Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:00

:wave:

Ik zie op internet steeds meer mensen langskomen die aan 'ND' doen. Maar, is het nou wel zo fantastisch? Grotendeels wat ik zie zijn paarden met de kin op de borst, uit elkaar gevallen en op de voorhand... Terwijl mensen het wel 'dressuur en goed voor je paard' noemen.

Natuurlijk zijn er mensen die hun paard wel voor elkaar hebben, maar ik zie heel veel langskomen waarvan ik denk: 'en nu dan?'

Wat voor nut heeft het je paard met de kin op de borst met je mee te laten draven terwijl het niks positiefs voor het lichaam inhoud?

Is nageeflijk lopen op 'commando' wel nageeflijk lopen?
Is dressuur niet de weg naar nageven in plaats van nageven de weg naar dressuur?

Wat is jullie mening?

(Laten we het netjes houden, niemand negatief benoemen maar alleen positieve voorbeelden met namen noemen)

fotac

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:20

Ik zie het ook steeds vaker, maar je houd t toch niet tegen denk ik...

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:07

Tsja.. Ik zie het ook inderdaad vaker verschijnen, volgens mij doen de meeste mensen het voor de mooi,
En denken niet na over het paard, maar ik was niet van plan om ermee te beginnen. :+

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:09

Heb je hier een voorbeeld van? Kan me er moeilijk iets bij voorstellen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:11

Leef en laat leven. ;)

Ik denk dat er heel veel bokkers zijn die nl exact hetzelfde denken over VD. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:12

Ik dacht dat dit gewoon een kunstje was in de vrijheidsdressuur. En van vrijheidsdressuur ben ik sowieso overtuigd dat het gros het ook gewoon voor de kunstjes en het showgehalte doet (wat op zich niet slecht is natuurlijk).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:14

Precies dezelfde hype als vrijheidsdressuur toch? Daarbij heb ik ook wel eens gezien dat zelfs met "hogeschoolsprongen" aan de slag werd gegaan, over "kunstje" gesproken... 8)7

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:15

Gini schreef:
Ik dacht dat dit gewoon een kunstje was in de vrijheidsdressuur. En van vrijheidsdressuur ben ik sowieso overtuigd dat het gros het ook gewoon voor de kunstjes en het showgehalte doet (wat op zich niet slecht is natuurlijk).

Ja joh, anders gingen ze er wel op of achter zitten! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:20

Er zijn vrijheidsdressuurders die ook het gebruik van het paardenlichaam in het oog houden. Op de achterhand houden tijdens de kunstjes, verzamelen, beheerst,.... Niet enkel het kunstje om het kunstje, maar ook correct lichaamsgebruik tijdens het kunstje. Mijn opmerking is zo gek nog niet hoor. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:29

Ik vind dat Natural Dressage maar niks.. :n

Zie alleen maar paarden in een krulletje mee lopen, die zich vast zetten in de rug en onwijs veel spanning in de kaak hebben..

Ik zie er het nut niet van in. Het is geen nageven, enkel een trucje. En hoe de meeste mensen hier op bokt het uitvoeren is het eerder slecht dan goed voor het paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:32

Elanor schreef:
Precies dezelfde hype als vrijheidsdressuur toch? Daarbij heb ik ook wel eens gezien dat zelfs met "hogeschoolsprongen" aan de slag werd gegaan, over "kunstje" gesproken... 8)7

Zoals Ts bijvoorbeeld ;)

Beetje dubbel Visibreteam :) Ik heb regelmatig foto's gezien van jou met dit soort ND en hogeschoolsprongen, of nee, circuskunstjes.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:43

Ik vind ook dat er snel hogeschoolsprongen worden gedaan zonder training daarvoor en wat dus niet correct word uitgevoerd.
Maar bij dressuur word ook best vaak de achterhand vergeten en lopen ze ook met een valse knik..
Ik vind wel dat er snel vrijheidsdressuur word gezegd omdat het ook net zo slecht is..
Maar er zijn ook heus wel goede dingen in vrijheidsdressuur en het kan ook leuk zijn?
Al vind ik echt dat Nikki gelijkt heeft dat het steeds vaker zonder tuig fout word gedaan en als kunstje word aangeleerd..

