Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:30

hallo allemaal,
ik heb een klein probleempje, mijn verzorgpaarden (2 arabieren) willen niet stilstaan op de hoefslag als ik ze laat stoppen. ze komen meteen naar mij toe lopen dan. hoe moet ik dit oplossen? Ze reageren gewoon op stap draf galop maar ze komen in stap steeds naar me toe lopen als ik ho zeg...

alvast bedank

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:58

TAO → TVG

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:01

Hoe longeer je? Wat voor (stem)hulpen gebruik je?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:12

Ze hebben bij ho blijkbaar altijd moeten komen, daarom doen ze het.

Leer ze op commando terug te gaan. Zodra je ho zegt en ze komen naar je toe, geef je het commando. Hier is dat 'zwiepen' (echt minimaal) met het touw (parelli dingetje). Heel handig, ik gebruik het overal bij, bijvoorbeeld als ik ze gewoon wat langzamer wil als ik ernaast loop. Of als hij tijdens het grondwerken naar me toekomt, maar dat niet de bedoeling is. Of als ik hem gewoon een paar pasjes naar achter wil voor en tijdens wat dan ook.

Je kan ook, constant als ze komen als je ho zegt, van ze weglopen (richting achter en richting kont) en ze weer bij je weg 'jagen'. Zodat ze snappen dat dat de bedoeling niet is.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:32

meggiemeg schreef:
Hoe longeer je? Wat voor (stem)hulpen gebruik je?

nou voor stap gewoon stap maar bijvoorbeeld van staf naar draf dan zeg ik drrrrrraf, zo hebben ze eventjes tijd en van galop naar draf: eenn draafffff met lage stem.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:33

Geryon schreef:
Ze hebben bij ho blijkbaar altijd moeten komen, daarom doen ze het.

Leer ze op commando terug te gaan. Zodra je ho zegt en ze komen naar je toe, geef je het commando. Hier is dat 'zwiepen' (echt minimaal) met het touw (parelli dingetje). Heel handig, ik gebruik het overal bij, bijvoorbeeld als ik ze gewoon wat langzamer wil als ik ernaast loop. Of als hij tijdens het grondwerken naar me toekomt, maar dat niet de bedoeling is. Of als ik hem gewoon een paar pasjes naar achter wil voor en tijdens wat dan ook.

Je kan ook, constant als ze komen als je ho zegt, van ze weglopen (richting achter en richting kont) en ze weer bij je weg 'jagen'. Zodat ze snappen dat dat de bedoeling niet is.


ik begrijp het middelste stukje niet helemaal?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:54

Als je met dubbele longe kunt longeren kun je samen met je stemhulp ook een teugelhulp geven en dan is het al gauw duidelijk dat je paard op de cirkel/hoefslag moet blijven bij het halt houden en niet naar jou toe mag komen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:58

Consequent zijn en niet toestaan dat ze naar binnen komen. Doen ze dat wel weer op de cirkel 'jagen'.
Met dubbele longe longeren is ook een mogelijkheid, maar zie dat TS 13 is. Ik weet niet hoe ervaren je bent met longeren?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:59

Ik sluit mijn leidende schouder. Vanuit eerder grondwerk hebben de paarden al geleerd dat dit halthouden is. Op afstand kan dat dan ook.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:03

Als je ze stil zet en ze komen naar je toe dan kun je bv met de zweep naar de schouder wijze en jou schouder sluiten en je voorste hand omhoog doen zodat als je uiteindelijk je hand op tilt ze daar op stoppen
Je kan het oefenen door niet te veel afstand te nemen , zolang het paard de hulpen niet op afstand snapt werk je dichtbij

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:04

Coby schreef:
Consequent zijn en niet toestaan dat ze naar binnen komen. Doen ze dat wel weer op de cirkel 'jagen'.
Met dubbele longe longeren is ook een mogelijkheid, maar zie dat TS 13 is. Ik weet niet hoe ervaren je bent met longeren?


Nooit weg jagen want dan leer je ze voor jou weg te vluchten , als je het met rust en geduld uitlegt krijg je een veel oplettender dier, het paard snapt echt niet wat jij van hem wil als hij naar jou toe komt en hem weer wegjaagt,

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:06

Ik heb mijn paarden geleerd dat als ik richting de schouder ga staan ze stoppen. En als ik wil dat ze weer vooruit gaan ga ik bij de achterhand staan :j

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:57

ik denk dat ik maar dubbele longe ga proberen. ik en mn paard snappen dit allebei al dus dat gaat wel goedkomen. bedankt voor jullie reacties

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:31

Ook met dubbelen longe kun je beter met je lichaam werken, tenminste als je ook wil rijden met je lichaam en niet enkel met de teugel en been, als je je paard leert vanaf de grond te reageren op jou lichaams taal dan zal het rijden ook beter op zit gaan ,
Miss eens een lesje nemen in het longeren aan enkele lijn, longeren kun je leren, zelf vind ik het heel erg leuk, zeker als je ook aan de zijgangen kan gaan werken aan de enkele longe , meer en meer balans en samenwerking

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 04:38

midgie schreef:
Coby schreef:
Consequent zijn en niet toestaan dat ze naar binnen komen. Doen ze dat wel weer op de cirkel 'jagen'.
Met dubbele longe longeren is ook een mogelijkheid, maar zie dat TS 13 is. Ik weet niet hoe ervaren je bent met longeren?


Nooit weg jagen want dan leer je ze voor jou weg te vluchten , als je het met rust en geduld uitlegt krijg je een veel oplettender dier, het paard snapt echt niet wat jij van hem wil als hij naar jou toe komt en hem weer wegjaagt,

mee eens.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe laat ik paard stilstaan op hoefslag tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:46

Je HO is blijkbaar geen echte HO want ze gaan alsnog aan de wandel. Westernpaarden bijvoorbeeld leren dat HO ten allen tijde betekend dat ze moeten stoppen en stilstaan. Dus niet langzamer gaan en bijv van draf naar stap maar echt stoppen en stilstaan. Als je dat consequent doet heb je ook een HO aan de longeerlijn.