Zoals ik in de titel al aangeef hebben mijn stalgenootje en ik een probleem met onze paarden. Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen aan te geven.
Merrie en ruin hebben 5 jaar samen in een kudde gestaan (24/7 buiten, kudde van ongeveer 20 paarden). Afgelopen april ben ik verhuisd naar een andere stal, ook 24/7 buiten in een kudde van nu 14 paarden. Merrie is begin mei ook verhuisd naar deze stal, samen met een ander paard uit de kudde van de vorige stal (we zouden met zijn 3en verhuizen, maar ik ben dus eerder gegaan). In deze nieuwe kudde staan 3 paarden die onze paarden al kennen (ook uit de vorige kudde/vorige stal, zijn al eerder verhuisd). Ze staan nu in totaal als 6 bekenden in de kudde van 14.
De eerste week was de merrie vastgeplakt aan de ruin waar ze mee gekomen was.
Na die week zat ze opeens vast aan mijn ruin, waren nooit vrienden in de vorige kudde (eerder het tegenovergestelde..).
Mijn ruin was in de vorige kudde een van de hogere in rang staande paarden. De merrie stond ook hoog in rang en had daar geen vaste vriend. Mijn ruin had altijd een vaste vriendin, die vriendin staat daar nog.
In de nieuwe kudde staat mijn ruin hoog in rang, er is één ruin die hoger staat (en die gaat in de nacht op stal). Zo lang mijn ruin er is jaagt de merrie alles aan de kant en doet ze best heel lelijk tegen de meeste paarden, maar zodra ik mijn ruin eruit haal is ze een hoopje ellende.
In het begin kon ik nog prima weg, ze was dan even in de stress en ging ijsberen voor het hek, maar zodra ik uit zicht was ging ze rustig eten en was er weinig meer aan de hand. Bij terugkomst wel weer zenuwachtig en ijsberen, maar het was te doen: 'gaat wel over'. Andersom, als de merrie uit de kudde gaat, hinnikt mijn ruin ook wel een paar keer en loopt wel mee zodat ze in zicht blijft, maar eenmaal uit zicht is hij rustig.
Nu, na een ruime maand kan ik mijn ruin de kudde niet meer uithalen. De merrie is 2 weken terug tijdens het ijsberen door het hek gejaagd door een andere hoog staande ruin (niet hoger dan mijn ruin) deze ruin was het helemaal zat (logisch). Ze is op het beton geklapt, gelukkig vielen de verwondingen mee. Sinds die tijd is ze nog zenuwachtiger en erg gestrest als mijn ruin weg is. De ruin die haar er doorheen heeft gejaagd is er nu ook al heel snel klaar mee, zodra ze begint met zenuwachtig doen grijpt hij direct in (geen waarschuwingen meer, hij gaat direct jagen).
Op dit moment krijgt de merrie bachbloesem tegen de stress en angst, daarnaast krijgt ze druppels van PUUR tegen plakkerig merrie gedrag en voor de hormoonbalans. Mijn ruin krijgt PUUR hypersex druppels (die dekt, en ik hoopte dat hij haar dan links zou laten liggen).
Nu moet de merrie van de staleigenaar in een lege stal als ik mijn ruin eruit ga halen, maar zowel mijn stalgenootje als ik zijn niet zo gek op een paard in een stal, daarnaast is de merrie al in geen jaren op stal geweest en moeten we dat nu gaan oefenen en opbouwen. Ik ben als de dood dat ze de hele stal sloopt en zichzelf verwond als ik wegga met mijn ruin. De merrie in een aparte paddock durft de staleigenaar niet, die denkt dat ze daar ook doorheen gaat of dat de opjaagruin erdoorheen gaat (grote paddock met track zit direct naast de aparte paddock waar ze dan evt. in zou kunnen). Als het allemaal niet beter wordt, of als ze nog een keer het hek door gaat, moet ze weg en dat willen we geen van allen. De dierenarts (zowel de Hollistische als de reguliere) heeft geen idee, die zegt volpompen met anti-stress druppels en ze uit elkaar halen.
Wie heeft er tips? We bouwen nu het in de stal gaan op, elke keer zorg ik dat ik mijn ruin eruit haal als er iemand is die de merrie in de gaten kan houden tijdens het op stal staan. Ik maak graag buitenritten van 2-3 uur en dat hoop ik toch echt deze zomer ook weer lekker te gaan doen.. we zijn niet voor niets verhuisd naar een plekje naast het bos. Daarnaast is er lang niet altijd iemand die de merrie in de gaten kan houden op stal, dus betere oplossingen, aanvullende druppels/medicatie/weetikveelwat is van harte welkom!!!!
Uit elkaar halen is geen optie, daar is de plek waar we staan niet op ingedeeld. Het is één kudde en wie daar niet in past moet weg (kort gezegd).
Bedankt voor het lezen van het hele verhaal, ik hoop dat ik alles duidelijk heb beschreven en dat iemand een gouden tip heeft.
Edit: kleine toevoeging nog: de ruin die de merrie nu door het hek jaagt komt ook uit de kudde op de vorige stal. Hij stond daar laag in rang, de merrie stond veel hoger...