Oefeningen aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:12

Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik met de D-pony die ik rijd meer oefeningen gaan doen aan de longeerlijn. Deze lijken goed te werken en ik merk goed de verschillen tijdens het rijden. Op het moment leg ik balken neer om haar te laten nadenken over waar ze haar voeten neer zet (dat vind ze namelijk heel erg lastig). Ze vind dit best lastig, maar als ze het eenmaal door heeft doet ze het heel erg goed. Nu vroeg ik me af of jullie nog wat oefeningen weten die ik kan proberen bij haar.

Informatie over de pony:
Caitlhin is een merrie van 1.49m. Ze is 9 jaar oud, maar is pas heel laat beleerd en verder weinig tot nooit echt iets mee gedaan. Ze is dus nog erg groen en je kunt haar dus vergelijken met een jong paard van 3 die alles net begint te leren. Ze vind nieuwe dingen heel makkelijk spannend, maar als ze het kent vind ze het meestal wel heel leuk. Caitlhin is een hete pony die zich heel makkelijk overal druk over kan maken.

Wat wil ik bereiken:
-dat ze wat rustiger haar oefeningen doet en niet meteen gaat rennen als ze iets niet snapt
-dat ze meer gaat nadeken over waar ze haar voeten neerzet

Wat voor oefeningen zoek ik:
-simpele oefeningen om haar de basis te leren
-oefeningen die ik kan uitbreiden (simpel beginnen en dan steeds wat moeilijker maken)
-evt wat spring- en/of dressuurmatige oefeningen voor aam de longe

Afbeelding

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:15

tjah kwa voetwerk zijn er altijd balkjes, maar dan moet je wel weten hoe je ze moet leggen..
kwa rennen als ze iets niet snapt kan aan heel erg veel liggen.. hebben jullie het grondwerk ook gedaan of ben je gelijk begonnen met longeren?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:17

Een oefening waarbij ze leert hoe ze haar voeten neer moet zetten is heel simpel balkjes neerleggen. Wordt de achterhand ook mooi sterk van. Begin eens met 1 balkje, en breid dat verder uit. Of eens op 3, 6, 9, en 12 uur een balkje, eens wat balkjes omhoog zetten...

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:49

Annalies03 schreef:
tjah kwa voetwerk zijn er altijd balkjes, maar dan moet je wel weten hoe je ze moet leggen..
kwa rennen als ze iets niet snapt kan aan heel erg veel liggen.. hebben jullie het grondwerk ook gedaan of ben je gelijk begonnen met longeren?


Echt grondwerk heb ik nooit met haar gedaan, ook omdat ik hier zelf weinig ervaring mee heb en omdat haar eigenaar al meteen wou dat er mee gereden werd.

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:50

TerraHowrse schreef:
Een oefening waarbij ze leert hoe ze haar voeten neer moet zetten is heel simpel balkjes neerleggen. Wordt de achterhand ook mooi sterk van. Begin eens met 1 balkje, en breid dat verder uit. Of eens op 3, 6, 9, en 12 uur een balkje, eens wat balkjes omhoog zetten...


Ja daar ben ik nu ook mee bezig, als er ruimte genoeg is leg ik tussen die van 3 en 6 uur bv al wel eens een extra balk. En dat pakt ze redelijk goed op. Balkjes omhoog zetten kan ik wel eens proberen, bedankt voor de tip!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:55

ik bedoel het echt niet gemeen hoor maar als je geen grondwerk doe naast het longeren gaan er alleen maar meer problemen komen, longeren is heel leuk en je paard kan er veel van leren, maar dan moet het wel eerst de basis leren.. en niet voor de lol aan een lijntje met hulpen lopen.

ook er op gaan straks zonder grondwerk is niet echt het slimste idee, want hiermee leer je haar ook heel veel belangrijke dingen die anders niet echt aan de pas komen..

ik zou eigenlijk gewoon willen zeggen neem eens een lesje voor grondwerk.. zodat je het een beetje bij je paardje toe kan passen..
weet dat dat een antwoord is wat niemand graag hoort maar je kunt niet verwachten van een paard dat het gaat begrijpen wat jij er nu van wilt als je niet de juiste basis leert.

