Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:37

Ik gebruik bij mijn sh.itlanders ook gewoon paardenteugels :j

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:46

Ik heb gisteren even geprobeerd met een longeerlijn zoals hier gezegd werd. Maar die was echt veel te lang, en te grof vond ik. Moest ook nog 3 lussen bij vast houden..

Wat ik me alleen afvraag nu. Erbij toegevend dat ik me nog niet in theorie/dvd's heb verdiept.
Een van de lijnen loopt over de rug naar je hand toe als je naast het achterbeen loopt. Krijg je daar dan geen ''storing'' op? Ik merkte gisteren dat paardlief daar erg graag op wilde gaan hangen, wat ik dan ook weer lekker vasthield :x . Maar kan ook aan zijn explosieve humeur hebben gelegen ;)
Ik ga in elk geval zsm achter wat fijnere leidseltjes/teugeltjes aan :)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:48

Ja, ik vind dat je dan ongelijke hulpen krijgt en dat is dus ook de reden dat ik niet naast het achterbeen ga lopen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:49

Het is denk ik net wat voor jou en je paard werkt. Ik doe het wel zo (dus naast het achterbeen en de buitenteugel over de rug) en werkt voor ons prima.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:52

Bizzybijtje schreef:
Ja, ik vind dat je dan ongelijke hulpen krijgt en dat is dus ook de reden dat ik niet naast het achterbeen ga lopen.

Loop jij erachter? :)
Dat heb ik ook even geprobeerd, maar dan miste ik wat hulp in teugels omhoog houden zegmaar :') paard met z'n neus over de grond die bijna op die teugels ging staan _O-

Ik ga vanavond eens brainstormen met iemand die volgens mij zelf ook lange teugelwerk doet met haar ponies. En die mijn beestje ook kent. Want ik vind het nog steeds een gave uitdaging

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:11

ik gebruik bij mijn shets een slofteugel maat cob van agradi. dat vind ik fijne maat.
Afbeelding
Afbeelding

cindybijl

Berichten: 2584
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:29

wat slim om een slof te gebruiken!
ik ga mn teugels hiervandaan halen:
http://www.hipica.nl/ruitersport/halste ... e-teugels/

hele fijne teugels.

ik loop naast mn paarden ter hoogte van de achterhand en heb afgelopen weekend weer clinic van piet bakker gehad!! was leuk, maar bij hem heb je geen druk op de teugels, ze hangen zelfs iets los dus geen last van onduidelijke hulpen

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:36

Hee wauw! Dat zien er fijne teugels uit! :oo
En niet eens schrikbarend duur.. Een leren slof is net zo duur..
Maar 5,6 meter :oo tjee.. da's lang :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:59

Akshay schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ja, ik vind dat je dan ongelijke hulpen krijgt en dat is dus ook de reden dat ik niet naast het achterbeen ga lopen.

Loop jij erachter? :)
Dat heb ik ook even geprobeerd, maar dan miste ik wat hulp in teugels omhoog houden zegmaar :') paard met z'n neus over de grond die bijna op die teugels ging staan _O-

Ik ga vanavond eens brainstormen met iemand die volgens mij zelf ook lange teugelwerk doet met haar ponies. En die mijn beestje ook kent. Want ik vind het nog steeds een gave uitdaging


Er schuin achter :j Teugels liggen beetje over de kont heen. Maar ik wil er afentoe ook wat verder achter kunnen lopen (dan gebruik ik longeerlijn als teugels) om bijv. arbeidspirouette te doen, dan hoef je niet mee echt veel mee te lopen en kun je paard/pony wel goed in de gaten houden.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:28

Ik gebruik hier shetleidsels, net wat langer dan slofteugels. Ik heb dan ook altijd een extra lus in de hand.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:11

Ik vind leren teugels erg zwaar voor fijne lichte hulpen. Het is nog al een eind teugel wat je aan het bit hebt hangen. Ik gebruik daarom teugels van tassenband. Goedkoop, fijn, licht, veel kleurkeus en makkelijk in onderhoud. Voor mijn Lipi van 1.57 heb ik 6 meter teugel nodig om goed te kunnen werken. Ik loop schuin naast/achter het binnenachterbeen (in de uitgangspositie).

