Wat is grondwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:20

Hoevaak zie je het niet langs komen?
"ik ga grondwerken"
"misschien kan grondwerk je helpen"
Het woord van de eeuw geloof ik, met zeer diverse interpretaties.

Dus de vraag is heel erg simpel (het antwoord waarschijnlijk niet ;) )
Wat is grondwerk?

Sjors

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:20

Ik volg dit even

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:24

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:25

Voor mij vrij simpel, al het werk dat je op de grond verricht is grondwerk. Van meelopen aan de hand, tot los in de bak op lichaamstaal rondsturen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:27

Euh ja? Je mist het punt geloof ik ;)
Ik wil graag een discussie starten.

Rianneh, longeren doe je ook vanaf de grond.
Een veulen aan een halster leren lopen ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:28

Daar bedoelen mensen mee dat je het probleem vanaf de grond moet gaan benaderen, op welke wijze mensen dat willen doen dat verschilt per persoon / paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:29

Marlinde: dus grondwerk is alleen geschikt voor paarden met een probleem?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:30

Nee, maar in sommige topics wordt grondwerk als oplossing gesuggereerd voor een probleem. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:31

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
Wat is grondwerk?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:34

Ja, al het werk dat je op de grond verricht valt imo onder grondwerk. Longeren, basisopvoeding enz. Dat kan je natuurlijk onderverdelen in verschillende categorieën met als gemeenschappelijke noemen, grondwerk.
Maar in veel gevallen bedoelt men waarschijnlijk het in een afgesloten ring werken met een los paard. Hierover wil je denk ik de discussie starten? Dat in veel gevallen een degelijke opvoeding vanaf de grond (grondwerk dus imo) een 'probleem' paard zo weer normaal heeft. Maar dat er al snel met grondwerk wordt geadviseerd zonder werkelijk te zeggen wát er moet gebeuren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:46

Iedereen heeft een andere visie over grondwerk. Dus als iemand dan zegt ik doe grondwerk, of je moet grondwerk gaan doen, weet ik niet wat die persoon bedoelt.
Het beeld wat bij mij in mijn hoofd schiet bij grondwerk zijn de diverse trainings methodes van de diverse goeroes (parelli, voest, roberts, die Britt, ben z'n naam ff kwijt, etc.)
Longeren en basis opvoeding hoort daar echt niet bij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:50

Ik bedoel, als ik zeg "ik ga grondwerken" dat we verschillende dingen kunnen doen.
Kan van alles zijn, maar zonder hoofdstel/zadel etc.
Je kunt het zien als: longeren zonder lijn, vrijheidsdressuur-oefeningen, concentratie-training, schriktraining etc.

Lekker bezig met je paard, vanaf de grond, werken aan een betere band tussen ons samen.

Ik begrijp wel je punt, dus ik lees lekker mee.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:08

Ik vind longeren met halster en lijn ook grond werk, net als werken met lange lijnen, dubbele lijnen, maar ook het leren meelopen aan het halster, eigenlijk bijna alles wat je je paard vanaf de grond leert, dus zonder dat je erop zit.
Het is een vrij breed begrip.

Als iemand tegen mij zegt:
Mijn paard is te sterk voor mij, ik kan hem niet houden in de galop, dan sjeest ie maar door hoe ik ook trek aan de teugels, dan zeg ik:
Ga grond werken.
En dan bedoel ik: leer je paard eerst de basis, dus op een correcte manier meelopen aan het halster,leer het paard gevoelig te zijn voor je hulpen op de grond, dat je paard op een vinger wijzing achterwaarts kan gaan, dat het paard op jou let, en niet op van alles en nog wat om hem heen, dat het naar jou luisterd en jou als leider accepteerd voordat je weer gaat rjjden op dat paard.

Dus dat je eerst op de grond alles goed hebt, en dan pas gaat rijden.

Ik doe regelmatig grond werk, gewoon om even duidelijk te maken hoe de zaken ervoor staan, en we vinden het beide leuk. :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:12

Alles wat je op de grond doet om het paard op te leiden, is grondwerk. Binnen grondwerk heb je echter verschillende werkwijzen en benaderingen en oefeningen. Dus iedereen doet grondwerk. Als iemand zegt dat je grondwerk moet doen, moet die persoon beter uitleggen wat hij precies bedoeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:13

Voor dat mensen als parelli, voest en roberts kwamen heette dat gewoon opvoeding (en bij mij nog steeds).
Hoefde je ook geen speciale dingen voor aan te schaffen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:23

Speciale dingen aanschaffen moet nooit. Je kan de hele training bij elk paard volbrengen met 2 hulpmiddelen, namelijk een halster en een leidtouw.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:27

Wat zijn dingen als the Seven games of join up dan voor jou? (ff voorbeeld)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:58

Grondwerk is natuurlijk gewoon een verzamelnaam voor alles wat je op de grond doet.

