Waar werken jullie nu aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Waar werken jullie nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 10:04

En, met welke vrijheidsdressuur oefening ben je nu bezig en hoe pak je dat aan? :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:21

Wij zijn op het moment bezig met de voorbereidingen voor het vrij-longeren.
Hoe doe ik dit... ehh... beetje moeilijk uit te leggen :\ ....
Ze heeft al geleerd om voorwaarts op handbeweging te gaan en om met d´r kont te wijken op lichaamstaal.
Ik werk met touwhalster en het lange touw. Ik stuur d´r voorwaarts en corrigeer als het nodig is met het halster zodat ze ook netjes gebogen is, met mijn lichaamhouding poog ik om d´r kont zo te krijgen dat de buiging blijft bestaan.
Ik persoonlijk vind dit best moeilijk en werk hier tot-nu-toe dan ook alleen onder aanleiding aan, zodat ik haar geen foute dingen leer :+ .
Verder zijn we al eeuwig bezig met "Ja knikken", maar hoe goed ze veel andere dingen oppakt, dit lukt gewoon niet :n :+ . ("Nee schudden" kan ze perfekt :D !)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 22-12-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:22

ik ben nu bezig met jambette maar ik kom niet verder dan schrapen xD

tot nu toe heb ik dat gedaan door iedere keer als hij voet geeft en stukje naar voor gooide, te belonen ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 10:22

Met Silke ben ik momenteel bezig met de Levade
dit vraag ik vanuit het steigeren, door mezelf laag te brengen vraag ik Silke ook naar beneden te gaan, dat gaat echt behoorlijk goed :D

@ Sterre
Het vrijlongeren kun je heel goed oefenen met een round pen, dit beperkt misschien wel de vrijheid, maar het geeft jou meer mogelijkheden om je paard beter onder controle te houden :)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:24

Zelfde als mutsiii..zoals je weet jambette :D
En ook ik kom niet verder dan het schrapen!

HippoLogic

Re: Waar werken jullie nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:49

Ik ben bezig met het perfectioneren van het apporteren. Kyra pakt het voorwerp wel al op en geeft het aan. Als ik het wat verder weg gooi, loopt ze er al naar toe en pakt het op (elk klein stapje verder/moeilijker beloon ik). Nu ben ik haar aan het leren dat ze het voorwerp weer naar me toe brengt en niet voor mijn voeten laat vallen.

@ Sterre: het vrijlongeren komt ook uitgebreid in het Parelli programma voor. Misschien kun je daar eens naar kijken om ideeën op te doen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:16

VT: in de roundpen lukt dit al prima; we zijn nu dus bij de volgende stap aanbeland :) .

HippoLogic: ik werk zelf niet zo graag volgens Parelli, waarmee ik niet wil beweren dat de methode niet deugt!! Alleen ik kan er niet zo veel mee :+ .
Ik heb zelf een Oostenrijkse trainer en zijn styl spreekt me gewoon meer aan :) .

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:35

Ik ben het wijken een beetje aan het perfectioneren. Hij heeft al geleerd dat 2 vingers aan allebei de kanten, schouder en kont dus (dan komt zo een klein maatje toch van pas!) een stap opzij betekend, en 1 vinger aan de schouder betekend dat hij alleen de voorkant mag draaien. Alleen de kont draaien door een vinger tegen de kant is nog wat moeilijker, maar hij vind het wel leuk.

Daarnaast ben ik heel langzaam een begin voor het steigeren aan het maken, door hem een zweep te laten aanraken die telkens hoger te doen. Dit werkt nog niet zo, want hij denkt, waarom zou ik mijn hoofd omhoog doen als ik hem onderaan ook aan kan raken, dan raak ik hem toch ook aan? Dus ik moet een duidelijker punt hebben waarvan hij weet dat hij alleen voor dat punt beloond word...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:38

HippoLogic schreef:
Ik ben bezig met het perfectioneren van het apporteren. Kyra pakt het voorwerp wel al op en geeft het aan. Als ik het wat verder weg gooi, loopt ze er al naar toe en pakt het op (elk klein stapje verder/moeilijker beloon ik). Nu ben ik haar aan het leren dat ze het voorwerp weer naar me toe brengt en niet voor mijn voeten laat vallen.

@ Sterre: het vrijlongeren komt ook uitgebreid in het Parelli programma voor. Misschien kun je daar eens naar kijken om ideeën op te doen?

