Pony vind kleine trucjes maar niks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:17

Hier sta ik dan, met mijn goede wil om eerst de kleine dingen aan te leren en daarna pas over te stappen op het "echte" werk.

Alleen... ja-knikken, neen-schudden, flemen etc. en pony gaat :Z
Maar wijs je het blok aan (wat voor mij persoonlijk toch al een groter iets is) en hij staat er binnen 2 tellen op, met een blik van 'kijk mij nou' ..

Allemaal goed & wel en heel stoer .. ik vind zelf de grotere dingen ook leuker om te zien.. maar ik merk ook dat de basis er nog niet goed genoeg in zit om al die grote dingen al te doen. Maarja, aan de basis meewerken wil pony dus niet :+

Hoe pak je zoiets aan?
Want ik wil hem wel dolgraag jambette etc. leren en ik ben er zeker van dat hij dat ook geweldig zou vinden, maar ik heb er geen zin in dat hij te pas en te onpas z'n voet uitgooit en dat wil ik bereiken door de kleine trucjes. Want ik merk al dat hij vanalles spontaan gaat doen om maar een beloning te krijgen, en dus wil ik door middel van die kleinere dingen aanleren dat het echt alleen op commando wat oplevert.

Maar dan verliest hij dus zijn interesse ...
Loop je op zo'n moment naar het blok en vraag je hem daarop te staan gaat dit wel weer meteen :+

Help?

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:20

als je dingen waar je niet om gevraagd hebt altijd gewoon negeert, duurt dit probleem meestal niet lang hoor...
Laat hem maar doen hoor, maar geef gewoon nx als je nx gevraagd hebt.

Als je paard graag stoere trucjes doet, leer hem dan die en vraag ter afwisseling ook eens eentje dat hij minder leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:32

Maar het probleem is dus dat hij het wel probeert, en behoorlijk hardleers is als het op zo'n dingen aankomt (hij is slim genoeg hoor, maar om de 1 of andere reden dringt het toch niet door, misschien doe ik onbewust iets verkeerd? ). Nu is het niet zo'n probleem als hij spontaan gaat staan neen-schudden ofzo (hij doet het wel alleen als we duidelijk bezig zijn met VD'en en ik dus een aantal keer iets gevraagd heb, niet bv. tijdens het poetsen ofzo) maar als hij spontaan z'n benen gaat uitgooien en dat soort toestanden wordt het wel een ander verhaal vind ik .. En dat wil ik dus voorkomen ;)

Hij heeft nu bv. ookal spontaan voetje, omdat ik hem dat wel al geleerd heb, dit is nu niet zo heel erg, omdat hij z'n been/voet braaf bijhoudt, maar als je dan een jambette of spaanse pas ofzo bekijkt wordt het weer een ander verhaal :=

Of ben ik gewoon een te groot watje? :+
Pony is van zichzelf héél erg dominant, heeft een karakter om U tegen te zeggen en is hierdoor niet de makkelijkste om mee te werken, ik probeer zo weinig mogelijk verkeerd te doen omdat het verdomd moeilijk is hem weer iets af te leren als hij éénmaal iets in z'n hoofd gehaald heeft...

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:01

Tja. Dat risico blijf je denk ik wel houden hoor, ook nadat je je paard heb 'aangeleerd' dat dit niet de bedoeling is. Ik denk zelf eerlijk gezegt dat een paard wel een beetje uitkijkt, en niet zo als je er recht voor staat, hij in eens zijn been uitgooit.

En misschien komt het omdat je het blok minder lang doet? En dat het nieuw is, en dat je het niet zo vaak vraagt? Als je lang doorgaat op 1 ding word het vaak saai. En aangezien je volgens mij nog niet een ton aan dingen heb aangeleerd, is het al snel telkens herhalen.

