Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:17

Knappe Joy <3

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:50

Ik wil mij ook graag aanmelden!

Ik heb een (bijna) 4 jarige paint Flynn waar ik veel grondwerk mee doe.

Lange lijnen, longeren met dubbele lijnen, met enkele lijn of los, en vrijheidsdressuur.

Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:54

Paint_Girl schreef:
Ik wil mij ook graag aanmelden!

Ik heb een (bijna) 4 jarige paint Flynn waar ik veel grondwerk mee doe.

Lange lijnen, longeren met dubbele lijnen, met enkele lijn of los, en vrijheidsdressuur.

[ [url=m/8Al8mO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit! Leuke foto's!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:58

Ik wil mij hier ook graag melden.. Ik kan altijd inspiratie gebruiken voor oefeningen!

Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst.. Echt een Left Brain Extravert, met een uitgesproken karakter.. Hij is grappig, maar ook ontzettend dominant.. Ik werk voornamelijk volgens de methodes van Parelli en Emiel Voest.. Daarnaast ben ik het lange lijnen/dubbele longe aan het oppakken wat hij erg leuk vindt, ook omdat hij voor de wagen heeft gestaan. Materialen gebruiken vindt hij het mooiste..

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

equishoots

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-09-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:02

Ik volg dit even. :)

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:15

Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:28

Mijn vp is juist echt introvert. Als ik hem direct iets wil leren, zoals een beginnetje van een buiging (hoofd tussen zn benen en een gebogen beentje is het nu) lijkt het alsof hij helemaal niet mee doet. Als je hard pusht doet hij een soort halfslachtige poging en verder kijkt hij alleen maar moeilijk.. Net zoals hij heel moeilijk kan kijken langs de kant als ik iets met zijn vriend doe. Maar probeer ik het een week later nog eens, dan kan hij het opeens en is hij helemaal trots.
En als ik met de shet net uitgebreid iets heb gedaan (waar hij naar heeft zit loeren) dan kan hij het daarna ook, meestal in 1x. Hij wilt het eerst begrijpen en dan pas proberen blijkbaar :+

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:00

ninaphilo schreef:
Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*


Net alsof je mijn paard beschrijft :+
Wat bij ons heel erg heeft geholpen is hem leren dat de zweep echt een aanwijzing is en geen druk, anders wordt hij idd heel boos en dat uit zich dan ook weer vaak in happen, vaak geef ik hem dan eventjes mijn zweepje om zijn spanning los te laten.
Ondertussen gaat het echt super goed met ons en wordt hij eigenlijk nooit meer boos, alleen soms gefrustreerd als hij iets niet snapt/moeilijk vindt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:15



Even wat los in de roundpen. Gewoon de spiertjes losmaken en verder geen heftige dingen.

Ik ben nu vooral blij dat ze terugkont op stem :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:38

Ik ben op dit moment veel bezig met het trainen van spieren en het voorbereiden op het echte werken.

Equiday hebben we achter de rug, dus ik kan weer aan andere dingen denken :D

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:00

Cera_D schreef:
ninaphilo schreef:
Ik kom hier ook weer even updaten :)
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.

Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.

Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben. :+ Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.

Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd! *\o/*


Net alsof je mijn paard beschrijft :+
Wat bij ons heel erg heeft geholpen is hem leren dat de zweep echt een aanwijzing is en geen druk, anders wordt hij idd heel boos en dat uit zich dan ook weer vaak in happen, vaak geef ik hem dan eventjes mijn zweepje om zijn spanning los te laten.
Ondertussen gaat het echt super goed met ons en wordt hij eigenlijk nooit meer boos, alleen soms gefrustreerd als hij iets niet snapt/moeilijk vindt.

Fijn dat er iemand is die het herkent! Soms als ik vertel hoe hij is met grondwerk hoor ik vaak iets als 'oh dat zou die bij mij echt niet mogen flikken' of 'ik zou dan echt boos worden'. Ik kan hem echt niet hard gaan afstraffen elke keer als hij even boos wordt, dat zou hij emotioneel niet aankunnen. Van binnen is hij eigenlijk gewoon een klein onzeker jochie.
Dat is wel een goede tip, echt alleen gebruiken als aanzwijzing. Met sommige oefeningen kan het wel met zweep en met sommige juist echt niet. Dankje voor de tip!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:30

ninaphilo schreef:
Fijn dat er iemand is die het herkent! Soms als ik vertel hoe hij is met grondwerk hoor ik vaak iets als 'oh dat zou die bij mij echt niet mogen flikken' of 'ik zou dan echt boos worden'. Ik kan hem echt niet hard gaan afstraffen elke keer als hij even boos wordt, dat zou hij emotioneel niet aankunnen. Van binnen is hij eigenlijk gewoon een klein onzeker jochie.
Dat is wel een goede tip, echt alleen gebruiken als aanzwijzing. Met sommige oefeningen kan het wel met zweep en met sommige juist echt niet. Dankje voor de tip!


Nou als ik echt boos op die van mij word eet hij me op hoor :D , vaak helpt het voor dat soort paarden wel om écht heel duidelijk te zijn, anders worden ze ook weer onzeker daarvan.