Ik ben zo'n beetje met hetzelfde bezig maar heb echt geen idee hoe ik paard aan het verstand moet brengen dat hij de apport komt brengen? Met mijn honden was het simpeler, maar als ik Noah probeer naar me toe te lokken, laat hij de apport eerst vallen en komt dan :+ Zou ik mogen weten hoe jij dat juist aanpakt? Hij kent het commando los en vast.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:39

Millanka schreef:
Ik ben het wijken een beetje aan het perfectioneren. Hij heeft al geleerd dat 2 vingers aan allebei de kanten, schouder en kont dus (dan komt zo een klein maatje toch van pas!) een stap opzij betekend, en 1 vinger aan de schouder betekend dat hij alleen de voorkant mag draaien. Alleen de kont draaien door een vinger tegen de kant is nog wat moeilijker, maar hij vind het wel leuk.

Daarnaast ben ik heel langzaam een begin voor het steigeren aan het maken, door hem een zweep te laten aanraken die telkens hoger te doen. Dit werkt nog niet zo, want hij denkt, waarom zou ik mijn hoofd omhoog doen als ik hem onderaan ook aan kan raken, dan raak ik hem toch ook aan? Dus ik moet een duidelijker punt hebben waarvan hij weet dat hij alleen voor dat punt beloond word...

Eventueel tennisbal op stok prikken? Dan heb je wel een duidelijk punt.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:23

Wij zijn al (sinds de zomer) bezig met het liggen,
elke keer als ze gaat rollen, zeg ik 'lig lig lig' en beloon ik
het staat nog niet 'vast' op commando,
maar ik krijg toch al de indruk dat ze het begint te snappen :
ze rolt, ligt stil tot ik haar snoepje geef & rolt dan verder, om vervolgens weer op te staan & dat nog enkele keren te herhalen ;)

Ook zijn we al een klein beetje bezig met de basis van het apporteren,
als ik een zweepje vast heb en zij gaat er in bijten dan zeg ik 'Pak' , laat ze het even vasthouden en dan zeg ik 'Los'
Eerst deed ik dat terwijl ik de zweep vast had, nu leg ik ze al op de grond
(erin bijten deed ze zelf al, dus moest niets uitlokken & was erg makkelijk :) )

Ook zijn we bezig met de basis van de Spaanse Pas,
gewoon oefenen met de jambette, dat ze hem geeft wanneer ik het wil (ook als ze aan het stappen is) en dan ook eens 2 jambettes na elkaar (1 links & 1 rechts )

ik weet het, redelijk veel door elkaar, maar dat doe ik gewoon door voldoende afwissling & het is niet dat we trainingen doen van 2uur aanéén; liggen doe ik enkel als zij het aanbiedt, en verder doen we misschien 5 minuutjes jambette en 5 minuutjes apporteren, met voldoende pauzes en spelletjes (zoals het volgen) daartussen, maar ook herhalingen van kunstjes die ze al kan :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:23

@ Sterre
aah okay :) met of zonder touw?
Want met een touw kun je je eigen lichaamstaal net wat breder maken zegmaar :)

@ Millanka
Bolletje idd op een stok wil nog wel eens werken :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:58

ik ben nu bezig met wijken/kruisend overstappen, we doen dit nu nog langs de muur, en dat gaat al best goed. ik stap zelf kruisend over, en leg m'n hand tegen z'n flank, en dan stapt hij een paar passen wijkend opzij :)
ook zijn we aan het oefenen op de diepe buiging, maar Nootje heeft nog niet helemaal door dat hij z'n voorhand moet laten zakken, hij blijft maar vrolijk onder z'n buik met z'n lippen flapperen naar mijn hand of een worteltje :+ Ook ben ik bezig met het compliment, maar dat is ongeveer het zelfde verhaal, hij gaat wel meer omlaag, been gaat naar achter, been ligt biiiiiijna op de grond, en dan zie je hem denken: "oh nee nee nee, dat is eng!" en dan staat hij weer op :')
als iemand tips heeft voor buigen en het compliment, ik sta open voor advies :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:05

Buiging verbeteren, compliment op zweephulp zetten en nageeflijk meedraven!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:59

Met Nike nu de spaanse pas en het 'geen idee hoe het heet :') '
iig, van links naar rechts springen :Y)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:27

Solleke_Noah schreef:
Ik ben zo'n beetje met hetzelfde bezig maar heb echt geen idee hoe ik paard aan het verstand moet brengen dat hij de apport komt brengen? Met mijn honden was het simpeler, maar als ik Noah probeer naar me toe te lokken, laat hij de apport eerst vallen en komt dan :+ Zou ik mogen weten hoe jij dat juist aanpakt? Hij kent het commando los en vast.

