Opvoeding van een jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaymontez

Opvoeding van een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:09

Hallo allemaal

vanaf eind november ben ik dan toch echt eigenaresse van een leuke Haflinger van 1,5 jaar.
Hij kan al gepoetst worden en goed vast staan, maar heb toch een aantal vraagjes.

1. Hoe kan ik een veulen leren om voet te geven?
Ik heb het al geprobeerd, maar hij blijft zijn voet terug trekken.

2. Kan ik met een jaarling de straat op gaan om te laten wennen?
Zoja hoe kan ik dat dan het best doen?

3. Tot de tijd dat ze gelongeerd mogen worden, wat kan je daarvoor met ze doen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ook tips zijn welkom!!!

mrie

Re: Opvoeding van een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:20

Voetjes geven: Blijven oefenen, heel rustig blijven en je stem belonen. Steeds iets langer. Niet de hoef vast geaan houden om hem langer omhoog te houden want dat maakt je pony juist onzeker. Geduld.

Met een jaarling kun je prima wandelen, laat hem alles zien wat in je bereik ligt en je zult er heel veel voordeel van hebben bij het inrijden en zadelmak maken.

Tot hij gelongeerd mocht worden heb ik heel veel gewandeld, over balkjes gestapt aan de hand, gespeeld met en grote bal, trailer in en uit gelopen, geleerd in een stand te staan, op drukke plaatsen geweest, op rustige plaatsen geweest, over het spoor leren gaan, kijken naar passerende treinen, landbouwwerktuigen onderzoeken, het water in en uit lopen.. Mogelijkheden zat, gebruik wat er in je omgeving te vinden is.

kaymontez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:22

mrie schreef:
Voetjes geven: Blijven oefenen, heel rustig blijven en je stem belonen. Steeds iets langer. Niet de hoef vast geaan houden om hem langer omhoog te houden want dat maakt je pony juist onzeker. Geduld.

Met een jaarling kun je prima wandelen, laat hem alles zien wat in je bereik ligt en je zult er heel veel voordeel van hebben bij het inrijden en zadelmak maken.

Tot hij gelongeerd mocht worden heb ik heel veel gewandeld, over balkjes gestapt aan de hand, gespeeld met en grote bal, trailer in en uit gelopen, geleerd in een stand te staan, op drukke plaatsen geweest, op rustige plaatsen geweest, over het spoor leren gaan, kijken naar passerende treinen, landbouwwerktuigen onderzoeken, het water in en uit lopen.. Mogelijkheden zat, gebruik wat er in je omgeving te vinden is.

Dankjewel, ga ik wat mee doen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:28

Bij geven van voetjes helpt het vaak ook om hem tegen een muur aan te zetten zodat het paard wat steun heeft bij het bewaren van zijn balans.
Daarnaast heeft je hoefsmid vast ook tips voor je.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:41

Voor het voetje geven en eigenlijk alles heb je veel geduld nodig, als iets niet lukt moet je je voorstellen dat je met een klein kind werkt, je moet blijven herhalen en duidelijk zijn wat nou echt de bedoeling is.
Ik vind het fijn om regelmaat te houden, door bijvoorbeeld altijd bij het linker voorbeen te beginnen, en het als laatste te doen qua onderdeel van het poetsen.
Zo kunnen ze zich mentaal voorbereiden op wat er gaat gebeuren, en kunnen ze het patroon herkennen.
Ik zou slecht gedraag (bijvoorbeeld stampen) negeren en altijd goed gedrag zo snel mogelijk belonen.

Begin met het voetje te vragen, hoeft nog niet hoog of lang, en beloon dat.
Doe dit een paar dagen achter elkaar en neem dan bijvoorbeeld een dag waarop je het niet doet.

Daarna ga je over naar iets hoger op te houden, dus bijvoorbeeld waar je later wilt dat de voet is als je hem uitkrabt, maar dit hoeft ook maar kort en je hoeft zeker nog niet uit te krabben.
Dit bouw je op totdat ze dit wat langer kunnen vast houden.
En als je het idee hebt dat het goed gaat kan je doorgaan naar de laatste stap, en dit is het uitkrabben van de hoef.
Als dit niet gelijk lukt moet je niet boos worden, misschien is het gewoon nog te vroeg.
Dan ga je door met wat je aan het doen was en probeer je het na een aantal dagen weer.