Anoniem

Re: Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:36

Klopt :j Daarom probeer ik er ook af en toe wat nieuws tussen te gooien, maar dan krijg ik weer het idee dat het allemaal te verwarrend wordt :=

Bv. het achterwaarts naar mij toe komen (ik sta erachter op een afstandje en vraag hem achteruit te stappen) ging vorige keer (de eerste keer) zooo goed (was echt verbaasd :+) en vandaag deed ik dat tussendoor ter afwisseling en het ging echt heel moeizaam.

Heb ook een begin gemaakt voor het "mooi" staan (met de kin op de borst :+), hier heb ik eerst 2x mijn hand met een snoepje tegen z'n borst gehouden en dan met het commando "mooi" en dat ging goed, daarna wilde ik mijn hand vervangen door de zweep maar dat ging niet .. Toen terug met de hand (zonder snoepje) maar omdat er eerst een snoepje was ging hij "happen" naar z'n borst .. Hij bijt wel niet, maar het is toch ook niet wat ik wil zien (en zeker niet als mijn hand daar zit :+ ) dus dan zit je weer vast ..

Naar mijn gevoel moet je op zo'n moment doordoen tot het 1x goed gaat, maar dit werkt bij hem dus niet (hij gaat zich dan vervelen en gaat andere dingen doen). Volgende keer maar weer eens proberen, soms gaat het de keer erna beter omdat hij er dan precies over heeft kunnen nadenken ofzo :+ Of soms gaat het gewoon helemaal niet beter, in tegendeel, kan bij hem ook :Y)

Vind het nog moeilijk om hem te doorgronden, om precies te zien wat hij op dat moment aan mij wil laten zien (of hij het leuk vind of niet, of dat hij het niet snapt, of .. ) en heb het idee dat ik (onbewust) fouten maak die ik niet moet maken .. Maarja, dat is het leerproces zeker? Heb alleen maar schrik dat ik mezelf in nesten werk door dingen "fout" te doen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik met angst zit door zaken in het verleden...

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:08

Ik ken het happen inderdaad, komt denk ik vooral omdat het paard niet weet of je een snoepje heb of niet, en daarom dus in het wilde weg gaat happen.

Ik had het ook in het begin, daarom heb ik mijn hand als aanwijzingspunt gehouden, maar daar zit het snoepje niet in, die krijgt hij na de klik, en die zit ook niet in die hand maar in mijn andere. Dit had hij snel door, en nu hapt hij dus niet meer naar mijn hand, maar doet het nog wel net zo goed als te voren! :)

Ik denk dat als je iets langer oefent met je hand (en daar het snoepje niet in houdt ;) ) en dan langzaam de zweep erbij neemt, tegelijk met je hand en je zweep op die plek houden en uiteindelijk alleen je zweep, dat het dan prima gaat lukken.

En je kan beter 3 keer 5 minuutjes op een dag oefenen, dan 1 keer 15 minuten. Dat blijft veel langer hangen, en daarbij gaat het het paard minder snel vervelen.

Als Tijger trouwens niet geinteresseert is, stop ik er ook gelijk mee. Maar dan krijgt hij daarna ook niet zomaar wat van me natuurlijk. Als hij geen zin heeft, geen probleem, dan doen we het niet. En vaak heeft hij een paar dagen erna wel weer zin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:15

Probleem bij mijn pony is als je altijd toegeeft als hij ergens geen zin in heeft (en dus stopt in dit geval) dan krijg je binnenkort niks meer gedaan want eigenlijk heeft hij nergens echt zin in, staat liever gewoon op de weide :Y)

Maar het moet natuurlijk ook wel leuk blijven, vandaar dat ik het ook zonder halster & touw doe, zodat hij zelf kan beslissen of hij meewerkt of niet. Als ik merk dat het echt gaat tegenzitten dan zeg ik tegen hem dat we even pauze houden en laat ik hem gewoon doen en ga zelf ergens zitten van het zonnetje genieten. Duurt dan nooit lang, binnen een paar minuten staat hij alweer rond mij te draaien, blijkbaar vind hij het dan ook maar niks als ik ook niks doe .. Moeilijk geval :')

Ivm het trucje ga ik zien wat hij de volgende keer doet. Het was ook nieuw natuurlijk. Maar ik ga er zeker op letten dat ik het snoepje altijd met dezelfde hand geef en dus niet met de hand waar ik mee aanwijs, zal vast al een stuk helpen :j (heb er nu niet zo bewust op gelet dus kan wel zijn dat ik het "verkeerd" gedaan heb, al probeer ik altijd wel met links te geven omdat ik met rechts de commando's doe ;) ).

