Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:40

Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige haflo. Super braaf dier, cool karakter, alleen nu met een energie issue.
Dit heeft als gevolg dat ze aan de lijn regelmatig compleet explodeert.
Dat is a: niet goed voor d'r benen.
B: niet goed voor de bodem
En c: ik wil het gewoon niet hebben.
Het is niet zo dat ze me ondersteboven trekt ofzo, ze blijft goed controleerbaar, maar ze springt boven de omheining uit, of gaat op een hele korte volte racen.
Hierdoor is ze al twee x op d'r plaat gegaan.
In de paddock/wei doet ze eigenlijk niks qua rennen.. In de paddock rolt ze en in de wei staat ze te vreten ;). Ze krijgt voldoende gelegenheid om uit d'r panty te vliegen, maar vind het kennelijk nodig om dit aan de lijn te doen ;)
Boos worden helpt niet. Rustig terug naar stap helpt niet (dan stapt ze 10 minuten, aandraven, en poef, weg is ze)...
Eigenlijk is het een heel braaf dier, maar dit krijg ik er somehow niet uit.
Ze wordt 2x in de week door mijn instructrice gereden, en verder hou ik me vanaf de grond met haar bezig (rij zelf niet op het moment)
Longeren gebeurt met hoofdstel, singel en bijzet.
Rijbak of longeerbak maakt geen verschil.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 15-12-13 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:46

Wat doet ze als je ze gewoon goed aan het werk zet?
een friesje dat ik reed deed dat ook, ik heb ze eigenlijk beloond voor dat gedrag en het commando "doe maar" eraan gekoppeld, met als gevolg dat ze na een tijdje wachtte tot ik "doe maar" zei voor ze uit haar plaat ging. Gaf me toch de gelegenheid om ze eerst een paar rondjes te laten warm draven. Liet ze even uit haar plaat gaan, en dan was het genoeg en liep ze netjes haar rondjes. Dier deed het graag dus ik liet ze maar doen, liever aan de lijn dan onder het zadel (ik vermoed dat lijn = longe, en dus niet aan de hand tijdens het wandelen?)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:49

met rijden doet ze het niet?
Hoe strak staat de bijzet?Heb je het weleens geprobeert zonder bijzet of ze het dan ook doet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:51

Lijn = longe idd ;)
En aan de lijn wordt niet gekloot. Longeren = werken en je gedragen.
Zie genoeg paarden die aan de lijn maar mogen doen wat ze willen, maar ik wil dat, om in de OP genoemde punten gewoon niet hebben.
Met wandelen etc niks geen last met haar. Ok, ze gooit misschien een x d'r staart op d'r rug en snurkt een keer, maar dat was het dan wel.

Geerke: zonder bijzet wordt het helemaal een ongeleid projectiel ;)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:39

Kan je werken met de dubbele longe? Dan kan je haar wellicht wat makkelijker op de rem zetten, aan een enkele lijn kan je natuurlijk maar heel weinig beïnvloeden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 00:20

Nog nooit gedaan (met deze dan), en ik weet eigenlijk niet of het verstandig is dat nú op te pakken... Was wel door m'n hoofd geschoten idd...

Anoniem

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:29

Longeerlijn door de bitring naar je longeersingel?
Laat je haar ook weleens los in je longeerbak?

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:37

Gaat ze overdag naar buiten toe?
En staat ze dan samen met andere pony's of paarden?
En wat krijgt ze aan krachtvoer?
Is dat misschien nu teveel, waardoor ze een teveel aan ongecontroleerbare energie heeft.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:39

Misschien eens flink laten lopen.
Iknow, het is iets wat je niet wilt, maar dit kan nog wel eens helpen.
Gaat ze aan de kletter? Prima, ga maar, maar dan wel net zo lang tot jij zegt dat het genoeg is. Als zij klaar is, laat haar dan nog even 3 rondjes in volle galop door lopen. Dan is het lolletje van even losgaan als de baas weinig te zeggen heeft er snel van af. Dan is het niet leuk meer want dan word het een verplichting. Longeer je met zweep? Doormiddel van de zweep kan je haar op afstand houden..
Verder; ik begrijp dat het om een jong 3.5 jarig paard gaat...? Haal plieeeeess die bijzet eraf, en longeer met dubbele lijnen of iets dergelijks.. Met die bijzet kan ze ook geen kant op met het hoofd, en bouw je alleen maar spanning op.. (sorry, ik heb het bij mijn bijrijdpaard gezien, die was zo gespannen met longeren met bijzet, toen deze eraf was liep hij heerlijk!)
Dus waag de poging om nu met dubbele lijnen te longeren, en haal als een gek de bijzet eraf. Zal me niets verbazen als het daar misschien wel aan zou liggen. (ookal zeg je dat het dan erger word) Met die bijzet bouw je wss alleen maar meer spanning op. Als ze eenmaal doorheeft dat ze met dubbele lijnen meer ruimte heeft, word ze misschien even wat drukker, maar als je haar dan aan het werk zet houd je een heel fijn paard over..

