Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:46

Het is prima te combineren met mennen, zeker in de klasse 3 en klasse 4 proeven van het samengesteld rijden waar verzamelde draf wordt gevraagd is het werk aan de lange teugel een mooie dressuurmatige basis! Het kan eigenlijk met alle paarden, ze worden er soepel en sterk van wat je in het mennen/rijden weer profijt geeft. Vorig weekend tijdens het 'uitproberen' van een paard van kennissen hebben we er eerst mee gelangeteugeld en daarna ging ze er nog even op. Er kwam meteen een opmerking dat het werk aan de lange teugel hem goed had gedaan, dat vind ik zo mooi he!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:47

Ook met jonge pony's doe ik alles door elkaar. Wel natuurlijk allemaal op hun eigen nivo. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:02

Oke... nja, ik ben nog niet zo ver in die zin dat er eerst een paard moet komen. Pony eigenlijk. Ben ik nu naar op zoek.
Na veel nadenken, overwegingen en slechte ervaring met de 'getrainde' paarden die ik eerder kocht en altijd van alles hadden overgehouden van die 'training' en het feit dat de pony's in de catagorie die ik zoek vaak naast ingespannen ook erg jong en hard zijn gereden, heb ik dus besloten om voor een groen blaadje te gaan.

Dat betekent dus gewoon beginnen bij het begin, met hantering en absolute basis. Daarna kan ik pas in een richting gaan werken. Leuk te weten dat ik dan meteen de combi LT en Mennen kan maken (voorbereidingen dus)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:14

Je kunt bij een groen paard juist het lange teugelwerk goed als voorbereiding gebruiken maar ook naast je mentrainingen houden. Het is in elke tak een pracht trainingscombinatie!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:26

Nou, lt trekt mij toch al erg aan. Waar ik wel erg tegenaan hik, is het totale gebrek aan lesmogelijkheden hier. Ik hoop in de toekomst clinics te kunnen volgen. Het probleem is altijd de afstand (die is vanuit ons altijd enorm... denk aan meerdere honderden kilometers) en derhalve de extra hoge kosten bovenop de clinickosten.
Ik ben zelf een absolute beginner hierin en heb als extra handicap geen rijbak of iets dergelijks.
(ik ken dus wel goed mijn eigen grenzen)

Waar hebben jullie trouwens het LT geleerd? (heb ik je profiel gespiekt, regine.... mooi. Ik neem aan dat je er al heel lang mee bezig bent)

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:44

Ik ben er inderdaad al aardig wat jaar mee bezig en ik zie dat je inderdaad een eind weg zit daar in Zweden! Ik ken wel iemand in Zweden http://www.ellenofstad.com/ maar dt is wellicht alsnog een eind uit je buurt. Ikzelf heb het geleerd van een paard dat alle kneepjes van het vak kende en van een vriendin van mij was. Wat ik met dat paard leerde heb ik doorgevoerd op mijn eigen paard en ook wel veel uitgeprobeerd. Ik ben met lange teugelen gestart in 2003, toen was het nog niet zo populair en veelal keken mensen me ook wat vreemd aan. Veel naar andere kijken en op details letten is ook altijd fijn als je geen mogelijkheden hebt om zelf iemand in je bak te hebben staan. Ik heb heel wat uren gebiologeerd naar Youtube zitten kijken :D

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:47

Ik heb één keer een les gehad van Jacqueline Poot (ik heb destijds ook met Regine gemaild, maar het lukte ons toen niet een afspraak te maken) toen ik al een tijdje bezig was, en ik borduur daar nog steeds op voort, omdat ik het ook weer niet zo heel vaak doe. Verder dvd van Piet Bakker gekeken, veel gelezen hier en elders op internet, filmpjes gekeken, boek van Hinrichs gelezen. Oja en bij de laatste Lange Teugeldag gekeken naar de clinics van Piet Bakker.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:55