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Pony vind kleine trucjes maar niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:34

Haha, ik werk juist met een pony die gewoon steevast weigert zijn landje weer in te gaan als hij vind dat we nog niet genoeg hebben gedaan, weer een beetje té fanatiek. Wat een verschil kan er zijn tussen paarden he! :)

Dan is het inderdaad niet handig om te stoppen of het gewoon niet te doen, goed dat je je paard goed kent, de 'normale' gang werkt dus niet bij jou paard in dit geval.

Ik denk dat als jullie elkaar kwa dit helemaal goed kennen, dat het best nog wat kan worden. Je maakt misschien zelf onbewust fouten, maar het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat je paard er gewoon een beetje een loopje mee neemt, en net doet alsof hij het niet snapt (daar zijn paarden zo goed in...)

Maar terugkomend op het jambette. Dit was eerlijk gezegt 1 van de eerste dingen die ik Tijgertje heb geleerd. Hij doet het zo nu en dan inderdaad nog steeds wel is uit zichzelf, maar ik ben eigenlijk nog nooit geraakt omdat hij het deed op een niet bedoeld moment. Paarden weten heel goed waar je staat, ze doen gewoon soms net alsof ze het niet weten.

Steigeren is dan bijv weer iets anders, maar ik denk dat er weinig risico zit aan dit soort truuken, zolang je ook maar een goed commando eraan vast koppeld (ik heb zelf ernaast staan en mijn eigen been omhoog, en dat werkt super!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:48

Citaat:
goed dat je je paard goed kent, de 'normale' gang werkt dus niet bij jou paard in dit geval.


Vertel mij wat .. de normale gang werkt in de meeste gevallen niet bij mijn pony :Y) :+ Als ik zeg dat het een speciaal geval is bedoel ik dat letterlijk :j :') Het is altijd een hele zoektocht om iets te vinden wat wel werkt, maar als je dat gevonden hebt dan voel je ook echt wel super, super, supertrots :D Leer echt veel van de pony :j ;)

Dat idee heb ik soms ook, dat hij het heus wel weet (heb het nu niet over nieuwe dingen natuurlijk) maar op dat moment gewoon iets heeft van: naah, dat doen we niet vandaag ... Moet toegeven dat ik dan soms wel eens denk van: aaaaaargh, waarom moet je nu weer zo moeilijk doen, zoveel vraag ik toch niet?! Maar dan zucht ik eens, doe even iets makkelijks en probeer weer eens opnieuw :+ En als ik echt merk dat ik het niet meer leuk vind hou ik het ook voor bekeken, even afronden met iets goeds en dan zien we volgende keer wel weer verder ;) Heb ik ook van mijn pony geleerd, niet koste wat het kost een bepaald iets erin willen hebben, want dan kom je er toch maar heel gefrustreerd uit :+

Maar pony is dan ook wel weer zo slim dat hij eigenlijk alleen in zo'n omstandigheden "met mijn voeten" speelt. Als het echt nodig is dan luistert hij ook gewoon, of hij probeert wel eens iets maar als ik dan eens mijn stem verhef of mijn hulpen wat strenger geef ofzo dan weet hij ook wel dat het even nodig om te luisteren ... Dus het zou inderdaad best goed kunnen dat hij de trucjes nooit zal misbruiken, alleen tijdens het VD'n er een beetje mee spelen zeg maar :j Maar langs de andere kant weet ik toch niet of ik het risico wel wil nemen, je kan het natuurlijk nooit 100% zeker weten... :=