De kou 'verslaan' tijdens het buitenrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefgw

De kou 'verslaan' tijdens het buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:26

Hoi allemaal,

Ik ben echt geen mietje wat kou betreft, maar sinds ik last heb van ondergewicht (ik ben aan het aankomen, maar dat gaat nou eenmaal niet zo snel..) heb ik het zo koud dat het echt pijn doet. Mijn romp en benen kan ik aardig warm houden tijdens het rijden met thermo-kleding, maar mijn handen, gezicht en voeten, het is een drama. Ik heb al veel verschillende soorten handschoenen geprobeerd, ik heb gevoerde laarzen, geen te strakke sokken, fleecesokken geprobeerd, dubbele en enkele sokken geprobeerd, plastic zakjes rond mijn voeten ter isolatie, maar echt niks helpt. Heeft iemand misschien nog tips/ideeën voor mij?

Fijne avond nog! :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:32

Ik heb wel wat tips :)

Ik weet niet hoe lang je bent rijden? Want je hebt van die handverwarmers met zo'n knaksysteem en die kan je ook in je schoenen/laarzen proppen. Er zijn zelfs verwarmde inlegzooltjes :D. Verder werkt wol beter dan fleece, dus probeer eens de echte geitenwollen sokken.

Qua gezicht: je hebt van die helmmutsen voor motorrijders, die passen ook prima onder je cap.

Handen zijn lastig... skihandschoenen werken super, maar dan kan je de teugels niet meer goed vast houden. Ik denk dat dat een kwestie is van veel uitproberen.

Succes

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:33

Er zijn van die warmtezooltjes op batterij, en volgensmij zijn daar ook handschoenen van alleen weet niet of er ook paardrijhandschoenen van bestaan

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:44

er zijn idd handschoenen waar je van die warmtezakjes in kan doen, want ik heb die voor op de fiets, maar helaas geen idee of die er ook in een paardrijhandschoen variant is.
Wat ik in de winter aan heb om de voeten warm te houden (handen zijn gelukkig bij mij geen probleem, zeker niet met de winter rijhandschoenen); ik rij niet met rijlaarzen of jodpurs in die periode maar met goed gevoerde wandelschoenen...moet ik er wel bij zeggen dat ik met korfbeugels rij met een breed voetbed en die beugels zijn een stuk groter dan gewone stijgbeugels, dus alle ruimte voor wat lompere schoenen. Daarin stop ik dan nog voor de zekerheid van die warmtezooltjes in...met een buitenrit dan...voor alleen een uurtje in de binnenbak voldoen de schoenen alleen meer dan prima.
Verder idd een thermobroek onder de rijbroek, want hoe warmer je romp en benen, hoe meer warmte je lichaam afvoert naar handen en voeten. Je lichaam houdt namelijk de warmte vast om de vitale delen warm te houden en die zitten nu eenmaal allemaal in je romp...je handen en voeten zijn dan geen prioriteit voor je lichaam. Dus door ervoor te zorgen dat die onderdelen van je lichaam lekker warm zijn. zorg je ervoor dat er ook nog lichaamswarmte richting je handen en voeten gaan. Voor de romp gebruik ik een wielrenners jasje onder mn trui, want die dingen houden heel goed de warmte vast kwam ik achter toen ik die een keer probeerde; blijft je romp heerlijk warm, ook als je even stil zit/staat in de kou. En daarover heen dan nog de gewone winterjas die wind en waterdicht is...vooral winddicht scheelt zoveel in de kou.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-02-18 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Re: De kou 'verslaan' tijdens het buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:45

Inderdaad wol en kijk eens naar Back on track kleding!

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:48

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:54

Zorg dat je vooraf goed eet. (niet vlak van tevoren omdat de vertering ook energie neemt)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:22

Ik rijd in tweedehands skipak, voor 7 euro gekocht in de kringwinkel en nooit meer kou gehad als ik het draag. Eerder opletten want bij meer dan 5 graden zweet je je te pletter... enkel moet je je paard laten wennen aan het geritsel dat het maakt. Verder zijn Vissersspullen ook warm en waterdicht. Jassen, petten, ...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:27

Pistasche schreef:

Dat werkt helaas niet altijd.
Kneiter dure back on track sokken gekocht en wat denk je, steen en steen koude voeten!
Die vervolgens over gingen in ijskoude zweetvoeten.

Vond ik echt heel zuur geld die sokken ..
Overigens zijn ze na 1x gebruik ook al helemaal gepilt door de voering van mijn laarzen.

