Leidposities - Wanneer sta je waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Leidposities - Wanneer sta je waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 13:03

Waar lopen jullie ten opzichte van je paard?

Mijn 4-jarige E-pony en ik doen veel grondwerk, en dan vooral leidoefeningen. Hij moet mij volgen aan een doorhangend touwtje in elk willekeurig tempo. Halthouden, stapje achteruit. Soms ook juist even wachten en daarna weer na mij toekomen. Een beetje met horse agility in het achterhoofd.

Ik probeer daarbij ter hoogte van het hoofd van mijn paard te blijven, of liever nog iets er voor. Ik merk echter dat hij prettiger loopt als zijn hoofd net voor mijn schouder is, dan loopt hij rustiger, terwijl hij nog wel erg op mij let. Als ik echt voor mijn paard loop, is het voor mij prettiger, anders is mijn gezichtsveld half geblokkeerd door het paardenhoofd. Vooral op smalle bospaadjes en doorgangen weet hij dat ik altijd eerst ga en hij mij de ruimte moet geven. Alleen als ik altijd voor hem loop, ben ik soms te laat als hij ergens van schrikt oid, ik heb hem toch minder in de gaten en moet er maar op vertrouwen dat hij volgt.
Ik had ooit een instructeur (volgens mij Parelli-gericht) die er op stond dat ik ter hoogte van de voorbenen van mijn paard liep, maar dat vind ik echt veel te ver naar achteren. Van dezelfde instructeur mocht er nooit spanning op het touw staan, wat er in resulteerde dat de paarden meer met mij aan het wandelen waren dan andersom. Terwijl mensen die aan de hand werken a la AR of lange teugelen, juist echt naast het paard staan en daarbij ten alle tijden de aandacht van hun paard lijken te houden.

Wat heeft jullie voorkeur? Wissel je voor verschillende oefeningen aan de hand ook van positie? Is dat niet verwarrend voor je paard?

Oh ja, als ik in de bak ben leid ik zowel vanaf links als vanaf rechts. Buiten blijf ik aan de linkerkant zodat ik tussen paard en de rest van het verkeer blijf, dat vind ik wel zo prettig, en heb ik ook iets meer controle.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Leidposities - Wanneer sta je waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:15

Ik loopt waar het mij net uitkomt, meestal loop ik bij de voorbenen van het paard, vaak zelfs parallel ermee, heb ik me ooit aangeleerd als 'spelletje' voor mij en ben ik blijven doen, is ook veiliger vind ik, want zodra een paard schrikt, schrikt het meestal naar voren (enkele keer schuin naar voren) en dan sta ik liever niet bij zijn hoofd, de plek waar een schrikkend paard zijn benen neer gaat zetten. Heb op zulke momenten liever zijn romp tegen me dan zijn voorbenen of hoofd.

Even ingaand op mijn eerste regel en jou laatste vraag, nee, verwarrend is het, als het goed is, niet. In ieder geval hier niet. Ik loop op de hof meestal ver van het paard af, zover het touw toelaat, als het paard iets versneld corrigeer ik dit, ik wil schouder, hals of hoofd naast me hebben, paard moet aan de kant blijven waar die loopt en hij moet gewoon rechtdoor lopen zolang ik niet verander van positie/looprichting, dus geen gesnuffel, gegraas etc.
Maar soms ga ik ook met haar lopen (vaak heeft ze dan het bit in) naast het hoofd, hierbij het ik de teugels dicht bij het bit vast maar zonder druk, paard blijft netjes met zijn hoofd naast me.

Ik heb dan wel een enorm mak paard, als ik met veulens en kleuters aan de gang ben loop ik sowieso op afstand, hier kan ik én sterker corrigeren én sta ik veiliger, maar wederom liever naast de schouder/hals dan bij het hoofd.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:16

Het is eigenlijk vrij logisch dat het voor je paard iets prettiger loopt met zijn hoofd net voor je schouder. Als hij met zijn hoofd aan je schouder loopt, blokkeer je voor een groot deel zijn gezichtsveld.

Ikzelf loopt het liefst naast mijn paarden (mijn schouder t.h.v. de hals), maar het is altijd een beetje zoals het uitkomt. Ik laat mijn paarden redelijk vrij in het leiden zolang het tempo maar mijn tempo is. Mijn haflinger loopt zo al wel eens een stukje voor me uit, soms blijft ze liever wat achter. Als we een smalle doorgang of smal weggetje moeten passeren, ben ik wel degene die op kop loopt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Leidposities - Wanneer sta je waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:22

Ik loop schuinvoor, totdat de rollen duidelijk zijn, de boel bevestigd is, dan wil ik vanaf iedere! positie kunnen leiden. :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:10

Net waar ik mee bezig ben..

Tijdens het grondwerk loop ik schuin voor, ik kan dan nog voelen waar ze zich bevinden. Het touwtje hangt dan door, maar ik ben wel degen die richting en snelheid bepaald.
Tijdens het werken aan de hand(academische rijkunst) loop ik naast de schouder, bij het lange teugelen naast het achterbeen.
Met het longeren in de centrumpositie in het midden van de cirkel en aan de dubbele lijnen afwisselend centrumpositie of menpositie(achter het paard).

In alle gevallen geef ik leiding, maar is de aansturing vanaf een ander punt omdat het dan in de situatie zo is.