Je kan zeker wel wandelen met een jaarling!
Als je vroeg genoeg begint, en natuurlijk rustig opbouwt kan je daar een heel koel paard van over houden. Al is het de eerste dag maar een rondje om het erf, zolang je rustig begint, en de pony de tijd geeft om grotere dingen te verwerken kan het geen kwaad.
Neem bijvoorbeeld is een kalme pony mee naar buiten als hij schrikt van auto's hieruit kan hij namelijk opmerken dat het geen bedreiging is.
Ik zou wel soms een dag rust nemen en sommige dagen een kleiner stuk lopen zodat hij alles in zijn hoofd een plekje kan geven.

De mogelijkheden van dingen die je met een jaarling kan doen zijn groot.
Je kan wandelen, poetsen, heel klein beetje vrijheidsdressuur ( kusje, jambette) en begin van grondwerk ( in de bak mee wandelen, draven, galopperen, stil staan, achteruit).
Maar ook schrik training, licht werk aan de fiets en voetballen!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

kaymontez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:47

fenijro_tani schreef:
Voor het voetje geven en eigenlijk alles heb je veel geduld nodig, als iets niet lukt moet je je voorstellen dat je met een klein kind werkt, je moet blijven herhalen en duidelijk zijn wat nou echt de bedoeling is.
Ik vind het fijn om regelmaat te houden, door bijvoorbeeld altijd bij het linker voorbeen te beginnen, en het als laatste te doen qua onderdeel van het poetsen.
Zo kunnen ze zich mentaal voorbereiden op wat er gaat gebeuren, en kunnen ze het patroon herkennen.
Ik zou slecht gedraag (bijvoorbeeld stampen) negeren en altijd goed gedrag zo snel mogelijk belonen.

Begin met het voetje te vragen, hoeft nog niet hoog of lang, en beloon dat.
Doe dit een paar dagen achter elkaar en neem dan bijvoorbeeld een dag waarop je het niet doet.

Daarna ga je over naar iets hoger op te houden, dus bijvoorbeeld waar je later wilt dat de voet is als je hem uitkrabt, maar dit hoeft ook maar kort en je hoeft zeker nog niet uit te krabben.
Dit bouw je op totdat ze dit wat langer kunnen vast houden.
En als je het idee hebt dat het goed gaat kan je doorgaan naar de laatste stap, en dit is het uitkrabben van de hoef.
Als dit niet gelijk lukt moet je niet boos worden, misschien is het gewoon nog te vroeg.
Dan ga je door met wat je aan het doen was en probeer je het na een aantal dagen weer.

Je kan zeker wel wandelen met een jaarling!
Als je vroeg genoeg begint, en natuurlijk rustig opbouwt kan je daar een heel koel paard van over houden. Al is het de eerste dag maar een rondje om het erf, zolang je rustig begint, en de pony de tijd geeft om grotere dingen te verwerken kan het geen kwaad.
Neem bijvoorbeeld is een kalme pony mee naar buiten als hij schrikt van auto's hieruit kan hij namelijk opmerken dat het geen bedreiging is.
Ik zou wel soms een dag rust nemen en sommige dagen een kleiner stuk lopen zodat hij alles in zijn hoofd een plekje kan geven.

De mogelijkheden van dingen die je met een jaarling kan doen zijn groot.
Je kan wandelen, poetsen, heel klein beetje vrijheidsdressuur ( kusje, jambette) en begin van grondwerk ( in de bak mee wandelen, draven, galopperen, stil staan, achteruit).
Maar ook schrik training, licht werk aan de fiets en voetballen!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Top, bedankt!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:52

Kwa voet geven: eerst eens kijken hoe hij bij de smid is.
Er zijn namelijk veel jonge paarden die prima voet geven, maar de eigenaar is eigenlijk degene die aan het tobben is.
Daarom willen veel hoefsmeden de eigenaar er liever niet bij :D

Verder is opvoeden vooral een taak van andere paarden. Wandelen is al snel te lang kwa attentie span en dan leer je ze juist klooien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:44

Sizzle wat zeg je nu?? "Eerst kijken hoe hij bij de smid is"
De smid is er niet om je paard te leren een voetje te geven. Dat moet hij gewoon kunnen als de smid komt. Of bieden de smeden in Zwitserland die service.
Ik heb nog maar weinig smeden gezien die echt met gevoel een paard een voet lieten geven en teruggaven als dat nodig was. Je hebt er ook die na gedane zaken de voet plompverloren laten vallen. Nee daar krijgt je jaarling nog eens manieren van...

kaymontez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:46

mrie schreef:
Sizzle wat zeg je nu?? "Eerst kijken hoe hij bij de smid is"
De smid is er niet om je paard te leren een voetje te geven. Dat moet hij gewoon kunnen als de smid komt. Of bieden de smeden in Zwitserland die service.
Ik heb nog maar weinig smeden gezien die echt met gevoel een paard een voet lieten geven en teruggaven als dat nodig was. Je hebt er ook die na gedane zaken de voet plompverloren laten vallen. Nee daar krijgt je jaarling nog eens manieren van...

Een ieder heeft zijn eigen manier toch? Als het maar goed gaat uiteindelijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:48

Mrie, je wilt niet weten hoeveel veulens het gewoon prima geleerd hebben bij de fokker maar waarbij de nieuwe onervaren eigenaar het niet voor elkaar krijgt en het brave ding tot draak ombouwen omdat ze zelf onhandig zijn (te snel loslaten, uit evenwicht halen, te lang vasthouden, hele hand eronder zodat het dier er in gaat liggen, been onder paard vandaan trekken, te hoog/te laag etc etc etc).

Dier van TS trekt het been terug. Dan is het zaak om het been niet los te laten maar ook niets te dwingen anders creeer je een maaier die dadelijk met meerdere 100 kilos de hoef uit je hand of uit je benen ramt terwijl je aan het veilen bent.

In een gemiddelde opfok geeft nagenoeg elk beest braaf zijn pootjes.

Ik zeg niet dat de hoefsmid er is om het het paard te leren, maar om het de eigenaar te leren ;)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:01

kaymontez schreef:
1. Hoe kan ik een veulen leren om voet te geven?
Ik heb het al geprobeerd, maar hij blijft zijn voet terug trekken.

Gewoon vasthouden en volhouden.
Bij die van mij moet ik het wel regelmatig herhalen. De afgelopen keer hoefsmid was blijkbaar drama, toen had ik niet geoefend daarvoor.

kaymontez schreef:
2. Kan ik met een jaarling de straat op gaan om te laten wennen?
Zoja hoe kan ik dat dan het best doen?

Natuurlijk kan dat! Kijk wel dat er weinig verkeer is en neem iemand mee.

De eerste keer dat ik met mijn jaarling een ronde liep, was ik wel alleen. Gelukkig niets tegengekomen toen. Maar het is toch wel veiliger als

kaymontez schreef:
3. Tot de tijd dat ze gelongeerd mogen worden, wat kan je daarvoor met ze doen?

Wandelen, poetsen en gewoon genieten.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:31

Tip: laat je jaarling gewoon in een grote groep opgroeien. Zoveel als je nu al kan is al heel mooi, de rest komt later wel en brengt de kudde hem ook wel bij. Rangorde, sociaal gedrag enz. is heel belangrijk.

kaymontez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 23:32

evelien11 schreef:
Tip: laat je jaarling gewoon in een grote groep opgroeien. Zoveel als je nu al kan is al heel mooi, de rest komt later wel en brengt de kudde hem ook wel bij. Rangorde, sociaal gedrag enz. is heel belangrijk.

Hij is al onwijs sociaal, het is een super schat. Ik ken hem al een tijdje.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:33

Omdat dit topic vooral betrekking heeft op het opvoeden van een jong paard heb ik het topic verplaatst naar [OPG] Omgang en paardengedrag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:19

evelien11 schreef:

Precies dit is wat ik had willen zeggen.

En als je toch met de voetjes aan de slag wil TS: adem uit! Let op je eigen ademhaling en spierspanning, en zorg dat je doorademt en je spieren los hebt. Je wil niet dat je paard van jou spanning overneemt.