ik ga er dus van uit dat je wilt gaan inrijden/doorrijden nu? heb je dat wel eerder gedaan dan?

edit: wat ik meer bedoel te zeggen is dat als je bij dit soort dingen fout doet, en het niet geheel beseft gaat het veel meer tijd en moeite kosten om de fout op te lossen.. -O-

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:00

Grondwerk is een of ander hip woord wat de laatste tijd erg populair is om overal maar te roepen.
TS ik neem aan dat je het dier gewoon kan meenemen aan een halster? Dat het netjes naast je kan lopen en stopt als jij stopt? Dat hij omgaat als jij dat wil? Gefeliciteerd, dan ben je bezig met grondwerk.
Grondwerk is niet meer dan met nuchter boerenverstand je paard opvoeden terwijl je op de grond staat en er niet op zit

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:02

Goof schreef:
Grondwerk is een of ander hip woord wat de laatste tijd erg populair is om overal maar te roepen.
TS ik neem aan dat je het dier gewoon kan meenemen aan een halster? Dat het netjes naast je kan lopen en stopt als jij stopt? Dat hij omgaat als jij dat wil? Gefeliciteerd, dan ben je bezig met grondwerk.
Grondwerk is niet meer dan met nuchter boerenverstand je paard opvoeden terwijl je op de grond staat en er niet op zit


TS geeft ook aan dat het paard weg rent als het iets niet snapt, dit is ook op te lossen met grondwerk. en voor wat ik net uit de reactie haal is er nog niet eens een beetje geprobeert omdat de eigenaar er een zadel op wilt hebben..

nou kan ik het fout begrijpen hoor, maar grondwerk is en blijft belangrijk bij het beleren van een paard. of het nou simpel aan een halster lopen is, respect voor elkaar krijgen, of zorgen dat je paard je genoeg vertrouwd zodat het niet weg wilt rennen als dingen moeilijker worden..

dan kun je zuur reageren wat je wilt, maar jij weet ook heus dat een paard basis moet leren voordat je er verder mee kunt

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:07

Ik zeg ook nergens dat je een paard niet de basis moet leren, maar wat vroeger gewoon nuchter verstand was in het omgaan met paarden heeft de laatste tijd ineens een naam gekregen, namelijk grondwerk, en kennelijk vinden mensen dat zo vreselijk tof dat overal in ieder topic 'grondwerk' geroepen moet worden.

Ik benoem in mijn reactie volgens mij exact wat de basis is en die is voor iedereen belangrijk, en dat wordt altijd al gedaan, alleen heette het vroeger niet grondwerk. Het is simpelweg een stukje opvoeding.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:10

Goof schreef:
Ik zeg ook nergens dat je een paard niet de basis moet leren, maar wat vroeger gewoon nuchter verstand was in het omgaan met paarden heeft de laatste tijd ineens een naam gekregen, namelijk grondwerk, en kennelijk vinden mensen dat zo vreselijk tof dat overal in ieder topic 'grondwerk' geroepen moet worden.

Ik benoem in mijn reactie volgens mij exact wat de basis is en die is voor iedereen belangrijk, en dat wordt altijd al gedaan, alleen heette het vroeger niet grondwerk. Het is simpelweg een stukje opvoeding.



nou misschien dat TS dan het paard wat meer moet opvoeden, want een paard dat vertrouwd zal niet zomaar weg willen rennen ook al wordt het wat lastiger om alles te begrijpen.

(sorry als het chaggo klinkt zo bedoel ik het niet, maar ik vindt de 'opvoeding' toch wel belangrijk voor het longeren gebeurt..)

@TS valt ze ook wel eens naar binnen of heb je daar niet zo veel last van, en longeer je altijd met die hulpen of probeer je het ook zonder?

