OHZ draver niet in galop, aan de longe proberen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_K

OHZ draver niet in galop, aan de longe proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:37

Hallo allemaal
Sinds een maandje ongeveer ben in bezit van een 8-jarige draver, mar het probleem is dat ik hem niet in galop krijg.
Waar ik hem heb gereden voor ik hem kocht lukte dit wel gewoon,
Hij kan ontzettend hard draven (het is niet voor niets een draver he :P ) maar in galop krijg ik hem gewoon niet, hij gaat dan zo ongeloofelijk hard dat hij alleen dan zeg maar half draaft half galoppeert.
Dus mijn vraag is zou het helpen om hem te longeren, om wat meer buiging etc in zijn lichaam te krijgen?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:34

Herkenbaar ;).
Het kan helpen als je op een voltge begint. Kan nog heel scherp(klein) zijn op het begin, maar daar gaat het niet over. Het ging erover dat die in galop gaat, en niet dat die een mooie volte maakt, niet alles kan tegelijk namelijk :). Wanneer dat goed gaat, kun je de volte uitbouwen totdat die op een 'normale' grote kan. Daarna kun je het vanuit een bocht proberen. Je moet wel echt een bocht hebben en de mijne had ook teugelhulp nodig i.p.v enkel been. (Dus steun met de teugels). Ik heb hem vanaf Augustus '08 en heb hem nu dus zon 10 maandjes. Bij mij gaat het nu ook alleen nog maar uit een bocht hoor. Rechtuit (op een hoefslag bijv) gaat ook nog maar amper. Maar dat komt vanzelf. Tussendoor lukt het al wel maar dan meot die ecth heel geconcentreerd zijn. Maar de bocht heoft nu niet meer zo 'scherp' te zijn. Dus gewoon bijna recht is al genoeg bocht nu. Je hebt wel veel geduld nodig. Dat voor draven of achter galoperen(of andersom) is omdat hij zijn evenwicht er nog niet in gevonden heeft. Het is vooral belangrijk om goed te belonen, als is het maar een pasje.

Judith_K

Re: OHZ draver niet in galop, aan de longe proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:44

Oh oke, want inderdaad als ik hem in galop wil zetten doe ik dat ook altijd op de volte, maar dan gaat hij zelf zo erg door de binnenbocht crossen dat de bocht steeds scherper wordt, ik heb dan juist het idee dat hij op die manier al helemaal niet in galop kan komen, maar dat is dus juist wel het geval en gewoon laten gaan of begrijp ik het nu verkeerd?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:25

Bij de mijne was het idd ook erg scherp op het begin. Ik houd dan wel in de gaten dat het niet gewvaarlijk word met uitglijden/schuiven of dat het zijn pezen of iets belast, ;)

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:57

hallo,

ik heb ook een draver van 16 die 10 jaar gekoerst heeft met een sulky, en met rijden is zij ook niet rond, kijkt abslolut niet naar binnen kan niet verzameld draven en ook niet galoperen onder het zadel. ik longeer haar nu met een halve pessoa dus van onder door het bit naar de zijkant op het laagste ringetje hierdoor gaat ze ontspannen en gister heeft ze wel 6 hele rondjes gegalopeerd wel heel erg snel maar met veel oefenen gaat het wel lukken mischien wel een tip voor jou ook. gewon heel veel longeren en dan iemnand erop aan de longeerlijn en het weer prberen terwijl je de hulpen voor galop geeft.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:01

en waar ze ook wel meer buiging door gaan geven en door elke dag 10 min aan e hand om een rij pionnen te lopen dus slaomen.
en met je rug tgen zijn/haar schouder staan met wat lekkers in je hand en hem zijn nek laten buigen om het lekkers te pakken maar hij moet niet gaan draaien dus wel stil blijven staan. en alstoevoeging op het longeren met die bijzets, de binnekant iets strakker doen zodat hij wel naar binnen moet kijken.