Mijn stappenplan is ongeveer als volgt:
(- Kyra kan al komen op commando)
- voorwerp aanraken met de neus (belonen en pas door naar de volgende stap als het bevestigd is. Dit geldt na elke stap. ;) )
- commando voor 'raak dat aan' aanleren
- voorwerp vastpakken tussen de lippen
- voorwerp vastnemen tussen de tanden
- commando voor 'oprapen' aanleren
- voorwerp in de mond houden en hoofd omhoog brengen
- voorwerp vastpakken, hoofd op normale (=schoft) hoogte houden en voorwerp loslaten (dat lukt meestal erg goed als je wat lekkers voorhoudt :Y) ).
- voorwerp pas loslaten als ik het vast heb
- loslaten op commando zetten
- voorwerp iets langer laten vasthouden
- voorwerp 2 cm verder wegleggen voor hij het moet oppakken (paard moet hoofd al een beetje draaien)
- afstand groter maken (tot het paard 180 graden moet draaien om het voorwerp te pakken) dit neemt een X aantal 'stappen' in de training in beslag
- belonen na het optillen van het voorwerp
- daarna nog alleen belonen wanneer hij zich eerst weer omdraait (kleinste beweging van het hoofd naar je toe wordt aangemoedigd/beloond)
- enkel nog belonen als ze het aangeeft
- voorwerp weggooien en meelopen met het paard zodat het aangeven nog gemakkelijk is en het voorwerp volgen geoefend wordt
- steeds verder weggooien en dichter bij je eigen plek blijven zodat de afstand vergroot wordt

De truc als trainer is bepalen waar je paard 'de draad kwijtraakt' bij wat je van hem vraagt en dan terug gaan naar iets wat hij wel begrijpt. Dan kijken of er nog een andere stap is die hij moet kennen om het gewenste eindgedrag uiteindelijk uit te kunnen voeren (een paard moet bv wel al naar je toe komen lopen als je hem roept, hoewel je die stap misschien gemakkelijk zou vergeten als je enkel aan apporteren denkt).

Als jouw paard moeite heeft het voorwerp in de mond te houden als hij naar je toe komt, kun je daar aan eerst werken: het langer vasthouden. Beloon voor elke seconde dat hij het langer vast houdt.

En als jouw paard het voorwerp wel al goed vasthoudt en aan jou kan geven, kun je eens kijken hoe hij reageert als jij een piepklein stapje naar achteren loopt terwijl hij het op pakt zodat de afstand groter wordt. Als hij dan een poging doet om je achterna te komen -al is het maar de kleinste moeite, zoals een gewichtsverplaatsing jouw richting op- dan daarvoor consequent voor belonen. Zo leert hij dat hij kan bewegen met een voorwerp in de mond.

Een paard is duidelijk geen hond en voor een paard is het geen natuurlijk gedrag een voorwerp of voedsel naar een ander dier/leider te brengen. Daarom is het voor een paard veel moeilijker te begrijpen. Voor een hond is het wel natuurlijk gedrag om met een bot te slepen (naar of van een ander roedellid weg). Dat maakt het apporteren een leuke uitdaging.

Ik werk eerst met een specifiek voorwerp om het apporteren aan te leren. Dat doe ik met verschillende redenen: het is gemakkelijk vast te pakken, als ze ongevraagd andere voorwerpen gaat apporteren is dat voor mij als trainer niet moeilijk om dat dan te negeren. Enkel het specifieke voorwerp wordt beloond en ze wordt niet aangemoedigd voorwerpen die ik dagelijks gebruik vast te pakken. Als het allemaal bevestigd is ga ik het apporteren overzetten op andere voorwerpen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:52

Bedankt al voor de uitgebreide uitleg :) Nu is het zo dat het vastpakken etc best wel gaat, maar dus niet het naar me toegaan. Even om te verduidelijken: http://www.youtube.com/watch?v=5CxJQQz- ... re=related hier haalt hij het wel maar brengt dus niet terug, ik wandel naar hem toe om hem alleszins al voor het eerste deel te kunnen belonen.=> Hier probeer ik hem dus één minipasje naar me toe te laten zetten, ik beloon hem al voor het naar mij toedraaien: http://www.youtube.com/watch?v=NI_AZqah ... re=related

Dus ik breid best het laatste uit naar één ministap nr mij toezetten? Enig idee hoe juist, of is het echt een kwestie van juist timen met belonen? (zoals je op de filmpjes ziet, ik ben er al best lang mee bezig maar het wil maar niet :+ )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:59

Ik heb net het commando 'shake' geïntroduceerd, door snel te clickeren en 'shake!' te roepen toen hij z'n hoofd schudde. Daarna zei ik nog een keer 'shake', waarop hij begon te zoeken naar het knopje door met z'n hoofd te knikken, waarbij ik clickerde als hij goed schudde.