Ik doe ook vrijheidsdressuur en dat doe ik alleen omdat ik bijna niks anders kan doen met mijn shetlander en omdat ik haar toch de aandacht wil blijven geven. En dan vind ik vrijheidsdressuur een leuke oplossing.
En ik ben totaal niet tegen dressuur, alleen wel als het slecht word uitgevoerd :)
En dat is precies het zelfte met vrijheidsdressuur, als dat slecht word uitgevoerd ben ik er ook tegen en anders niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:52

Gini schreef:

Hoeft niet perse een 'kunstje' te zijn, ik zie ook mensen die er wél heel goed mee bezig zijn en ook daadwerkelijk hun paard sterker maken aan de hand van ND.
Maar heel veel mensen leren het aan als een kunstje door hun paard 'mooi te leren staan' en dan mee laten draven en noemen dat 'natural dressage' terwijl de rest van het lichaam helemaal niks meer doet.

Chaos schreef:
Ja joh, anders gingen ze er wel op of achter zitten! :j

Tenzij je te groot bent of niet van mennen houd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:20

Dat heb je met elk onderdeel in de paarden denk ik wel... Dressuur wordt ook niet door iedereen correct uitgevoerd, mennen ook niet, springen, VD, longeren...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:22

Captain schreef:
Dat heb je met elk onderdeel in de paarden denk ik wel... Dressuur wordt ook niet door iedereen correct uitgevoerd, mennen ook niet, springen, VD, longeren...

Daar kan ik me idd helemaal bij aansluiten :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:54

Dan zijn er zat mogelijkheden... En als je kiest voor VD is dat prima, maar doe niet zo heilig.

Als je een paard wilt trainen op oa lossigheid in lijf, leniger en sterker maken is het voor de hand liggend dat je dan gaat longeren/rijden/mennen/langelijnen. VD wordt -in mijn omgeving- niet beoefend om het paard te trainen maar om iets te kunnen laten zien...

Daarbij vind ik het vreemd dat jij zon topic opent. Jij bent juist degene die op Bokt het meeste laat zien en verteld hoe goed je alles wel niet doet. Wat wil je met dit topic?? Dat mensen je beamen en vertellen dat het idd niet hoort maar dat jij het wel goed doet? Valt bij mij onder zelfverheerlijking. :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:12

Chaos schreef:
Dan zijn er zat mogelijkheden... En als je kiest voor VD is dat prima, maar doe niet zo heilig.

Als je een paard wilt trainen op oa lossigheid in lijf, leniger en sterker maken is het voor de hand liggend dat je dan gaat longeren/rijden/mennen/langelijnen. VD wordt -in mijn omgeving- niet beoefend om het paard te trainen maar om iets te kunnen laten zien...

Daarbij vind ik het vreemd dat jij zon topic opent. Jij bent juist degene die op Bokt het meeste laat zien en verteld hoe goed je alles wel niet doet. Wat wil je met dit topic?? Dat mensen je beamen en vertellen dat het idd niet hoort maar dat jij het wel goed doet? Valt bij mij onder zelfverheerlijking. :o

Kon het niet beter verwoorden..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:31

Ik vind zelf dat zogenaamde 'nageeflijk' lopen met los werken een zorgelijke trend. Sowieso omdat dit 'nageeflijk' gebeuren meestal een behoorlijk verkrachte versie van opgericht lopen is.

Een paard op commando leren zichzelf op te rollen en zo rond te laten stappen, is mijns inziens vergelijkbaar met het aan een te strakke bijzet een paard opknopen en z'n rondjes laten jakkeren. In beide situaties wordt de kop wel rond getrokken en doet het lijf niets.