regine schreef:
Ik ben er inderdaad al aardig wat jaar mee bezig en ik zie dat je inderdaad een eind weg zit daar in Zweden! Ik ken wel iemand in Zweden http://www.ellenofstad.com/ maar dt is wellicht alsnog een eind uit je buurt. Ikzelf heb het geleerd van een paard dat alle kneepjes van het vak kende en van een vriendin van mij was. Wat ik met dat paard leerde heb ik doorgevoerd op mijn eigen paard en ook wel veel uitgeprobeerd. Ik ben met lange teugelen gestart in 2003, toen was het nog niet zo populair en veelal keken mensen me ook wat vreemd aan. Veel naar andere kijken en op details letten is ook altijd fijn als je geen mogelijkheden hebt om zelf iemand in je bak te hebben staan. Ik heb heel wat uren gebiologeerd naar Youtube zitten kijken :D


Ellen zit hier inderdaad heel erg ver vandaan. Tegenwoordig richting noorse grens. Ik schat een km of 500.
Niet echt handig dus.
Ik ken helaas ook niemand met een doorgewinterd LT paard. Kijken, dvd's , lezen etc doe ik dus ook en dat probeer ik te vertalen naar het paard.
Maar ik doe vast veel verkeerd.
Nu hoef ik niet echt iets te bereiken en besef ik prima dat het aan mij ligt, als iets niet lukt, dus dat scheelt. Ik zal er het paard niet kapot mee maken.
Maar les volgen zou wel leuk zijn.

Misschien eens kijken of ik een keer in nederland een lesje kan nemen. Een keer een les is altijd meer dan niets.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:57

Visitor schreef:
Ik heb één keer een les gehad van Jacqueline Poot (ik heb destijds ook met Regine gemaild, maar het lukte ons toen niet een afspraak te maken) toen ik al een tijdje bezig was, en ik borduur daar nog steeds op voort, omdat ik het ook weer niet zo heel vaak doe. Verder dvd van Piet Bakker gekeken, veel gelezen hier en elders op internet, filmpjes gekeken, boek van Hinrichs gelezen. Oja en bij de laatste Lange Teugeldag gekeken naar de clinics van Piet Bakker.


Ik denk idd dat ik ook op die manier aangewezen ben. Proberen om een les te nemen als ik de kans zie en verder maar veel thuisstudie, filmpjes kijken, boeken lezen (hinrichs ligt hier ook en ik kan wat dvd's lenen van een kennisje e.d.)
Eigen achtergrond en gezond verstand zal de rest moeten doen.
Scheelt dat ik de rest van mijn leven de tijd heb. :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:58

Het LTW heb ik mijzelf gewoon aangeleerd, verder les ik bij een Academisch rijkunst instructrice die mij gewoon in de rechtricht oefeningen lesgeeft. En ik probeer dat dus toe te passen vanuit de LT. Ik krijg mijn pony's dus prima dressuurmatig aan het lopen aan de LT maar of ik het precies zo doe als meer bekende mensen zal wel niet, voor mij werkt het, en nog belangrijker voor mijn pony's ook (en dat zijn er drie, dus dan zal het wel ok zijn).

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:58

liljebo schreef:
regine schreef:
Ik ben er inderdaad al aardig wat jaar mee bezig en ik zie dat je inderdaad een eind weg zit daar in Zweden! Ik ken wel iemand in Zweden http://www.ellenofstad.com/ maar dt is wellicht alsnog een eind uit je buurt. Ikzelf heb het geleerd van een paard dat alle kneepjes van het vak kende en van een vriendin van mij was. Wat ik met dat paard leerde heb ik doorgevoerd op mijn eigen paard en ook wel veel uitgeprobeerd. Ik ben met lange teugelen gestart in 2003, toen was het nog niet zo populair en veelal keken mensen me ook wat vreemd aan. Veel naar andere kijken en op details letten is ook altijd fijn als je geen mogelijkheden hebt om zelf iemand in je bak te hebben staan. Ik heb heel wat uren gebiologeerd naar Youtube zitten kijken :D


Ellen zit hier inderdaad heel erg ver vandaan. Tegenwoordig richting noorse grens. Ik schat een km of 500.
Niet echt handig dus.
Ik ken helaas ook niemand met een doorgewinterd LT paard. Kijken, dvd's , lezen etc doe ik dus ook en dat probeer ik te vertalen naar het paard.
Maar ik doe vast veel verkeerd.
Nu hoef ik niet echt iets te bereiken en besef ik prima dat het aan mij ligt, als iets niet lukt, dus dat scheelt. Ik zal er het paard niet kapot mee maken.
Maar les volgen zou wel leuk zijn.

