Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardenfan25 schreef:Kalmeringsmiddel voor jezelf?
FCSA schreef:Nee ik bedoel iets om het paard rustig te krijgen in een super stressvolle situatie. Zo heeft een van onze paarden eens klem gezeten onder de achterstang. Toen had ik hem graag iets gegeven dat snel werkte en kalmeerde (maar ik weet niet of dat voor niet-dierenartsen bestaat).
ponyparadijs schreef:FCSA schreef:Nee ik bedoel iets om het paard rustig te krijgen in een super stressvolle situatie. Zo heeft een van onze paarden eens klem gezeten onder de achterstang. Toen had ik hem graag iets gegeven dat snel werkte en kalmeerde (maar ik weet niet of dat voor niet-dierenartsen bestaat).
Dat bestaat wel maar werkt alleen bij rust dus niet als er al stress is
Dan zou je toch een dierenarts moeten bellen
Spetter schreef:Vergeet vooral een ijzeren staaf of iets dergelijks niet. Veel trailers hebben aan de buitenkant een ring die je bij paniek los kunt draaien zodat de voor stang aan 1 kant los komt. Makkelijker te draaien met een staaf er tussen. Heel handig als een paard over de stang is gesprongen. Zelf keer gezien bij iemand. Ze riep om een stok of staaf en ik snapte er niks van. Paard was over de voorstang gesprongen. En doodat de voorstang aan de buitenkant losgeschroeft kon worden was paard gauw uit zijn benarde positie bevrijd. Nooit geweten dat dat oog die functie had. Ik zette gewoon mijn paard er aan vast tijdens opzadelen. Niet alle trailers hebben dit. Heb meteen gekeken of mijn trailer het had en die had het ook.
Spetter schreef:Vergeet vooral een ijzeren staaf of iets dergelijks niet. Veel trailers hebben aan de buitenkant een ring die je bij paniek los kunt draaien zodat de voor stang aan 1 kant los komt. Makkelijker te draaien met een staaf er tussen. Heel handig als een paard over de stang is gesprongen. Zelf keer gezien bij iemand. Ze riep om een stok of staaf en ik snapte er niks van. Paard was over de voorstang gesprongen. En doodat de voorstang aan de buitenkant losgeschroeft kon worden was paard gauw uit zijn benarde positie bevrijd. Nooit geweten dat dat oog die functie had. Ik zette gewoon mijn paard er aan vast tijdens opzadelen. Niet alle trailers hebben dit. Heb meteen gekeken of mijn trailer het had en die had het ook.
just_kiki schreef:Jullie kunnen bijna een extra aanhanger mee nemen
Hier gewoon een schroevendraaier in de auto voor devoorstang in nood los te draaien
Ehbo koffer voor mens is altijd aanwezig in de auto, dus daar zit ook een verbandje in om een paard zonodig te verbinden provensorisch. Ook een gevaren driehoek ligt standaard in mijn auto et(veiligheidhesje)
Reserve band zit aan de trailer.
Dus neem niet specifiek iets paardgerichts mee.
Rijkswaterstaat is snel gebeld om evt de weg af te zetten
ikke schreef:Maar het begint met een hufterproof combinatie waarmee je zonder bluf je plaats op de weg opeist! Flinke auto, dito power en capabel om in noodgevallen je combi snel naar 120 - 130km/h te brengen EN veilig terug naar de toegestane snelheden.
Inherent hieraan: verkeersinzicht, kennen van de mogelijkheden en beperkingen van je combi en de correcte inzet van die kennis.
Ik wil zeker niet propageren dat je (veel) harder moet rijden dan de toegestane snelheid maar ik weet inmiddels uit jarenlange ervaring dat het heel prettig om het vermogen aan boord te hebben om je uit de voeten te maken als er weer eens zo'n wit kenteken met 40 ton achter z'n rug stomme dingen gaat doen.