PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:27

Ik wil een setje longeermateriaal bestellen (pessoa, singel en longeerlijn), bij een webshop hier op Bokt. Ik had haar gevraagd of de ringen aan de singel groot genoeg zijn om de katrolletjes doorheen te trekken. Bij mijn vriendin past dit nl niet. (Zij heeft links en rechts een touwtje (lusje) aan de ringen bevestigd om de lijn doorheen te laten lopen, maar dat ziet er nieeeeeet uit!).

Nu heb ik inmiddels antwoord van de webshop: de lijnen horen niet door de ringen te lopen (oftewel, de katrolletjes hoeven niet door de ringen heen) en horen los te hangen zoals op deze Epplejeck-foto, om een lage houding te stimuleren.

Afbeelding

Op de meeste foto's zie ik echter dat de optoming wel door de ringen loopt, zoals op deze foto van Agradi

Afbeelding

De volgende afbeeldingen op EJ en op Agradi laten beiden echter zien dat de optoming wel degelijk door de ringen gaat, zowel in de lage houdingen als in de hogere dressuurhouding.

Agradi:

Afbeelding

en Epplejeck:

http://www.ej.nl/SupplyImages/pdf/Longe ... teugel.pdf

Hoe hoort het nou werkelijk te zitten, maar vooral: moeten de katrolletjes nu wel of niet door de ringen van de singel heen gestoken kunnen worden?

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:30

de katrollen moeten aan het bit vast
1 katrol aan de singel, bovenop om de broek zeg maar recht te houden
en dan de 2 gespjes maak ik aan de singel onderaan vast zoals op het plaatje van agradi links bovenin, zodat ze lang en laag loopt

ik heb ze wel door de onderste ringen lopen, anders hangt het erg los en kan het paard erin stappen

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:31

LN: Ja, ik snap dat de katrollen aan het bit vast moeten (heb er vaker meegewerkt), maar hoor je ze nu eerst door de ringen van de longeersingel heen te halen?

Bij mijn vriendin haar paard bevestigen we hem altijd eerst bovenop, daarna laten we het bontje over de kont heen zakken, steken we de katrollen door die touwtjes aan de ringen heen (want haar ringen zijn te klein ;) ), klikken de katrollen aan weerszijden vast aan het bit, en bevestigen het laatste stuk daarna onder aan de singel (voor een lage houding).

Maar ik vind die touwtjes zo armoedig en vraag me dus af of die katrollen nu wel of niet door die ringen heen moeten? De webshop zegt dus van niet.
Laatst bijgewerkt door Gem op 13-09-10 13:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:33

Ik heb de katrollen niet aan het bit vast, maar aan de singel.
Touwtje door de bitringen en dan tussen de benen.
Mijn haflinger werd erg onrustig met zijn hoofd van de schokken van de katrollen aan het bit. Dit is rustiger in zijn mond.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:37

gem schreef:
Ja, ik snap dat de katrollen aan het bit vast moeten (heb er vaker meegewerkt), maar hoor je ze nu eerst door de ringen van de longeersingel heen te halen?

Bij mijn vriendin haar paard bevestigen we hem altijd eerst bovenop, daarna laten we het bontje over de kont heen zakken, steken we de katrollen door die touwtjes aan de ringen heen (want haar ringen zijn te klein ;) ), klikken de katrollen aan weerszijden vast aan het bit, en bevestigen het laatste stuk daarna onder aan de singel.

Maar ik vind die touwtjes zo armoedig en vraag me dus af of die katrollen nu wel of niet door die ringen heen moeten? De webshop zegt dus van niet.


ja, zoals je uitlegt , zo doe ik het ook en zo hoort het ook
als je ze niet door de ringen haalt, dan hangt het touw veel te los
zeker bij lang en laag heb je kans dat het paard erover struikeld
niet zoals het eerste plaatje dus, maar zoals de 2e en 3e

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:42

Lynn_Nikita schreef:
ja, zoals je uitlegt , zo doe ik het ook en zo hoort het ook
als je ze niet door de ringen haalt, dan hangt het touw veel te los
zeker bij lang en laag heb je kans dat het paard erover struikeld
niet zoals het eerste plaatje dus, maar zoals de 2e en 3e

Dat dacht ik dus idd ook, en het leek me ook al een gevaarlijke toestand als je ze niet door de ringen haalt.
Hmmm, dan denk ik dat ik maar een paar ringen met een grotere diameter ga halen bij een watersportzaak en naai ze dan ook nog maar op de singel :)* .

Dank je wel voor je antwoord +:)+ !

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:43

Als het goed is kun je de katrollen ook losmaken met een pinnetje.
Dat kan bij de mijne tenminste wel.
Dan kun je het touwtje zonder katrol door de ring halen, katrol er weer aan bevestigen en verder vastmaken.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:47

Dat vind ik eigenlijk weer een beetje veel gedoe :o , maar ook weer bedankt voor de tip want ik wist niet dat dat kon +:)+ !

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:48

Ik heb exact dezelfde singel als op foto 1 & 2. Hier passen de katrollen prima door de ringen. Deze singels zijn algemeen verkrijgbaar.