Ik denk dat je heel goed lang en laag zou kunnen werken met zgn natural dressage. Tot op zekere hoogte dan....zoals mijn instructrice graag zegt, uiteindelijk kun je alleen echte ontspanning krijgen als je af en toe ook spanning vraagt. :Y)

Je kunt in ieder geval wel fijn werken met activeren. Maar goed, daarna willen mensen altijd meer en zoals ik ook al vaker her en der opgemerkt heb in topics, hogere oefeningen en kunstjes kun je niet vanuit lang en laag doen, daar heb je vanaf een bepaald niveau oprichting voor nodig. En ik geloof er niet in dat je zonder hulpmiddelen een correcte oprichting kunt verkrijgen. Bitloos misschien, ook daar heb ik mijn vraagtekens bij.

Ik vraag me dan af, wat is er zo afschuwelijk aan je paard een beetje helpen met een trensje? Laten zien waar dat koppie heen moet en lekker laten loskauwen...Zie ik 10 keer liever dan een paard wat geforceerd in een aangeleerde houding loopt.

En, om maar ff lekker over 1 kam te scheren, ik heb nog nooit, hier op Bokt niet en nergens op internet nie, een paard geheel los met een correcte hoge oprichting zien lopen. Wel goede voorbeelden gezien van paarden die los mooi voorwaarts neerwaarts gingen. :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:15

Nieuwe hype nee. Loopt gewoon in het verlengde van alle mensen die in een zo kort mogelijke tijd het paard zoveel mogelijk kunstjes willen leren zo ook het zogenaamde 'nagevelijk' lopen op commando. Helaas zijn er daarvan op bokt veel te vinden.

Mijn inziens zoals Rider ook zegt niet een goed ontwikkeling. Veel paarden lopen op een manier waarbij de rug vastgehouden wordt, en de hals in een zeer onnatuurlijke houding met heeft en hals. En dan over de achterhand helemaal maar niet te spreken.

'natural dressage' wordt gezien al kunstje en dat is jammer. Je kan het ook zien als grondwerk waarbij je je paard lekker laag en rond (wat heel goed kan bij juiste activiteit en ontspanning) los werkt. Gewoon voor het loswerken of om warm te draaien voor andere oefeningen enz. En ik denk dat je heel wat kan doe op deze manier ook te denken aan zijgangen en bewust maken van lichaam van het paard. Maar echt oprichting (zonder kunstje noem ik geen oprichting) is mijn inziens heel moeilijk of niet mogelijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:20

ZusJacobs schreef:
Chaos schreef:

Kon het niet beter verwoorden..

Ookal heeft het hoogstwaarschijnlijk TOTAAL geen zin om uberhaupt nog te reageren...

Ten eerste, waarom doe ik heilig? Zeg ik ergens dat ik het wel goed doe? Ik doe niet eens aan ND ;)

In jouw omgeving, er zijn tig mensen die VD weldegelijk gebruiken om een paard te stretchen en te gymnastiseren.

Mag jij mij vertellen waar ik vertel dat ik alles 'goed' doe. Dat doe ik namelijk absoluut niet en volgens mij vraag ik regelmatig om tips.

Daarnaast, mensen vragen om tips, ik geef tips? Ik denk dat dat complete logica is, exact hetzelfde als bij HAW en RIJITP, dus dat is al een puntje dat nergens op slaat.
Ik zeg wat ik zie en doe mijn best om het onderbouwend te doen zodat mensen er daadwerkelijk iets aan hebben en val mensen niet persoonlijk aan.

Ik doe niet aan ND dus hoe kunnen mensen mij vertellen dat ik dat wel goed doe? :Y)

het ENIGE wat ik UBERHAUPT in dit topic aan bod wilde brengen is ND, wat het doet en gewoon een NORMALE discussie starten, zonder mensen te benadelen of te bevoordelen. Maar blijkbaar is het op bokt echt een sport geworden om mensen af te kraken op dingen die niet eens met het onderwerp van doen hebben.

Verder ga ik ook niet meer in op zulk commentaar, schiet ik vrij weinig mee op en ik heb mijn tijd ook wel beter te besteden.