Dus sorry voor mn gezeur over die bijzet maar ben er zo op tegen... Heb gezien wat t met die van mij deed, en met dubbele lijnen is een wereld van verschil, had een vrolijk paard met longeren, had een paard dat vrolijk zijn ding deed, en vrolijk was na het werk, ipv een paard wat voor 1000% uitstraalde dat hij die bijzet niks vond... Misschien een foto of filmpje van hoe je hem hebt zitten en wat ze doet?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:13

Waarom gaat ze?
Komt ze voldoende buiten om haar energie kwijt te kunnen?
Is ze nog niet sterk genoeg om op de volte te kunnen lopen zonder balans verlies(balans verlies uit zich vaak in alleen maar sneller en sneller gaan)?
Sta jij onbewust met veel energie in het midden en reageert het daarop?

Zijn een paar puntjes waar het mee te maken zou kunnen hebben. Maar wel iets om even naar te gaan kijken denk ik.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:31

zoon paard hadden wij ook, uiteindelijk een keertje los in de longeer bak gelaten, spullen op het hek gelegd en hop daar ging mevrouw, een aantal keer gedaan, en gek genoeg rustiger geworden, en uiteindelijk dood normaal kunnen longeren, ook met bijzet! mischien een hele vreemde manier, maar het hielp echt, je zou denken dat ze bang zou zijn voor de spullen, of een trauma, maar je kon het er wel gewoon rustig opleggen enzo, gewoon puur onder het werk weg willen rennen, maar uiteindelijk besefte ze dat het geen zin had..

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:39

Als ze het aan de hand niet echt doet zou je ook kunnen proberen dichter bij haar te blijven, mits ze niet gevaarlijke dingen gaat uithalen. Dan kun je de volte met haar meelopen en als het goed gaat de lijn steeds iets langer laten worden. En inderdaad als zij het tempo overneemt: paard wil rennen, prima maar wel harder en langer dan ze zelf in gedachten had. Dat snappen ze over het algemeen heel snel ;)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:47

Spul een beetje opwarmen of een bontje om de singel? Sommigen kunnen nl extreem op een koude leren singel reageren...

Ik werk trouwens in een bak liefst met een los paard. Ik heb dan evengoed gewoon controle. Heb je dat al eens geprobeert? Als je niet op je lijn kunt terugvallen als rem etc, dan ben je bewuster en meer bezig met je lichaamshouding en dat kan cruciaal zijn.
Je kunt dan halverwege de sessie alsnog de lijn er aan doen.

Het kan ook nog zijn dat ze de lijn als achtervolger ziet waar ze vanaf moet... dan zou je haar dus aan de lijn moeten wennen als ze stilstaat. Over haar rug bewegen, langs haar benen, etc.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:53

LadyMadonna schreef:
Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige haflo. Super braaf dier, cool karakter, alleen nu met een energie issue.
Dit heeft als gevolg dat ze aan de lijn regelmatig compleet explodeert.

Zou het een energie issue zijn gezien super braaf en cool karakter?
Begrijpt ze wel het idee 'longe'. Hoe heb je haar de longe geleerd? Kent ze basiscommando's aan de hand/touw? Stilstaan/achterwaarts/voorwaarts weg stappen?

Misschien iets veranderen aan harnachement. Longeer haar eens niet aan het bit en zonder bijzet. Je kan een eenvoudig touwhalster of zachte kaptoom gebruiken. Ga eens daarmee experimenteren.

Wie weet is het wel gewoon verzet omdat ze in een houding wordt gedwongen. Voor een jong paard is het zoeken naar balans een eerste vereiste. Op de volte is dat nog heel lastig voor een jong dier, maar laat haar het dan ook eerst zelf uitzoeken, en ga haar nog niet in een houding dwingen. Als ze haar hoofd naar buiten wil houden voor de balans, prima. Pas later komt lengtebuiging en nog later stelling. Je kan ook eerst vierkant longeren zodat ze telkens haar balans even rechtuit kan vinden.

Mij lijkt het eerder een trainingsprobleem (wat jij moet oplossen) en niet een gedragsprobleem van het paard (extreme energie oid).

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:58

Ts heeft zelf al aangegeven dat ze zonder bijzet longeert.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:05

Goudlokje1 schreef:
Ts heeft zelf al aangegeven dat ze zonder bijzet longeert.