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:02

Paint_Girl schreef:
Ik wil mij ook graag aanmelden!

Ik heb een (bijna) 4 jarige paint Flynn waar ik veel grondwerk mee doe.

Lange lijnen, longeren met dubbele lijnen, met enkele lijn of los, en vrijheidsdressuur.

[ [url=m/8Al8mO.jpg]Afbeelding[/url] ]


wat een leuke zeg!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:56

Ik heb vandaag na lange tijd weer een oefening gedaan met de vlag. Ik weet niet of iedereen dat kent, maar even heel simpel en kort: ik wapper met de vlag, iets wat hij eng vindt. Maar hij moet zelf een oplossing zoeken en leert uiteindelijk dat wanneer het eng is hij juist moet ontspannen, en dan stop ik met wapperen. Dus bijvoorbeeld hoofd laag ipv wegrennen. Dat moet uiteindelijk ervoor zorgen dat hij meer vertrouwen krijgt in zichzelf en in mij.

Had ik dus al even niet meer gedaan maar hij deed het weer braaf volgens het boekje. Daarna met touwhalster (dus geen kaptoom of hoofdstel) hem gevraagd om om mij heen te cirkelen (eigenlijk gewoon longeren, maar dan met korter touwtje). En het lukte! Rechtsom ging wat minder goed maar toch, hij deed het. Klinkt heel stom, maar dat is iets wat gewoon niet lukte want hij vond dat ik dan te veel (mentale) druk gaf, en dan werd hij chagrijnig en ging hij met zijn schouder 'terug duwen'.

Kleine stapjes :)

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:34

Naast dat ik grondwerk doe met mijn 3 jarige, heb ik vandaag een 5 jarige (geschat)exmoor pony gekocht. Hij is een paar maanden geleden uit het wild gekomen, gecastreerd en halstermak gemaakt.

Hij kent nu ook het hoofdstel, en een dekje op zijn rug. Wel heeft hij veel angst als je bij zijn billen komt en bij zijn benen.. dit ga ik dus met heel veel rust aanpakken :))

Zijn hoeven zijn slecht, doordat er dus ook geen hoefsmid bij kan komen zo.
Mijn eigen smid is heel rustig, neemt alle tijd en neemt zelfs de moeite om grondwerk met een pony/paard te doen als die angstig is. We gaan er dus zeker wat van maken :D

Ikzelf ben te groot/zwaar om hem te gaan beleren/rijden, dus het zal vooral op grondwerk aankomen :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:10

Wat leuk! Een exmoor. Dat vind ik echt prachtige pony's :))

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:36

Ik ook :D
Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:52

XZiva, Oohh wat een schattig ding! <3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:49

ahh exmoors zijn zo leuk!
Wij zijn ook weer wat meer grondwerk (en vrijheidsdressuur) aan het doen, nu bezig met het appuyement, het wijken zit erin maar ze bijt zich enorm vast in de stelling bij het wijken, dus nu proberen om haar meer recht te stellen en als dat lukt langzaam wat meer stelling in de richting waar we heen gaan.
Vrijheidsdressuur zit het liggen er zo goed als in alleen wilt ze het alleen doen als ze er zelf zin in heeft, daar moeten we dus nog even iets op bedenken, en ze kan ook zitten!! *\o/* Super schattig.
Het steigeren probeer ik een beginnetje mee te maken maar ik ben me nog aan het oriënteren in methodes etc., zij luistert ontzettend goed en let goed op mijn persoonlijke ruimte, ze doet nooit een oefening zonder dat ik het vraag, dus als het goed aangeleerd wordt verwacht ik absoluut geen problemen maar ik moet nog even kijken hoe ik het dan zo aan kan leren dat het niet vanuit woede of angst komt.
hier een foto van het zitten <3
Afbeelding
Afbeelding

equishoots

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-09-18
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:57

Gizeppie schreef:
Ik wil mij hier ook graag melden.. Ik kan altijd inspiratie gebruiken voor oefeningen!

Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst.. Echt een Left Brain Extravert, met een uitgesproken karakter.. Hij is grappig, maar ook ontzettend dominant.. Ik werk voornamelijk volgens de methodes van Parelli en Emiel Voest.. Daarnaast ben ik het lange lijnen/dubbele longe aan het oppakken wat hij erg leuk vindt, ook omdat hij voor de wagen heeft gestaan. Materialen gebruiken vindt hij het mooiste..

[ [url=m/Lf9Pga.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZuuQ3x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1URHmn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukie!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:13

Ik ben op dit moment vooral bezig met het voorbereiden op het zadel. Eigenlijk gaat dat nu heel goed - ik kan op hem stappen. :):)

Ook doe ik academische rijkunst en oefeningen voor mijn opleiding. Ik heb al een poosje geen les gehad, dus ik hoop dat ik die snel kan nemen zodat we ook weer voorruit kunnen. Gisteren kon hij voor het eerst galoperen op de cirkel. Ik was gelijk de hele dag enthousiast. :D Mijn favoriete manier van werken is Natural Horsemanship. Denk aan bepaalde punten van Parelli en Emiel Voest. Ik neem mee wat voor mijn paard werkt. (Left Brain Extrovert, denk ik).

