TVG: Spieren en conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

TVG: Spieren en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:11

Hoi!

Ik ga de 16e mijn paardje ophalen, maar ik heb even een vraagje omtrend het opbouwen van conditie en spieren.
Het gaat om een merrie van 16 jaar, ongeveer 1,55 hoog, en er is het laatste anderhalf/twee jaar weinig met haar gedaan. Af en toe een wandelingetje of een buitenrit, maar that's it. Nu wil ik graag wat meer bespiering erop hebben (en aan laten komen, want er mag zeker wel 50 kg bij... Haar kont is echt een dakje), en een beetje aan d'r conditie werken.
Doe je dat nou echt al met wandelen? Longeren is (nog) niet echt een optie omdat a) de paddock vaak bezet is, en b) het een vrij zware paddock is om in te longeren, dus dat lijkt me niet ideaal om direct op te starten.
Mijn optie is dus eigenlijk wandelen, en andere vormen van training vanaf de grond. Rijden wil ik echt nog even niet aan beginnen nu ze nog zo schraal is. Dat komt later wel.

Mijn vragen zijn dus:
1) In hoeverre bouw je conditie/spieren op met wandelen?
2) Wat kun je - buiten longeren en wandelen om - verder nog doen om het aan te pakken?

Alvast bedankt als je advies of tips hebt! :)

klaas30

Re: TVG: Spieren en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:03

je kan intervaltraining doen alhoewel dat dat aan de hand ook jouw conditie omhoog zal krikken :D
En kan je niet in een weide of zo longeren?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 09:42

Op alle weides hier lopen momenteel schapen, dus de staleigenaar heeft t liever niet.
Intervaltraining is wel een goeie, daar zal ik even wat over opzoeken. Thanks!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:23

oke succes meer dingen weet ik niet

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:28

je kan gaan fietsen met haar, natuurlijk wel eerst laten wennen aan de fiets, maar als ze eenmaal gewent is kan je heerlijk fietsen met haar, en daar zal ze ook uithoudingsvermogen mee opbouwen en natuurlijk ook spiertjes,

voor de rest veel plezier met je paardje :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:31

Je kan zeker de spieren opbouwen door gymnastiserend werk aan de hand. Door bijvoorbeeld je paard sbw of travers aan te leren aan de hand, leer je haar meer dragen en zullen de rugspieren het werk onder de ruiter beter aankunnen.

Ik denk dat stapwandelingen ook wel behoorlijk wat conditie opbouwen, als je in een actief tempo gaat. Zoek maar es een schema voor beginnende training van endurance paarden, de eerste weken is het bijna constant stappen.

Ook zorgen voor voldoende en evenwichtige voeding (desnoods es een bloed- en/of wormonderzoek als je haar echt verdacht mager of futloos vindt), zodat ze goed kan bijkomen en verder kan ontwikkelen. Want idd, zolang ze te schraal staat, gaan alle extra's naar de vet- ipv spieropbouw.

Succes ermee!

Edit: dat fietsen is ook een fijne tip!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:42

Je kunt beginnen met wandelen, en als jullie wat vertrouwd worden met elkaar wat grondwerken en los werken. Hiervan wordt de band sterker, is het paard lekker bezig maar allemaal erg rustig. De wandelingen kun je steeds langer maken en evt ook stukjes gaan hardlopen tussendoor.

Als dit goed gaat en ze wordt wat fitter zou ik gaan beginnen met longeren en fietsen. Naast de fiets moeten ze natuurlijk ook op aardig tempo, en vaak over het harde, dus dit is al een stuk intensiever dan wandelen
Wel een erg goede training overigens

En super dat je zo lekker rustig met je paardje aan de slag wil gaan

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:41

Wat een goeie reacties allemaal, dank jullie wel!

@hwn: Ik las laatst toevallig een stukje over endurance trainingen, volgens mij in een oude Bit ofzo. Zal het er even bijhalen, en verder onderzoek doen online. Wat het voer betreft ga ik me binnenkort even goed laten informeren. Ik wil het eerst denk ik proberen met een goede complete muesli (zonder haver). Ze is niet echt futloos, het gaat er meer om dat ze echt schraal is. Ze is verder altijd goed ontwormd en ingeënt, maar als ze echt problemen krijgt met aankomen ga ik er zeker naar laten kijken.

@Aidenn: Fietsen vind ik een heel leuk idee voor als we elkaar wat beter kennen! Ze is behoorlijk bomproof, dus ik denk dat ik dat goed met haar zou kunnen oppakken als de tijd daar is. (Voordeel is dat het ook echt een buitenpaardje is. In de bak rijden vindt ze over het algemeen weinig aan.)

@Renee_s: Waarschijnlijk komen we pas in het voorjaar dan toe aan fietsen, maar dat gaan we zien. En ja, het is een merrie waarbij het voor mijn gevoel heel belangrijk is om het in haar tempo te doen. Ze is heel sensibel, maar ook ontzettend beleefd en lief. Dat wil ik absoluut niet beledigen, dus dan neem ik zoveel tijd als nodig is. Heb je later alleen maar profijt van! :)

En de intervaltraining/stukjes gaan hardlopen is inderdaad ook goed voor mijn contitie. :=