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:16

Goof schreef:
Grondwerk is een of ander hip woord wat de laatste tijd erg populair is om overal maar te roepen.
TS ik neem aan dat je het dier gewoon kan meenemen aan een halster? Dat het netjes naast je kan lopen en stopt als jij stopt? Dat hij omgaat als jij dat wil? Gefeliciteerd, dan ben je bezig met grondwerk.
Grondwerk is niet meer dan met nuchter boerenverstand je paard opvoeden terwijl je op de grond staat en er niet op zit


Hellemaal mee eens _/-\o_ :j

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:20

Caitlhin is al wel ingereden, is daarna verkocht en verder is er nooit veel mee gedaan en als er iets mee gedaan werd kreeg ze meestal haar zin als ze in verzet ging. Ze kent al kwa rijden de basis hulpen allemaal al wel, maar ze vind het nog lastig om haar rug echt te gebruiken tijdens het rijden of werk. Daarom probeer ik haar door middel van wat longeren wat meer bij te leren, ook dat ze haar achterbenen meet gaat gebruiken en daardoor haar spieren meer gaat trainen.

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:27

Annalies03 schreef:
Goof schreef:
Ik zeg ook nergens dat je een paard niet de basis moet leren, maar wat vroeger gewoon nuchter verstand was in het omgaan met paarden heeft de laatste tijd ineens een naam gekregen, namelijk grondwerk, en kennelijk vinden mensen dat zo vreselijk tof dat overal in ieder topic 'grondwerk' geroepen moet worden.

Ik benoem in mijn reactie volgens mij exact wat de basis is en die is voor iedereen belangrijk, en dat wordt altijd al gedaan, alleen heette het vroeger niet grondwerk. Het is simpelweg een stukje opvoeding.



nou misschien dat TS dan het paard wat meer moet opvoeden, want een paard dat vertrouwd zal niet zomaar weg willen rennen ook al wordt het wat lastiger om alles te begrijpen.

(sorry als het chaggo klinkt zo bedoel ik het niet, maar ik vindt de 'opvoeding' toch wel belangrijk voor het longeren gebeurt..)

@TS valt ze ook wel eens naar binnen of heb je daar niet zo veel last van, en longeer je altijd met die hulpen of probeer je het ook zonder?


Het is niet echt wegrennen wat ze doet, ze gaat gewoon letterlijk rennen. Als ze iets niet snapt probeert ze het zo op te lossen, ze wordt er dan gewoon heel gespannen van en wil het zo snel mogelijk van af zijn. Dit is meestal ook alleen als ze nog niet door heeft wat de bedoeling is. Als ik aan het longeren ben valt ze niet zomaar naar binnen, als ik de balk net te wijd gelegd heb waardoor ze er langs kan, wil ze er nog wel eens langs schieten maar dat is dan ook het enige. Zodra ze de oefening door heeft is er van het rennen geen sprake meer, dit is echt voornamelijk van de spanning dat er iets nieuws gebeurt.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:27

Ik ben het eens met de balkjes, maar ik zou oppassen met de longeerhulp die je gebruikt. Een chambon bijv zou een betere keus zijn om pony te leren over de rug en lang-laag te lopen. Met de huidige hulp kunnen ze wat murf in de mond worden. Voor de les op eigen benen lopen liefst zonder hulpteugel. Zorg ook dat ze de teugels/bit goed kent vantevoren, dubbele longe kan daarbij helpen.

Dan nog laatste ding: aan de longe is harder lopen/wegrennen niet altijd angst. Het kan ook onvermogen zijn om balans te vinden, dan gaat ze sneller lopen om zich op te vangen.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:31

VWB dat rennen als ze iets niet snapt; ik had een jong paard die een tijdje hetzelfde heeft gedaan.
Als ze niet begreep wat ik vroeg deed ze haar hoofd omhoog en vloog dan (even) naar voren. Ik heb het nooit afgestraft, ik nam haar rustig terug en vroeg het opnieuw.
Nou was die van mij een draver en al beleerd voor de sulky en zij vond het gewoon heel moeilijk om haar lichaam en benen te gebruiken zoals ik dat wilde. Ze moest sterker worden en dat kwam vanzelf.
Die van jou is ook pas 3 en die moet haar hele lichaam nog leren gebruiken. Geef haar daar gewoon ruimschoots de tijd voor, ze wordt vanzelf sterker en stabieler, zowel lichameljik als geestelijk.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:33

ik dacht dat het paardje 9 was @goof?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:34

Annalies03 schreef:
ik dacht dat het paardje 9 was @goof?


