Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:08

Sabine, leuk he, het zoeken van je weg met clickeren en het enthousiasme van de paarden. Niet altijd gemakkelijk,maar blijven lezen en leren en evt aansluiting bij een clickergroep zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent en bijleert.

Ik gebruik de clicker ook overal bij. Ik experimenteer nog veel, dacht ook dat ik hem met rijden goed gebruikte, maar ben daar weer van terug gekomen omdat ik fouten maakte en weer opnieuw begonnen. Silja heeft bv een hekel aan werk ohz in de wei, maar omdat ze niet alleen zijn kan, noch buiten, noch in de wei, wil ik toch daar met haar trainen. Het besef dat ze nooit eigenlijk een basis opleiding heeft gekregen (alleen mee in het bos rondgewandeld) bracht mij tot de conclusie dat vanalles vragen in de wei niet reeel was, dus ben ik terug naar af en inderdaad nu eerst leren om te reageren op beendruk en daarna het doorlopen na beendruk tot volgende cue. Ik experimenteer nu met het 300 peck pigeon concept. Haha. Ben erg benieuwd. Bij hälga doe ik het tegenover gestelde. Die kan reageert niet op lichte teugeldruk, hangt enorm op de voorhand en heeft een slechte 'ho'. Bij haar werk ik met de clicker aan halt op licht mogelijk signalen, stil staan en 'rocken' (gewicht naar achteren brengen tijdens stilstand)
Het blijft eigenlijk een grote ontdekkingsreis.
Ik ga kijken naar het filmpje. :)

*edit* heb het al bekeken... heerlijk filmpje!!! Echt leuk. Zat met een grote grijns te kijken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:52

Ik meld me ook! Ik heb afgelopen jaren zo nu en dan wat clickertraining gedaan met mijn paard. (En als ik zeg clicker bedoel ik eigenlijk dat ik een woord gebruik als bridge) Pionnetje targeten, inparkeren naast het opstapje, hier komen. Ik wil er nu veel meer mee gaan doen inclusief rijden. Ik heb er heel veel over gelezen de laatste tijd, en nu lekker aan de slag :). Ik ben al begonnen met grondwerk.

Ik heb vooral veel nagedacht over het rijden, mijn paard is al 18 en een doorgewinterd rijpaard. Ga ik dan gewoon doen wat ik altijd al deed en voeg ik de clicker toe of begin ik van voren af aan? Ik denk dat ik voor het laatste ga. Dan kan ik mezelf ook even herprogrammeren. Wat ik begrepen heb van de theorie is dat je een hulp geeft (bv lichte druk met je benen) en dan bij de juiste reactie (voorwaarts) bridget en releaset. Ik denk dat ik onderbewust toch meteen meer druk ga geven als ik niet de juiste reactie krijg, gewoonweg omdat je dat al jaren zo doet en dat zit toch in je systeem. Heeft iemand anders hier nog gedachten over, of ervaringen?

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:10

Ik combineer sowieso druk met clickertraining, je wilt je paard tenslotte iets uitleggen en daar is m.i. druk soms onvermijdbaar bij. Dus stel je zit op je paard, je kantelt je bekken iets en spant de spieren in je been. Je paard reageert niet. Dan ga je vervolgens iets meer druk uitoefenen met de aangespannen kuit, krijg je dan nog steeds geen reactie ga je knijpen en evt trek je zelfs (totaal rijtechnisch onverantwoord) je hak op voor een por. Uiteraard kan je dit alles vergezellen van een stemcommando, tong geklik e.d. Het moment dat je paard voorwaarts stapt bridge je en hang je meteen naast je paard met een voertje in je hand. Het is voor paarden vaak best een omschakeling om vanuit het zadel wat lekkers te ontvangen dus verbaas je niet als ze in het begin niet meteen in de gaten hebben dat je ze iets lekkers aanbiedt.

Je kan natuurlijk ook freeshapen, dus wachten tot ze zelf in beweging komen en dan bridgen, je hangt er dan pas later een commando aan. Persoonlijk heb ik liever de combi met druk, het gevoel dat ik iets meer controle blijf houden over wat er gebeurt. Als ik naast het paard sta heb ik daar minder last van als op het paard ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:27

Dank voor je reactie Amable. Merk je wel dat je op een gegeven moment de extra druk niet meer nodig hebt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:37

Een kleine opmerking. Recent onderzoek wees uit dat de combi toenemende druk/bridge voor een 'poisoned cue' kan zorgen. Maw... de aversi tegen de druk is de reden dat het paard reageert, waardoor het een ontwijken voor de druk wordt en de click geen rol speelt/dan wel wordt verbonden aan een aversi die vooraf gaat.