Nee
LadyMadonna schreef:
Longeren gebeurt met hoofdstel, singel en bijzet.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:08

LadyMadonna schreef:
Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige haflo. Super braaf dier, cool karakter, alleen nu met een energie issue.
Dit heeft als gevolg dat ze aan de lijn regelmatig compleet explodeert.
Dat is a: niet goed voor d'r benen.
B: niet goed voor de bodem
En c: ik wil het gewoon niet hebben.
Het is niet zo dat ze me ondersteboven trekt ofzo, ze blijft goed controleerbaar, maar ze springt boven de omheining uit, of gaat op een hele korte volte racen.
Hierdoor is ze al twee x op d'r plaat gegaan.
In de paddock/wei doet ze eigenlijk niks qua rennen.. In de paddock rolt ze en in de wei staat ze te vreten ;). Ze krijgt voldoende gelegenheid om uit d'r panty te vliegen, maar vind het kennelijk nodig om dit aan de lijn te doen ;)
Boos worden helpt niet. Rustig terug naar stap helpt niet (dan stapt ze 10 minuten, aandraven, en poef, weg is ze)...
Eigenlijk is het een heel braaf dier, maar dit krijg ik er somehow niet uit.
Ze wordt 2x in de week door mijn instructrice gereden, en verder hou ik me vanaf de grond met haar bezig (rij zelf niet op het moment)
Longeren gebeurt met hoofdstel, singel en bijzet.
Rijbak of longeerbak maakt geen verschil.


Hier staat toch echt met hoofdstel, singel en bijzet.

Het is nog een jong dier. Misschien heeft ze toch meer moeite met het werk met bijzet, en uit ze het op deze manier. Het kan al verschil uitmaken als je het gewoon met een halster over het hoofdstel probeert. Of met alleen een halster. Het is soms wat teveel in een keer voor een jong paard, en dat kan zich uiten in deze 'vlucht' pogingen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:23

Nee, het is geen verzet, en juist met de bijzet is er enige controle. Longeren aan een halster vind ik geen longeren maar rond slingeren om beweging te geven als ze niet los kunnen in een paddock/wei oid. Ik zie daar echt compleet geen meerwaarde in :n
Onthoudt dat een bijzet niet betekend dat je ze met de kop tussen de knieën knoopt he.
Longeren is trainen imo, en ja, ze is jong, dat geeft ook niks. Ze wordt ook niet 3x per dag met de kop tussen de knieën een uur gelongeerd.
Ik zie het ook precies aan haar kop hoor... "Ik wéét dat het niet mag, maaaaarrr.... Ik kan me niet inhouden..."
;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:28

Dat hangt er wel vanaf hoe je longeert aan een halster :) . Ik longeer de paarden ook op een touwhalster, maar mijn paarden lopen netjes nagevelijk aan de lijn. Puur omdat ik weet wanneer er wat uit balans raakt en hoe ik dat moet oplossen(net wat meer achterbeen vragen, gewicht van de binnenschouder afvragen bijvoorbeeld).

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:30

LadyMadonna schreef:
Ik zie het ook precies aan haar kop hoor... "Ik wéét dat het niet mag, maaaaarrr.... Ik kan me niet inhouden..."
;)

Ok.
Als het
a. geen verzet is
b. het niet aan de bijzet ligt
c. het niet aan de manier van trainen ligt
d. het aan de pony ligt, sterker, ze 'weet dat het niet mag'

Wat ga je dan verzinnen om het op te lossen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:37

Als ik dat zou weten zou ik geen topic openen lijkt me?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:39

En een keer een lesje longeren vragen? Puur zodat iemand blanco meekijkt om te zien of er niet toch stiekem iets ingeslopen is?

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:40

Nee, maar alles wat wordt gesuggereerd leg je meteen naast je neer. Er kan natuurlijk nog het riedeltje 'wat voor een voer krijgt ze' worden afgedraaid, maar je kan ook verder kijken dan je neus lang is en eens iets anders proberen dan datgene wat je gewend bent om te doen. Paard A is geen paard B, dus iets wat altijd tot succes heeft geleid bij paard A hoeft dat niet te doen bij paard B. Dat maakt jouw Haf je nu duidelijk. Doe er je voordeel mee ipv naar het paard te wijzen en te zeggen dat het aan hem/haar ligt.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 22-12-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:43

Dat snap ik, maar met alle respect, ik ben geen pennymeisje van 13 die met d'r eerste shetje aan het rommelen is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:49

Misschien moet je je pony eerst even de kans geven om te spelen en gek te doen. Het is een jonge pony met veel energie en speelsheid. Speel daarmee, geef d'r de kans om even gek te doen. Als je het niet in de bak wil, dan in de wei.

Ik verwacht van mijn paarden nooit dat ze meteen en altijd maar in het gareel lopen. Ik heb meerdere manieren om hun energie af te laten vloeien en hun aandacht aan mij te binden. Maar daarvoor speel ik juist in op hetgeen mijn paarden op dat moment nodig hebben. Ook wissel ik veel af. Na lange teugel werk wat veel concentratie vergt laat ik ze altijd even lekker galopperen om de vastgehouden energie weer kwijt te kunnen.