Vriendin van mij rijdt met elektrische sokken en jas. Duur maar volgens haar wel de oplossing.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:30

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:31

Ik had altijd problemen om mijn handen warm te houden. Was dan tijdens het wandelen/fietsen geen buitenritten. En toen heb ik gevoerde wanten gekocht, en die werken zo geweldig goed! Mijn handen blijven heel lekker warm. Maar ja ik weet niet of je dan nog wel fijn kunt rijden...
Je kunt ook nog een hele dikke 'infinity sjaal' omdoen, en die dan helemaal hoog optrekken tot aan je ogen. Vind ik ook lekker warm.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:36

Als je een beetje geld wilt uitgeven heeft gerbing elektrisch verwarmde onderhandschoenen welke ook aangesloten kunnen worden op accu

madeliefgw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 08:38

Dank voor alle reacties!
De verwarmde handschoenen ga ik zeker bestellen, samen met sokken van wol. Mijn laarzen zijn van leer én al gevoerd, dus op dat gebied kan ik (denk ik) niet meer uitbreiden. Ik rijd meestal zo'n 2-3 uur, daarom weet ik niet goed of de handschoenen/zolen met een 'knaksysteem' zullen helpen, ik heb ze vroeger ook wel eens gehad op de schaatsbaan, en binnen een paar minuten waren ze niet warm meer. Maar ik kan ze natuurlijk wel in mijn zak steken om toch af en toe even op te warmen ;).

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:53

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar als ik het erg koud krijg ga ik gewoon een stuk wandelen naast mijn pony. Dan warm ik vanzelf weer een beetje op en als ik weer warm ben kruip ik er weer op.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:03

Klinkt heel suf maar ik warm alles wat ik aan doe van tevoren op op de verwarming. Blijft dan heel lang lekker.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:07

Bij mij is het probleem dat mijn lichaam de bloedtoevoer naar oa mijn handen afsluit als ik algemeen te koud wordt. Ik heb daardoor inmiddels gemerkt dat de beste manier om handen en voeten warm te houden is om een extra trui aan te trekken. Wanneer mijn romp net niet te warm is, blijven mijn handen meestal wel oké met rijden. Dat zou jij ook nog eens kunnen proberen.

Qua "knaksysteem", bij de Bever hebben ze van die losse pads. Die blijven vaak behoorlijk lang warm, in elk geval wel twee uur, in mijn ervaring. Die zou je in je jaszak kunnen stoppen om af en toe even je handen aan te warmen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:09

Tyrcanol schreef:
Pistasche schreef:

Dat werkt helaas niet altijd.
Kneiter dure back on track sokken gekocht en wat denk je, steen en steen koude voeten!
Die vervolgens over gingen in ijskoude zweetvoeten.

Vond ik echt heel zuur geld die sokken ..
Overigens zijn ze na 1x gebruik ook al helemaal gepilt door de voering van mijn laarzen.

Vriendin van mij rijdt met elektrische sokken en jas. Duur maar volgens haar wel de oplossing.

Dat is balen, zeg! Vooral voor dat geld inderdaad. Met de sokken heb ik zelf geen ervaring. Wel goede ervaringen met de bovenkleding...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:09

En gewoon stevig door rijden? Als ik stukken rustig stap krijg ik het ook oud maar stevig draven en galopperen en de stoom slaat uit de kraag van mijn winterjas.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:21

En anders misschien een winterrijoverall. Totaal niet sexy, but who cares? :D

Die van mij gaat volgende week ook gewoon weer aan naar stal. :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:26

Sanne_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:15

Ik doe mijn rijhandschoenen tijdens het poetsen en opzadelen in mijn jas (op mijn buik zeg maar) dan zijn die warm als ik ze aantrek en worden mijn handen dus niet koud! Dit helpt mij echt :)

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:40

Ik gebruik lammyzolen en altijd dikke wollen sokken. Ik heb altijd koude oren en sinds een tijdje gebruik oorwarmers onder mijn cap en sindsdien heb ik veel minder last van koude oren. Ik doe bijvoorbeeld ook als ik op een warmere plek ben, bijv. mijn sjaal uit of mijn oorwarmers, of handschoenen. Op die manier wen ik niet aan de warmte daar, dus als ik dan de kou weer inga, mij weer warmer aankleed.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 05:31

Verwarmde zolen op batterijen (of powerbank) vroeger waren ze vrij prijzig heb ze nu zn 7jaar en doen het nog

Tegenwoordig zijn ze stukken goedkoper voor een paar tientjes ga je geen kou leiden denk ik
Te koop op oa prime-rose uit Mn hoofd daar hebben ze echt vanalles heb daar toevallig in december nog een shawl besteld voor het lesgeven
Word goed warm ben er heel erg blij mee
Weet dat ze ook handschoenen en shirts hebben zeker het kijken waard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:31

Verwarmde motorbodywarmer onder je trui, thermolaarzen.
Dan hou ik het wel even vol.
Ik gebruik als verwarmde bodywarmer mijn onderkleding van duiken. Maar voor motoren is er dus ook verwarmde onderkleding te koop en dat werkt net zo goed.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:40

Misschien is het niet echt 'veilig', maar ik loop altijd met Uggs op stal want ik heb ook altijd last van koude voeten. Dit kan ook een idee zijn voor op buitenrit, als je bijvoorbeeld stijgbeugels met een korf o.i.d. hebt