Vanuit de clickerwereld/gedragsbiologie wordt daarom aangeraden om op de momenten dat je meer druk nodig hebt, puur te werken met negatief reinforcement en de bridge achterwege laten. Die kan later worden ingevoerd als het paard op een lichte hulp reageert, om dat verder te verfijnen.
Dan is nl geen link aversi/bridge aanwezig, maar bestaat de training eigenlijk uit twee delen.

Persoonlijk zou ik dan ook die toename van de druk alleen daar gebruiken waar het noodzaak is; bv bij het aanleren van een 'stop' signaal. Het is wel zo handig als je er 100% van op aan kunt dat het paard onmiddellijk de rem erop gooit als je daarom vraagt.
Bij de dingen die minder van levensbelang zijn, kan je druk vermijden bv door te werken met targetten en daarmee te shapen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:41

Ik ga toch eens proberen wat ik voor elkaar kan krijgen zonder de druk te verhogen. In de bak kan er niet zoveel misgaan lijkt me (ik heb ook een mak paard).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:54

Het is vooral een kwestie van goed aanvoelen wanneer de minste poging komt en evt gebruik maken van bv target om iets 'uit te leggen'. Let wel... ik ben zelf ook nog heel erg lerende hoor. Ik werk met verschillende diersoorten, maar heb nog een lange weg te gaan. Maar door erg in de theorie en wetenschap te duiken, probeer ik alles goed doordacht te doen.
(wat dus niet wil zeggen dat ik niet regelmatig op mijn snufferd val... figuurlijk dan)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:57

liljebo schreef:
Het is vooral een kwestie van goed aanvoelen wanneer de minste poging komt en evt gebruik maken van bv target om iets 'uit te leggen'. Let wel... ik ben zelf ook nog heel erg lerende hoor. Ik werk met verschillende diersoorten, maar heb nog een lange weg te gaan. Maar door erg in de theorie en wetenschap te duiken, probeer ik alles goed doordacht te doen.
(wat dus niet wil zeggen dat ik niet regelmatig op mijn snufferd val... figuurlijk dan)

Zolang het bij figuurlijk blijft niks aan het handje toch ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:58

Nee... haha... hoewel... laatst ging ik met een online agility wedstrijd met mijn pony letterlijk op mijn snufferd..(ik liep er dus naast). Ik heb de elegante val (mwahahaha) maar op het ingestuurde filmpje laten staan. Kan de jury ook eens lachen...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:59

Mijn ervaring is dat dat wel mee valt, mits de druk bij de minste poging ook direct stopt. Maar ik heb natuurlijk ook 2 paarden die volledig clickerminded zijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:00

liljebo schreef:
Nee... haha... hoewel... laatst ging ik met een online agility wedstrijd met mijn pony letterlijk op mijn snufferd..(ik liep er dus naast). Ik heb de elegante val (mwahahaha) maar op het ingestuurde filmpje laten staan. Kan de jury ook eens lachen...

Oh dat is minder. Keek je niet waar je liep omdat je in je beloningstasje aan het graaien was :D?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:02

Hallo allemaal...
Heb even een vraagje.

Ik doe al een poos aan VD maar sommige dingen gaan niet helemaal naar wens, wil dus graag overstappen op de clicker maar aangezien ik nogal moet reizen voor een clicker kopen vroeg ik me af of ik niet iets anders kan gebruiken of er zelf een kan maken? :+
Elke keer wanneer ik in de stad ben(en dat is zelden) vergeet ik het. Wacht al 2 jaar op m'n clicker, maar hij komt niet echt naar me toe vliegen. :=

Iemand ideetjes?
Wil ik er voor naar de stad gaan moet ik een uur reizen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:03

Nee, dat graaien doe ik pas na een click en niet midden in een oefening die gefilmd moet worden; dat levert min punten op. Maar ik deed wild agility en dat betekende dat je een stuk met paard/pony over moeilijk terrein moest hollen. Dat ging even goed, maar een seconde van onoplettendheid waar ik mijn voeten neerzette (te enthousiast, denk ik) struikelde ik en Plof. Pony gooide de rem erop en keek mij verbaasd aan; waarom ga je opeens op de grond liggen?? :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:04

Als je wilt kan je bij een clicker kopen voor 3 euro incl verzenden (binnen Nederland). Stuur me dan even een pbtje. Ik heb ze in het rood, groen, blauw en paars:

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:06

Giolli, je kunt een clicker bestellen. Anders kun je ook iets anders gebruiken wat simpel te bedienen is en een duidelijk herkenbaar geluid maakt, wat altijd hetzelfde klinkt. Je zou bv ook een fluitje kunnen gebruiken. Ik noem maar eens iets. Verband click/ander geluid-voertje wordt hoe dan ook aangeleerd, dus het doet er niet toe welk geluid je gebruikt.

