Het gaat om Zandstraathof's Balthasar, wij hebben hem Sandokan genoemd en hem ook onder die naam verkocht (met papieren erbij, dus zijn echte naam moet bij de nieuwe eigenaren bekend geweest zijn). Het is een New Forest vosruin van 1.46 hoog. Wij hebben hem in 1995 (denk ik) gekocht op 2,5 jarige leeftijd bij een boer op de IJweg in Hoofddorp. Hij heeft voor twee witte voetjes (tot de kogel wit) en achter twee half hoge witte beentjes. Zijn bles begint als een rondje en loopt uit in een mooi puntje. Zijn manen en staart zijn iets lichter van kleur dan zijn kleed. Hij had aan beide achterbenen chronische mok (het haar kwam hier niet meer terug, hij had er verder absoluut geen last van en liep niet kreupel). Voor zover ik mij kan herinneren, ik heb geen kopie van de stamboekpapieren, was zijn vader Briljant en zat er aan moeders kant Merrie Moscan in.
In 1999 of 2000 hebben wij hem verkocht naar Buren omdat ik te groot werd voor hem. Enkele maanden later werden wij gebeld door iemand uit Ede die Sandokan gekocht had, blijkbaar was hij achteraf te fel voor de mensen in Buren (het was de bedoeling dat in Buren een klein meisje erop zou gaan rijden, iets wat wij pas hoorden na de verkoop, anders hadden wij dit afgeraden). We zijn de gegevens van de man uit Ede kwijt geraakt.
Sandokan was een felle, rank gebouwde pony die geweldig kon lopen. Het heeft me heel wat valpartijen gekost om erachter te komen hoe we het beste met hem om konden gaan. Toen ik dat eenmaal doorhad, was het een pony van goud die op onderlinge wedstrijden jury's wisten te charmeren. We zijn nooit officieel gestart, maar hij beheerste de oefeningen tot de z dressuur en kon een aardig sprongetje springen. Zodra hij wist dat je onzeker was, ging hij gegarandeerd met je aan de haal. Mijn jongere nichtje heeft destijds overwogen hem over te nemen, maar dat is om deze reden niet door gegaan. Dit is ook de reden dat hij door de eigenaren in Buren doorverkocht is.
Ik kan geen informatie meer vinden over de fokker. De naam Zandstraathof komt vaker voor in het New Forest stamboek, maar ik weet niet of deze fokkerij nog bestaat.
Ik heb fotoos, maar moet deze inscannen.
Kent iemand deze pony, laat het me weten!
Ik heb een aantal fotoos ingescand. De kwaliteit is iets achteruit gegaan en ik krijg de fotoos niet groter.
Zijn hoofd met bles:

In zijn geheel, het gaat dus, ten overvloede, om de vos (met een heeeeel jong baasje ernaast), hier zijn de aftekeningen goed zichtbaar:

Deze en andere twee andere fotoos staan in het volgende album: http://www.mijnalbum.nl/Album=QSLNEIHU Door op de fotoos te klikken worden ze iets groter.