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:05

Ik gebruik juist het gewicht van de teugels, met een longeerlijn kan ik daarom geen fijne verbinding maken (daarbij vind ik dat gewoon lomp in de handen voelen). Ik had eerst een stoffenleidsel (met leerstopjes) maar nu gewoon een leren. Wel erg fijne/dunne leidsel en je hebt dus niet je handen vol.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:34

Het is denk ik maar net wat je gewent bent, ik heb het liefst zo licht mogelijk contact en daarom ook een zo licht mogelijke teugel. Een longeerlijn vind ik net als jij ook echt niet fijn in de hand en ook 'zwaar'. Bovendien zit je dan met een restand lus die heel de tijd in de weg zit ;-)

MilaLover
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:29

Ik wil dit ook eens proberen maar kan je best lesen zoeken of kan je er gewoon zonder ervaring aan beginnen?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:19

Akshay schreef:
Ik heb gisteren even geprobeerd met een longeerlijn zoals hier gezegd werd. Maar die was echt veel te lang, en te grof vond ik. Moest ook nog 3 lussen bij vast houden..


Hangt er ook heel erg vanaf hoe groot je paard is :) Mijnes is dikke 1.70 en dan is de longe goed vind ik. Maar als die je te lang is, kun je ook een slof gebruiken. Evt. zou je een slof zelfs kunnen laten inkorten bij de schoenmaker/zadelmaker, of dat zelf doen als je handig bent.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:23

iemand nog druk bezig geweest? ik vandaag weer voor het eerst. Romy was bevangen geweest. Vandaag was het zo koud, dus lekker met dr dekentje op gestapt en klein beetje gedraafd en weer een beetje stelling en buiging gevraagt om haar soepel te krijgen na 5 weken kreupel

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 07:57

Ik breek even in... Zijn er ook mensen die lange teugelwerk kombineren met menwerk? En zo ja, zitten daar 'maars' aan of werkt dat prima?

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:44

Hier momenteel weinig aan de lange teugel door een blessure bij mezelf. Kan nu goed meelopen en zeker niet een lange tijd dus nu weer vaker aan de hand aan het werk omdat ik dit makkelijk kan combineren met longeren en dus even rust voor mezelf.

Sandra, Wat bedoel je met combineren met men werk? Dat ze ook iets trekken of bedoel je meer de positie waar je loopt?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:02

Nee echt in combi met het mennen. (dus idd voor de wagen, al vergt voorbereiding uiteraard dat je in dat verband erachter loopt)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:09

Wordt inderdaad veel gedaan als voorbereiding op het mennen, dacht ik, dus volgens mij gaat het daarom prima samen, maar heb hier zelf geen ervaring mee. En het is vooral heeeel leuk om te doen!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:16

Ja, dat het 'leeg mennen' als voorbereiding wordt gebruikt voor het mennen, weet ik. Heb zelf vaak geholpen met het opleiden van paarden.

Maar de manier van trainen is toch anders dan lange teugel werk. Vandaar mijn vraag.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:26

Ik men met mijn pony's, doe dressuur aan de lange teugel, maar ze lopen ook voor de weidesleep.
Het eerste met compleet tuig, stang en oogkleppen. Het 2e met een gewoon hoofdstelletje, trensje (of bitloos hoofdstel) en lange teugel. En het 3e met oogkleppen, stang, borsttuig en lange teugel (soms ook met schoftje, hangt er vanaf hoe lui ik ben met optuigen).
Oh ja, en daarnaast ook nog longeren aan de dubbele longe, met ohz hoofdstel of men hoofdstel, met of zonder autobandje er achter (als de autoband er achter hangt wel met oogkleppen, zonder zal ook wel gaan, maar dat doe ik niet).

Voor de pony's maakt het niets uit, die kennen de verschillen en weten wat er van ze verwacht word.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:27

Ik gebruik het, lente,zomer en herfst men ik veel met lange teugel werk als extra dressuur training. En winter stop ik normaal met mennen helemaal om ze aan de lange teugel op te pakken (het is toch een andere vorm van dressuur met minder stuwing). Alleen deze winter niet gestopt omdat ze sinds nov (weet het niet zeker meer) in het tweespan zijn gezet en ik dat wilde doorpakken.

Het verschil met mennen is dat je ze niet de schouder kunt begrenzen, maar ik werk bijv veel met de zweep als been bij het lange teugel werk en dat kennen ze dus heel goed ook voor de wagen.

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:38

Ik denk dat dat een prima combinatie is hoor Sandra en zeker als voorbereiding op het mennen je hebt er dan toch ook dressuur matig al een mooie basis in. Ik deed ook altijd lange teugel met de pony's waar ik mee mende. :j

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:40

Ah ok. Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben natuurlijk nog lang niet zover, maar het was iets wat ik mij afvroeg.
Ik meende mij van Dennis al te herinneren dat ze alles deed, maar er zijn er dus meer.
Top.