Je kunt ook een clickergeluid produceren met je mond, maar dan moet je even oefenen dat het altijd hetzelfde klinkt en dat je zoveel routine hebt dat je kunt timen.
Een woordje gebruiken kan ook, maar dat blijkt toch moeilijker voor paarden te zijn dan bv een click. Oa omdat het neutrale geluid van de click een andere weg aflegt in de hersenen. Bovendien kan het paard de click niet verwarren met iets anders, wat met een woordgebruik wel kan gebeuren en met de clicker (of iets dergelijks) kun je beter timen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:08

liljebo schreef:
Nee, dat graaien doe ik pas na een click en niet midden in een oefening die gefilmd moet worden; dat levert min punten op. Maar ik deed wild agility en dat betekende dat je een stuk met paard/pony over moeilijk terrein moest hollen. Dat ging even goed, maar een seconde van onoplettendheid waar ik mijn voeten neerzette (te enthousiast, denk ik) struikelde ik en Plof. Pony gooide de rem erop en keek mij verbaasd aan; waarom ga je opeens op de grond liggen?? :+

Joh, ik dat laatst tijdens een clinic, erg genant :o En dan dus in een gewone, egale rijbak waar 1 enkel blok in staat wat ik er nota bene zelf neer gezet heb. Was met Jauke aan het rennen en keek naar hem en dus niet naar waar ik loop. Nu heeft dat blok ook nog een mega aantrekkingskracht op Jauk dus meestal weet hij het wel zo te spelen dat hij uiteindelijk bij het blok staat, op de rem moet en dan dus op dat blok springt met zoiets van "dit bedoelde je vast :j" Eh... :n Maar het publiek lacht en dat is natuurlijk al beloning genoeg. Dit keer had 'ie het niet goed uitgekiend en ik had het niet in de gaten, loop dus zo tegen dat blok aan, errug fijn :n Jauke ook meteen op de rem om me vervolgens af te komen likken met echt zo'n blik van "waarom ga je dáár nu liggen?"

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:16

Ach tuurlijk! Internet!!!! haha, online shoppen !!

Ik heb een beetje een typisch paard.. misschien dat jullie me daar mee kunnen helpen?!
Olivier is nogal.. eh.. gevoelig met zijn eigen willetje.
Jambette, Flemen, volgen, Blijf, achteruit lopen kan hij al op commando. Weet alleen niet zo goed wat m'n volgende stap met 'm moet zijn.
Ik wil heeeel graag iets van: naast mij passage, verzamelen oid. Maar denk dat ik daar nog niet de kennis voor heb.. en vooral zonder clicker isdat lastig voor hem.
Ol gaat niet graag liggen, buigen oid.. daar ben ik al2 jaar mee bezig maar meneer is t er niet mee eens...
Weet iemand wat ik kan trainen?!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:02

Amable schreef:
liljebo schreef:

Joh, ik dat laatst tijdens een clinic, erg genant :o En dan dus in een gewone, egale rijbak waar 1 enkel blok in staat wat ik er nota bene zelf neer gezet heb. Was met Jauke aan het rennen en keek naar hem en dus niet naar waar ik loop. Nu heeft dat blok ook nog een mega aantrekkingskracht op Jauk dus meestal weet hij het wel zo te spelen dat hij uiteindelijk bij het blok staat, op de rem moet en dan dus op dat blok springt met zoiets van "dit bedoelde je vast :j" Eh... :n Maar het publiek lacht en dat is natuurlijk al beloning genoeg. Dit keer had 'ie het niet goed uitgekiend en ik had het niet in de gaten, loop dus zo tegen dat blok aan, errug fijn :n Jauke ook meteen op de rem om me vervolgens af te komen likken met echt zo'n blik van "waarom ga je dáár nu liggen?"

