werk ik veel aan de hand of lange teugels.

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:54

Wisselt.
Soms heb ik hem aan de pessoa en dan heb ik de dubbele longe door de singel, en dan gelijk aan het bit vast.
Puur zodat ik hem kan corrigeren in stelling.
Vaak gewoon laag ingesteld, door de laagste ring door het bit en dan tussen de benen vastklikken.
Nu ook soms 5 minuten hoog ingesteld.
Maar ik hoef er echt niet aan te sleuren, ik pak contact en met wat tempowisselingen zorg ik dat hij zakt.
Ik gebruik het meer als een verstelbare bijzet waar ik meer mee kan sturen.
Het enige wanneer er meer druk op komt is als hij vind dat hij rechtdoor kan ipv op de volte te blijven, maar dat is eigen schuld dikke bult. :+

jesss_amigo

Berichten: 1809
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:16

De eerste manier van jou gebruik ik ook: voor lang en laag. Als ik hem wil oprichten doe ik: door de onderste ring, door het bit aan de bovenste ring. Dus mijn lijnen blijven wel aan de zijkant. Zelf laat ik mijn buitenste lijn achter de kont langs gaan dan krijg je hetzelfde idee als een Pessoa

J0anieke

Berichten: 4917
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:20

jesss_amigo schreef:
De eerste manier van jou gebruik ik ook: voor lang en laag. Als ik hem wil oprichten doe ik: door de onderste ring, door het bit aan de bovenste ring. Dus mijn lijnen blijven wel aan de zijkant. Zelf laat ik mijn buitenste lijn achter de kont langs gaan dan krijg je hetzelfde idee als een Pessoa


Ik doe het ook zo als het tweede besproken is. Vorige jaar heb ik op Horse Event de clinic van Lammert Haanstra gezien, en hij deed het zo.
Foto van google:
Afbeelding

jesss_amigo

Berichten: 1809
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:11

@Joanieke: Grappig ik heb het ook gezien op HE van Lammert inderdaad! Maar het werkt wel erg goed!

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:13

Ik gebruik geen singel. Doe de lijnen gewoon aan het bit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:25

Afbeelding
Zo. Van het bit door de singel naar mijn hand.

jeetje77

Berichten: 3477
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:43

Er is een interessant longeertopic, actief. Longeertopic, van a tot z.

mssn heb je daar wat aan?

Eline_S_S

Berichten: 3526
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:01

Ik longeer mijn jonkie net als Hilary (dan wel zonder elastiek er achter). Dit omdat ik zo een stuk betere verbinding heb (en omdat hij nog niet zo ervaren is natuurlijk). Mijn merrie (L niveau) longeer ik altijd eerst lang en laag zoals in de OP beschreven, en daarna bevestig ik hem aan het derde ringetje van onder. Dit enkel in stap omdat ze dit nog erg lastig vind.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van opbouwen is. Als je paard goed in balans loopt op lang en laag, dan de longe één ringetje omhoog. Als hij daar op netjes in balans loopt doe je hem weer hoger etc etc. Zo bouw ik het langzaam op en het werkt prima :)

J0anieke

Berichten: 4917
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:08

jesss_amigo schreef:
@Joanieke: Grappig ik heb het ook gezien op HE van Lammert inderdaad! Maar het werkt wel erg goed!

Ja mijn merrie reageert er super op, heeft nog nooit zo mooi aan de longe gelopen... Vond het verschil dat je bij het paard zag op HE ook enorm, met de pessoa liep hij heel diep, en daarna, toen lammert hem over nam begon hij helemaal op te leven!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:40

Ik gebruik de dubbele lijnen net als Hilary. Ik wissel dan tussen centrum- en menpositie. Als ik ga lange teugelen, dan pak ik een kortere lijn en zonder singel en loop ik direct naast de heup van mijn paard.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 11:36

Sorry voor mijn late reactie, heb afstudeerstres haha!

Ik ga jullie manieren opschrijven en uittesten, bedankt!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 11:36

jeetje77 schreef:
Er is een interessant longeertopic, actief. Longeertopic, van a tot z.

mssn heb je daar wat aan?

