swaatjuh schreef:Ik herken mijn shetlander in je verhaal. Ik gebruik als blok een grote boomstam, heel stabiel, maar het heeft lang geduurd voordat mijn pony het snapte en erop durfde te staan.
Werk je met een clicker? Je kunt het gedrag om op het blok te gaan staan, namelijk shapen. Dat houdt in dat je met je pony naar het blok gaat, en als eerste stap hem gaat belonen als hij nieuwsgierig aan het blok snuffelt. Doet hij dit met vertrouwen, dan ga je een stapje verder en click je pas als hij er bijv. dichter naar toe loopt. Dit is de manier waarop ik het mijn pony heb geleerd. Je hebt er wel veel geduld voor nodig, maar als je je pony gaat helpen door zijn voet erop te zetten, zal hij niet minder bang worden, omdat hij geen controle heeft over wat er gebeurd. Wij hebben er een jaar over gedaan (we oefenden niet elke dag en niet in elke training kwam het blok voorbij). Mijn pony probeerde vanalles om het goede antwoord te vinden en toen uiteindelijk het kwartje viel, vond hij het erg leuk om op het blok te gaan staan.
En om te testen hoe instabiel je blok is: durf je er zelf op te staan? Ga er op staan, wiebel flink heen en weer, spring en doe hetzelfde terwijl je op het randje staat. Als je er tegen die tijd nog niet afgevallen bent, zal je pony er waarschijnlijk ook op kunnen staan.
Ja werk met clicker