Haha, ik zie het zo voor me!!! overigens was dat niet de eerste keer dat ik viel, toen ik ernaast liep :o Ben ook een keer over een steen gestruikeld met silja naast me en een keer languit in de modder geploft bij een buitenrit, toen ik naast de pony van de vriendin van mijn zoon liep, die zonder begeleiding met het arme meiske op zijn rug gewoon lekker deed waar hij zin in had ipv netjes achter de andere paarden aanlopen. Ik moet dan wel altijd lachen om die verbaasde koppen van de paarden ... idd zoals je al zegt; waarom ga je daar liggen??? :o?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:16

Giolli schreef:
Ach tuurlijk! Internet!!!! haha, online shoppen !!

Ik heb een beetje een typisch paard.. misschien dat jullie me daar mee kunnen helpen?!
Olivier is nogal.. eh.. gevoelig met zijn eigen willetje.
Jambette, Flemen, volgen, Blijf, achteruit lopen kan hij al op commando. Weet alleen niet zo goed wat m'n volgende stap met 'm moet zijn.
Ik wil heeeel graag iets van: naast mij passage, verzamelen oid. Maar denk dat ik daar nog niet de kennis voor heb.. en vooral zonder clicker isdat lastig voor hem.
Ol gaat niet graag liggen, buigen oid.. daar ben ik al2 jaar mee bezig maar meneer is t er niet mee eens...
Weet iemand wat ik kan trainen?!

Ik kan je niet helpen, want ik heb geen verstand van VD. Speel daar een beetje mee om te stretchen en om zelf beter te leren timen, maar heb nauwelijks ervaring. Maar het lijkt mij dan niet onverstandig om een keer een lesje te nemen in VD bij iemand met goed paardeninzicht, ervaring en feeling.
Misschien bij Amable of Bojangles?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:30

Ik heb er een. :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:51

Moet eerlijk zeggen dat ik de clicker weer aan de kant heb liggen :o
Ja, [***] werd er enthousiast van, maar het was vaak spelen op de grenzen en langzaam maar zeker verschoven die grenzen zonder dat ik het doorhad .. Toen hij mij op een bepaald moment tegen de stalwand kwakte omdat hij z'n eten niet snel genoeg kreeg ging bij mij toch een lampje branden. Dus ben heb ik weer even de grenzen gezet waar ik ze wilde hebben, dus even weer puur grondwerk. En sindsdien gaat het eigenlijk super, we doen nu heel leuke dingen, gewone dingen (rijden in de bossen enzo, maar met zoveel enthousiasme van hem, ben ik echt niet gewoon :D ) en die clicker ligt daar eigenlijk nog steeds :o

Maar .. ik heb nu een soort nieuw projectje .. pensioneigenaresse kwam mij vragen of ik geen interesse had om wat met 1 van haar paarden te doen, haar getraumatiseerde hengst (klinkt heel penny hé, maar het is echt zo :)) ). Ze wilde hem toch een beetje bezighouden, vooral mentaal, en ze vond die dingen die ik met die van mij deed wel leuk, maar ze kon dat zelf niet dus of ik geen zin had om dat met hem op te bouwen. Nu, ik vind altijd andere paarden interessant dus ik heb gezegd dat ik wel wilde kijken of ik er wat mee kon, niks overhaasten, er moet niks. Vandaag is dag 1 geweest, en dat ging zo:

Ben vandaag eens bij hem in de weide gegaan, gewoon om niks te doen.
Toen ik aan de draad kwam kwam hij al naar mij toe, ik de weide binnen en gewoon langs hem door, toen kwam hij me achterna, om even later te bedenken dat ik eigenlijk toch eng was en toen bleef hij staan. Ik heb mij gewoon geïnstalleerd in de weide, had net gereden dus gewoon even wat rusten in de weide, genieten van het zonnetje, zalig. Hij ging grazen en had niet de behoefte om weg te lopen, dus echt intense schrik voor mensen is het ook niet (meer), maar eerder wantrouwig (wat willen ze weer allemaal met mij doen). Hij bleef een beetje in de buurt grazen en ik bleef hem gewoon negeren, gewoon zitten. Toen hij vrij dichtbij kwam en daar eventjes bleef staan (hij was verder helemaal rustig) heb ik een snoepje naar hem gegooid, gewoon om te zien hoe hij zou reageren. Hij vond het meteen interessant en smakelijk en keek toen waar het vandaan kwam. Heb toen nog een snoepje naar hem gegooid maar gooide wat verkeerd dus dat belande een halve dag naast hem :lol: Maar dat maakte niet uit, want ondertussen stond hij al bij mij, op zoek naar meer eten. Had nog 1 snoepje dus dat heeft hij uit mijn hand mogen nemen (ik heb het hem niet gegeven, hij moet het maar zelf komen halen ;-) ). Daarna opgestaan om het verloren snoepje terug te halen en toen volgde hij me gewoon. Dat snoepje ook gegeven en toen weer gewoon de weide uitgegaan (waarbij ik op de voet werd gevolgd).

