Merrie onzeker in kudde zonder mijn ruin - gaat door hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Merrie onzeker in kudde zonder mijn ruin - gaat door hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 21:05

Hallo allemaal, alvast bedankt voor het lezen!

Zoals ik in de titel al aangeef hebben mijn stalgenootje en ik een probleem met onze paarden. Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen aan te geven.

Merrie en ruin hebben 5 jaar samen in een kudde gestaan (24/7 buiten, kudde van ongeveer 20 paarden). Afgelopen april ben ik verhuisd naar een andere stal, ook 24/7 buiten in een kudde van nu 14 paarden. Merrie is begin mei ook verhuisd naar deze stal, samen met een ander paard uit de kudde van de vorige stal (we zouden met zijn 3en verhuizen, maar ik ben dus eerder gegaan). In deze nieuwe kudde staan 3 paarden die onze paarden al kennen (ook uit de vorige kudde/vorige stal, zijn al eerder verhuisd). Ze staan nu in totaal als 6 bekenden in de kudde van 14.

De eerste week was de merrie vastgeplakt aan de ruin waar ze mee gekomen was.
Na die week zat ze opeens vast aan mijn ruin, waren nooit vrienden in de vorige kudde (eerder het tegenovergestelde..).

Mijn ruin was in de vorige kudde een van de hogere in rang staande paarden. De merrie stond ook hoog in rang en had daar geen vaste vriend. Mijn ruin had altijd een vaste vriendin, die vriendin staat daar nog.
In de nieuwe kudde staat mijn ruin hoog in rang, er is één ruin die hoger staat (en die gaat in de nacht op stal). Zo lang mijn ruin er is jaagt de merrie alles aan de kant en doet ze best heel lelijk tegen de meeste paarden, maar zodra ik mijn ruin eruit haal is ze een hoopje ellende.

In het begin kon ik nog prima weg, ze was dan even in de stress en ging ijsberen voor het hek, maar zodra ik uit zicht was ging ze rustig eten en was er weinig meer aan de hand. Bij terugkomst wel weer zenuwachtig en ijsberen, maar het was te doen: 'gaat wel over'. Andersom, als de merrie uit de kudde gaat, hinnikt mijn ruin ook wel een paar keer en loopt wel mee zodat ze in zicht blijft, maar eenmaal uit zicht is hij rustig.

Nu, na een ruime maand kan ik mijn ruin de kudde niet meer uithalen. De merrie is 2 weken terug tijdens het ijsberen door het hek gejaagd door een andere hoog staande ruin (niet hoger dan mijn ruin) deze ruin was het helemaal zat (logisch). Ze is op het beton geklapt, gelukkig vielen de verwondingen mee. Sinds die tijd is ze nog zenuwachtiger en erg gestrest als mijn ruin weg is. De ruin die haar er doorheen heeft gejaagd is er nu ook al heel snel klaar mee, zodra ze begint met zenuwachtig doen grijpt hij direct in (geen waarschuwingen meer, hij gaat direct jagen).

Op dit moment krijgt de merrie bachbloesem tegen de stress en angst, daarnaast krijgt ze druppels van PUUR tegen plakkerig merrie gedrag en voor de hormoonbalans. Mijn ruin krijgt PUUR hypersex druppels (die dekt, en ik hoopte dat hij haar dan links zou laten liggen).

Nu moet de merrie van de staleigenaar in een lege stal als ik mijn ruin eruit ga halen, maar zowel mijn stalgenootje als ik zijn niet zo gek op een paard in een stal, daarnaast is de merrie al in geen jaren op stal geweest en moeten we dat nu gaan oefenen en opbouwen. Ik ben als de dood dat ze de hele stal sloopt en zichzelf verwond als ik wegga met mijn ruin. De merrie in een aparte paddock durft de staleigenaar niet, die denkt dat ze daar ook doorheen gaat of dat de opjaagruin erdoorheen gaat (grote paddock met track zit direct naast de aparte paddock waar ze dan evt. in zou kunnen). Als het allemaal niet beter wordt, of als ze nog een keer het hek door gaat, moet ze weg en dat willen we geen van allen. De dierenarts (zowel de Hollistische als de reguliere) heeft geen idee, die zegt volpompen met anti-stress druppels en ze uit elkaar halen.

Wie heeft er tips? We bouwen nu het in de stal gaan op, elke keer zorg ik dat ik mijn ruin eruit haal als er iemand is die de merrie in de gaten kan houden tijdens het op stal staan. Ik maak graag buitenritten van 2-3 uur en dat hoop ik toch echt deze zomer ook weer lekker te gaan doen.. we zijn niet voor niets verhuisd naar een plekje naast het bos. Daarnaast is er lang niet altijd iemand die de merrie in de gaten kan houden op stal, dus betere oplossingen, aanvullende druppels/medicatie/weetikveelwat is van harte welkom!!!!

Uit elkaar halen is geen optie, daar is de plek waar we staan niet op ingedeeld. Het is één kudde en wie daar niet in past moet weg (kort gezegd).

Bedankt voor het lezen van het hele verhaal, ik hoop dat ik alles duidelijk heb beschreven en dat iemand een gouden tip heeft.