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:00

Bedankt voor de tips, ik heb hem gister voor het eerst gelongeerd, liep de hele tijd met zijn hoofd naar buiten, misschien is een halve pessoa in idee ja

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:38

Ik herken het van het longeren, deed de mijne ookin het begin. Ik heb hem toen niet bijgezet. Want naar mijn idee heeft hij dan gewoon weinig evenwicht, en door hem bij te zetten maak ik dat alleen maar erger (in mijn ogen) ik liet hem dus eerst leren op zijn eigen benen lopenzegmaar :) Het heeft wel veel tijd en geduld nodig hoor ;)!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:55

het is ook heel erg belangrijk dat je paard ontspannen is en gewoon in stap en draf lekker en goed loopt. probeer hem met aanspringe in galop rustig te houden en niet keihard te laten draven want dan wordt het alleen maar moeilijker voor hem om in galop te gaan.
wat bij sommige paarden ook nog wel eens helpt is op buitenrit gaan en dan op een lang pad in galop proberen te gaan. de meeste dravers (net zoals alle jonge paarden) hebben in het begin de balans nog niet gevonden in galop waardoor voltes rijden ook erg moeilijk voor ze kan zijn. rechtuit hebben ze daar minder last van en kunnen ze hard gaan. om hun uit balans zijn op te vangen willen ze namelijk hard en op een lang pad kan je ze dat ook gewoon even laten doen. als dat uiteindelijk goed gaat, probeer je hem rustiger te laten galopperen en dat zo steeds meer uit te bouwen tot een normaal galopje en vandaar uit in de bak te galopperen.
wat ook nog kan helpen is om eerst de achterhand sterker te maken. als die sterker is, is in galop aanspringen makkelijker. dus veel overgangen stap/draf maken en balkjes gaan draven.
Laatst bijgewerkt door dolor op 28-05-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:02

Heel herkenbaar. Mijn draver had moeite met de lange zijdes in galop. Op een volte ging het wel redelijk. Voor zat hij in galop en achter een draf/galop. Hing er een beetje tussenin.
Nu ben ik sinds twee maanden buiten aan het rijden en laat ik hem op het rechte stuk galoperen. Hij ging in het begin heel hard omdat hij zijn balans niet kon vinden. Nu kan ik hem laten galoperen met een losse teugel en een nette handgelop.
In de bak heeft hij nog moeite als hij uit de bocht komt en weer rechtgesteld wordt maar dit gaat ook al stukken beter.
Met de dubbele longe is dit ook goed te oefenen.
Geduld, daar los je veel mee op ;)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:48

Judith_K schreef:
Hallo allemaal
Sinds een maandje ongeveer ben in bezit van een 8-jarige draver, mar het probleem is dat ik hem niet in galop krijg.
Waar ik hem heb gereden voor ik hem kocht lukte dit wel gewoon,
Hij kan ontzettend hard draven (het is niet voor niets een draver he :P ) maar in galop krijg ik hem gewoon niet, hij gaat dan zo ongeloofelijk hard dat hij alleen dan zeg maar half draaft half galoppeert.
Dus mijn vraag is zou het helpen om hem te longeren, om wat meer buiging etc in zijn lichaam te krijgen?

haha ik had precies het zelfde! ik verzorg al 5 jaar een (nu) 20jarige draver. die altijd leuke combinaties maakt van draven en galoperen:P weet je wat je moet doen! met je paard naar buiten gaan, een heeeeeel lang pad vinden flink aansporen en teugels wat langer.. dan gaat hij als het goed is wel in rengalop (neem anders iemand mee en ga samen galoperen!)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:49

hahah ow ik zie nu dat Popke ongeveer hetzelfde zei:P

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:57

heel erg herkenbaar!!! ;)
Wat ik heb gedaan is idd aan de longe en ook op de lange, vlakke rechte stukken in het bos aangalopperen. Ook helpt het om je paard op een volte aan te leren galopperen.
Niet te hard van stapel lopen en heel erg veel geduld! Lukt het een keer niet, dan probeer je het gewoon de volgende keer weer!
En als ie galoppeerd goed belonen! Dit heeft bij mij erg veel geholpen en ze galoppeerd nu vrolijk de bak rond! Succes!!!