Pony loopt niet aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loes2009
Berichten: 161
Geregistreerd: 15-06-10

Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 23:43

Ik heb laatst op een ponykamp een longeerles gehad. Dat ging best wel goed. Mijn pony (Loes) wilde eerst niet op de volte maar toen liep er even een meisje mee en ging het best wel goed.
Dus ik dacht ik ga hem thuis longeren, de eerste keer heeft het me minstens een kwartier gekost voor hij op de volte liep maar daarna ging het goed.
De keer 2e dat ik het probeerde ging hij voor geen mogelijkheid op de volte lopen! :-S
Toen heb ik mijn moeder gevraagd of zei er naast wilde lopen de eerste paar rondjes ik dacht daarna doet hij het zelf wel maar zo dra ik hem in draf aanzetten of mijn moeder weg liep bij hem weg liep, draaide hij zich onmiddellijk met zijn hoofd naar mij toe en dan kan ik rondjes om hem heen gaan rennen maar hij blijft met zijn hoofd voor me staan (hij draait dan pirouettes)

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen??

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:44

Misschien les volgen?
Of dubbele longe? :)

Ik denk dat je pony het nog niet gewent is. Gewoon blijven oefenen dan maar.

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:55

Hulp vragen van iemand die het goed kan, om het jouw pony te leren.

Loes2009
Berichten: 161
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 00:01

Hij heeft het vroeger wel gedaan bij de vorige eigenaresse.
Ik heb het ook geprobeerd met dubbele longe, dat werkte ook niet :S

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:07

Zo te lezen probeert die gewoon wat uit, vraag iemand die iets consequenter is even te helpen. Hopelijk lukt het daarna wel goed, als ze het eenmaal weten vergeten ze het namelijk niet snel hoor :)

Loes2009
Berichten: 161
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 00:10

Bedankt voor de reacties.
Ik zal er zeker wat mee doen!

x

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:42

Heb je een longeercirkel, of longeer je gewoon in de bak? Het is inderdaad een kwestie van consequent zijn zoals hierboven al gezegd wordt.

Om te beginnen zet je je paard in de longeercirkel neer en laat je hem stilstaan. Je gaat dan zelf eerst staan op de plaats waar jij hoort zodat je zweep dus naar zijn kont wijst, je hand met de longe naar zijn hoofd en jouw lichaam naar zijn schouder, of iets daar achter.
Je paard moet stil blijven staan tot jij goed staat. Pas dan geef je het commando stap en mag het paard weg stappen. Als hij nu meteen naar je toe draait is hij ver genoeg van jou vandaan zodat je tijd hebt om te reageren. Je haalt de zweep dan heel snel naar voren en richt die op zijn hoofd. Daarbij geef je dan een commando dat je altijd gebruikt als je hem naar buiten wil sturen. Je kunt bijvoorbeeld DAARHEEN zeggen. Als hij toch naar je toe komt zwaai je een keer flink met de zweep. Desnoods raak je hem een keer bij zijn schouder, meestal gaan ze dan wel weg.

Het belangrijkste is dat je het probleem op tijd aan ziet komen en snel reageert. Als hij namelijk bijna met zijn hoofd bij jou staat dan kun je weinig meer doen zonder dat het gevaarlijk wordt.

Een ervaren iemand erbij in het begin lijkt me een heel goed idee. In het begin ben je gewoon nog niet ervaren genoeg om het zelf op tijd aan te zien komen. Dat leer je wel. Ga anders ook eens kijken als andere mensen longeren. Zo leer je te zien wat het paard gaat doen en kun je zelf dus ook vlugger reageren bij jouw eigen pony.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Pony loopt niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:46

OPG-->GVL.