Misschien eens kijken of ik een keer in nederland een lesje kan nemen. Een keer een les is altijd meer dan niets.


Dat is een goede instelling, met goed kijken en logisch nadenken kom je vast een heel eind.
Je bent in Nl van harte welkom om Capriola uit te proberen, misschien kan ik je op weg helpen door je met een leerpaard te laten voelen.
Laatst bijgewerkt door regine op 12-03-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:59

Les is altijd nuttig, in principe pas je wat je van onder het zadel kent toe, maar dan zonder benen :D Wat het wel lastig maakt, hoor. Maar ik bedoel dat als je een beetje ervaring hebt met dressuurmatig werken, je er met de lange teugel ook wel uit komt. Je weet dan als het goed is in elk geval waar je heen wil, welke oefeningen je wil doen, etc. Hoe je dat dat doet, is even uitvogelen en handigheid in krijgen.
Ik zie nu jullie laatste posts; inderdaad ervaring en gezond verstand dus en uitvinden wat werkt.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:53

:) Ik ga idefix binnenkort ook maar weer eens oppakken.
Na vorig jaar te zijn geeindigt met schouder binnen/buiten, verzamelingen, wijken en het aanspringen in de galop
ga ik nu weer ff terug naar de basis. Ff weer kijken of ik daar nog wat in kan verbeteren om het in latere stadia gemakkelijker
te maken voor ons. ik wil mezelf ook maar eens tracteren op een DVD van het werk aan de lange lijnen omdat het voor mij echt onmogelijk
is om les te volgen (geen trailer of rijbewijs). Als ik binnenkort een filmje maak, willen jullie die dan een beetje beoordelen?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:13

mijn shetje is 1.5 ok het is geen shet maar een appaloosa, zegt de eigenaar. ik zeg een shet..zo is ie wel gebouwd. Hij heet arthur en is nog volle hengst;) ben nu langzaam de stemcommando's stap/draf erop aan het zetten en halt..hij pakt alles super op:)

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:35

Ik ben overgestapt naar Western. Ook met Tornado. Lange teugelwerk doe ik dus niet meer. Heb alle engelse harnachement verkocht.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:48

Me verzorgshetje is verkocht. Geen langeteugeltoekimst dus:(

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:47

Shettepret schreef:
Ik ben overgestapt naar Western. Ook met Tornado. Lange teugelwerk doe ik dus niet meer. Heb alle engelse harnachement verkocht.


je hebt alleen een hoofdstel nodig, nou nog niet eens het kan zelfs met een halster dus als je wilt kunt je door blijven gaan ;)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:28

Ik heb zondag even een stukje met hem gewerkt aan de lange teugel.
Waar ik achter kwam, ik ben echte zwaar beperkt op de rechter hand :+ ik kan het gewoon voor geen meter haha.
Op linkerhand hem ik lekker licht contact met de mond, voelt het fijn aan en loopt idefix lekker.
Rechterhand heb in binnenteugel vaak zowat los hangen en krijg ik er geen stelling of dergelijke in...
mmmm.. puntje om aan te werken dus :o

Ik ben er nu ook zeker van dat idefix een ander bit moet. Zodra bit ingaat begint hij wel gelijk lekker
te kauwen enz, maar daarna blijft hij zijn hoofd naar beneden/borst rukken en hij doet soms zijn tong
geloof ik over het bit heen want dan doet hij doet hij zijn hoofd in een keer helemaal in de lucht.
Het bit wat hij nu heeft, heeft hij al sinds ik hem heb beleerd (is standaard gebroken bitje).
ik heb nog een ongebruikt menbit liggen, mischien hang ik deze er eens een keer in, al vind ik hem wel heel
erg zwaar voelen dus ik verwacht dat dit alleen maar slechter gaat helaas :(:)