Ik vind afwisseling ook heel belangrijk, dus we spelen ook gewoon veel, wandelen, gaan op pad met de trailer en doen dus wat academische rijkunst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we waren op Equiday waar we ook heel veel hebben geleerd. Vooral over hoe Joep (en ik!) reageren op publiek.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:58

equishoots schreef:
Gizeppie schreef:
Ik wil mij hier ook graag melden.. Ik kan altijd inspiratie gebruiken voor oefeningen!

Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst.. Echt een Left Brain Extravert, met een uitgesproken karakter.. Hij is grappig, maar ook ontzettend dominant.. Ik werk voornamelijk volgens de methodes van Parelli en Emiel Voest.. Daarnaast ben ik het lange lijnen/dubbele longe aan het oppakken wat hij erg leuk vindt, ook omdat hij voor de wagen heeft gestaan. Materialen gebruiken vindt hij het mooiste..

[ [url=m/Lf9Pga.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZuuQ3x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1URHmn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukie!


Hij is leuk he haha!

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:56

Hoi, ik kom me even melden! :wave:

Even kort over mijzelf en mijn paard:
Ik (Laura) deed aan de TRT method van Tristan Tucker samen met mijn paard Hayley. Ik probeerde 2x in de week te oefenen, maar dat lukte niet altijd :o Omdat ik wedstrijden reed, wilde ik graag dat Hayley zo min mogelijk spanning zou hebben, maar door weinig oefenen en spanning bij mij zelf, lukte dat niet altijd.
Voorlopig zit het oefenen er helemaal niet in.. Ik heb 2,5 week geleden een scooterongeluk gehad. 29 mei ga ik pas uit het gips en dan zit er nog een flinke revalidatie aan om weer te kunnen gaan lopen en spieren op te bouwen. Nu wil ik graag in die revalidatie periode (als ik weer een beetje kan lopen en ik een beetje veilig bij een paard kan staan) het grondwerk oppakken met Hayley. Rijden zit er het komende jaar toch niet in en ik wil graag wel wat doen met haar. Mijn vraag is dan ook of iemand in de buurt van Odijk les geeft en dan met name gericht op de TRT method. Stiekem vind ik het ook leuk om wat vrijheidsdressuur te leren aan Hayley. Wanneer ik zou kunnen gaan lessen weet ik niet, maar kan in ieder geval al wel iemand gaan zoeken.
Alvast bedankt en ik probeer zeker actief te blijven in dit topic! :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:57

LauraFlexx schreef:
Hoi, ik kom me even melden! :wave:

Even kort over mijzelf en mijn paard:
Ik (Laura) deed aan de TRT method van Tristan Tucker samen met mijn paard Hayley. Ik probeerde 2x in de week te oefenen, maar dat lukte niet altijd :o Omdat ik wedstrijden reed, wilde ik graag dat Hayley zo min mogelijk spanning zou hebben, maar door weinig oefenen en spanning bij mij zelf, lukte dat niet altijd.
Voorlopig zit het oefenen er helemaal niet in.. Ik heb 2,5 week geleden een scooterongeluk gehad. 29 mei ga ik pas uit het gips en dan zit er nog een flinke revalidatie aan om weer te kunnen gaan lopen en spieren op te bouwen. Nu wil ik graag in die revalidatie periode (als ik weer een beetje kan lopen en ik een beetje veilig bij een paard kan staan) het grondwerk oppakken met Hayley. Rijden zit er het komende jaar toch niet in en ik wil graag wel wat doen met haar. Mijn vraag is dan ook of iemand in de buurt van Odijk les geeft en dan met name gericht op de TRT method. Stiekem vind ik het ook leuk om wat vrijheidsdressuur te leren aan Hayley. Wanneer ik zou kunnen gaan lessen weet ik niet, maar kan in ieder geval al wel iemand gaan zoeken.
Alvast bedankt en ik probeer zeker actief te blijven in dit topic! :)


Mijn paard heeft een tijd bij Tristan Tucker gestaan.. Ik ben zelf niet zo heel bekend met hem. Hij heeft er alleen in training gestaan een tijdje (bij de vorige eigenaresse).. Ik weet wel dat hij basis grondwerk doet, zoals met enge voorwerpen, wijken voor druk etc. Maar daar gebruik ik zelf andere methodes voor.

Wel naar joh het ongeluk! Duurt nog wel even dan allemaal. Vrijheidsdressuur heb ik wel eens gedaan, maar Mn paarden werden er allemaal heel vervelend van. Het grondwerk vindt mijn huidige paard het einde. Hij wordt dan net een jong paard..

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:43

Ja klopt. Ik heb ook de online modules en was bezig met stap 2 & 3. Dat is dan richting het cirkelen werken. Vind zijn gedachte achter het grondwerk erg interessant.
Vrijheidsdressuur wil ik vooral doen voor afwisseling en omdat het er natuurlijk ook wel leuk uit ziet. Behalve steigeren, dat laat ik liever achter wegen.