Bedankt voor de tip, die ga ik eens opzoeken!

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:44

Interessant! Ik ga dat van Joanieke ook proberen. Ik ga me dit jaar ook zeker weer inschrijven voor een clinic van Lammert Haanstra bij HE. Altijd zeer interessant. :j

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:47

Ik werk graag met mijn longes laag, en dan rechtstreeks aan het bit. Als ik de longes door het bit haal en weer naar de singel toe breng, wordt de pony gauw te kort in de hals en gaat hij met de kin op de borst lopen. Als ik problemen heb met binnenstelling zou ik de binnenlijn weleens durven door het bit heen naar de singel leggen, maar de buitenlijn wil ik het liefste rechtstreeks aan het bit vast.

De meeste paarden hebben er baat bij als de longe achter de kont langs loopt, omdat dat kan helpen om de achterhand voldoende te activeren. Bij paarden die dat niet verdragen kan je natuurlijk over de rug heen, maar als ik de longes laag heb zitten werk ik niet graag zo. Je wil immers dat een paard zijn rug rond gaat maken, maar tegelijk geeft je longeerlijn wel druk op de rug.
Daarom laat ik, voor bepaalde paarden, de buitenlijn onder de buik door lopen. Het vergt enige oefening, en je moet altijd even halthouden om van hand te veranderen, maar eenmaal de paarden het gewend zijn vind ik het wel fijn werken :)

Niet heel duidelijke foto, komt uit een filmpje, maar je kan volgens mij wel zien hoe het zit :)
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37479
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe gebruiken jullie je dubbele longe / lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:55

Ik longeer met dubbele longe altijd met een schoftje en dan gaat er geen enkele lijn achterlangs, op die manier kan ik instellen hoe hoog of laag ik wil en wat het beste bij het paard past en heb ik veel meer schoudercontrole waardoor ik ze recht kan richten en van lang/ laag naar ronder naar opgerichter etc kan gaan. Voorwaarde is wel dat je je paard goed van achter naar voor houdt met de longezweep dus het vereist wel het ea aan handigheid.

http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

J0anieke

Berichten: 4917
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:02

Hoezo paarden die dat niet verdragen Eline91? Mijn merrie was ook heet toen ik dat probeerde, rende met lijnen en al weg, mn hart zat behoorlijk hoog met die lange lijnen die overal heen vlogen, maar het is goed afgelopen.. Echter heeft zij er heel veel baat bij dat hij onder de kont langsloopt nu en ze doet er na een aantal dagen 'vechten' ook niks meer op uit. Ik denk dat het een kwestie van geduld en begrip naar het paard toe echt wel bij elk paard mogelijk is om deze achter de kont langs te laten lopen. Desnoods eerst het achterste deel van een passoa aan de singel maken en op die manier aan druk achter de kont laten wennen...
Hier een foto met wat ik bedoel, hij mag bij dit paard wat lager, maar ik kreeg deze foto van iemand die zich aan het voorbereiden was voor het gebruik van de lange lijnen... :')
Afbeelding

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:40

Joanieke schreef:
Hoezo paarden die dat niet verdragen Eline91? Mijn merrie was ook heet toen ik dat probeerde, rende met lijnen en al weg, mn hart zat behoorlijk hoog met die lange lijnen die overal heen vlogen, maar het is goed afgelopen.. Echter heeft zij er heel veel baat bij dat hij onder de kont langsloopt nu en ze doet er na een aantal dagen 'vechten' ook niks meer op uit. Ik denk dat het een kwestie van geduld en begrip naar het paard toe echt wel bij elk paard mogelijk is om deze achter de kont langs te laten lopen.


Dat geloof ik ook zeker, je kan het elk paard leren tot een punt dat je veilig kan longeren met de lijnen achter de kont. Maar ik ken toch paarden die, ondanks dat ze niet stom doen op de lijnen, altijd net een beetje gespannen en ongemakkelijk blijven lopen zo. Mijn menpony bijvoorbeeld kan met de lijnen om de kont heen niet dezelfde ontspanning en rust vinden als met de lijnen onder de buik of over de rug. Hij zal niets fout doen, gewoon braaf zijn rondjes blijven lopen, maar altijd net een tikje overijld en niet voldoende ontspannen in de rug.