Toen ik afgesloten had stond hij nog enthousiast met z'n hoofd te knikken, buigen en schudden, ik gebruik wel een vast commando ('klaar!' en een overduidelijke armbeweging) om aan te geven dat we ermee stoppen, maar dát commando lijkt nog niet helemaal bevestigd :D

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:10

Ben eigenlijk iets aan het afleren :+

Welsh hengstje waar ik meebezig ben is nogal uhm een echte hengst, word nu allemaal steeds beter kan zijn matchogedrag tonen in de vrijheidsdressuur en doet het hier buiten om (bijna) niet meer, maar van één tik is hij nog steeds niet af. :+

Wanneer ik de bak in kom gaat hij meteen liggen rollen, merrie geuren, heerlijk natuurlijk. Maar niet wanneer dit niet de bedoeling is. Laat hem nu iedere keer los zodat hij even kan rollen, en geef commando hij kan dit nu ook buiten de bak op commando. Hij gaat nu bijna niet meer uit zich zelf liggen in de bak omdat hij weet dat ik daar het commando nooit geef en als hij het doet geen beloning krijgt, hij heeft het door +:)+ , eerder was iemand met hem bezig maar dit bracht geen resultaat, had hem al flink op zijn flikker gegeven, maar wist dat dit niet ging werken, heb hem toen weer opgepakt helemaal trots omdat het zo (makkelijk) opgelost kon worden, nu weer lekker verder :)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:19

Ben nog niet zolang bezig maar hij kan al een aantal dingen.

Voorwerp of mijn hand aantikken
Ja knikken
Nee schudden lukt nog niet zo, maar begint te komen
Spaanse pas links
Spaanse pas rechts een klein beetje :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 23:23

Met Vienna & Silke ben ik momenteel wat meer aan het oefenen met grondwerk enzo :Y)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:51

Ik ben aan het oefenen met beentjes optillen op zweepcommando. Dus, als je het been aanraakt met de zweep moet ze het been net zo lang omhooghouden tot je de zweep weer weghaalt.

Je begint gewoon door het been met de zweep te kriebelen, en als 'ie het optilt belonen. Daarna uitbreiden door alleen te belonen voor langer omhoog houden (eerst 1 seconde, dan 2, dan 3, 4, ...) Als 'ie dat niet snapt, kun je het leren door twee keer achter elkaar te vragen tot 't paard doorheeft dat langer omhooghouden makkelijker is :+

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:44

Ik ben bezig met een beginnetje van buigen maar of het er ooit echt van gaat komen weet ik niet. en ik wil ooit nog flemen aan gaan leren :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:43

Ik ben bezig met het compliment te verfijnen. De Spaanse draf. Opzij volgen te verfijnen. Jambette.

Het compliment kent ze ondertussen maar ben em nu op een zweephulp aan het zetten. Zet haar in de spagaat en vraag en compliment met ipv mijn hand als hulp de zweep als hulp. Moet af en toen nog een beetje helpen maar ze heeft het compliment al een aantal keren zelf gedaan op alleen een aanraking met de zweep.

De Spaanse pas kent ze netjes. Ben nu bezig om haar de Spaanse draf te leren. Gaat zo'n 2 pasjes goed maar het is zo'n moeilijke oefening waarbij ze dus echt haar gewicht naar achteren moet verplaatsen wat ze ontzettend moeilijk vind. Ze vind het wel heel leuk om te doen en wordt er enorm heet van :D
Vanuit de Spaanse pas een pasje aan laten draven en dat zo uitbouwen.

Opzij volgen. Kent ze redelijk nu. Heb haar eerst geleerd om de hand achterwaarts te volgen en de hand met de schouder te volgen. Dit gecombineerd en paard komt opzij. Ze moet alleen nog wat meer overkruisen achter.

Jambette kent ze niet echt. Heb haar op een andere manier de Spaanse pas geleerd.
Ze kan nu het been omhoog houden zolang ik haar been aanraak met zweep. Nu moet ze haar been nog naar voren uitsteken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:24

ik ben nu bezig met het verschil leren tussen buiging en compliment. hij kan het compliment nog niet helemaal, maar haalt nu de hulp voor buiging (spagaat+ stemcommando mooi, en hand op z'n buik) door de war met de hulp voor compliment (kleine spagaat + voet aanraken met de zweep). Ook doen we het wijken/overstappen, en het begin van de polka :D