[PG] Voormalig manegepaard (Halla) gezocht!!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LokusSpokus
Berichten: 126
Geregistreerd: 28-02-06

[PG] Voormalig manegepaard (Halla) gezocht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 17:31

Ik heb deze oproep al eerder geplaatst, maar destijds geen reacties gehad, waar ik Halla door heb kunnen vinden. Vandaar dat ik de oproep nogmaals plaats!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben op zoek naar een manegepaard dat verkocht is. Ik heb lang voor haar gezorgd toen ze kreupel was en zou heel graag willen weten hoe het nu met haar gaat. Ze heeft altijd op Manege de Oude Held in Groningen gestaan, vermoedelijk staat ze nu nog ergens in Noord - Nederland, maar ben hier niet zeker van. Voordat ze manegewerk heeft gedaan is ze van een particulier geweest, maar heeft wel altijd bij de manege gestaan en is daar ook geboren.

Het gaat om een merrie, haar naam is Halla, de officiele naam weet ik niet, want ik heb haar papieren nooit gezien.
De vader is: Woldstreek (voormalig paard van Jos Lansink)
De moeder is: Orli Z

Halla is een bruine merrie (KWPN?) met zwarte manen en staart, ook het onderste gedeelte van haar benen is zwart en ze heeft linksachter een witte hoef (niet goed te zien) met een klein sokje. Rechtsachter heeft ze ook een wit voetje. en aan het linker voorbeen zit een witte streep onderaan bij de kroonrand. Ze zal nu ongeveer een jaar of 17 zijn (geb. 1989). Ze is ongeveer 1,60 hoog, maar oogt groter omdat ze haar hoofd heel hoog draagt. Ze heeft een klein wratje op haar neus en een wit maanvormig (ruitvormig) vlekje op haar voorhoofd. Wat verder opvalt aan Halla is dat het een forse merrie is, grof gebouwd en ze heeft een grote boeg. Ze kan het als onprettig ervaren dat er aan haar oren en hoofd wordt gefriemeld, bij onbekenden kon ze overkomen als kopschuw.

Halla is een oplettend en soms wat nerveus paard, als ze schrikt zal ze bij een persoon die ze vertrouwd eerder naar die persoon toe springen dan van diegene af.

Met rijden is het geen gemakkelijke tante. In eerste instantie is ze soms nerveus als het zadel op haar rug komt en je kan niet makkelijk opstappen. Ze vindt het onprettig als ze door iemand anders wordt vastgehouden terwijl er iemand opstapt en kan dan zelfs proberen om zichzelf los te trekken en het op een lopen te zetten. Ze draait nogal als je er erop wilt klimmen en als je een voet in de beugel hebt heb je kans dat ze omhoog komt. Ditzelfde geldt voor de teugels, wanneer de teugels te strak vast worden gehouden gaat ze omhoog.

Als je eenmaal zit en alleen in de bak rijdt kan ze wat kijkerig zijn, maar is er verder niks aan de hand. Rijden er meer mensen dan kan ze raar reageren wanneer er andere paarden recht op haar af komen, Ze gaat dan soms omhoog of draait zich ineens om en gaat dezelfde kant op als het paard dat op haar af kwam. Dit gedrag nam echter af naarmate ze meer gewend raakte aan andere paarden in de bak.
Met het rijden is het opvallend dat de stap en draf van Halla niet een erg hoog tempo hebben, dit moet je er echt in rijden. In draf gooit ze vrij hoog op. Dit kan je vooral heel goed merken wanneer je gaat aangalopperen. Doorzitten is best lastig, omdat ze zo hoog opgooit, maar wanneer ze eenmaal aanspringt, kan je heerlijk blijven zitten, want ze heeft een enorm vlakke galop die je heerlijk laat zitten. Er is dus een groot contrast tussen de draf en de galop. In galop ligt het tempo ook hoger (in verhouding) dan in de draf en stap. Dressuurmatige oefeningen kon ze wel, maar vond ze moeilijk en ze accepteerde vooral hulpen met de hand matig, doordat ze weinig druk op het bit tolereerde. Als ze eenmaal doorhad wat de bedoeling was deed ze wel haar best om de oefening goed uit te voeren.
Springen was haar grote hobby. Wel wat onzeker, als de ruiter twijfelde deed zij dat ook maar als ze sprong, kon je er zeker van zijn dat het HOOG was. Een hindernisje van misschien 30 cm sprong zij met gemak een meter hoog overheen. Wel kon ze heel abrupt op het allerlaatste moment springen, ook dit was onzekerheid. Springen ging met halla beter vanuit galop, al moest je haar dan goed begeleiden, omdat ze bang kon worden als ze niet uitkwam.

Ik heb haar voor het laatst gezien toen ze van het land kwam bij de manege. Dit zal nov / dec 2005 zijn geweest. Ze was toen erg smerig, vanwege de modder in het land, maar ik heb haar toen gepoetst, toen zag ze er weer redelijk uit, nog wel wat verwilderd. Daarna heb ik haar nooit meer gezien. Ze zal er toen ze aan de eerste persoon is verkocht niet al te florisant uit hebben gezien, maar bij die eerste nieuwe eigenaar is ze niet meer. Deze man is een handelaar. Wat ik gehoord heb is ze door deze handelaar verkocht aan een meisje dat zo af en toe op Halla rijdt, dat is het enige wat ik er nog van heb gehoord.

Enkele foto's van Halla:
http://hyves.net/showImage.php/11795322_5_UZWI.jpeg
http://hyves.net/showImage.php/11795323_5_aNwG.jpeg
http://hyves.net/showImage.php/11795324_5_NuBI.jpeg
http://hyves.net/showImage.php/11795325_5_izA7.jpeg

Herken jij Halla op deze foto's, heb jij Halla gekocht, zorg je voor Halla of weet je wie Halla gekocht heeft, laat het dan alsjeblieft weten, ik ben zo benieuwd hoe het nu met haar gaat.

LokusSpokus
Berichten: 126
Geregistreerd: 28-02-06

Re: [PG] Voormalig manegepaard (Halla) gezocht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 18:58

Weet niemand waar deze merrie is???