Edit: kleine toevoeging nog: de ruin die de merrie nu door het hek jaagt komt ook uit de kudde op de vorige stal. Hij stond daar laag in rang, de merrie stond veel hoger... %)

N4N4

Re: Merrie onzeker in kudde zonder mijn ruin - gaat door hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:41

Zag dat je nog geen reactie gekregen had , helaas kan ik je niet helpen met tips maar snap wel dat dit niet een fijne situatie is .. succes en sterkte !

horsezz578

Re: Merrie onzeker in kudde zonder mijn ruin - gaat door hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:40

Ik kan je niet helpen, maar succes! En ben heel benieuwd

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 21:01

Bedankt beide! Inmiddels gaat ze dus op stal zodra ik mijn ruin er uit haal. Op stal is ze verbazingwekkend kalm voor een paard wat al in geen jaren op stal heeft gestaan. Heb alweer een aantal heerlijke rondes gereden!

Gisteren zou ik op stal blijven, even wat bakwerk doen. De bak licht middenin de paddock en de ruin die de merrie door het hek jaagt was weg (op buitenrit). Merrie ging eerst kroelen en kriebelen met een andere ruin, dus ik was daar al blij verrast door! Helaas ging ze helemaal uit haar plaat toen ik eenmaal in de bak was, heb nog nooit zo'n knettergek paard gezien. Kop schudden en ondertussen heel hard racen, slidings maken, bokken, steigeren en alles dus kop schuddend. Het zag er echt bizar uit. De andere paarden keken niet naar haar om (maar die opjaag-ruin was er dus niet). Uiteindelijk heb ik haar toch maar weer naar stal gesleept want erg relaxed rijden met zo'n debiel om de bak heen ging hem ook niet worden 8)7 Mijn ruin bleef erg geconcentreerd (gek genoeg, wat ikzelf kon me niet echt concentreren door die gekte :+ )en besteedde gelukkig geen aandacht aan haar.

Op stal gaat dus goed, maar er zit nog 0,0 verbetering in voor de rest :(

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:07

is er mogelijkheid om bv enkele weken 2 paardjes apart te zetten?
ze een ander goed maatje aanbieden kan mss de oplossing zijn?eentje die minder dominant is?

een andere merrie en haarzelf scheiden van de groep voor een week of 2 en daarna terug zetten?

ik geloof wel dat zoiets zijn rust vind met de tijd,maar ik snap de staleigenaar maar al te goed dat je geen paard wil die om de zoveel tijd door de poort/draad/of eender waardoor rent...

nu,de combinatie van meerdere dominante ruinen en merries lijkt me sowieso wel niet ideaal om een rustige,stabiele kudde te hebben.

op hoeveel oppervlakte staat die kudde?

een ruin die dekt is behoorlijk dominant,die gaat sowieso moeilijk blijven doen met andere dominante ruinen in de groep en zolang die onrust er is,werkt zoiets ook op het gemoed van de rest van de groep(en zeker op stress-gevoelige paarden)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 21:28

Helaas geen optie om ze apart te zetten. Het is één grote paddock/track met daarnaast een stukje voor 'nood' en een stuk weiland grenzend aan de paddock. Wie niet in de groep past moet weg.

De kudde is vrij recent, dus het is zeker nog geen kudde die tijd heeft gehad om stabiel te worden. Kwa dominante ruinen valt het erg mee hoor. Er is één ruin die wel eens lelijk doet en waar de rest voor oppast, maar mijn ruin en de opjaag-ruin zijn zeer schappelijke paarden en zijn ook absoluut niet lelijk. De opjaag-ruin is alleen het gedrag van de merrie zat, wat op zich best begrijpelijk is := In de vorige kudde hadden we veel meer dominante (en ook echt lelijke) paarden. Van de andere merries hebben mijn ruin en de merrie geen last, ze staan er beide boven.

Ik durf niet te zeggen op wat voor oppervlakte ze staan, maar ze hebben zat ruimte om elkaar uit de weg te gaan en ze hoeven elkaar ook niet tegen te komen als ze dat niet zouden willen. Verder zijn er 10 voerplekken flink verspreid door de paddock/track voor 14 paarden overdag en 10 paarden in de nacht.

Oh en mijn dekkende ruin is wel dominant, maar op een hele milde manier. Hij zal nooit lelijk uitvallen naar andere paarden en zal nooit trappen. Hij is alleen erg laat gecastreerd :+

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:45

Ik vrees dat het echt gewoon veel tijd nodig heeft. Kan wel een half jaar duren voordat de kudde stabiel is en zij voldoende vertrouwen heeft. Het feit dat de merrie anderen gaat opjagen als ze bij jouw ruin is geeft al aan dat ze erg onzeker is. Weet niet of jullie al magnesium geven, dit kan anders misschien nog een beetje helpen. Wel heel fijn dat ze rustig is in de stal. Niet ideaal, maar er zijn genoeg paarden die dol gelukkig zouden zijn als ze maar 3 uur per dag op stal hoefden. Misschien is het op dit moment juist wel erg van dat ze af en toe een paar uurtjes heeft om tot rust te komen.