Oh excuus, verkeerd gelezen.
TS vergelijkt haar iig met een nauwelijks beleerde 3-jarige, vandaar dat ik het verkeerd zag denk ik.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:37

kan gebeuren het is ook allemaal niet makkenlijk hoor ts ik snap het best, en grondwerk of opvoeding, ik bedoel het ook maar goed.

dubbelen lijnen zou wel kunnen en is zeker goed, maar ook dat is iets wat je moet kunnen, persoonlijk in het begin best veel moeite mee gehad.

edit:

misschien helpt het wat! :)

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:47

Ik doe veel tempowisselingen aan de longe, en wissel vaak van kant. Dus overgang naar draf, weer stappen, weer aandraven. Dan andere kant op, hetzelfde. Weer van kant wisselen, draf-galop-draf. Maak de overgangen niet te kort op elkaar om verwarring te voorkomen. Pony moet wel duidelijk stappen en doorstappen en daarin ontspannen voordat je weer een overgang vraagt.
Halt-stap en halt-draf zijn ook goede oefeningen.
Je krijgt ze daarmee ook heel gehoorzaam op de stem.

Als ze wat sterker worden doe ik ook wel (in draf) de volte iets verkleinen, en bij het weer openen de draf laten verruimen. En voor de variatie leer ik mijn paarden in stap de hele hoefslag rond te lopen. Ik loop er dan een beetje schuin achter. Maar daarvoor is een degelijke hoefslagkering wel noodzakelijk, en moet je zelf ook wel een beetje handig zijn.

Verder doe ik wel wat oefeningen om het paard te leren te wijken voor de eenzijdige kuitdruk/wending om de voorhand maken. Dit kan je goed doen tijdens het van kant wisselen bijvoorbeeld, en werkt ook goed om het paard alert te houden. Longeren is namelijk best wel saai voor een paard ;) .

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:49

Annalies03 schreef:
kan gebeuren het is ook allemaal niet makkenlijk hoor ts ik snap het best, en grondwerk of opvoeding, ik bedoel het ook maar goed.

dubbelen lijnen zou wel kunnen en is zeker goed, maar ook dat is iets wat je moet kunnen, persoonlijk in het begin best veel moeite mee gehad.

edit: [ Video ]

misschien helpt het wat! :)


Hmm jaa dat kan ik wel eens proberen.

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:52

Roodvos schreef:
Ik doe veel tempowisselingen aan de longe, en wissel vaak van kant. Dus overgang naar draf, weer stappen, weer aandraven. Dan andere kant op, hetzelfde. Weer van kant wisselen, draf-galop-draf. Maak de overgangen niet te kort op elkaar om verwarring te voorkomen. Pony moet wel duidelijk stappen en doorstappen en daarin ontspannen voordat je weer een overgang vraagt.
Halt-stap en halt-draf zijn ook goede oefeningen.
Je krijgt ze daarmee ook heel gehoorzaam op de stem.

Als ze wat sterker worden doe ik ook wel (in draf) de volte iets verkleinen, en bij het weer openen de draf laten verruimen. En voor de variatie leer ik mijn paarden in stap de hele hoefslag rond te lopen. Ik loop er dan een beetje schuin achter. Maar daarvoor is een degelijke hoefslagkering wel noodzakelijk, en moet je zelf ook wel een beetje handig zijn.

Verder doe ik wel wat oefeningen om het paard te leren te wijken voor de eenzijdige kuitdruk/wending om de voorhand maken. Dit kan je goed doen tijdens het van kant wisselen bijvoorbeeld, en werkt ook goed om het paard alert te houden. Longeren is namelijk best wel saai voor een paard ;) .