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:48

Ja bij mij gaan ze ook eerst door de ringen heen, katrol bij het bit en dan weer terug naar de singel.
En om echt pietje precies te zijn: bij mijn longeersingel zitten er zowel helemaal boven als onder tussen de benen, twee ringetjes en nu hoorde ik laatst dat je de musketon aan allebei vast moet klikken.
Maar misschien was dit al lang en breed bekend ;)

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:49

bij de meeste singels passen de katrollen wel
en als je maar op 1 stand oefend ( ik rijd alleen lang en laag, onderste ring) kun je ze achter bij het bontje losmaken, er door halen en laat je ze aan de longeersingel vast zitten
zo hoef je ze niet elke keermoeilijk los en vast te maken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-09-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:53

Helga: de aanbieding geldt een Harry's Horse singel, maar ik weet eerlijk gezegd niet welk merk singel er hierboven op de plaatjes getoond wordt.

rolicoli: uhm... mijn vriendin heeft een bontje om de singel heen zitten, dus de ring(en) onder de buik kan ze niet gebruiken :P . Ik zou dus niet weten of er daar 1 of 2 zitten. (nu zit daar dus ook zo'n lelijk strotouwtje :D ). Bovenop heeft ze 1 ringetje zitten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:57

ze kan wel, zoals met bv slofteugels, zo`n losse lus onder om de singel schuiven en daar de gespen aan vastklikken
dat kan ook over het bontje heen

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 14:02

LN: bedankt voor de tip, maar wat mijn vriendin doet (de strotouwtjes), moet ze zelf maar weten :+ . Ik wil mijn tuig zelf echter wel "netjes" hebben voor mijn merrie, en niet met allerlei frutsels eraan :P .

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:31

gem schreef:
Helga: de aanbieding geldt een Harry's Horse singel, maar ik weet eerlijk gezegd niet welk merk singel er hierboven op de plaatjes getoond wordt.

rolicoli: uhm... mijn vriendin heeft een bontje om de singel heen zitten, dus de ring(en) onder de buik kan ze niet gebruiken :P . Ik zou dus niet weten of er daar 1 of 2 zitten. (nu zit daar dus ook zo'n lelijk strotouwtje :D ). Bovenop heeft ze 1 ringetje zitten.



Die singel van harry's horse is waarschijnlijk dezelfde als op de afbeelding. Ik heb nog niet eerder een ander soort singel gezien van HH.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:16

HAR-->GVL

DJB
Berichten: 489
Geregistreerd: 28-09-08

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:21

Bij mijn singel passen de katrollen gewoon door de ringetjes heen (singel van Pagony). Volgens mij hoort het ook zo, want als ik de touwtjes los laat hangen, hangen ze halverwege de benen van mijn paard. Als ze een rare beweging maakt zou ze er met haar benen in kunnen blijven hangen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:36

DJB: volgens de mevrouw / meneer van de webshop zou, bij het door de ringen steken van de lijn, bij iedere pas een ophouding naar boven gemaakt worden, terwijl er een rechte lijn nodig is van het achterbeen naar het hoofd, omdat het de bedoeling is dat het hoofd zakt.
Hij of zij borgt de lijn echter zelf ook weer met een paar veters, om gevaar van "op- of overstappen" te voorkomen.
Maar mijn dilemma: dat zou dan toch nooit zo de bedoeling geweest kunnen zijn van de bedenker van de Pessoa-teugel? Dat je de lijn weer met touwtjes of veters vast moet maken?

DJB
Berichten: 489
Geregistreerd: 28-09-08

Re: PESSOA - hulpteugel, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 05:07

Hmm, ik heb de lijn met katrol door het onderste ringetje hangen, dan heb ik een vrijwel horizontale lijn. Dan wordt er dus ook geen ophouding naar boven gegeven. Sowiso is dat volgens mij lastig omdat er een katrolletje naar het bit loopt. Dat zorgt ervoor dat het hoofd niet naar beneden getrokken wordt, maar dat het paard wel kan ontspannen en zijn hoofd zelf dus naar beneden doet (in lang-laag afgestelde positie dan).

Het lijkt mij inderdaad ook niet de bedoeling te zijn geweest dat je dat weer met extra touwtjes vast moet zetten. Nou heb ik er ook weer niet superveel verstand van dus een echt antwoord kan ik je niet geven...Maar het lijkt me niet.
Kun je niet gewoon uitproberen wat voor je paard en jou het beste werkt?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:45

De mijne is geleverd met 2 katrollen aan elke kant, dus ik klik gewoon een katrol aan een ring... Is trouwens gewoon eentje van Divoza, dus niet een hele dure.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 08:30

Ik heb gisteren inmiddels begrepen van een bokker die bij Epplejeck werkt, dat de lijn "officieel" los hoort te hangen, zoals op de EJ - foto, maar dat zij dit zelf ook veel te gevaarlijk vindt.

Ik heb inmiddels 2 extra ringen gekocht om aan de singel te naaien.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:18

_Epplejeck_ schreef:
De Pessoa kan op verschillende manieren bevestigd worden, zo ook zonder de katrollen door de ringen van de longeersingel heen te halen. Het is echter afhankelijk van je paard welke manier de beste werking heeft. De manier zoals op de EJ site is weergegeven is daarom wellicht niet voor ieder paard geschikt/veilig. Voor de duidelijkheid zullen we daarom een nieuwe foto plaatsen.

De katrollen van de Epplejeck Pessoa teugel passen overigens gewoon door de ringen van de longeersingel.

Dank voor je toelichting +:)+ ! Ik heb voor de zekerheid een paar extra ringen gehaald, gaat dus helemaal goedkomen :j .