Tinker chagerijnig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Tinker chagerijnig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:44

De laatste week is mijn Tinker merrie nogal chagerijnig. als ik haar vast heb staan en aai haar over de hals, dan kijkt ze erg boos. en als ik haar vraag om opzij te gaan, dan zwiept ze ook even met de staart en boos kijken. En als je haar op de borst aanraakt heeft ze dat ook. als je met haar in de bak bent en je hebt haar aan het touw vast en zegt "terug" dan doet ze het wel maar kijkt erg boos en kun je zien dat het haar niet zinnigt. in het voorjaar was ze ook erg vervelend met het opstappen. heb toen de zadelmaker erbij gehad. en toen bleek dat het zadel niet goed paste en heeft hem toen aangepast. toen was het een stuk beter. met opzadelen nu gaat het ook niet geweldig. met de singel vast te maken word ze ook erg boos. het is een importmerrie die nu een dik jaar bij me is. met het rijden is ze zo lief als wat. ik haal zowiezo de zadelmaker er weer bij. ze is ook onregelmatig hengtstig, dus weet niet of dat mee speelt.
Ze is vrij dominant naar de andere paarden toe, maar mijn oude ruin is nog steeds de baas, al probeert ze wel zijn plek te veroveren. en zeg erbij, ze heeft luchtwegproblemen wat haar gevoeligheid op de hals kan verklaren.

jorretje

Re: Tinker chagerijnig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:51

Mijn eerste gedachte was is ze niet drachtig? Maar dat lijkt me stug als ze al dik een jaar bij jou is.
Hormonen kunnen een rol spelen, maagzweer zou ook kunnen, maar ik denk dat het voornamelijk gewoon een wat nukkige dominante merrie is. Het is natuurlijk nooit zo te zeggen, en zeker verstandig dat je de zadelmaker langs laat komen. Heb je al eens wat grondwerk met haar gedaan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:56

Mijne had dit vorig jaar ook, en die ken ik vanaf veulen. Ze stond voor het eerst samen met een ruin en was ook erg onregelmatig/nonstop hengstig. Door verhuizing stond ze na een paar maanden alleen met mijn merrie en toen was het snel goed. Inmiddels komen we iok geregeld met ruinen in aanraking, op vakantie zelfs 3 dagen samen gestaan, het is nu zowel qua aanraking als hormonen een stuk beter op de rails. Al zal beetje nukkig af en toe altijd blijven, dat had ze ook al van heel jongs af aan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:21

jorretje schreef:
Mijn eerste gedachte was is ze niet drachtig? Maar dat lijkt me stug als ze al dik een jaar bij jou is.
Hormonen kunnen een rol spelen, maagzweer zou ook kunnen, maar ik denk dat het voornamelijk gewoon een wat nukkige dominante merrie is. Het is natuurlijk nooit zo te zeggen, en zeker verstandig dat je de zadelmaker langs laat komen. Heb je al eens wat grondwerk met haar gedaan?

nee, ze is niet drachtig. ik rij haar 2 keer in de week en longeer haar 2 keer. het longeren ging in het begin heel goed. nu gaat ze steeds uit haar zelf in draf. en daar werken we aan. maar madam is niet gauw onder de indruk. als ze dan bij me staat en vraag om haar terug. dan doet ze het wel, maar kijt erg boos en heft haar hoofd op. je zou dan toch zeggen dat het iets met dominatie heeft uit te staan. want waarom is ze dan boos? raak haar dan niet eens aan :? het valt me ook op dat ze niet erg aannhankelijk meer is. anders kwam ze met mesten wel even bij me kijken en kon ze zo knuffellen. maar nu loopt ze weg aals ik naar haar toe loop.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

En hoe reageert ze op je been met rijden?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:41

ze is heel licht op het been, als je het been aanlegt dan gaat ze al in draf. :)