Ja zulke oefeningen probeer ik ook vaak bij haar te doen. Ik longeer Caitlhin meestal maar 1 misschien 2 keer per week. De andere keren rijd ik haar (het is namelijk geen pony die je zomaar stil kan zetten en dan na 1 week weer zo mee weg kan rijden).

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:58

KPet schreef:
Ik ben het eens met de balkjes, maar ik zou oppassen met de longeerhulp die je gebruikt. Een chambon bijv zou een betere keus zijn om pony te leren over de rug en lang-laag te lopen. Met de huidige hulp kunnen ze wat murf in de mond worden. Voor de les op eigen benen lopen liefst zonder hulpteugel. Zorg ook dat ze de teugels/bit goed kent vantevoren, dubbele longe kan daarbij helpen.

Dan nog laatste ding: aan de longe is harder lopen/wegrennen niet altijd angst. Het kan ook onvermogen zijn om balans te vinden, dan gaat ze sneller lopen om zich op te vangen.


Dat klopt, maar ik gebruik deze hulp bij haar om haar te laten buigen. De hulpteugel staat zo afgesteld dat hij ontspannen hangt als ze buigt, zodat ze dan wel beloond word met het buigen. Dat klopt, ik krij zo nu en dan met haar een dressuurles en dan krijg ik een aantal oefeningen waardoor ze het bit loslaat. Hier reageert ze goed op en daar heb ik verder ook niet veel last meer van met het rijden. Die hulpteugel gebruik ik omdat ze voornamelijk in het begin heel erg kon gaan vechten tegen het bit zodra ik haar vroeg te buigen. En daar werkt deze teugel wel goed bij en dat scheelt al wel heel veel tijdens het rijden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:13

NewFire_99 schreef:
KPet schreef:
Ik ben het eens met de balkjes, maar ik zou oppassen met de longeerhulp die je gebruikt. Een chambon bijv zou een betere keus zijn om pony te leren over de rug en lang-laag te lopen. Met de huidige hulp kunnen ze wat murf in de mond worden. Voor de les op eigen benen lopen liefst zonder hulpteugel. Zorg ook dat ze de teugels/bit goed kent vantevoren, dubbele longe kan daarbij helpen.

Dan nog laatste ding: aan de longe is harder lopen/wegrennen niet altijd angst. Het kan ook onvermogen zijn om balans te vinden, dan gaat ze sneller lopen om zich op te vangen.


Dat klopt, maar ik gebruik deze hulp bij haar om haar te laten buigen. De hulpteugel staat zo afgesteld dat hij ontspannen hangt als ze buigt, zodat ze dan wel beloond word met het buigen. Dat klopt, ik krij zo nu en dan met haar een dressuurles en dan krijg ik een aantal oefeningen waardoor ze het bit loslaat. Hier reageert ze goed op en daar heb ik verder ook niet veel last meer van met het rijden. Die hulpteugel gebruik ik omdat ze voornamelijk in het begin heel erg kon gaan vechten tegen het bit zodra ik haar vroeg te buigen. En daar werkt deze teugel wel goed bij en dat scheelt al wel heel veel tijdens het rijden.


Ik snap waarom je m gebruikt, maar voor de ontwikkeling van een ongetraind paard dat moet leren het lijf goed te gebruiken werkt de chambom echt beter. Het voorkomt dat ze met een holle rug weg kunnen rennen. Wat de longeerhulp doet is rond trekken van de nek, met de neus op of achter de loodlijn. De chambon zorgt voor ronding van rug en lengte in de nek. Dat in combinatie met correct longeren zorgt voor een paard dat leert lengte te maken in het lijf en de juiste spieren te ontwikkelen. Dan gaan ze vanzelf wat meer (en vooral correct) afbuigen, maar vanuit de rug en achterhand ipv vanuit de nek. Het lijkt lastiger, maar is veel beter te controleren. Buigt nl pas af als ie zijn achterhand gebruikt. Bij de longeerhulp krijg je de ronding vanuit een valse knik.