Jullie tips?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:59

ik vind een menbit wel heel heftig voor lange teugelen? Romy kan af en toe ook drammen , dan ga ik steeds overgangen maken en figuurtjes sturen dan gaat het weer stukken beter.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:20

loveidefix schreef:
Ik heb zondag even een stukje met hem gewerkt aan de lange teugel.
Waar ik achter kwam, ik ben echte zwaar beperkt op de rechter hand :+ ik kan het gewoon voor geen meter haha.
Op linkerhand hem ik lekker licht contact met de mond, voelt het fijn aan en loopt idefix lekker.
Rechterhand heb in binnenteugel vaak zowat los hangen en krijg ik er geen stelling of dergelijke in...
mmmm.. puntje om aan te werken dus :o

Ik ben er nu ook zeker van dat idefix een ander bit moet. Zodra bit ingaat begint hij wel gelijk lekker
te kauwen enz, maar daarna blijft hij zijn hoofd naar beneden/borst rukken en hij doet soms zijn tong
geloof ik over het bit heen want dan doet hij doet hij zijn hoofd in een keer helemaal in de lucht.
Het bit wat hij nu heeft, heeft hij al sinds ik hem heb beleerd (is standaard gebroken bitje).
ik heb nog een ongebruikt menbit liggen, mischien hang ik deze er eens een keer in, al vind ik hem wel heel
erg zwaar voelen dus ik verwacht dat dit alleen maar slechter gaat helaas :(:)

Jullie tips?

Ik heb gemerkt dat enkelgebroken bitjes eigenlijk heel ongeschikt zijn voor die kleine mondjes, ga voor een dubbelgebroken of ongebroken. (hier lopen beide pony's erg lekker op ongebroken bustrens, zijn ze snel van het vastzetten of hebben ze iets nodig wat lekker knabbelt ga dan voor een dubbelgebroken bitje). Dikte eigenlijk niet dikker dan 14 mm.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:35

zo weer een stukje bijgelezen en dan kom ik hier ook maar weer eens binnenvallen... :D

Jammer als je inderdaad zo ver weg woont dat lesnemen lastig wordt...
Ik moet zeggen dat de dvd van Piet Bakker ook wel heel veel duidelijke info geeft, ook om mee te beginnen, samen met het boekje dat erbij zit.

Wat bit betreft, omdat je toch onbewust met lange teugelen nog wel eens een onrustige of niet constante inwerking kunt hebben zou ik voor een niet al te scherp bit gaan...
Ik doe het zelf eigenlijk altijd met een academische kaptoom en mijn merrie doet het daar heel fijn op.
Als ze wat drammerig wordt maak ik een ophouding en laat ik gelijk weer los, zo nodig een paar keer achter elkaar en dat werkt prima, als je maar steeds weer los durft te laten.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:57

Is bitloos geen optie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:07

Ik vind zelf bitloos prima werken voor het lange teugel werk!

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:26

Leuk dat ik dit topic nu zie! Ik heb met alledrie de paarden dit gedaan, en nu nog met twee. Echter loop ik soms wat tegen probleempjes aan. Kennen jullie iemand die lesgeeft in omgeving Eindhoven? Clinics van bijvoorbeeld Piet Bakker zijn altijd zo ver weg helaas.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:52

liljebo schreef:
Is bitloos geen optie?


Daar zat ik zelf ook al aan te denken maar ik weet niet... die hebben toch ook een vrij heftige inwerking??
Idefix dramt echt nooit, hij kan wel te dribbelig zijn maar is nooit zwaar op de hand. Ik heb voor hem
een jaar geleden een barefood drytex kids zadeltje gekocht en daar hebben ze ook van die leuke bitloze
hoofdstelletjes van <3 (met roze haha). Mischien eens even kijken of ik zo een op de kop kan tikken..
zou mij niet alleen bij het lange lijnen goed uitkomen, maar ook bij het rijden ohz en bij het mennen!