in-geval-van-nood-set trailer >> wat meenemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

in-geval-van-nood-set trailer >> wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 16:43

Ik ben regelmatig in mijn eentje met paard op pad met de trailer. Zelfs na jaren nog altijd lichtelijk nerveus dat er iets gebeurt onderweg. Vandaar de vraag: wat nemen jullie mee voor noodgevallen?

- extra halster, halstertouw, longeerlijn
- spanbanden
- mes
- koevoet (?)
- bandage om af te binden
- trailer-aid (bandenwissel)
- kalmeringsmiddel >> welke?

Wie vult aan?

FelineNanet

Re: in-geval-van-nood-set trailer >> wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:49

Wat we standaard voor de trailer mee hebben (niet voor het paard in de trailer) is een kleine bandenspanningsmeter en een bus waarmee je als het kan 1 band op kan pompen om zo naar een veilige locatie te rijden.

Ik denk qua paard heel verschillend. Ik zou nooit mijn merrie verdoven op de trailer, maar dat is meer omdat ik weet wat voor gevolgen dat kan hebben bij haar. Wat ik standaard mee heb is een extra halster + touw, meer niet.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:50

Kalmeringsmiddel voor jezelf? :))
Mobiele telefoon
EHBO kit voor jezelf en wat middeltjes voor EHBO bij paard

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 16:52

Paardenfan25 schreef:
Kalmeringsmiddel voor jezelf? :))

Fles sterke drank :+

Nee ik bedoel iets om het paard rustig te krijgen in een super stressvolle situatie. Zo heeft een van onze paarden eens klem gezeten onder de achterstang. Toen had ik hem graag iets gegeven dat snel werkte en kalmeerde (maar ik weet niet of dat voor niet-dierenartsen bestaat).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:52

EHBO mét fles water. Ooit met een brandwonde gezeten en geen proper water te vinden. Toen in een café 10 flesjes water gehaald maar sindsdien hebben we altijd een 2l fles water bij

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:54

FCSA schreef:
Nee ik bedoel iets om het paard rustig te krijgen in een super stressvolle situatie. Zo heeft een van onze paarden eens klem gezeten onder de achterstang. Toen had ik hem graag iets gegeven dat snel werkte en kalmeerde (maar ik weet niet of dat voor niet-dierenartsen bestaat).

Dat bestaat wel maar werkt alleen bij rust dus niet als er al stress is
Dan zou je toch een dierenarts moeten bellen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:02

Een goed mes om evt het touw door te kunnen snijden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:33

ponyparadijs schreef:
FCSA schreef:

Dat bestaat wel maar werkt alleen bij rust dus niet als er al stress is
Dan zou je toch een dierenarts moeten bellen

En zelfs dan kan het niet werken, merrie van ons gaat door ook ram doorheen. Pas op het moment dat ze uit de stressvolle situatie is werkt het middel wel in.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:05

veiligheidsvestje

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:18

Sowieso een zaklamp, of een lamp die op de auto aangesloten kan worden en misschien nog:
een opvouwbare emmer, voer, extra gevuld hooinet in een kussensloop kun je direct inzetten, de adressen van de dierenklinieken op de route die je gaat rijden. Veel gemakkelijker om die op papier te hebben (met de noodnummers) dan ze op het moment dat je misschien wel wat anders moet doen, nog op te moeten zoeken. Eventuele specifieke dingen op papier (ik was vaak op pad met een koudbloed van 1.95, die minder verdoving nodig heeft dan een warmbloed, niet iedere DA weet dat/denkt daar over na). Contant geld in een apart vakje zodat je dat niet voor wat anders gebruikt en hebt wanneer het nodig is. Veiligheidsbeenbescherms of oid. als je langs de weg zou moeten staan. Een spuitbus om een lekke band te fixen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:47