In theorie zou hij er nochtans baat moeten bij hebben, want hij moet ook nog leren om zijn achterhand beter onder te brengen, maar in de praktijk geeft het niet het gewenste resultaat. Het blijft altijd een kwestie van uitproberen natuurlijk, er bestaat geen systeem dat voor alle paarden even goed werkt :)

ryukapple

Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:47

Ik longeer ook met dubbele longe.maar voornamelijk lang en laag. Dus door de laagste ringen aan de zijkant dan door het bit en dan onder de buik. Doe de lijn wel altijd over de rug. Achter de kont geeft heel veel ruis en dat vind ik niet fijn voor mijn paard geeft toch steeds kleine rukjes aan een kant elke x dat ze een stap zet. Maakt de achterhand wel actief door veel overgangen te maken moet ik onder het zadel immers ook

J0anieke

Berichten: 4917
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:10

Eline91 schreef:
Joanieke schreef:
Hoezo paarden die dat niet verdragen Eline91? Mijn merrie was ook heet toen ik dat probeerde, rende met lijnen en al weg, mn hart zat behoorlijk hoog met die lange lijnen die overal heen vlogen, maar het is goed afgelopen.. Echter heeft zij er heel veel baat bij dat hij onder de kont langsloopt nu en ze doet er na een aantal dagen 'vechten' ook niks meer op uit. Ik denk dat het een kwestie van geduld en begrip naar het paard toe echt wel bij elk paard mogelijk is om deze achter de kont langs te laten lopen.


Dat geloof ik ook zeker, je kan het elk paard leren tot een punt dat je veilig kan longeren met de lijnen achter de kont. Maar ik ken toch paarden die, ondanks dat ze niet stom doen op de lijnen, altijd net een beetje gespannen en ongemakkelijk blijven lopen zo. Mijn menpony bijvoorbeeld kan met de lijnen om de kont heen niet dezelfde ontspanning en rust vinden als met de lijnen onder de buik of over de rug. Hij zal niets fout doen, gewoon braaf zijn rondjes blijven lopen, maar altijd net een tikje overijld en niet voldoende ontspannen in de rug.

In theorie zou hij er nochtans baat moeten bij hebben, want hij moet ook nog leren om zijn achterhand beter onder te brengen, maar in de praktijk geeft het niet het gewenste resultaat. Het blijft altijd een kwestie van uitproberen natuurlijk, er bestaat geen systeem dat voor alle paarden even goed werkt :)

Oke, dan begrijpen we elkaar nu! :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:21

Eline91 schreef:
Ik werk graag met mijn longes laag, en dan rechtstreeks aan het bit. Als ik de longes door het bit haal en weer naar de singel toe breng, wordt de pony gauw te kort in de hals en gaat hij met de kin op de borst lopen. Als ik problemen heb met binnenstelling zou ik de binnenlijn weleens durven door het bit heen naar de singel leggen, maar de buitenlijn wil ik het liefste rechtstreeks aan het bit vast.

De meeste paarden hebben er baat bij als de longe achter de kont langs loopt, omdat dat kan helpen om de achterhand voldoende te activeren. Bij paarden die dat niet verdragen kan je natuurlijk over de rug heen, maar als ik de longes laag heb zitten werk ik niet graag zo. Je wil immers dat een paard zijn rug rond gaat maken, maar tegelijk geeft je longeerlijn wel druk op de rug.
Daarom laat ik, voor bepaalde paarden, de buitenlijn onder de buik door lopen. Het vergt enige oefening, en je moet altijd even halthouden om van hand te veranderen, maar eenmaal de paarden het gewend zijn vind ik het wel fijn werken :)

Niet heel duidelijke foto, komt uit een filmpje, maar je kan volgens mij wel zien hoe het zit :)
[ [url=m/SosKgY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bijzonder zeg! Is dat veilig als je paard aan de kletter gaat?