Even een tijd met andere dingen bezig geweest en net voor ik naar huis ging nog even terug langs hem. Toen ik de weide inging kwam hij meteen naar mij toe en bleef mij de hele tijd volgen. Ook snoepjes nam hij gewoon aan. Eigenlijk vond ik het best goed gaan voor de eerste keer. Je merkte wel dat hij heel wantrouwend is, ik moest niet proberen om hem aan te raken ofzo, want dan ging hij meteen een stap achteruit. Maar hij kwam dan ook wel gewoon weer terug op zoek naar nog wat eetbaars. Heb hem dan nog een paar keer laten volgen en tot bij mij komen, en hij moest echt het snoepje uit mijn hand komen nemen, waarbij ik de laatste keer mijn hand echt naast mijn lichaam hield, zodat hij zowat tegen mij moest gaan staan om het te nemen (en niet vanop een afstand met uitgestrekte nek, daar heb ik niks aan, hij moet durven tot bij mij komen ;-) ) en dat deed hij ook. Heeft daarna nog aan mijn handen gelekt, zolang hij het onder controle had vond hij het wel prima, maar ik moest met die handen niks doen want dan vertrouwde hij het niet meer.

Dus mijn eerste indruk is dat het wel doenbaar is, het zal tijd vergen maar dat maakt niet uit, ik heb die tijd, ben er toch elke dag dus kan altijd wel eventjes naar de weide gaan. Hij is wel wantrouwend, maar niet in die zin dat hij in paniek gaat rondcrossen zodra er een mens in de buurt komt. Ook vindt hij eetbare dingen wel wat, dus ik denk dat daar een heel grote motivator in zit. Ook heb ik het idee dat hij wel wil .. hij wil contact maken, hij wil dingen proberen, hij durft alleen nog niet zo goed .... Ik zit te denken of ik niet de clicker erbij zou halen, volgens mij kan dat wel bij hem werken ... Dingen aanraken, dingen hem laten aanraken, etc. Maar nu nog niet, nu gaan we gewoon eerst nog eventjes bij hem in de weide vertoeven. Ben benieuwd naar morgen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:03

Klinkt al netjes. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:36

Sabine, jammer dat het met de clicker niet zo goed werkte en een leuk nieuw project. Hou wel in de gaten dat de reden dat je clickertraining met cobe niet werkte door fouten die je zelf hebt gemaakt. Helaas kun je die met clickertraining nooit elders liggen, omdat je, mits goed uitgevoerd, zelfs een grizzly kunt trainen.
Het werkt in feite voor ieder paard, maar niet voor ieder mens. Dat is op zich prima, maar hou dat in je achterhoofd als je met je nieuwe project met voertjes aan de slag gaat, opdat je niet in dezelfde valkuil stapt.
Heel veel plezier ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:40

Ik weet inderdaad dat dit aan mezelf ligt :j Vandaar dat ik me afvraag of clickertraining met de nieuwe een goed idee zou zijn. Ik denk ergens van wel, omdat het gewoon een totaal ander type paard is. [***] is gewoon een dominante ezel, die moet je proberen enthousiast te krijgen binnen de grenzen, en met clickertraining heb ik de neiging om die grenzen wat te laten vervagen want hij doet zo leuk mee ... Bij de nieuwe wil ik de clickertraining gebruiken zodat hij leert dat als hij bepaalde dingen probeert dat dit een beloning oplevert, zonder verder druk op hem te leggen. Misschien dat ik de clicker gebruik voor de eerste stappen, maar dat die dan net zoals bij [***] vanzelf wegvalt :+ Ik weet het nog niet..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:48

Gewoon kijken hoe het gaat en vooral blijven lezen, leren en filmpjes kijken. Al doende leer je en al lezend en lerend vallen de stukjes vanzelf op de plaats.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook zo'n beetje alle fouten heb gemaakt die je kunt maken en ik heb nog steeds een lange weg te gaan. Maar goed... stapje voor stapje gaat het wel steeds beter. Daar gaat het om.
Maar ik blijf absoluut naar trainers kijken die mij aanspreken, ook als ze niet met clicker werken. Want er valt zo verschrikkelijk veel te leren....In dat opzicht ben ik net een spons... haha