NewFire_99
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Oefeningen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 19:38

Jaa daar moet ik je gelijk in geven, maar dit was op het moment het beste wat ik ter beschikking had vandaar. Ik weet dat ik bij deze teugel wat meer moet opletten op hoe ze buigt, maar tot nu toe heb ik haar dat nog niet verkeerd zien doen.

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:21

Ik kan je wel vertellen wat ik doe aan de longe en dan kan je zelf bekijken of je de oefeningen van toepassing vindt op je paardje?

Waarmee longeer ik?
Dit is heel afwisselend, maar ik vind ruggebruik heel erg belangrijk, dus ik laat mijn paard vrijwel nooit aan slechts een halstertje lopen.
- Een simpel longeerhulp (dik wit touw), die over de rug tussen de voorbenen naar het bit loopt
- Dubbele longe (nooit in grote bak, maar in longeerpaddock) op verschillende standen
- Bijzetteugels aan de longeersingel die ik steeds verstel gedurende het longeren
- Soms gebruik ik ook balkjes voor de afwisseling

Belangrijk vind ik dat een paard nooit volledig "opgeknoopt" moet lopen aan de longe, maar dat hij de ruimte moet hebben zijn eigen hoofd-halshouding te ontdekken. Op die manier kan je een paard netjes over de rug naar beneden vragen, een "normale" hoofd-halshouding vragen of hem juist iets meer bovenin te stellen. Maar ik zou als ik jou was, eerst lekker beginnen met rustig over de rug naar beneden.

Mijn doelen voor longeerwerk:
- Een ondersteuning voor mijn rijden, dus wat wil ik bereiken met het rijden. Zo wil ik dat mijn paard over de rug blijft lopen, actief blijft in zijn achterhand, vlug reageert op de eerste hulp/commando en uiteindelijk meer tot dragen komt

Oefeningen die ik doe:
Deze zijn altijd hetzelfde, welke longeerhulp ik ook gebruik, maar de ene keer ga ik iets meer door op een bepaalt iets; ligt eraan hoe mijn paard is die dag en wat hij laat zien
- Ik begin altijd rustig met stappen; hierin moet mijn paard mooi over de rug komen, neusje richting zijn knieƫn en met een actieve achterhand. Deze laatste krijg ik actief door hem door te laten stappen en dan weer rustig te laten stappen; dit goed afwisselen
- Enkele overgangen stap-draf-stap; hierbij moet hij vlot reageren en over de rug blijven. Hierdoor maak je je paard wat scherper en wordt hij wat meer warm
- Stukken draf; ook hierin veel schakelen; enkele passen naar voren en dan weer terug, weer naar voren en dan weer terug. Dit moet steeds vlugger gebeuren en met steeds meer activiteit. Goed ervoor te zorgen dat je paard een eigen ritme vindt en hierin kan schakelen. Hierdoor activeer je de achterhand steeds meer
- Daarna doe ik overgangen draf-stap-draf en schijnovergangen naar de stap afwisselen om mijn paard ook weer oplettend en actief te houden
- Overgangen draf-galop-draf; deze zijn zeer goed voor het ruggebruik, spierontwikkeling en het activeert je paard nog meer.
- Stukken galop; ook hierin weer veel schakelen; enkele passen naar voren en dan weer terug, weer naar voren en dan weer terug. Dit moet steeds vlugger en vloeiender gebeuren en met steeds meer activiteit van achteren. Paard mag hier met het neusje er wat uitlopen, want op die manier krijgt hij de kans zich steeds meer bergopwaarts te gaan bewegen.
- Terug naar de draf; hierin varieer ik nog wel eens. Soms laat ik hem weer een aantal keer aangalopperen, soms laat ik hem schakelen in de draf, soms ga ik verder in op overgangen halt-draf-halt of stap-galop-stap voor nog meer activiteit van achteren en gedragenheid. Net hoe de dag is
- Lekker uitstappen in de stap

Heel veel succes gewenst!!

Op deze foto mocht mijn paard lekker even uitstappen na heel hard gewerkt te hebben :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kimmutjuh89 op 02-01-17 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt