Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
HippoLogic schreef:Ik ben bezig met het perfectioneren van het apporteren. Kyra pakt het voorwerp wel al op en geeft het aan. Als ik het wat verder weg gooi, loopt ze er al naar toe en pakt het op (elk klein stapje verder/moeilijker beloon ik). Nu ben ik haar aan het leren dat ze het voorwerp weer naar me toe brengt en niet voor mijn voeten laat vallen.
@ Sterre: het vrijlongeren komt ook uitgebreid in het Parelli programma voor. Misschien kun je daar eens naar kijken om ideeën op te doen?
Millanka schreef:Ik ben het wijken een beetje aan het perfectioneren. Hij heeft al geleerd dat 2 vingers aan allebei de kanten, schouder en kont dus (dan komt zo een klein maatje toch van pas!) een stap opzij betekend, en 1 vinger aan de schouder betekend dat hij alleen de voorkant mag draaien. Alleen de kont draaien door een vinger tegen de kant is nog wat moeilijker, maar hij vind het wel leuk.
Daarnaast ben ik heel langzaam een begin voor het steigeren aan het maken, door hem een zweep te laten aanraken die telkens hoger te doen. Dit werkt nog niet zo, want hij denkt, waarom zou ik mijn hoofd omhoog doen als ik hem onderaan ook aan kan raken, dan raak ik hem toch ook aan? Dus ik moet een duidelijker punt hebben waarvan hij weet dat hij alleen voor dat punt beloond word...
Solleke_Noah schreef:Ik ben zo'n beetje met hetzelfde bezig maar heb echt geen idee hoe ik paard aan het verstand moet brengen dat hij de apport komt brengen? Met mijn honden was het simpeler, maar als ik Noah probeer naar me toe te lokken, laat hij de apport eerst vallen en komt danZou ik mogen weten hoe jij dat juist aanpakt? Hij kent het commando los en vast.