Vergeet vooral een ijzeren staaf of iets dergelijks niet. Veel trailers hebben aan de buitenkant een ring die je bij paniek los kunt draaien zodat de voor stang aan 1 kant los komt. Makkelijker te draaien met een staaf er tussen. Heel handig als een paard over de stang is gesprongen. Zelf keer gezien bij iemand. Ze riep om een stok of staaf en ik snapte er niks van. Paard was over de voorstang gesprongen. En doodat de voorstang aan de buitenkant losgeschroeft kon worden was paard gauw uit zijn benarde positie bevrijd. Nooit geweten dat dat oog die functie had. Ik zette gewoon mijn paard er aan vast tijdens opzadelen. Niet alle trailers hebben dit. Heb meteen gekeken of mijn trailer het had en die had het ook.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:54

Spetter schreef:
Vergeet vooral een ijzeren staaf of iets dergelijks niet. Veel trailers hebben aan de buitenkant een ring die je bij paniek los kunt draaien zodat de voor stang aan 1 kant los komt. Makkelijker te draaien met een staaf er tussen. Heel handig als een paard over de stang is gesprongen. Zelf keer gezien bij iemand. Ze riep om een stok of staaf en ik snapte er niks van. Paard was over de voorstang gesprongen. En doodat de voorstang aan de buitenkant losgeschroeft kon worden was paard gauw uit zijn benarde positie bevrijd. Nooit geweten dat dat oog die functie had. Ik zette gewoon mijn paard er aan vast tijdens opzadelen. Niet alle trailers hebben dit. Heb meteen gekeken of mijn trailer het had en die had het ook.

Slim!

Ik zou nog wat extra gevarendriehoeken / pionnen meenemen zodat je altijd de ruime omgeving van je trailer kunt afzetten indien nodig.

Iets van handdoek / doek, komt vaak goed van pas bij wonden. En inderdaad iets om een wond mee af te binden.

Misschien een beetje overdreven maar een hengstengebit kan verdomd handig zijn. Ooit een paard gezien dat naast de snelweg moest worden vastgehouden, nou dat wil je wel goed onder controle kunnen houden.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:58

Spetter schreef:

Inderdaad super belangrijk! Overigens leg ik hiervoor altijd een zweep binnen handbereik. Die passen door die ringetjes en zijn sterk genoeg om deze los te kunnen draaien.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:53

Jullie kunnen bijna een extra aanhanger mee nemen :+
Hier gewoon een schroevendraaier in de auto voor devoorstang in nood los te draaien

Ehbo koffer voor mens is altijd aanwezig in de auto, dus daar zit ook een verbandje in om een paard zonodig te verbinden provensorisch. Ook een gevaren driehoek ligt standaard in mijn auto et(veiligheidhesje)
Reserve band zit aan de trailer.

Dus neem niet specifiek iets paardgerichts mee.
Rijkswaterstaat is snel gebeld om evt de weg af te zetten :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 10:46

Dank voor al jullie ideeën en input!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:31

Ik had altijd een afsluitbaar plastic bakje in de zadelkamer liggen met een ehbo setje, met een aantal van die vetwraps extra. Extra halster, extra lang touw, en zweep.
Heb mijn trailer verkocht na een heftige ervaring met gevallen paard in de trailer welke niet zelf overeind kon komen. Stond daar alleen langs de weg, gelukkig stopte er een stel waarvan zij ook een paard had en die vriend wist wel hoe hij de trailer moest 'afbreken'. Een vrouw stopte en gaf wat flesjes water, achteraf was ik daar toch wel erg blij mee. Dus ook die gaan in het noodpakket.
Nu ik een 2e paard overweeg, omdat ik toch weer graag op wedstrijd wil, krijg ik het alweer benauwd als ik aan een trailer denk. Dat wordt dus wat als ik weer op pad ga :=
Maar ik zorg dan dus voor een lifehamer en een staaf, zoals al eerder is genoemd.
En als ik een trailer ga kopen, ga ik dus eerst alle veiligheidssluitingen na, zodat ik zelf weet hoe stangen & schot er uit te halen zijn ;)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:39

Ik heb een reservewiel aan de trailer hangen, voor, en ook die controleren we regelmatig op bandenspanning.
Goede tang in de auto om bouten van de trailer los te krijgen.
We hebben sowieso altijd gereedschap, EHBOkoffertje en brandblusser in de auto.
Ik heb eens onze auto moeten blussen terwijl de trailer met paard er achter hing.
Gelukkig reden we net het erf op :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:12

just_kiki schreef:
Jullie kunnen bijna een extra aanhanger mee nemen :+
Hier gewoon een schroevendraaier in de auto voor devoorstang in nood los te draaien

Ehbo koffer voor mens is altijd aanwezig in de auto, dus daar zit ook een verbandje in om een paard zonodig te verbinden provensorisch. Ook een gevaren driehoek ligt standaard in mijn auto et(veiligheidhesje)
Reserve band zit aan de trailer.