Als ik dat advies geef, dan bedoel ik eigenlijk dat het verstandig zou zijn als iemand zich eens zou verdiepen in waarom z'n paard doet wat ie doet en dat diegene z'n paard op de grond een stuk meer zou moeten aanleren om enigszins veilig in het zadel te gaan zitten.

Grondwerk doen heeft voor mij niets te maken met bepaalde oefeningen doen op de grond, het gaat om een stukje begrip, kennis en handigheid krijgen op de grond, voordat je datzelfde in het zadel probeert. Het gaat er dus vooral om dat de persoon zelf wat leert. Daarnaast is het natuurlijk voor het paard erg fijn dat hij precies weet wat er gevraagd wordt, aangezien het stressniveau op de grond altijd lager in dan in het zadel, hoe goed de ruiter ook is. Voor een minder goede ruiter is het al helemaal een stuk makkelijker om alles eerst op de grond te doen.

Net als met rijden, kan je grondwerk natuurlijk ook steeds moeilijker maken om je eigen vaardigheden te verbeteren (die je dan later weer kunnen helpen in het zadel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:06

Grondwerk is in mijn ogen je paard opvoeden, maar dan een opvoeding die verder gaat dan de basis opvoeding.

Voorbeeldje: ik ben met mijn tweejarige bezig haar te sturen op mijn lichaamstaal (ze is doof, dus het is nog harder nodig dan bij paarden die wel kunnen horen). Inmiddels kan ik haar volledig remmen en gas laten geven dmv mijn lichaamstaal, en om laten draaien, stil laten staan en achterwaarts laten gaan. Dit alles doe ik terwijl zij los om mij heen loopt.
Het gaat dus om opvoeding, niet specifiek om oefeningen (die ik persoonlijk schaar onder het kopje ´kunstjes´) en hierbij is respect hebben voor mij als ´leider´ (een groot woord, maar je snapt wat ik bedoel) ook een focuspunt. Paard leert dat ze niet over mij heen mag lopen, niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen en moet doen wat ik zeg.

Longeren, werken met dubbele lijnen etc. ... vind ik persoonlijk geen grondwerk. Het is wel werk dat je doet vanaf de grond, maar dit vind ik meer vallen onder de categorie ´werken´. Mijn paard hoeft absoluut niet te werken, daar is ze nog te jong voor, maar ik wil wel dat ze leert luisteren (lekkere woordspeling gezien ze dus niks hoort :D ) en dat wij als team vast kunnen gaan opbouwen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:33

stef schreef:
Wat zijn dingen als the Seven games of join up dan voor jou? (ff voorbeeld)

Dit valt gewoon onder de noemer grondwerk. Het is een andere methode van opleiden. Dit zijn kleine dingen die je kan doen. Grondwerk is idd het opleiden vanaf de grond. Hoe je het ook doet, het blijft grondwerk. Maar meestal word er met grondwerk bedoeld het paard te leren wijken voor druk denk ik. Terwijl dit enkel een bepaald onderdeel is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:38

maar goed, we zijn het er dus over eens denk ik dat de noemer "grondwerk" een groot vaag gebied is.
Daarom vind ik posten met: Ik heb lekker gegrondwerkt (ja, ik ook als ik in de tuin heb staan werken) zo vaag

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:56

Ik maak persoonlijk een onderscheidt in de verschillende dingen die ik doe met mijn pony's.

- Loswerken ( Emiel Voest, op lichaamstaal/directe hulpen in een roundpen je paard beweging geven)
- Grondwerk ( Emiel Voest, touwhalster. Wijken voor directe en indirecte hulpen zoals meelopen, stapje achterwaarts, werken aan de enkele lange lijn zonder te letten op de balans. )
-Werken aan de enkele lange lijn ( met kaptoom en werken aan de verticale balans op de circel)
-Werken aan de dubbele lange lijnen (Emiel Voest, kan met kaptoom, hoofdstel of met touwhalster)
-Werken aan de hand ( kaptoom of hoofdstel, werken aan verticale en horizontale balans)
-Werken aan de lange teugel ( kaptoom of hoofdstel, werken aan de verticale en horizontale balans)

Deze dingen gebeuren allemaal op de grond maar hebben allemaal hun eigen doel. Zo kan je heel precies aan iets werken met je paard of pony.
Ik vind dit heel fijn werken, het geeft structuur en duidelijkheid voor mezelf welke ik mee kan nemen als ik met mijn pony's bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:57

Grondwerk is het meest gehoorde excuus voor onkunde.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:58

"Ik heb lekker gereden" is toch ook vaag ;)

Western, springen, dressuur, met zadel, zonder zadel, met hoofdstel, zonder hoofdstel...?

Om over de verschillende ideeën over wat "lekker" is, dan nog maar te zwijgen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:02

ok, slecht voorbeeld.

"misschien is grondwerk iets voor je"
"grondwerk lukt niet"

etc