Ik heb me altijd afgevraagd waar Gijs naar toe is gegaan toen mijn Opa hem in ...1987/88? verkocht.
Gijs was de New Forest van mijn nicht. Toen mijn Oma strierf en opa ging verhuizen moesten de laatste 2 pony's weg. Ik nam mijn Ijslander mee, maar mijn nicht kon Gijs niet nemen. Haar man wilde het niet.
Gijs had bronchitus en was in 1987/88 al 17 jaar, dus inmiddels zal hij al lang dood zijn. Ik was alleen benieuwd of er iemand is die hem misschien gekend heeft.
De man die hem gekocht heeft, had hem voor zijn zoontje (of neefje) gekocht. Was een beetje wazig verhaal. Mijn nicht heeft later nog eens naar de man gebeld om te vragen of ze nog eens mocht komen kijken, maar toen was Gijs "toevallig" net een weekje weg met het neefje op ruiterkamp. We hebben Gijs dus nooit meer gezien.
Gijs was een New Forest van 1.47m hoog. Schimmel. Kon lekker op zijn tong staan zuigen (die stak dan aan de voorkant een stukje uit zijn mond). Hij kon ontzettend met je flemen, hij fleemde vaak mijn neus half van mijn gezicht. Ook kon hij ontzettende hoge bokkesprongen maken. Als je tijdens zo'n sprong op hem zat, dan kreeg je een flinke knauw in je rug. Hij was zo heel lief. Toen ik klein was, lieten ze me zonder zadel op hem in de wei rondstappen, alleen. Hij kende het verschil tussen een ervaren ruiter en een beginneling. Bij een ervaren ruiter wilde hij nog wel eens een bok geven, met een kind op zijn rug deed hij echter niks.
Hij had papieren en ik meen dat er op zijn papieren de naam Jimmy stond. Wij noemde hem echter Gijs, naar holle bolle Gijs. Hij kon namelijk ook de deur van de voerkamer openkrijgen als we hem niet goed deden afsluiten en dan zat hij dus meteen in de voerton.
Foto's staan verspreid in mijn profiel. Ik weet dat het lang geleden is, maar wie niet waagt, die niet wint.