Dus neem niet specifiek iets paardgerichts mee.
Rijkswaterstaat is snel gebeld om evt de weg af te zetten :)

Jij zegt het.

Een krik om je trailerband ook daadwerkelijk te kunnen verwisselen, gecombineerd met een passende set gereedschap om die band te wisselen.
Ik kwam er dus laatst achter dan de set die standaard bij mijn auto zit, niet past op de wielbouten van de auto! Dop is een maat te groot.

Maar het begint met een hufterproof combinatie waarmee je zonder bluf je plaats op de weg opeist! Flinke auto, dito power en capabel om in noodgevallen je combi snel naar 120 - 130km/h te brengen EN veilig terug naar de toegestane snelheden.
Inherent hieraan: verkeersinzicht, kennen van de mogelijkheden en beperkingen van je combi en de correcte inzet van die kennis.

Ik wil zeker niet propageren dat je (veel) harder moet rijden dan de toegestane snelheid maar ik weet inmiddels uit jarenlange ervaring dat het heel prettig om het vermogen aan boord te hebben om je uit de voeten te maken als er weer eens zo'n wit kenteken met 40 ton achter z'n rug stomme dingen gaat doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 11:30

Heftige ervaringen hierboven (Ethelate en MissToseland)! Inderdaad fijn om dan equipped te zijn :j

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:22

ikke schreef:
Maar het begint met een hufterproof combinatie waarmee je zonder bluf je plaats op de weg opeist! Flinke auto, dito power en capabel om in noodgevallen je combi snel naar 120 - 130km/h te brengen EN veilig terug naar de toegestane snelheden.
Inherent hieraan: verkeersinzicht, kennen van de mogelijkheden en beperkingen van je combi en de correcte inzet van die kennis.

Ik wil zeker niet propageren dat je (veel) harder moet rijden dan de toegestane snelheid maar ik weet inmiddels uit jarenlange ervaring dat het heel prettig om het vermogen aan boord te hebben om je uit de voeten te maken als er weer eens zo'n wit kenteken met 40 ton achter z'n rug stomme dingen gaat doen.

Hier moet ik je helemaal gelijk in geven. Wij hebben ook een dikke auto voor de trailer en dat heeft ons wel een uit benarde situaties gered inderdaad. Snelheid kunnen maken op het juiste moment is soms cruciaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:28

Hier gewoon standaard EHBO kist in de auto als we op pad gaan inclusief afneemtang en vijl voor eventueel ijzer wat eraf moet.
Laadhulpen ( zweep, longeerlijn etc) niet nodig, paard loopt er zelf in.
Ik heb wel een blok met schuine kant om de trailer met 1 wiel op te rijden in geval van lekke band, dan kun je zó die andere gauw wisselen....

En idd een Dikke Blazer K5 ervoor en gewoon 100 op de snelweg waar het kan.
Ga geheel met Ikke mee verder

paarden89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:53

Ik heb eigenlijk alleen extra touwen en een handige schroevendraaier/zakmes in één. En altijd een (opgeladen) telefoon!
Wel heb ik een camera in de trailer, fijn idee dat ik kan zien wat er gebeurd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:24

Ik was gisteren op pad met de trailer en moest gelijk aan dit topic denken! Qua noodspullen moeten we het eea nog maar eens nalopen. Want dat kan in ons geval wel beter.

Ben het ook eens met Ikke, een dikke auto met vermogen en goede remmerij voor de trailer is een aanrader. Of misschien eigenlijk wel een must.
Ook gisteren komt er weer zo'n flapdrol de weg op draaien terwijl je er net aan komt rijden op een 80 weg. Dan ben je blij dat je fatsoenlijk en beheerst kan afremmen met je hele combi.