Blok... hoe pak ik dit aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Blok... hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:04

Hallo!
Gijs kan al heel veel vrijheids dressuur.
Hij luisterd goed naar mij.
Maar nu heb ik een probleempje.
Gijs kan namelijk niet op het blok.
Op houten platen wel, maar zodra je hem het blok voor zet lijkt het wel of hij er bang voor is
Want als ik hem de Jambette vraagt doet hij zijn benen niet open slaan.. Hij houd ze in...

Iemand tips ?

Zonder blok
Afbeelding

Met blok
Afbeelding

Sorry als je het niet snapt?

Weggebokt

Re: Blok... hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:45

Niemand tips?
Of wat anders?

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:45

Misschien kan je proberen hem te helpen en 1 voetje er op zetten en dat uitbreiden.
Zo heb ik het geleerd en uiteindelijk hoefde ik er alleen maar heen te lopen en hij ging er al opstaan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:42

Eerst maar eens een ander blok nemen.... Dit ziet er ENORM instabiel uit!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:49

VisibreTeam schreef:
Eerst maar eens een ander blok nemen.... Dit ziet er ENORM instabiel uit!

Hij is stabiel.. Je ziet het niet o de foto maar er zit nog en plaat onder

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:12

Misschien beginnen met een lager opstapje? Dat kan je pony nog wel eens letterlijk 'over de drempel' helpen. Dit blok is ook niet heel groot en lijkt vanaf de foto wat hoog voor je pony. Dus een breder en lager blok kan uitnodigender zijn om op te gaan staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit blok ook niet heel stabiel eruit vind zien, en voor een pony die het moet leren ook niet heel uitnodigend omdat het zo smal is.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:35

Ik zou idd een blok nemen met een groter opp ... En 1 die niet om kan vallen als je op de buitenkant gaat staan.. Maar wel heel leuk en succes

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:43

Laat maar. Iedereen kijkt naar dat blok terwijl het dat niet om gaat. Ik vraag gewoon on tips. Zet er maar en slootje op

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:46

Maar, het ziet er instabiel uit dus misschien ziet je pony het ook als gevaar....

Begin eens met een laag, breed blok, een stuk veiliger en uitnodigender voor je pony :)

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:51

Als er nou vaak word gezegd dat dat blok niet goed is en zelfs nog word gezegd wat beter zou zijn kan je dat ook zien als tips... ;) misschien gaat ie rr dan wel op staan.. :D

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:54

Ik herken mijn shetlander in je verhaal. Ik gebruik als blok een grote boomstam, heel stabiel, maar het heeft lang geduurd voordat mijn pony het snapte en erop durfde te staan.
Werk je met een clicker? Je kunt het gedrag om op het blok te gaan staan, namelijk shapen. Dat houdt in dat je met je pony naar het blok gaat, en als eerste stap hem gaat belonen als hij nieuwsgierig aan het blok snuffelt. Doet hij dit met vertrouwen, dan ga je een stapje verder en click je pas als hij er bijv. dichter naar toe loopt. Dit is de manier waarop ik het mijn pony heb geleerd. Je hebt er wel veel geduld voor nodig, maar als je je pony gaat helpen door zijn voet erop te zetten, zal hij niet minder bang worden, omdat hij geen controle heeft over wat er gebeurd. Wij hebben er een jaar over gedaan (we oefenden niet elke dag en niet in elke training kwam het blok voorbij). Mijn pony probeerde vanalles om het goede antwoord te vinden en toen uiteindelijk het kwartje viel, vond hij het erg leuk om op het blok te gaan staan.

En om te testen hoe instabiel je blok is: durf je er zelf op te staan? Ga er op staan, wiebel flink heen en weer, spring en doe hetzelfde terwijl je op het randje staat. Als je er tegen die tijd nog niet afgevallen bent, zal je pony er waarschijnlijk ook op kunnen staan.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:56

ik zou ook proberen er eerst een voetje op te zetten, en dan gauw clicken of belonen...

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:57

@swaatjuh: ik denk dat dat de pony beste hulp is!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:00

VisibreTeam schreef:
Maar, het ziet er instabiel uit dus misschien ziet je pony het ook als gevaar....

Begin eens met een laag, breed blok, een stuk veiliger en uitnodigender voor je pony :)

Zoals all in de beschrijving staat. Ik be laag begonnen.

En nee het is niet het allerbeste blok maar hij staat stabiel. Ik kan er met zelf 1 been o staan..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:03

swaatjuh schreef:
Ik herken mijn shetlander in je verhaal. Ik gebruik als blok een grote boomstam, heel stabiel, maar het heeft lang geduurd voordat mijn pony het snapte en erop durfde te staan.
Werk je met een clicker? Je kunt het gedrag om op het blok te gaan staan, namelijk shapen. Dat houdt in dat je met je pony naar het blok gaat, en als eerste stap hem gaat belonen als hij nieuwsgierig aan het blok snuffelt. Doet hij dit met vertrouwen, dan ga je een stapje verder en click je pas als hij er bijv. dichter naar toe loopt. Dit is de manier waarop ik het mijn pony heb geleerd. Je hebt er wel veel geduld voor nodig, maar als je je pony gaat helpen door zijn voet erop te zetten, zal hij niet minder bang worden, omdat hij geen controle heeft over wat er gebeurd. Wij hebben er een jaar over gedaan (we oefenden niet elke dag en niet in elke training kwam het blok voorbij). Mijn pony probeerde vanalles om het goede antwoord te vinden en toen uiteindelijk het kwartje viel, vond hij het erg leuk om op het blok te gaan staan.

En om te testen hoe instabiel je blok is: durf je er zelf op te staan? Ga er op staan, wiebel flink heen en weer, spring en doe hetzelfde terwijl je op het randje staat. Als je er tegen die tijd nog niet afgevallen bent, zal je pony er waarschijnlijk ook op kunnen staan.

Ja werk met clicker

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:06

Slootje graag

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:13

Ik wens je oprecht heel veel succes! Ikzelf ben nog nooit zover gekomen met mijn oude pony neon.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:25

Het heeft helaas weinig zin om tips te vragen als je geen tips aanvaard :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:33

VisibreTeam schreef:

Wat zijn die "tips" dan

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:38

Nou de tips zoals dat blok en de tips van swaatjuh...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:38

SindyKaya schreef:
VisibreTeam schreef:

Wat zijn die "tips" dan

groter blok nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:42

Plaat die je gebruikt hebt in het begin op je blok schroeven? Dat oppervlak is al bekend.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:04

SindyKaya schreef:
Laat maar. Iedereen kijkt naar dat blok terwijl het dat niet om gaat. Ik vraag gewoon on tips. Zet er maar en slootje op

En hoe weet je zo zeker dat het niks met het blok te maken heeft?

Ik had ook een blok gemaakt, maar bleek ook wat te hoog en iets te smal. Pony durfde er echt niet op. Toen ben ik gewoon met een aantal stevige! pallets begonnen en die steeds in hoogte iets opgebouwd. Doordat ie de pallets echt kon verkennen en het er gewoon stabiel uitzag heb ik m toen wel zover gekregen. En door de hoogte in stapjes op te bouwen was dat ook geen reden meer voor hem om het te spannend te vinden. Nu gaat ie overigens het liefst overal bovenop staan. Maar het kan dus echt best wel aan je blok liggen hoor.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 09:52

Oke oke,
Er zit een plaat onder dat blok en dat maakt hem stevig.

Maar omdat jullie het toch VEELSTE onstabiel vinden. Ga ik een nieuw blok maken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:54

Niet alleen onstabiel:

Te hoog en te klein :)