@ Rider, daar kan ik me zeker bij aansluiten, maar ik geloof wel dat je ook 'in vrijheid' wel dressuurmatig kunt werken, MITS het met hulp onder controle is :)

@ Nelleke_H zoals ik jou wel eens bezig zie met je paardje valt meer onder het kopje 'natural dressage' gewoon echt bezig zijn met het lichaam van een paard en niet focussen op netjes in de krul lopen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:27

Op deze manier bevestig je wel mijn gevoel (en vraag die ik je regelmatig heb gevraagd maar nooit antwoord op heb gehad), namelijk dat jouw hogeschoolsprongen kunstjes zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:27

Of het nieuw is zou ik niet durven zeggen, het is al een heel aantal jaartjes in omloop hoor ..
Ik heb vorig jaar een paar lessen gehad maar het is niet zo mijn ding. Ik kreeg inderdaad het gevoel dat eerst het hoofd moest en dan pas de rest, terwijl ik andersom werk. Al heb ik er wel een goede oefening aan overgehouden die ik nog steeds gebruik, deze is wel voor de achterhand (probeer maar eens tijdens het longeren of loswerken: 4 passen stap - 4 passen draf - 4 passen stap - 4 passen draf - ... ), maar verder gebruik ik er eigenlijk niks meer van, heb ook niet de behoefte aan nog meer lessen.

Maarja, zich concentreren op de hoofdhouding is natuurlijk niet iets wat alleen met ND gebeurt ... en als ik dan eerlijk moet zijn zie ik het liever dat het paard dit aanleert en zo los loopt, dan dat hij zo moet lopen met allerlei hulpteugels eraan ... Al is geen van beiden mijn ding ;) Overigens is het ook niet iets van enkel ND, een redelijk bekende clickertrainer focust zich ook erg op de hoofdhouding, die paarden staan & lopen ook altijd in de krul. Ik vind het niks, maar het zou wel een nut hebben, al ben ik zover nog niet dat ik kan uitleggen wat ... Dus misschien komt het bij ND daar ook vanaf, dat er toch ergens een reden voor is? Dat het toch wel goed is voor je paard? Al moet die dan uiteraard niet met z'n achterhand in tokyo lopen, dat lijkt me nooit goed te zijn (en dat zie je helaas wel vaak, zowel bij ND als VD als longeren met hulpteugels als clickertrainingen).

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:04

@Visibreteam: Oh, dat geloof ik zeker ook, maar tot op een bepaald niveau. :j Totdat je bij de oefeningen komt waarbij je een hoge oprichting nodig hebt. En ik geloof best dat een paard wat bijv. correct heeft leren piafferen ohz of tussen de ll, dat als het de oefening eenmaal goed beheerst, ook los kan tonen. Maar zulke dingen correct aanleren zonder ondersteuning, daar geloof ik niet in.

[***] schreef:
Ik vind het niks, maar het zou wel een nut hebben, al ben ik zover nog niet dat ik kan uitleggen wat ... Dus misschien komt het bij ND daar ook vanaf, dat er toch ergens een reden voor is?

Er is geen reden voor, er zijn alleen drogredenen in omloop. :Y)

Drogreden 1: want het staat zo mooi! Zo hoort een paard te lopen! Zo doet Anky het ook! :+

Drogreden 2: ik wil oefening X en het lukt niet, want ik begrens niet en knol heeft teveel tempo en te weinig verzameling. -O- Wat nu? :)* Ik vouw gewoon z'n kop dubbel, kan hij ook geen tempo meer maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:07

Ik heb het nu wel niet over de redenen van bokkers :+
Die persoon die een gekende is op clickertrainingsgebied zou dit dus voor een bepaalde reden doen, maar ik weet niet welke .. zou ik eens moeten vragen aan degene die al verder zijn met clickeren ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:21

Kun je een voorbeeld geven van Natural Dressage? Ik denk zelf bij het lezen van de naam aan Dressage, Natural van Karen Rohlf namelijk... Bedoel je zoiets?